Objectius
- Donar a conèixer els principals recursos relacionats amb l’educació audiovisual des de una òptica pràctica, tècnica i d’educació artística.
- Desenvolupar exercicis pràctics de creació audiovisual amb les eines actuals i possiblement futures .
Temporalització
- Presentació del bloc i dels recursos associats. ( 45 Minuts)
- Presentació de l’eina de treball de la sessió i la proposta de treball : Càmeres digitals i editors on-line (45 Minuts)
- Creació dels grups, aturada per preparar els projectes i realització de les pràctiques.
Activitats
1.- Retrat Fotogràfic
Justificació
El retrat fotogràfic pot tenir molts tipus de propostes de treball. Des de l’autorretrat fins el retoc d’imatge. En aquest cas us proposem un tractament d’una imatge donant-li uns filtres i uns tractaments a partir de les diferents eines d’aquest entron. Aquest mateix treball es podria fer en molt d’altres entorns com Photoshop, Gimp, Picasa o Iphoto. Aquest entorn permet d’una manera molt senzilla aconseguir resultats impactats per a endinsar-se en els possibilitats dels editors gràfics.
Procediments
Treballarem en grups de dos o tres persones. Es tracta de fer una retrat o avatar per penjar a l’espai Moodle. Podem fer servir les pròpies imatges que tenim penjades o realitzar-ne de noves. Aquesta imatge la retocarem amb una sèrie de condicionants per veure les possibilitats dels editors gràfics. Un cop editada la podem tornar a penjar a l’espai moodle.
Com a proposta d’editor fareu servir l’entorn de Photobucket i els passos a fer seran els següents.
1.-Treballem amb un compte de Photobucket
- Opció A) Obriu un compte a Photobucket.
[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/E-q0AeB1G7E" width="425" height="350" wmode="transparent" /]
- Opció B) Aneu al compte del curs amb usuari formaciovip i pregunteu la contrasenya al formador
2.- Pujem una imatge.
- Aneu al directori del vostre grup i pugeu una fotografia vostra. Podeu fer servir la del moodle. o feu una fotografia amb la càmera de fotografiar.
3.- Editem la imatge. Anem a l’opció d’editar imatges i fem uns retocs a la fotografia. Treballem amb propietats bàsiques: saturació, to, lluminositat. Posteriorment podem incorporar i tractar amb filtres d’imatge, retocs, etc.
Videotutorial d’exemple d’edició de la imatge
– Posteriorment podem desar la nostra imatge tal com fariem amb qualsevol imatge de la web. prement el botó secundàri i en el menu emergent escollir: Desar la imatge com
[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/Vef4EFeptAU" width="425" height="350" wmode="transparent" /]
Proposta 2. Itinerari amb objectes
Justificació
El vídeo permet incloure moviments i accions pr la qual cosa és un llenguatge ideal per narrar accions continuades amb la inclusió paralela d’audio , música, text, etc. Però un dels elements claus està en la planificació. Aquesta, conjuntament amb les altres continuitats ens determinarà la idea principal de la narració audiovisual. En aquest treball us proposem fer un treball conjunt de tot el grup.
Idea: Mostrar l’itinerari del carrer fins a l’aula de treball de la practica i la relació que podem mantenir amb diferents objectes o referents.
Tractament: Serà un projecte coral on cada grup realitzarà una seqüència de 5 a 15 segons. El vídeo tindrà tres grans escenes: el carrer, l’edific gran, el xalet. Cada seqüencia formarà part de l’itinerari de camí cap a l’aula. Però en cada una caldrà que hi hagi una relació del protagoista amb algun objecte o referent amb el que actui d’alguna manera. Així: un semàfor, un banc, un mòbil, una escala, una planta, un altra persona, un objecte que cau, qualsevol cosa pot servir.
Condicionaments. La seqüència no ha de durar menys de 5 segons ni més de 20 i hauria de tenir entre 3 i 15 plans. El so no ha de ser un dels referents principals, pot ser que no tingui so. Es vo treballar amb plans de poca durada i de diferent composició. Tal com deia Truffaut les regles s’han fet primer per coneixer-les i després per trencar-les , així doncs si es volen trencar cal ser conscients d’això. La continuitat es un dels trets bàsics de la narració audiovisual. Caldrà que hi hagi una continuitat volguda entre cada un dels plans. D’entrada trencarem la primera regla ja que l’itinerari no el farà un sol personatge sino molts de diferents. Proposem un moviment del personatge d’esquerra a dreta sempre. Al estar l’edifici a la part superior del carrer i el xalet a l’esquerra ens permetrà una continuitat d’acció entre els diferents personatges. Millor no fer servir el zoom. Els moviments de càmera simplement aquells volguts. Millor que siguin els referents que es moguin dins del pla. La composició i la planificació han d’ajudar al moviment de l’acció. Pensem sempre amb tipus plans i planifiquem els que farem en l’enregistrament.
El guió.
Estructurarem primer la idea, després l’acció i després els diferents plans que composaran la seqüència. Intentarem que tingui introducció nus i desenllaç i que tingui una continuitat en l’acció general. Com no hi ha temps cal una idea senzila i de fàcil factura. Un entrebanc, una mirada, olorar, obrir, fumar, perdre, trobar, reconeixer, accions que siguin facils de simular.
L’enregistrament
Com només disposem d’una hora per fer el treball farem un enregistrament curt. Els plans no han de tenir molta durada ni pes per poder passar facilment a l’ordinador. Els exteriors millor fer-los sobre les 6 de la tarda a l’horabaixa abans de la posta del sol , la millor per enregistrar
Procediment
Transmissió dels clips de vídeo a l’ordinador. Ja que l’aula no disposa de targetes de Firewire no treballarem amb càmeres de vídeo DV. Ho farem amb càmeres de foto i mòbils. Connectarem via USB o Bluetooth ja que a més sembla que aquestes seran les tecnolgies de transmissió que s’estan imposant.Un cop tinguem els clips de vídeo a l’ordinador els pujarem al nostre directori del nostre grup de photobucket.
Edició dels clips de vídeo
Per pujar els vídeos farem el mateix procediment que amb les fotografies. Ens assegurarem prier que estem al directori del nostre grup i farem el upload.