Hola!

poster donesBenvingut tot l’alumnat de 4t del nostre Eugeni d’Ors i també, i tant!, a tothom que s’hagi sentit encuriosit davant del títol d’aquest bloc que ara iniciem.

És aquesta una petita aventura que espero compartir amb els nois i noies que realitzaran al llarg de la propera avaluació un treball de recerca històrica, amb l’ús sempre emocionant de les fonts orals. 

Quin és, d’entrada, l’objectiu del nostre treball? Doncs despertar el vostre interès i curiositat pel passat, el més recent i el més proper a nosaltres, aquell que ens poden explicar les dones del vostre entorn. Busqueu entre les mares, àvies, cosines, tietes, veïnes, amigues… totes tenen petites i grans històries que explicar, només cal donar-los l’oportunitat. Elles han estat protagonistes anònimes de fets que han marcat les seves vides, que les han obligat a marxar del seu país i deixar enrere el seu món. Elles tenen grans aventures amagades, descobriu-les i amb elles descobrireu també bona part de la història que no s’explica en el llibres, la història quotidiana que es desenvolupa, sobreviu, en mig dels grans titulars de premsa i noticiaris.

Amb elles i les seves veus descobrirem, tots i totes, capítols i aconteixements que pel fet de ser presentats des d’una altra visió ens permetran endinsar-nos en la història d’aquest segle XX  des d’un punt de vista més proper, emotiu i, a la fi, més real, perquè és el de les persones. 

L’experiència del curs anterior, amb un altre treball dins de l’àmbit de recerca històrica de les fonts orals, ens ha de servir de molt vàlid antecedent per a pressuposar que tots i totes ja teniu una mínima base de coneixements, en conceptes i procediments, que ens permet prendre un punt de partida més avançat. No cal tornar a aclarir conceptes que ja vareu treballar en intervencions anteriors que formen part, a més, del contingut curricular de 3r d’ESO, en Ciències Socials. Així doncs: què significa migració o flux migratori, visió global de l’actualitat migratòria dins del nostre món globalitzat, causes d’aquest moviments de població i tipologia de la persona que emigra són tots ells conceptes i continguts ja familiars.

No és un caprici l’elecció d’aquest tema per a realitzar la tasca plantejada, respon a criteris lògics donats per la pròpia estratègia del curs i del centre:

  • estem a 4t, amb un temari de Ciències Socials molt centrat en la Història Contemporània, i aquesta és una forma més sensible i propera per fer-la comprensible

  • donem continuïtat a un projecte de Fonts Orals que ja vareu treballar el curs anterior i que té una vigència de tres anys, així s’entén que realitzem bona part del seu desenvolupament al llarg del 2n cicle de l’ESO

  • formem part d’un centre educatiu que assumeix també com a projecte d’innovació i recerca l’àmbit de la Coeducació, res més pràctic doncs que aglutinar-los en un sol marc de treball docent, i fer de la veu i de les dones un sol tema.

A treballar!dones en la historia

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *