BAF II

CONTINGUTS I OBJECTIUS DE L’ASSIGNATURA DE BASES ANATÒMIQUES I FISIOLÒGIQUES 2

CONTINGUTS

Continguts de fets, conceptes i sistemes conceptuals.

1. Sistema digestiu:

Característiques anatòmiques.

Fisiologia de la digestió.

Metabolisme energètic: adaptació a l’activitat física.

Necessitats nutricionals i d’hidratació en situacions d’esforç i en la pràctica continuada d’activitat física.

2. Sistema nerviós:

Sistema nerviós central. Implicació en el control de l’acte motor.

Sistema nerviós perifèric. Implicació en el control dels sistemes i els aparells del cos.

3. Sistema renal:

Característiques anatòmiques.

Fisiologia renal.

Adaptacions fisiològiques a l’exercici.

4. Sistema endocrí:

Estructura i característiques de les glàndules endocrines.

Acció de les principals hormones.

Mecanismes de control i regulació hormonal.

Adaptació hormonal a la pràctica d’activitat física.

5. Contracció muscular:

Concepte d’unitat motriu.

Fenòmens fisicoquímics de la contracció muscular.

Placa motriu: fenòmens fisicoquímics.

Fonaments bioquímics de la contracció muscular.

Introducció al metabolisme energètic muscular.

6. Grans articulacions:

Anatomia òssia.

Anatomia muscular.

Estudi de l’articulació.

Estudi analític dels moviments articulars.

7. Fonaments de biomecànica:

Principis biomecànics del moviment humà.

Forces que actuen en el moviment humà.

Centre de gravetat i equilibri en el cos humà.

Introducció a la biomecànica esportiva.

Introducció a l’anàlisi cinemàtica i dinàmica del moviment humà.

d) Continguts de procediments.

1. Estudi dels moviments:

Observació del moviment.

Identificació dels elements ossis, musculars i articulars que hi participen.

Identificació del tipus de moviment.

Anàlisi de la trajectòria.

Càlcul de forces i desplaçaments.

2. Estudi de les articulacions:

Identificació de les estructures que hi intervenen.

Localització en models i en el cos humà.

Observació dels moviments articulars.

Anàlisi de les repercussions del moviment.

3. Càlcul de necessitats dietètiques i nutritives.

e) Continguts d’actituds.

1. Autocorrecció en l’estudi dels moviments.

2. Ordre i mètode en l’observació dels moviments i en la presa de dades.

3. Rigor en els càlculs.

4. Interès en l’adquisició de coneixements nous.

 

OBJECTIUS DIDÀCTICS

 

 

  1. Identificar les característiques anatòmiques dels diferents segments corporals i els moviments que realitzen.
  2. Relacionar els principals elements osteomusculars amb la funció que realitzen en el manteniment de la positura estàtica i dinàmica del cos humà.
  3. Identificar les funcions dels principals músculs en els moviments articulars.
  4. Relacionar els principis biomecànics amb el moviment que realitzen els principals músculs.
  5. Analitzar els diferents tipus de moviments del cos humà, a partir de les lleis bàsiques de biomecànica.
  6. Interpretar els canvis macroscòpics i microscòpics que es produeixen en el procés de contracció muscular.
  7. Analitzar els canvis fisiològics que es produeixen en el sistema cardiorespiratori com a procés d’adaptació a la pràctica continuada d’activitat física.
  8. Descriure el funcionament del sistema nerviós central i autònom i la seva implicació en el control de les funcions vitals.
  9. Relacionar els òrgans i les estructures de l’aparell digestiu, el sistema renal i el sistema endocrí amb la funció que realitzen.

10. Descriure les funcions de les principals substàncies hormonals i les implicacions que tenen en la pràctica d’activitat física.

 

ACTIVITATS D’ENSENYAMENT-APRENENTATGE

 

  • § Visualització de presentacions en power point
  • § Visulaització de video
  • § Realització d’activitats Jclic
  • § Realització d’activitats de diferents pàgines webs
  • § Recerca de pàgines webs d’interès
  • § Lectura i resum d’articles proposats
  • § Debats sobre diferents àmbits de l’assignatura
  • Recull i presentació dels apunts gafats a les sessions

CRITERIS D’AVALUACIÓ

CONTINGUTS

PERCENTATGE

* Per fer promig, s’ha de superar cada contingut per separat amb una nota mínima de 3.

CONCEPTES

60%

PROCEDIMENTS

30 %

ACTITUDS

10 %


CONCEPTES 60%

Realització de 2 examens parcials i alliberatoris i independents.

No hi ha promig entre els dos i cal aprovar-los tots dos per superar el crèdit

PROCEDIMENTS 30%

Presentació a la sessió nº 10 i a la nº 20 del apunts i recull final presentat en format a triar per l’alumne i entregat via mail en la darrera sessió.

ACTITUDS 10%

– Respecte cap al professorat i els companys

– Atenció i interès a classe

– Assistència i puntualitat a les sessions del crèdit

– Puntualitat en el lliurament de les activitats proposades a classe

– Intervenció i participació activa a les sessions del crèdit

– Acceptació dels companys i les seves possibles limitacions

*Una assistència inferior al 80% del total d’hores de classe d’aquest crèdit obligarà a l’alumnat a presentar-se a l’avaluació extraordinària.

ARTICLES D’INTERÉS

SISTEMA DIGESTIU EN POWER POINT

Cuando comer fruta

Bebidas isotónicas

Bebidas isotónicas 2

Hidratació

Hidratació 2

necesidades nutricionales para futbolistas. Real Sociedad.2003

METABOLSIME ENERGÈTIC EN POWER POINT

sistema endocrí en power point

Sistema renal en power point

Video sistema renal

Sistema nerviós en power point

Video sistema nerviós

Adaptacions funcionals a l’activitat física

Deixa un comentari