Van tenir lloc el dissabte 29 de març de 2008, a Barcelona.
La primera sessió va ser una magnífica presentació sobre les Intel·ligències Múltiples i les WebQuests, a càrrec de la Núria Alart i la Carme Barba. La Núria va mostrar el que feia a la seva aula i va donar bons exemples sobre activitats que podem fer que impliquen intel·ligències que sovint no es treballen prou als centres.
Seguidament va tenir lloc l’acte de benvinguda de les jornades i ens van presentar el curs virtual D109: WebQuests: Una Metodologia per treballar amb Internet a l’aula. Aquest curs està dintre de l’oferta de cursos telemàtics del Departament d’Educació
La Conferència del Jordi Adell, de Centre d’Educació i Noves Tecnologies de la Universitat Jaume I de Castelló ens va parlar de la rellevància de les WebQuests per a la web 2.0. Va començar descrivint el que és la web 2.0:
- Web com a plataforma (que es pot fer servir en qualsevol lloc i a qualsevol hora)
- usuari = prosumidor productor i consumidor alhora
- Aprofita la intel·ligència col·lectiva (Folksonomies – Delicious, Flickr)
- Quan més gent la fa servir, més valor té
- Personalització – serveis a la carta
- crea xarxes socials i connecta persones (Web 1.0 = biblioteca / web 2.0= biblioteca + àgora) – la web 2.0 no és una revolució tecnològica, sinó social.
D’acord amb en Tom March, Les WebQuests s’adapten a la web 2.0 donat que ofereixen
- Nous continguts
- nous artefactes a crear
- noves eines de treball en xarxa
- noves formes de publicar i compartir
Finalment, va enumerar algunes de les eines que considera més útils:
- Animoto: vídeo a partir de fotografia i musica
- Slidecast, dintre d’slideshare ara és possible publicar vídeos
- Pageflake: una espècie de igoogle
- Studenttube: wiki de vídeos d’alumnes
- wikispaces: està creixent molt i ara perment incrustar qualsevol cosa
- Tubestudent: vídeos d’alt nivell
- GoogleMap mania – mash ups and tools
A la tarde, en Ramón Barlam, professor d’aula d’acollida i aula oberta, va parlar de WebQuests i multiculturalitat, Va distingir dues formes de treballar les WebQuest per a la integració de l’alumnat nouvingut.
- Per què aquest alumnat es familiaritzi amb l’entorn ( fan un crèdit de síntesi especial per a l’alumnat nouvingut de primer any amb aquest objectiu)
- Per què l’alumnat ordinari es sensibilitzi del fenomen i evitar actituds racistes
Algunes idees que ens va transmetre i que vaig trobar interessants són:
- Fer sevir la vikipèdia amb alumnat nouvingut – els articles sobre un mateix tema en diferents llengües estàn enllaçats, el que permet a l’alumnat buscar-ho en la seva llengua
- FM Atlas – Vídeos que s’afegeixen a Google Maps
A la tarde, en Fernando Garcia Paez del CEIP San Walabonso de Niebla, Huelva, ens va parlar de la seva aventura com a centre TIC amb les WebQuests. Va fer referència a ACOT o les fases de la integració de les TIC a l’aula que va definir com:
- Accès
- Adopció
- Adaptació
- Agrupació
- Innovació
Una jornada molt profitosa!