Durada de l’acció: 2004-2013.
Qui pot participar: Professorat, equips directius i personal de suport de centres escolars dels països membres de la UE, Noruega, Islàndia i Bulgària, amb o sense alumnes.
Nombre de centres inscrits: 35.000 (dada de gener de 2008)
Tema: Agermanaments escolars virtuals a Europa.
Premis: Anualment es premien els millors projectes inscrits.
Convoca: Comissió Europea Programa d’Aprenentatge Permanent (PAP)
Objectius d’eTwinning
L’acció eTwinning es va iniciar l’any 2004 com a acció principal del programa eLearning de la Comissió Europea per tal de promoure els agermanaments virtuals entre centres europeus. El curs 2007-08 passa a formar part dels Projectes d’Aprenentatge Permanent PAP, com a mesura d’acompanyament del programa Comenius.
L’acció eTwinning va néixer amb l’objectiu de fomentar les associacions virtuals entre escoles de diferents països europeus, per tal de promoure la innovació pedagògica, aprofitar les possibilitats que ofereixen les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i fomentar la dimensió europea. Amb eTwinning professorat i alumnat poden col·laborar, compartir i fer amics, gràcies a un ampli ventall de serveis.
Aquests serveis abasten un portal central amb eines TIC, propostes pedagògiques, miniportals temàtics, exemples de projectes destacats, i la possibilitat d’observar el desenvolupament de l’acció. També compta amb portals nacionals i personal al càrrec de l’acció dintre de les institucions educatives dels països que participen en l’acció.
Amb eTwinning els i les joves i el professorat tenen la possibilitat de crear un escenari nou i segur a l’aula en què poden desenvolupar destreses relacionades amb les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i el treball per projectes.
Amb eTwinning les barreres d’espai i temps desapareixen, la diversitat entra a formar part del treball d’aula i les realitats nacionals i el coneixement mutu contribueixen a crear una Europa comuna, més coneguda per tots i orgullosa de la seva pròpia diversitat. eTwinning fomenta, per mitjà de les TIC, un ambient de cooperació, intercanvi d’informació i realització conjunta de tasques, que s’adapta bé als objectius del constructivisme, l’atenció a la diversitat i a una escola cada vegada més inclusiva.
Eines pedagògiques
Les eines pedagògiques que aporta eTwinning als centres per poder desenvolupar un projecte amb una altra escola d’Europa són de lliure accès, i molt diverses:
- Xarxes d’assessorament a escala europea, estatal i autonòmica
- Tallers europeus per a professors
- Galeria de projectes europea i de segells de qualitat estatals
- Bloc eTwinning europeu (en anglès)
- Publicacions i estudis
- Portals temàtics
- Kits o propostes pedagògiques per aplicar a l’aula
- Espais TwinSpace públics
- Curs de formació en xarxa eTwinning del Servei Nacional de Suport espanyol, reconegut pel Departament d’Educació, de 40 hores.
Eines TIC
Les eines TIC eTwinning estan al servei dels centres (inscripció), dels centres registrats (escriptori) i dels centre agermanats (TwinSpace). Les gestiona el portal del Servei Central, amb el suport dels serveis nacionals.
Inscripció
El professorat s’ha d’inscriure en l’acció. La inscripció és una mica llarga, ja que és important que els centres tinguin molta informació sobre el perfil i interessos dels centres que participen en l’acció per tal de poder-se agermanar amb un centre adient. Les dades del formulari d’inscripció es poden modificar en qualsevol moment.
Escriptori
Un cop inscrit, el professorat té accés a l’escriptori, en el qual pot trobar les eines següents:
- Perfil: per modificar les seves dades o les dades dels projectes que estan fent.
- TwinSpace: espai virtual per a centres agermanats. La icona està inactiva fins que es produeix un agermanament.
- Targeta de progrés: per deixar constància dels avenços del projecte. Resulta molt útil si volem demanar el segell de qualitat i per portar un seguiment de l’evolució del projecte i poder avaluar-lo. Cada entrada a la targeta de progrés es modera des del Servei Nacional de Suport.
- Cercador de socis: mostra, de forma automàtica, els centres registrats que s’ajusten al perfil que hem donat en inscriure’ns. Com més acurats siguem en omplir la inscripció, més profitosa serà aquesta cerca. L’eina permet també cerques avançades. Des del cercador podem veure els perfils dels centres que se’ns proposen, establir-hi contacte i afegir aquells centres que ens semblin apropiats al llistat “els meus candidats”.
- Bústia de correu: comunicar-se amb centres amb els quals podríem endegar un agermanament.
- Xat: per parlar en temps real.
- Els meus candidats: és el lloc on hem de guardar una relació d’aquells centres amb els quals creiem que podem arribar a un agermanament. Els meus candidats és el lloc des d’on podrem registrar un agermanament.
- Segell eTwinning: aquesta icona està inactiva fins que el Servei Nacional de Suport aprova un agermanament.
- Recursos: enllaços interessants.
TwinSpace
Un cop es produeix un agermanament, el professor/a responsable pot accedir a una plataforma virtual, anomenada TwinSpace, i convidar el seu alumnat. El TwinSpace disposa d’una gran varietat d’eines TIC amb què és possible intercanviar i compartir informació, punts de vista i activitats amb l’escola agermanada sense necessitat de sortir de l’espai virtual.
Aquí podrem trobar una sèrie d’eines de gran utilitat per al professorat i l’alumnat a l’hora de treballar en xarxa:
- calendari interactiu,
- fòrums de discussió,
- bústia de correu interna,
- xat per als membres de plataforma,
- taulell d’anuncis,
- llistat amb l’equip de treball especificant qui és membre i qui és administrador, i els drets que es concedeixen a cadascun dels membres de la plataforma,
- perfils dels membres de l’equip,
- eines per pujar i compartir activitats dintre de la plataforma (arxius, carpetes, fòrums o planes web),
- possibilitat de fer públic tot o una part del TwinSpace.
Una vegada un agermanament ha estat aprovat pels Serveis Nacionals de Suport, aquest obté el Segell eTwinning. Si el professorat ho desitja, també podrà demanar el segell de qualitat.
Punts forts i febles
La millor característica d’eTwinning és la seva flexibilitat. No hi ha limitacions quant als objectius, la durada o l’abast dels projectes, sempre que tinguin valor pedagògic per al centre escolar i el seu alumnat, que es facin servir les Tecnologies de la Informació i la Comunicació i que, com a mínim, formin part del projecte dos centres de dos països europeus diferents, entre els que participen en l’acció.
Els projectes poden adoptar moltes formes, i el professorat i l’alumnat poden participar en més d’un projecte. Tot això és possible de forma gratuïta i sense necessitat de cap tràmit burocràtic. És important dir que eTwinning posa moltes eines, tant pedagògiques com TIC, a disposició dels centres europeus, però no les imposa. El professorat és lliure d’utilitzar altres eines i les seves pròpies idees per agermanar-se. eTwinning proporciona a qualsevol professor/a, indistintament de la seva especialitat, la possibilitat de desenvolupar un treball sobre una temàtica determinada dins d’un entorn virtual, senzill, segur i amb assistència tècnica permanent.
El punt més feble és potser també el seu gran avantatge, i és que es tracta de l’única acció del Programa Comenius sense finançament.
Reconeixement professional i premis
Els projectes més ambiciosos poden optar al Segell de Qualitat eTwinning, que atorguen els Serveis Nacionals de Suport als centres que ho sol·liciten, després d’estudiar el projecte i la targeta de progrés que aquests han complimentat. Quan ambdós Serveis Nacionals de Suport implicats en un agermanament concedeixen el Segell de Qualitat a un projecte, aquest automàticament aconsegueix el Segell de Qualitat Europeu eTwinning.