Nom de l’activitat: L’oració composta
Àrea/Matèria/Nivell: Llengua Catalana 2n d’ESO.
Descripció de l’activitat:
L’activitat proposada per treballar de forma digital a l’aula amb l’ajut dels alumnes serà la següent:
Dins el temari de 2n d’ESO es treballa l’oració composta i els seus components. Per treballar aquest apartat, el qual és una mica costós per una part de l’alumnat, he decidit fer aquesta activitat per fomentar la seva participació ja que crec que serà una forma que ells s’interessin i aprenguin de forma dinàmica aquesta part del temari.
Els alumnes seran distribuïts en grups de tres/quatre persones i entre ells s’hauran de posar d’acord a l’hora de recollir i editar la informació que posteriorment serà exposada per ells mateixos davant dels seus companys de classe.
Cada grup tindrà una part de les oracions. Per exemple: si treballem les oracions coordinades cada grup en farà un subapartat; és a dir, un grup farà les oracions copulatives, un altre les juxtaposades, un altre les adversatives… i així es farà amb tots els grups de les oracions tant coordinades com subordinades.
Igualment per poder treballar de forma conjunta es crearà un padlet (mural) on ells podran penjar oracions construïdes amb les conjuncions treballades per poder plasmar el que han après.
Organització de l’alumnat:
Els alumnes de l’aula seran distribuïts per grups de tres o quatre persones.
Recursos necessaris per dur-la a terme:
Per poder dur a terme aquesta activitat necessitarem:
a) Thinglink: a partir d’una foto els alumnes podran practicar els diferents tipus d’oracions que han de treballar de forma més pràctica. Així mateix, els podem deixar la imatge que volem que treballin i que ells mateixos la completin amb les oracions corresponents.
b) Padlet: mural on els alumnes puguin anar penjant oracionns on apareguin el tipus d’oració composta que han treballat en el grup (per exemple: oracions adverbials).
Criteris d’avaluació:
Els alumnes seran avaluats de forma continuada ja que en tot moment el professor estarà pendent dels avenços de la seva tasca. Així mateix tindran una nota de la presentació que faran davant la resta de companys i la seva presència en les frases que penjaran al padlet. Aquest treball representarà 3 punts respecte la nota del tema.
| Aspectes |
Malament (0) |
Fluix(1) |
Regular(2) |
Molt bé (3) |
| Treball en grup (N1) |
Els alumnes no han col·laborat entre ells. |
Els membres del grup han passat més estona parlant i jugant que treballant. |
Algun membre del grup no ha fet la tasca encomanada. |
Tots els membres del grup han aportat el seu gra de sorra per poder duar a terme la tasca encomanada. |
| Conceptes (N2) |
No han treballat els conceptes encomanats. |
Han treballat el conceptes de manera superficial. |
Han fet bé la feina però es podia profunditzar i millorar . |
Els conceptes són exposats amb claredat i de forma visual que és fàcil la seva comprensió. |
| Presentació (N3) |
No està gens treballada ni elaborada. |
Poc treballada i presenta llacunes en algunes parts de la feina que s’havia de fer. |
Està força treballada però encara hi ha alguns punts millorables per poder obtenir un millor resultat. |
Bona presentació en tots els nivells. |
| Correcció (N4) |
No han corregit les faltes i ho presenten amb incongruències. |
Hi ha força errades a l’hora de presentar la feina. |
Hi ha algunes errades però no són d’importància. |
No hi ha faltes ni incongruències. |
Els alumnes per poder obtenir els tres punts del treball han d’haver fet les quatre parts (treball en grup, conceptes, presentació i correcció) correctament. Els diferents ítems seran analitzats i puntuats per separat per poder obtenir una nota més detallada. És a dir, cada ítem té una nota N1, N2, N3 o N4 compresa entre 0 i 3 i la nota final serà calculada de la següent manera:
Farem el sumatori de (N1+N2+N3+N4)/4. D’aquesta manera cada grup obtindrà la seva nota sobre un valor de 3 punts.
En el cas per exemple que un grup no hagi assolit els conceptes, la seva presentació no sigui la correcta i a més a més presenti faltes d’ortografia la seva nota serà un 0 ja que així ho estipula el vàrem de qualificacions.
Per contra, si en un grup hi ha hagut implicació i treball de tots els membres, han exposat els conceptes amb claredat i sense faltes d’ortografia i, a més a més, han fet una bona presentació la seva qualificació serà de 3.
Autoria i/o referència web: