DRETS I DEURES DELS ALUMNESEls alumnes tenen dret a estar informats sobre els seus drets i deures. A coordinació d’estudis i secretaria podreu disposar d’una còpia del decret de drets i deures dels alumnes, així com d’un resum de les conductes tipificades com sancionables. Tot i això relacionem un extracte del mencionat decret, de tal manera que els tutors puguin informar als seus atutorats.
els alumnes tenen dret a:
1. Rebre una formació que els permeti aconseguir el desenvolupament de la seva personalitat, dintre dels principis ètics, morals i socials comunament aprovats en la nostra societat.
2. A una valoració acurada del seu progrés personal i rendiment escolar, per la qual cosa se’ls ha d’informar dels criteris i procediments d’avaluació, d’acord amb els objectius i continguts de l’ensenyament.
3. Sollicitar aclariments per part dels professors respecte de les qualificacions d’activitats acadèmiques o d’avaluacions parcials o finals de cada curs.
4. Reclamar contra les decisions i qualificacions que, com a resultat del procés d’avaluació, s’adoptin al final d’un cicle o curs d’acord amb el procediment establert.
5. El respecte de les seves conviccions religioses, morals i ideològiques, a la llibertat de consciència i a la seva intimitat, en relació amb l’anterior.
6. El respecte a la seva integritat física i de la seva dignitat personal.
7. Portar a terme la seva activitat acadèmica en condicions de seguretat i higiene adequades.
8. Un ambient convivència que fomenti el respecte entre els companys.
9. La reserva d’aquella informació de què disposi el centre docent, relativa a les seves circumstàncies personals i familiars,…
10. Participar en el funcionament i la vida del centre en els termes que preveu la legislació vigent.
11. Elegir delegats de grup, que formaran part del Consell de delegat, i donaran recolzament als alumnes que representen aquest sector en el CE.
12. Els membres del Consell de delegats podran conèixer i tindran dret a consultar la documentació del centre necessària per a l’exercici de les seves activitats,…
13. Ser informats sobre les qüestions pròpies del seu centre i també d’altres que afectin a altres centres.
14. Reunir-se en el centre, associar-se, formar cooperatives, tot regulat d’acord amb el RRI del centre.
15. Manifestar amb llibertat, individualment i collectiva, les seves opinions, sens perjudici dels drets de tots els membres de la comunitat educativa i els respecte …, que mereixen les persones.
16. Una orientació escolar i professional que respecti la seva llibertat de decisió, d’acord amb les seves aptituds, coneixements i capacitats.
els alumnes tenen el deure de:
1. Respectar l’exercici dels drets i les llibertats dels membres de la comunitat educativa.
2. Assistir a classe, participar en les activitats acordades en el calendari escolar i respectar els horaris establerts.
3. Realitzar les tasques encomanades pels professors en l’exercici de les seves funcions docents.
4. Respectar l’exercici del dret a l’estudi dels seus companys.
5. Respectar les normes de convivència del centre, respecte a les persones, el material i les installacions.
6. Complir el RRI.
7. Respectar les decisions dels òrgans unipersonals i collegiats del centre, sens perjudici que puguin impugnar-les quan considerin que lesionen els seus drets, d’acord amb el procediment que s’estableix pel RRI.
8. Participar i collaborar activament amb la resta de membres de la comunitat educativa, per tal d’afavorir el millor exercici de l’ensenyament, de la tutoria i orientació i de la convivència en el centre.
9. Propiciar un ambient convivencial i respectar el dret dels altres alumnes a que no sigui pertorbada l’activitat normal en les aules
REPRESENTACIÓ A L’INSTITUT.
A l’Institut es constituirà un Consell de Delegats dels estudiants que serà format pels delegats elegits lliurament pels estudiants de cada curs o classe, especialitat o branca, i pels representants dels estudiants en el Consell Escolar del centre. L’elecció dels delegats serà per tot el curs i es realitzarà en els primers 30 dies lectius.
Les funcions del Consell de delegats són les següents:
1. Donar assessorament i suport als representants dels estudiants del CE, als quals faran arribar la problemàtica específica de cadascun dels cursos, classes, especialitats o branques que representen.
2. Elaborar informes per al CE, bé a iniciativa pròpia o bé a requeriment d’aquest òrgan collegiat.
3. Ser informat respecte de l’ordre del dia de les reunions del CE amb l’antelació suficient, i dels acords adoptats a fi de donar-ne difusió per ser tractat en els diferents cursos.
4. Informar de les seves activitats a tots els alumnes del centre.
5. Rebre informació sobre els convenis de pràctiques en empreses i participar en el seu seguiment.
6. Collaborar amb els altres estaments de l’institut per tal de millorar la convivència, equipaments i la resta de situacions que donen lloc al fet educatiu que es produeix a l’escola.
El funcionament del Consell de Delegats és el següent:
1. El C.D. es reunirà de forma ordinària una vegada al trimestre, aproximadament dues setmanes abans de la reunió del CE.
2. El C.D. es podrà reunir de forma extraordinària, sempre que la junta permanent o la meitat més un dels delegats ho sollicitin.
3. Les convocatòries del C.D. tindran una antelació mínima de 48h.
4. L’hora i el lloc de les reunions es decidirà d’acord amb la direcció de l’institut i sempre que no afecti al normal desenvolupament de les activitats pròpies del centre.
5. El CD elegirà un president i un secretari que hauran de moderar les reunions i aixecar acta dels acords presos. El president i el secretari s’elegiran per majoria d’entre els alumnes que formin part del CE.
6. A les reunions del CD assistirà un membre de l’equip directiu que en tindrà veu però no podrà votar.
7. El CD elegirà una junta permanent de delegats d’entre els seus membres. En aquesta junta que no serà inferior a 5 membres, hi seran els següents alumnes:
El president/a del CD.
1 Alumne per cada etapa educativa que hi hagi en el centre (4).
1 Alumne afegit per cada 200 alumnes representats.
Els representants dels alumnes en el CE.
NETEJA DE L’INSTITUT.
Per respecte a tots els qui convivim a l’escola hem de tenir cura de no embrutar el centre. Al mateix temps, demanem que després de l’última hora de classe les aules restin ordenades i el més netes possible.
PREVENCIÓ DE DROGODEPENDÈNCIES
El PCC haurà d’establir estratègies per tal de evitar, mitjançant la informació i la formació, l’adquisició d’hàbits nocius per la salut de les persones.
En quant al tabac i l’alcohol, la seva venda i consum resten prohibits a l’institut, d’acord amb la normativa vigent.L’ÚS
DELS ESPAIS PROPIS I COMUNS
Durant tot l’horari de classes, a les escales, passadissos, vestíbul, i en general tots els espais comunitaris, no hi ha d’haver alumnes, han de ser tots a les aules, tallers, laboratoris, etc. o bé fora del centre. És responsabilitat del professor de guàrdia en concret, i de tot el personal de l’institut en general, vetllar perquè al centre es produeixi un ambient de silenci i ordre que permeti l’activitat educativa amb normalitat i qualitat.
Als laboratoris, aules d’informàtica, gimnàs, tallers, etc., els responsables d’aquests espais, elaboraran criteris d’utilització, optimització i control, d’acord amb les necessitats específiques de cada curs.
INSTAL·LACIONS, EDIFICI, ENTORN I MATERIALS.
L’institut té el deure de mantenir, actualitzar, millorar i optimitzar, les instal·lacions, l’edifici, l’entorn i els materials d’ús comú i docent. És funció de l’equip directiu establir estratègies que afavoreixin l’anterior. És funció del CE vetllar perquè aquest fet es produeixi.
SANCIONS
Quan es produeix una conducta contrària a les normes de convivència del centre, pot ser necessari que hi hagi una sanció correctora, en aquest cas el professor elaborarà un informe on constarà: nom de l’alumne que ha comès els fets, dia i hora, descripció dels fets, proposta d’actuacions, nom i signatura. D’aquest document lliurarà còpia al tutor i cap d’estudis, que conjuntament elaboraran estratègies per tal de resoldre el conflicte.
En el cas d’haver de sancionar amb mesures correctores, el cap d’estudis ho posarà en coneixement del director, que decidirà si inicia un expedient, o bé aplica una mesura correctora. Segons les atribucions que li atorga el decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l’alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya.