CONTINGUTS I OBJECTIUS DE L’ASSIGNATURA DE BASES ANATÒMIQUES I FISIOLÒGIQUES 2
CONTINGUTS
Continguts de fets, conceptes i sistemes conceptuals.
1. Sistema digestiu:
Característiques anatòmiques.
Fisiologia de la digestió.
Metabolisme energètic: adaptació a l’activitat física.
Necessitats nutricionals i d’hidratació en situacions d’esforç i en la pràctica continuada d’activitat física.
2. Sistema nerviós:
Sistema nerviós central. Implicació en el control de l’acte motor.
Sistema nerviós perifèric. Implicació en el control dels sistemes i els aparells del cos.
3. Sistema renal:
Característiques anatòmiques.
Fisiologia renal.
Adaptacions fisiològiques a l’exercici.
4. Sistema endocrí:
Estructura i característiques de les glàndules endocrines.
Acció de les principals hormones.
Mecanismes de control i regulació hormonal.
Adaptació hormonal a la pràctica d’activitat física.
5. Contracció muscular:
Concepte d’unitat motriu.
Fenòmens fisicoquímics de la contracció muscular.
Placa motriu: fenòmens fisicoquímics.
Fonaments bioquímics de la contracció muscular.
Introducció al metabolisme energètic muscular.
6. Grans articulacions:
Anatomia òssia.
Anatomia muscular.
Estudi de l’articulació.
Estudi analític dels moviments articulars.
7. Fonaments de biomecànica:
Principis biomecànics del moviment humà.
Forces que actuen en el moviment humà.
Centre de gravetat i equilibri en el cos humà.
Introducció a la biomecànica esportiva.
Introducció a l’anàlisi cinemàtica i dinàmica del moviment humà.
d) Continguts de procediments.
1. Estudi dels moviments:
Observació del moviment.
Identificació dels elements ossis, musculars i articulars que hi participen.
Identificació del tipus de moviment.
Anàlisi de la trajectòria.
Càlcul de forces i desplaçaments.
2. Estudi de les articulacions:
Identificació de les estructures que hi intervenen.
Localització en models i en el cos humà.
Observació dels moviments articulars.
Anàlisi de les repercussions del moviment.
3. Càlcul de necessitats dietètiques i nutritives.
e) Continguts d’actituds.
1. Autocorrecció en l’estudi dels moviments.
2. Ordre i mètode en l’observació dels moviments i en la presa de dades.
3. Rigor en els càlculs.
4. Interès en l’adquisició de coneixements nous.
OBJECTIUS DIDÀCTICS
- Identificar les característiques anatòmiques dels diferents segments corporals i els moviments que realitzen.
- Relacionar els principals elements osteomusculars amb la funció que realitzen en el manteniment de la positura estàtica i dinàmica del cos humà.
- Identificar les funcions dels principals músculs en els moviments articulars.
- Relacionar els principis biomecànics amb el moviment que realitzen els principals músculs.
- Analitzar els diferents tipus de moviments del cos humà, a partir de les lleis bàsiques de biomecànica.
- Interpretar els canvis macroscòpics i microscòpics que es produeixen en el procés de contracció muscular.
- Analitzar els canvis fisiològics que es produeixen en el sistema cardiorespiratori com a procés d’adaptació a la pràctica continuada d’activitat física.
- Descriure el funcionament del sistema nerviós central i autònom i la seva implicació en el control de les funcions vitals.
- Relacionar els òrgans i les estructures de l’aparell digestiu, el sistema renal i el sistema endocrí amb la funció que realitzen.
10. Descriure les funcions de les principals substàncies hormonals i les implicacions que tenen en la pràctica d’activitat física.
ACTIVITATS D’ENSENYAMENT-APRENENTATGE
- § Visualització de presentacions en power point
- § Visulaització de video
- § Realització d’activitats Jclic
- § Realització d’activitats de diferents pàgines webs
- § Recerca de pàgines webs d’interès
- § Lectura i resum d’articles proposats
- § Debats sobre diferents àmbits de l’assignatura
- Recull i presentació dels apunts gafats a les sessions
CRITERIS D’AVALUACIÓ
|
CONTINGUTS |
PERCENTATGE |
* Per fer promig, s’ha de superar cada contingut per separat amb una nota mínima de 3. |
|
CONCEPTES |
60% |
|
|
PROCEDIMENTS |
30 % |
|
|
ACTITUDS |
10 % |
|
CONCEPTES 60% Realització de 2 examens parcials i alliberatoris i independents. No hi ha promig entre els dos i cal aprovar-los tots dos per superar el crèdit |
|
PROCEDIMENTS 30% Presentació a la sessió nº 10 i a la nº 20 del apunts i recull final presentat en format a triar per l’alumne i entregat via mail en la darrera sessió. |
|
ACTITUDS 10% – Respecte cap al professorat i els companys – Atenció i interès a classe – Assistència i puntualitat a les sessions del crèdit – Puntualitat en el lliurament de les activitats proposades a classe – Intervenció i participació activa a les sessions del crèdit – Acceptació dels companys i les seves possibles limitacions
|
|
*Una assistència inferior al 80% del total d’hores de classe d’aquest crèdit obligarà a l’alumnat a presentar-se a l’avaluació extraordinària.
|
ARTICLES D’INTERÉS
SISTEMA DIGESTIU EN POWER POINT
necesidades nutricionales para futbolistas. Real Sociedad.2003
METABOLSIME ENERGÈTIC EN POWER POINT
sistema endocrí en power point
Sistema nerviós en power point
Adaptacions funcionals a l’activitat física
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.