DUES PROPOSTES-IDEES-TALLERS D’ACTUACIÓ PER A IMPLICAR ELS HOMES EN LA IGUALTAT DE GÈNERE
PROPOSTA 1
TIPUS DE PROPOSTA O D’ACTIVITAT: CAMPANYA DE SENSIBILITZACIÓ adreçada a l’estudiantat en general però específicament a nois, qüestionant la manca de coresponsabilitat en les tasques de cures en general.
TÍTOL: “TÉ GÈNERE LA TENDRESA?”
OBJECTIU GENERAL: Incorporar i interioritzar el treball de cures com a necessitat i com inherent a l’ésser humà.
OBJECTIUS ESPECÍFICS:
- Autoimplicar els nois en el LES CURES adreçant-nos o al·ludint a la sensibilitat humana
- Anar més enllà de les esferes productiva-reproductiva i comprendre que ens necessitem els uns als altres com a espècie -independentment del gènere-.
- Emfasitzar el valor de sostenir i recolzar la vida tant en els seus inicis com en la seva fi (sensibilització envers les situacions de dependència, vulnerabilitat, malaltia..)
MÈTODE: Com es duria a terme?
Es farien fotos en gran format, gegants, recolzades en fusta o a les parets dels diferents campus universitaris. Es cercarien fotògrafs nacionals o internacionals que ens deixessin fotos amb el seu copyright, garantint que són seves i són de qualitat: on hi hagués la presència d’un noi i d’una persona gran, la figura masculina i infants, la figura d’un noi amb persones malaltes o dependents, etc. Al cantó de cada foto simplement col·locaria un cartell amb dades objectives sobre la implicació d’homes i dones en el treball de cures, com a contrast.
Exemple 1 Quadre amb dades sobre l’ús comparatiu del temps segons gènere: Enquesta ús del temps 2010-11
Home | Dona | |
Cures personals | 11:32 | 11:34 |
Treball remunerat | 7:51 | 6:50 |
Llar i família | 2:35 | 4:14 |
Estudis | 5:01 | 4:41 |
Treballs voluntaris i reunions | 1:55 | 1:54 |
Vida social i diversió | 1:55 | 1;56 |
Esports i activitats a l’aire lliure | 2:05 | 1:36 |
Aficions I informàtica | 2:02 | 1:36 |
Mitjans de comunicació | 2:44 | 2:30 |
Trajectes I ús del temps no especificat | 1:32 | 1:30 |
Al mateix temps es faria ús del GLOSSARI de conceptes relacionats amb la cura i la coresponsabilitat que, ocuparien parets, arbres, i passadissos https://ajuntament.barcelona.cat/recursospedagogics/ca/masculinitats/glossari
Ex 2 Coresponsabilitat: distribució equilibrada, equitativa i funcional de la planificació, l’organització i la realització de les tasques domèstiques, de la cura d’infants i de les persones dependents, dels espais d’educació i del treball remunerat.
EXERCICI AMB ELS ESTUDIANTS: L’estudiantat visitaria amb el professorat l’exposició i es faria un debat-diàleg sobre la projecció que realitzem sobre nosaltres mateixos davant les fotografies.
El professorat tindria una guia amb dades per a treballar amb l’alumnat, sobre la corresponsabilitat, sobre el concepte de treball de cures, sobre la situació de les persones grans, la seva soledat, Font: Festival Guetxo Photo 2011.Tema de l’exposició: elogi a la vellesa https://archivo.getxophoto.com/archivo/festival-2011/autores-2011/andrew-zuckerman/
la dificultat de les dones de conciliar feina i família, la necessitat de compartir entre els gèneres La cura de la vida.
PROPOSTA 2 TÍTOL: “GENDERLESS”
TIPUS DE PROPOSTA: TALLER DE CREACIÓ ARTÍSTICA
CONCEPTES CLAU: SEGLE XXI: GENDERLESS, MÉS ENLLÀ DEL BINARISME, MODA NO BINÀRIA…BELLESA SENSE GÈNERE
ADREÇAT A: Estudiants pertanyents a l’anomenada “Generació Z”, nois i noies molt sensibles a aquests temes, al respecte al medi ambient, al caràcter “provisional” de la nostra existència.
OBJECTIU: Promoure un món humà més enllà del gènere, qüestionant tant el binarisme sexual, com l’etiquetatge de rols que se’n desprèn, les bases canviants i socioculturals que sostenen els conceptes de feminitat i masculinitat, centrant-nos en un sentit de la bellesa i la persona humana.
Crear una estètica humana no diferenciada per raons de gènere, sinó per estils diferents o diversitats culturals i estètiques diverses, tenint en compte que aquestes generacions (la generació Z) té una visió molt més fluida de la sexualitat, per tant ja qüestionen un gènere relacionat amb una sexualitat, i encara més una sexualitat fixa..
MÈTODE: Taller de creació artística o vídeo creació adreçat a nois i noies, que permetés modelar, pintar, dibuixar, crear i experimentar en relació a estètiques humanes més enllà del gènere:
Es donarien pautes (amb professorat artístic I del món del audiovisual, materials, i s’exposarien els resultats) Moda sense gènere.