Tot i que les persones estem acostumades a participar en diferents àmbits de la nostra vida no sempre som conscients de la complexitat que requereix, que es tracta d’una habilitat que cal treballar al llarg de la vida i que és un dret que hem de saber exercir. De fet està recollit en la Constitució, en les lleis educatives vigents avui (LOMCE, LEC) i en els drets humans.
Normalment a classe demanem al nostre alumnat que participi: que pregunti si te dubtes, que col·labori amb companys i companyes, que avaluï altres grups que digui que pensa de…, que escullin representants o càrrecs o que s’organitzin per demanar les coses.
Però en quin moment ens hem ensenyat a fer-ho? En quin moment posem les bases de la participació de manera conscient, com activitat, com a contingut curricular o com a competència clau o curricular (o bàsica fins hi tot) per poder aprendre tot el que s’ha d’aprendre a l’escola? És tan transversal que a vegades no la tenim en compte com un aprenentatge més tot i exigir-la constantment. Realment l’alumnat aprèn a participar perquè els docents ens ho marquem com a objectiu pedagògic o és un aprenentatge que es dona per assaig-error de manera no guiada? Aquí teniu una escala de la participació on els primers esglaons on hi ha participació per part de l’alumnat i els últims seria la participació màxima. On està el vostre centre?
1 Imatge extreta de www.lavidaenelcentro.org
Per poder participar cal aprendre a fer-ho i per aprendre cal avaluar-ho, cal que en algun moment l’alumnat es faci la pregunta de com participa. A les persones ens agrada tenir raó i si analitzem les interaccions de l’alumnat (i el professorat) la discussió (una manera de participar) normalment es basa en aconseguir tenir raó i no pas en aprendre de l’intercanvi d’idees. Si no sabem debatre en parelles no podem esperar fer-ho bé en una assemblea. Si no sabem participar a classe com ho farem en uns pressupostos participatius? Si no tenim coneixements sobre No podem esperar que infants participin de cop i volta fent debats fantàstics i acceptant opinions dels altres per posar en crisi les seves concepcions i que així aparegui l’aprenentatge. Això no passa.
Una altra cosa que necessitem és voler participar. Votar en unes eleccions (de país, de ciutat, de comunitat o del replà de l’escala) requereix una cosa que és tant evident que se’ns oblida: voler fer-ho. Hi ha molta gent que decideix no participar. Potser perquè no vol, o perquè no sap, o perquè no sap com n’és d’important o per desconfiança. Sigui com sigui per participar, perquè el nostre alumnat participi cal que ho vulgui fer. Consell escolar, delegada de classe, fer o no fer vaga…
Imaginem que sabem participar i volem participar. Ens queda una pota indispensable: poder fer-ho. Perquè la gent participi lliurement i serveixi d’alguna cosa s’han d’establir mecanismes per fer-ho: un formulari, una assemblea, un claustre, eleccions amb les paperetes, les seus, les urnes, la gent que compta, la gent que controla, la gent que calcula… Per poder participar cal tota una infraestructura que augmenta en complexitat si augmenta la quantitat de gent que vol i sap participar.
Resumint, per participar calen 3 pilars fonamentals:
Motivació (voler fer-ho)- Formació (saber fer-ho)
- Organització (poder fer-ho)
Si falla una d’aquestes potes la participació no funciona. Cal que les persones vulguin participar (per anhels, interessos, necessitats), que sàpiguen participar (coneixements sobre el tema tractat, saber què fer i saber-ho fer amb altres persones) i cal que ho puguin fer (que hi hagi maneres concretes d’organització, que es dediqui el temps suficient, mecanismes de comunicació dins i fora del grup, que hi hagi divisió de tasques, com es prenen les decisions, recursos, etc)
Posem un exemple d’un grup de persones que s’uneixen per un motiu concret, per exemple participar a STEAMcat. Aquestes tres potes de la participació prenen una rellevància diferent depenent del moment del grup.
| Inici del grup | Desenvolupament del grup | Consolidació del grup |
| Motivació | Motivació | Motivació |
| Formació | Formació | Formació |
| Organització | Organització | Organització |
3 Taula de maduresa d’un grup. Adaptada del CRAC.
A l’inici del grup hi ha motivació. Ens hem posat d’acord perquè compartim un objectiu, estem motivades per fer alguna cosa en aquest sentit. En el cas d’STEAMcat per fer alguna cosa STEAM al centre.
Durant les diferents reunions del grup creix la necessitat de formació. Necessitem saber si els nostres objectius són adequats, si les idees que tenim per assolir-los són correctes, ens adonem que no sabem coses o que tenim certa inseguretat…
Un cop el grup està decidit a fer alguna cosa i format per dur-la a terme cal organitzar-se. Necessiten saber com fer allò que volen fer, definir estratègies, reunions, vies de comunicació, regular la participació, tenir cura de les persones… En definitiva, fer que la cosa funcioni.
Quan les persones volen, saben i poden organitzar-se normalment segueixen un procés d’avaluació o d’aprenentatge similar a aquest:
Diagnòstic – Planificació – Implementació – Qualificació
El grup es pregunta què necessiten, què volen fer, quanta gent participarà, etc. Després, un cop tots els elements són sobre la taula cal planificar el que es farà: formació, estructura, organització, amb aquests recursos podem fer o no podem fer, etc… Un cop planificada l’actuació cal fer-la. En la fase d’implementació es dur a terme l’acció, la participació, el feedback, la recollida de dades, presa de decisions, reajustos… Finalment al avaluar l’impacte de tot el que s’ha fet. Ha valgut la pena? Ho estem fent bé? Es pot fer millor?

4 Estructura del programa d’Innovació STEAMcat
Aquest esquema serveix per un projecte amb alumnes, per preparar el següent curs escolar, per participar a un programa com STEAMcat o per crear una associació.
Si voleu avaluar com ho feu al vostre centre teniu aquesta eina que és el participaTEST (que han elaborat l’associació CRAC de Cadis per ajudar a les entitats a organitzar-se i regular la participació). Aquí en format formulari
Més recursos:
- Què és la participació ciutadana (gencat.cat): https://governobert.gencat.cat/ca/participacio-ciutadana/que-es-participacio/
- Portal Participa: https://participa.gencat.cat/processes
- Enllaç directe al Participatest: http://www.lavidaenelcentro.org/pdfs/ParticipaTest.pdf
- Enllaç al projecte La vida en el centro: http://www.lavidaenelcentro.org/ . La web també inclou activitats educatives per a promoure diferents formes de participació.
- Justificació teòrica del projecte: http://www.lavidaenelcentro.org/guia.html#propuestaIntervencion
- Exemples de pilots aplicats en diferents centres d’Andalusia: https://lavidaenelcentro.ecotonored.es/category/ninxs-proponen/
Deixa un comentari