1r Batxillerat

Qüestionari d’avaluació inicial:

https://drive.google.com/open?id=1l3X3oAKEQ7pSR7_UmuZJxMsQmWeMmfOul3RHuhUeJtM

PROGRAMACIÓ DEL CURS

Filosofia i Ciutadania  (presentació resumida de la matèria per a l’alumnat)

 DESPLEGAMENT CURRICULAR PER TEMES

Tema 1: Discurs racional davant discurs no racional

Caracterització del discurs filosòfic davant d’altres discursos (científic, mític, religiós…). El discurs racional:  ciència i filosofia. Origen històric del pensament filosòfic i científic. L’experiència filosòfica.

Aplicació pràctica: discurs tancat i hermètic (sectes) – discurs obert i públic (filosofia i ciència)

APUNTS DE CLASSE DEL TEMA 1

Material complementari

diagrama-tema-1

mites-moderns-i-antics

Pauta-per-a-analitzar-el-mite

EL SENTIT DE LA VIDA: L’EXISTENCIALISME I L’HEDONISME

Tema 2:  Lògica i metodologia de la ciència

Ciències materials i ciències formals. Càlcul i Llenguatge formal. Lògica inductiva i lògica deductiva. La lògica proposicional, teoria i pràctica. La lògica aplicada i la metodologia de la ciència. Karl Popper i el problema de la demarcació científica. El mètode científic.

Material complementari

Apunts de classe. Tema 2. Lògica

Video pràctic sobre els apunts i la construcció de taules de veritat:  https://www.youtube.com/watch?v=G53Da_gzsx0

Arguments-deductius-i-inductius

Exercicis elementals de logica (1r examen)

Exercicis-practics-lògica     

Activitat-sequencia fotogràfica filosòfica

Cercle de Viena i el problema de la demarcació

Karl Popper

Mètode hipoteticodeductiu

Exemple de mètode científic (Biston Betulària)

El mètode científic – Udg

Tema 3:  Realitat i veritat

El problema de la realitat (el món). La percepció de la realitat. Receptivitat sensorial, estructuració simbòlica i dimensió afectiva de la percepció del món. El concepte de veritat; tipus de veritat; l’objectivitat i la subjectivitat. Definició del problema de la realitat i de la veritat en la Història de la Filosofia.

Aplicació pràctica:  introducció a la tècnica del comentari de text filosòfic.

Material complementari

Comentari de text:   http://blocs.xtec.cat/enraonar/?page_id=53

Percpció i realitat: http://www.dailymotion.com/video/x7omgp_sensacion-y-percepcion_school

El problema de la realitat. Apunts de classe.

EXERCICI SIMULACIÓ EXAMEN (pràctica comentari de text)

Enllaç de l’examen del tema:  https://docs.google.com/document/d/1oS6paImbb-k2kow8MhSWsYe7jEbj0bE9T8iTyX2kMPk/edit?usp=sharing  (per preparar a casa)   

AUTORS PER AL DEBAT:  Plato

Tema 4:  El problema de la identitat personal (el jo)

Teories modernes sobre la identitat personal i les relacions ment-cervell: monisme materialista fisicalista, monisme cibernètic, emergentisme, dualisme, interaccionisme. El problema de l’ànima en la Història de la Filosofia. Autors a treballar: Pitagorisme, Atomisme, Plató, Aristòtil, Descartes, Hume, selecció d’algun pensador contemporani encara per decidir.

Aplicació pràctica:  lectura i comentari de textos filosòfics. Continuació de la tècnica del comentari de text filosòfic.

TREBALL DEL TEMA 4 DURANT EL PERÍODE DE CONFINAMENT PEL COVID-19

SESSIONS DE TREBALL

TREBALL SOBRE UN LLIBRE (de contingut filosòfic)

MATERIAL COMPLEMENTARI

Dualisme

EL PROBLEMA DE LA IDENTITAT PERSONAL 

El problema metafísic ment-cervell

Tema 5:  El problema de l’origen i causa de tot (Déu com a resposta)

Arguments de la Història de la Filosofia sobre l’existència de Déu. Concepcions actuals sobre l’Univers i el seu sentit. El problema de l’ànima en la Història de la Filosofia. Autors a treballar: Plató, Aristòtil, Edat Mitjana, Pensament Modern, selecció d’algun pensador contemporani encara per concretar.

Aplicació pràctica: lectura i comentari de textos filosòfics.

TREBALL DEL TEMA 5 DURANT EL PERÍODE DE CONFINAMENT PEL COVID-19

SESSIONS DE TREBALL

TEXTOS DE LES SESSIONS

TEXTOS EXAMEN   (textos sobre els arguments de l’existència de Déu)

Tema 6:  L’acció humana i la responsabilitat moral

Caracterització de l’acció moral i de l’acció racional i anàlisi dels seus fonaments; plantejament de la responsabilitat en contextos normatius, legals i morals; explicació d’algunes teories ètiques en relació amb els ideals de felicitat i justícia, i de la polèmica que comporten. El problema moral i ètic en la Història de la Filosofia. Autors a treballar: Sòcrates, Plató, Aristòtil, Corrents hel·lenístics, Cristianisme, Marx i Engels i la crítica a la religió, Nietzsche, concepcions contemporànies sobre moral i ètica.

Aplicació pràctica: debat sobre un tema d’actualitat de contingut moral/ètic, visionat de pel·lícula (proposta: “Set Ànimes”), construcció d’arguments i defensa d’opinions en debat grupal.

Presentació tema: https://prezi.com/1dedq3ecmb0n/la-moralitat-de-l039accio-humana/

Material complementari

Textos examen-2 tercer trimestre (ètiques)

FOTOGRAFIA-FILOSÒFICA

Tema 7:  Orígens dels sistemes polítics democràtics i naixement del concepte de ciutadania.

Reconeixement de la dimensió política i ciutadana de l’ésser humà, de les diferents interpretacions de la ciutadania i de la seva dimensió moral; origen i fonamentació filosòfica de la ciutadania. Concepcions polítiques al llarg de la Història de la Filosofia. Autors a treballar: Plató (teoria política), Aristòtil (Política), John Locke, Bentham i Stuart Mill, Concepció contemporània de la Societat i dels Sistemes Polítics (marxisme, anarquisme …).

Aplicació pràctica:  la construcció d’una democràcia.

Proposta complementària de recerca: estudi comparatiu de dos sistemes polítics diferents (democràcia i dictadura). Presentació i debat.

Introducció al marxisme:  Tema 6. Politica i societat

Apunts i continguts útils per a les classes

Història de la ciència (de Tales a Newton)

El problema de la lliberta i el determinisme

Ètiques Materials i Ètiques Formals:        http://www.alcoberro.info/planes/kant12.htm

Apunts-Freud_part1

Apunts-Freud_part2

 historia-ciencia.jpg

4 respostes a 1r Batxillerat

  1. Martí Valero diu:

    joaquín, sóc el Martí Valero i estic buscant els apunts del tema 3. Són algun d’aquests? Si no ho són quan els podràs penjar?
    Moltes gràcies

  2. Hola,

    He arribat fins e vostre bloc buscant informació sobre qui va ser el filosof que va rribar la conclusió de “la teoría definitiva” com a veritar absoluta després de analitzar totes y cadascunes de les petites opinions válides y no válides per arriba a la dita conclusió.

    M’agrada la iniciativa de relacionar películes amb la temática, y en el cás del Tema 4: El problema de l’origen i causa de tot (Déu com a resposta) que no havieu trobat película, us podría sugerir la película “Como Dios” d’en Jim Carrey y Morgan Freeman, una pelicula inspiradora y filosófica com divertida. Y es que, si partim de la base en que el protagonista (Jim Carrey) esta desesperat per trobar la pau interna, a la vegada que confós per escollir el camí rápid y reconegut socialmente pero egoísta, fins que s’adona que per arribar a la pau interna cal treballar en silenci i l’auténtic éxit es la satisfacció personal i aixó repercuteix en el reconeixement social perque es projecta inconscientment la meta d’exit y valors personals que tothom busca conscient o inconcientment. I ho fa amb la figura de les creencies tradicional de Déu (Morgan Freeman) que l’ajuda a compendre la veritat de que l’autentica fe no resideix en esperar creure en un tót poderós que faci i desfaci, sinò, en que l’autentica fe está en creure en les capacitats d’un mateix per aconseguir les nostres metes i estar en pau interna.

    Espero haver sigut d’ajuda i que pugueu ajudarme, Salutacions!

  3. jrios12 diu:

    Primer de tot, agrair-te la teva col·laboració amb la proposta de la pel·lícula “Como Dios”. Segurament seguirem el teu suggeriment.
    Respecte de la pregunta que ens fas, hauríem de tenir una mica més de concreció. Quan parlem de “Teoria Definitiva” l’expressió es pot interpretar de diferents maneres. Per una part, podem pensar en la visió del Tot des de la Metafísica hegeliana, on tot queda explicat en la Ciència de la Lògica de Hegel, o també des de la Filosofia Analítica on no podem parlar d’una metafísica del Tot perquè aquestes expressions es redueixen només a maneres de fer servir el llenguatge. Ens podries concretar una mica més la pregunta? Quins autors has revisat? Quin enfocament segueixes?… Així podrem intentar afinar la resposta i veure si et podem ajudar. Moltes gràcies pel teu suport.

  4. Hakim diu:

    M’agradaria que algú em digués com es comença per comentar un text de filosofia de 1r de Batxillerat. Us ho agraïria molt, 🙂

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *