– A punt de la 2a avaluació

Navegant per la xarxa, cercant sobre l’avaluació, he trobat informació sobre el Congrés Europeu Avaluar per Aprendre, organitzat fa un temps pel Departament d’Ensenyament, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Comissió Europea i l’Student Assessment to Improve Learning.  En el congrés s’hi van presentar aportacions sobre el marc teòric de l’avaluació de l’aprenentatge  i  també experiències pràctiques . Destaco 17 punts que es van tractar en les diferents conferències i que van quedar recollits en el hashtag #avaluarxaprendre de Twitter.

1-    Un docent té competència pedagògica si sap organitzar una bona bastida cognitiva per als seus alumnes mentre la necessiten.

2-    La docència ha de ser dialògica, la retroalimentació per tenir sentit ha de ser immediata.

3-    Cal prendre consciència de la importància que té l’avaluació i de com condiciona l’ensenyament.

4-    Cal relacionar avaluació i aprenentatge: amb diàleg, aprenentatge actiu i col.laboratiu.

5-    L’aprenentatge ha de ser un projecte comú entre professor i alumne.

6-    Cal definir uns criteris d’avaluació que possibilitin identificar on s’és i què falta per aprendre.

7-    S’ha de relacionar l’avaluació amb la comprovació de l’assoliment d’objectius.

8-    L’avaluació és una responsabilitat col·lectiva i compartida. Dóna sentit a l’esforç de l’alumnat.

9-  L’avaluació formadora té com a finalitat que l’alumnat aprengui a prendre decisions per regular-se. Cal que l’alumnat anticipi i planifiqui com resoldre les tasques.

10- Utilitzar llenguatge positiu en l’avaluació, els alumnes reaccionen bé si interpreten que poden millorar.

11-  Cal fer participar els alumnes en discussions sobre els seus aprenentatges. La reflexió amb l’alumnat necessita temps i pràctica.

12- Els alumnes han de saber què han après i què els falta aprendre.

13- Cal diversificar les eines d’avaluació.

14- L’avaluació ha de ser autèntica, versemblant, ha de guardar fidelitat amb les condicions extraacadèmiques. Ha de ser realista, rellevant, constructivista i socialitzadora.

15- Els alumnes han de resoldre problemes (tasques) per exercitar les competències.

16- S’ha d’estimular l’autoavaluació i la coavaluació. És important aconseguir que els alumnes siguin bons autoavaluadors. Els professors també han de ser bons autoavaluadors.

17- Avaluar i Ensenyar és el mateix procés.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *