LES FÓRMULES PER ACABAR ELS CONTES

Les fórmules per cloure els contes tenen la funció d’advertir a aquell qui escolta que la narració ha arribat al seu fi i actuen com a vehicle de retorn des de l’espai fantàstic al real; defineixen una línia de demarcació entre dos móns simultanis que es desenvolupen en espais distints. Per tant, clouen el cercle iniciat per les fórmules introductòries.

Tot seguit us en oferim unes quantes. No dubteu d’escriure-la, si en coneixeu alguna més. 

I vet aquí un gos, vet aquí un gat,

que aquest conte s’ha acabat.

I vet aquí un gat, vet aquí un gos,

que aquest conte ja s’ha fos.

 

I visqueren anys i panys amb salut i alegria.

 

I van ser feliços

i van menjar anissos.

 

I van viure sempre feliços,

i ven tenir tres fills,

que l’un era blanc,

l’altre era ros

i l’altre pelat,

i vet aquí el conte acabat.

 

I mig món diu que sí

i l’altre mig diu que no,

i aneu a saber qui té raó.

 

I jo que hi era vaig venir

per poder-vos-ho dir,

que si no hagués vingut

no ho hauríeu sabut.

 

I qui no ho vulgui creure

que ho vagi a veure,

ja que tot això és cert

com que allò que és amdur no és verd.

 

I res més per avui,

perquè si us deia

tot el que sabia,

no en quedaria per un altre dia.

 

I van fer un convit

molt gros, molt gros,

i jo vaig ser

el convidat primer,

i em va tocar un os

molt gros, molt gros,

tan gros i tan dur

que no el vaig poder rosegar

i al genoll se’m va clavar,

i encara us el puc ensenyar.

LES FÓRMULES INTRODUCTÒRIES DEL CONTE

La fórmula introductòria del conte ens fa entrar  en un món màgic, transporta els esdeveniments que succeïran en el conte a l’àmbit d’un espai imaginari i situa l’acció en un temps pretèrit, en un passat indefinit.

Per tant, les fórmules introductòries del conte ens permeten fer un pacte de ficció i creure en tot allò que s’explica a partir de les paraules màgiques.

Aquí us presentem un seguit de fórmules amb les quals podeu començar a explicar els contes als infants. En sabeu al guna més? Doncs, escriviu-la!!!

Expliquen, diuen i conten que…

 

Això era i no era…

 

Vet aquí una vegada, quan els ocells tenien dents…

 

Vet aquí que en aquell temps

que les bèstien parlaven

i les persones callaven, hi havia…

 

Heu de creure i pensar i pensar i creure que…

 

Temps era temps…

 

Vet aquí que en un poblet, poblàs,

on ningú tenia nas, hi havia…

LA TITELLA DE LA MARIA CASTANYERA

Una manera ben original i divertida de treballar aquest conte és fent una titella de la Maria Castanyera. Després es pot utilitzar la titella per a què els infants verbalitzin frases del conte a través de la titella. 

titella_castanyera2

Us oferim dues plantilles de la titella: la primera pot servir per P3 (omplim  el vestit de la castanyera de gomets) i l’altra per P4 i P5 (ja que és una mica més complicada de pintar).

titella_maria_castanyera3

titella_maria_castanyera21

LA MARIA CASTANYERA

Ja que ha arribat la festa de la castanyada, és un bon moment per explicar el conte de la Maria Castanyera: una castanyera que un dia va confondre les castanyes per cargols. Ens trobem davant d’una divertida història que agrada moltíssim als nens i nenes.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/bG0urXf-sLo" width="425" height="350" wmode="transparent" /]