En aquesta pàgina us oferim alguns recursos que pensem que poden ser interessants per a treballar el tema d’aquesta IV Olimpíada de Filosofia: Estan canviant les noves tecnologies la identitat humana?
1.- A l’exposició + Humans (CCCB, 2015) es van plantejar la majoria de les preguntes que les noves tecnologies de la vida, o biotecnologies, provoquen en la seva repercusió per a la identitat humana, tant des del punt de vista científic com des de l’especulació artística. Us proposem fer-li una ullada al material d’imatges dels apartats de l’exposició, així com referències bibliogràfiques i fílmiques que ens va preparar l’investigador Ricard Solé per a la presentació i que podeu trobar aquí.
2.- Del mateix investigador, Ricard Solé, podeu llegir una entrevista sobre la possibilitat de que “creem” un cervell (i, per tant, una intel·ligència) artificial a aquest blog i escoltar la seva conferència en vídeo sobre el tema.
3.- Una de les preguntes més inquietants és la que planteja la possibilitat de desaparició de la identitat humana per l’aplicació de certes biotecnologies que augmenten les capacitats del cervell humà. Podeu veure aquesta interesssant conferència de Jean Pierre Changeaux en conversa amb Victòria Camps sobre la qüestió.
4.- Per actualitzar perspectives sobre la intel·ligència artificial, us proposem els materials en vídeo d’aquesta sèrie de debats.
5.- Interrogant directament a l’espècie humana en l’era de l’Antropocè, disposem del vídeo de la conferència de Dipesh Chakrabarty.
6.- Potser hem de revisar la concepció de l’humà en el marc d’un sistema econòmic i científic que no distingeix natural d’artificial, tampoc en el cas de l’humà. Dues filòsofes, J, Butler i R. Braidotti ens confronten amb el que configura la condició humana. Aquí podreu trobar una proposta didàctica per treballar a l’aula a partir d’un programa de la sèrie Soy cámara.
7.- Si voleu començar introduint el tema amb una activitat de comprensió i posterior debat, us recomanem veure el vídeo Què ens fa humans? i treballar les activitats que us proposem aquí, on també podeu trobar una conferència de F, Ayala i V. Gómez Pin sobre L’animal humà.
8.- L’Olimpíada genera els seus propis recursos didàctics de mica en mica gràcies a la col·laboració de professorat de secundària. A partir del film Un amigo para Frank, el X. Alsina ens proposa reflexionar sobre la intel·ligència humana i l’artificial.
9.- Per introduir-nos en els principis teòrics del transhumanisme i dels posthumanisme i les seves implicacions bioètiques, us recomanem aquest dossier d’E. Postigo.
10.- L’any 1999 Peter Sloterdijk en una conferència titulada “Normes per al parc humà” obre la via filosòfica de crítica a l’home de l’humanisme i proposa deixar-lo enrere a favor del que posteriorment serà el posthumà. Habermas i els seus seguidors van discutir, i com, aquestes idees. El text de la conferència de Sloterdijk el podeu llegir aquí.
11.- Interessantísims articles que ens aporten l’actualitat de les biotecnologies aplicades a l’home a aquest monogràfic de Investigación y Ciencia.
12.- Les implicaciones bioètiques de les noves tecnologies ens plantegen dilemes ineludibles. De la mà de M. Sandel, us proposem una activitat per a l’aula a partir de fragments d’entrevistes a un dels filòsofs més importants de l’utilitarisme actual.
13.- I més sobre els dilemes que suposa per a la identitat humana fins i tot abans de nèixer imaginats per artistes a aquesta entrada del blog Veus del CCCB.
14.- Pot pensar una màquina? A qui li donem la raó: a Turing o a Searle? Al Barcelona Pensa van proposar una taula rodona al voltant de ments i màquines que nosaltres intentarem continuar…
15.- I seguim preguntant si les màquines poden pensar, però ara en forma de diàleg radiofònic inventat per dos companys professors de filosofia a Diálogos en la caverna.
16.- No ens podem deixar les xerrades de TED Talks sobre com serà el futur de l’espècie humana amb aquestes noves tecnologies.
17.- Sembla que ens haguem posat d’acord, perquè el darrer nº de Filosofia, ara! s’ha centrat en la definició de l’humà i publica alguns articles sobre la repercusió de les noves tecnologies en aquesta definició, però no, no ha estat així. Aprofitem la coincidència i compartim l’enllaç a la revista perquè podeu trobar alguns articles que aborden alguns aspectes del tema de l’Olimpíada.
18.- Un google site amb activitats per a les diferents vessants del tema: robòtica, selfies, whatsapp, internet, petjada digital, privacitat i intimitat, virtualitat… Falten els textos, però dóna bones idees sobre com podem treballar alguns aspectes del tema en forma de dilema o dissertació.
19.-Per primer cop, compartim com a recurs el treball de recerca de la Berta Mateos Viver sobre el debat ètic al voltant de la neuromillora i que ha titulat, molt expressivament, Més que humans? Aquest treball ha estat el guanyador del primer Premi del Premi de Batxillerat que atorga la Fundació Grífols. El podeu trobar en l’enllaç del seu títol. Gràcies a la Berta per la seva generositat!
20.- També compartim amb vosaltres l’interessant monogràfic de Investigación y Ciencia sobre el futur de la humanitat i la tecnologia.
21.- Problemes morals del transhumanisme, del grup d’investigació en dilemes morals, Niaià, un resum de les idees principals aquí.
No oblideu la pàgina de facebook i el twitter de l’Olimpíada. Allí podreu trobar articles, vídeos i molt més, sovint de total actualitat.