Resolució del dilema

Publiqueu en aquesta pàgina les vostres resolucions al dilema moral plantejat. Recordeu posar el vostre nom!

GISELA MAGUILLO.

1. PERSONES AMB EL PROBLEMA:

1. 1″Jo” que treballo en aquest projecte i he descobert que hi ha corrupció, però si ho denuncio la gent d’aquella població es quedaran sense l’aigua que estàvem potabilitzant.

1.2 La gent del poble, que es quedaran sense aigua potable per a beure.

1.3 Els que estàn fent la corrupció, poden ser desenmascarats.

2. SOLUCIONS I CONSEQÜÈNCIES:

Solució 1.

Denunciar el que s’està fent, i així fer que aquelles persones paguin per la corrupció.

Conseqüències:

1. El projecte finalitzarà

2. La gent es quedarà sense la potabilització de l’aigua.

Solució 2.

Callar, i fer-te còmplice de la corrupció, perquè així la gent pugui aocnseguir beure aigua potable.

Conseqüències

1. La gent continuarà amb l’aigua potable.

2. El teu futur personal i professional, estarà en perill.

3. SOLUCIÓ:

– Crec que amb molta dificultat escolliria l’opció 2, denunciaria.

Perquè crec que s’hade fer justícia i que aquesta gent no es pot estar aprofitant dels diners que s’utilitzen per a aquest projecte. A més podria ficar el meu futur en perill.

De totes formes crec que és una decisió molt difícil.

Has seguit molt bé els passos del dilema moral. Tot i que en la solució deus voler dir que esculls l’opció 1: denunciar els corruptes. Potser no acabes de valorar prou bé les conseqüències de la teva decisió. Nota: 8

Persones implicades:
Persones del camp, jo mateixa, gent del govern, treballadors de la potabilitzadora i les Nacions Unides.

Solucions:
1. Denuncia a les Nacions Unides o que ho sàpiguen.

2. No fer res.

3. Intentar que els teus superiors i governants no ho fanguin.

Conseqüències:

1 Perdre la feina, però amb la moral neta de no estar involucrada en aquests “negocis.”

2 Tindre “negocis” amb els corruptes.

Solució:

a) Denuncieu els fets a la vostra organització, cosa que implica, en un 100% de possibilitats, la cancel·lació fulminant del projecte, amb les terribles conseqüències per a la salut de la comunitat i la sortida per sempre de l’organització de la zona.

Cristina Vidal.

Malgrat que intentes seguir els passos proposats, hi ha incoherències, com si ho haguessis fet massa ràpid. No justifiques la teva decisió.  Nota: 5

Mònica Orasan

1. El problema el tic jo, el cooperant d’aquest projecte que m’assabento que hi han unes irregialitats i unes corrupcions.

2. SOLUCIÓNS

· Tot i sabent que els poblatans d’aquell territori ho pagarien continuant quedant-se sense aigua potable, denunciaria el cas.

· Em quedaria callada, però tractaria de parlar amb els que estan implicats i arrivar en algun acors respecte els poblatans.

2.1 CONSEQÜÈNCIES

· La gent d’aquella població continuaria sense aigua, i per tants amb malalties de pell etc.

· Els implicats s’estarien forrant a banda dels altres poblatans, i a mi, se’m podria caure el pel per amagar informació i falsificar els documents necessaris.

3.DESCISIÓ FINAL:

Donaria aquest cas a la justícia, tot i que els poblatans es quedaran sense aigua, pqerquè penso que ja que s’ha iniciat, més endavant es podria continuar desprès de resoldre aquest problema. Els corrpuptes pagarien pel que han fet i més endavant els poblatans podrien tenir la posibilitat de tenira aigua potable, tot i que crec que si els poblatans sapiguessin el que passès també voldrien imposar justícia perque no és just pel poble que aquells es forrin a costa seva.

També tenen el problema els habitants de la zona, no? I si denuncies, els corruptes també tenen un problema. Els passos de la resolució del dilema estan bé. La decisió final està ben justificada. Nota: 7,5

judith cases batalla

1-ersones que tenen el problema són la gent del camp, la gent del govern, treballadors de la empresa, les Nacions Unides i jo.

2- solució 1: Denunciar.

ConseqÜències: que marxin els treballadors, a causa d’aixó, la empresa finalitzarà.

La gent del camp no tindrà aigua potable.

2- Fer-te còmplice.

ConseqÜències: Que acabarà la teva feina.

Tindràs un punt negre en el expedient.

3- Passar de tot.

ConseqÜències: No en hi ha cap.

La meva solució: Explicar-ho tot, encara que el dilema sigui díficil, perquè es més important que tothom tingui aigua i ademes es te de fer justícia.

La conseqüència de la solució 2 no és certa. La solució 3 sí té  conseqüències. La solució final que proposes és incoherent: si ho expliques tot deixarande tenir aigua. Està mal  plantejat. Nota:4

JOAN CASAS

 

1– Jo: dins del projecte que estic duent a terme hi ha un cas de corrupció en què diners són desviats per persones properes al projecte.

– La població: es poden quedar sense aigua potable i continuar patint les greus conseqüències del que això implica.

-Els corruptes: ja que si són denunciats tindran seriosos problemes.

 

2-A)Denunciar la corrupció que es produeix amb el pressupost del projecte per part d’unes quantes persones. Això implica la impossibilitació de dur a terme el projecte amb les terribles conseqüències higièniques que continuarien afectant als habitants de la zona.

B) Fer la vista grossa i continuar endavant el projecte. Això implica continuar el projecte amb il·legalitats per la manca d’una part del pressupost que suposa un alt risc per al projecte mateix però permetria als habitants gaudir d’aigua potable que milloraria considerablement el seu nivell de vida.

C) Fer el mateix que a la solució b però un cop finalitzat el projecte denunciar el cas de corrupció, que també implicaria la descoberta de les il·legalitats que s’han comés per la meva part i jo podria acabar bastant malament però l’aigua potable ja beneficiaria els habitants i em quedaria amb la consciència neta.

 

3-Crec que em posiciono més cap a la solució b, ja que la a la descarto immediatament perquè és immensament egoista i si ho fes seria un insensible, que es preocupa més pels diners i la petita injustícia de corrupció comparada amb la meva de privar als habitants de l’aigua potable, i la c és la més noble però no sé si en seria capaç ja que en sortiria perjudicat segur, i amb la b hi ha unes possibilitats que no es descobreixi res i que, tot i que hi ha hagut unes persones que s’han aprofitat sense pensar en la població d’uns diners que no els pertanyen, els habitants puguin viure en molts millors condicions higièniques. Per tant, em decanto per la solució b tot i que hi ha el risc que tot el cas sigui descobert i els habitants es quedin sense l’aigua, però almenys intentar-ho. També sóc conscient que dir-ho des d’on estic, assegut tranquil·lament davant l’ordinador, és molt fàcil, però a l’hora de la veritat no sé si seria capaç de continuar el projecte il·legalment.

Molt ben plantejat i reflexionat. El desplegament de possibilitats i les seves conseqüències és prou exhaustiu i la decisió final està ben justificada. Nota: 9

 

FLORS NAVARRO TOMÀS

1.- Persones que tenen el problema:

– “Jo” que he descobert un greu cas de corrupció.

– La població: que fins ara havia de beure aigua contaminada, i que ara que per fi hi havia una potabilitzadora es poden quedar unaltre cop com al principi, amb aigua contaminada.

Els corruptes: que al fi i al cap els hi pot caure una denúncia.

2.- Solucions/conseqüències (possibles)

– SOLUCIÓ/CONSEQÜÈNCIA A : Denuncio els fets il·legals que passen envers a la potabilitzadora, i jo em quedo amb la consiència tranquila perquè no he particitat en res il·legal, però la població es queda sense aigua potable… al fi i al cap, el que importa esque jo no m’he involucrat en res i a més a més he desmantellat la corrupció a la que tots cegament estavem sotmesos.

– SOLUCIÓ/CONSEQÜÈNCIA B : No obro la boca per lo que respecta a la corrupció i d’alguna manera em faig còmplice, però el que compta esque la població a partir d’ara tindrà aigua potable i per tant, millores en la higiene, salut, alimentació (…) és a dir, tindrien una de les coses més importants i imprescindibles del dia a dia de qualsevol de nosaltres.

-SOLUCIÓ/CONSEQÜÈNCIA C : Decideixo parlar amb els corruptes i arribar a un acord. Podria ser per exemple: Vosaltres no torneu a blanquejar diners, i us comprometeu acabar la potabilitzadora tan necessària per a tota la població i jo em comprometo a no denunciar-vos. També em faig còmplice, però no quedo ni involucrada i els habitants tindrien aigua potable (si tot surt com el previst).

-SOLUCIÓ/CONSEQÜÈNCIA D: No dic res respecte a la trama de blanquig i corrupció de diners que he descobert, em faig còmplice fins a la finalització de la potabilitzadora, d’aquesta manera la població tindria aigua potable. I finalment un cop acabada la potabilitzado ho denúncio.

3.- DECISIÓ FINAL:

Em quedo amb la solució D i em comprometo a acceptar les conseqüències que comporti. D’aquesta manera, la població sortiria guanyant amb l’aigua potable (que al fi i al cap és el que realment volia aconseguir) i jo quedaria tranquila, perquè seria la decisió més encertada, ja que desprès ho denunciaria i quedaria amb la consiència tranquila. Acceptaria les conseqüències (encara que siguin greus) que això comporti, però sé i estic convençuda que he fet el correcte, i m’imagino que un jutge tindria en compte la situació, i si realment es dur amb mi; em demostraria el tipus de persona que és. Això sí, jo segura del que he fet i orgullosa! Independenment del que pugui dir un jutge, perquè a vegades la justícia és relativa.

Ben plantejat, contemples totes les possibilitats. En la teva decisió final esculls segons els teus valors. Nota: 9

________________________________________________________

MARTÍ VILA

1.1.Persones que tenen el problema:

El problema el tinc jo ja que al ser el coordinador del projecte em veig envoltat per aquesta situació tan crítica que em portarà a prendre una decisió tard o d’hora. També es veuen afectats la població de la zona, la qual es veurà afectada si es talla el subministrament d’aigua i les persones corruptes que participen en el projecte i que desvien part dels beneficis, ja que si són descoberts tindran greus problemes, encara que ningú d’aquests dos grups de persones es veuran afectats a l’hora de prendre la decisió encertada en aquest dilema.

1.2.Descripció del problema:

En un projecte de potabilització d’aigua molt ambiciós que fa possible l’abastiment d’aigua potable a un gran nombre de gent, hi ha un grup de persones que desvien part del pressupost del projecte per a altres afinitats. Depenent de la decisió que prenguem, pot ser que la gent es quedi sense abastiment d’aigua i que es desemmascarin els corruptes o que dissimulem el problema posant en joc la nostra feina i futur.

2.Tindríem tres possibles solucions i conseqüències:

-Denunciar el projecte a causa dels casos de corrupció que hi trobem, encara que d’aquesta manera, la gent que es beneficiava de l’aigua, no en tindria i aquest fet causaria greus problemes per a aquesta gent.

-Encara que sapiguem tot el que està passant, ens fem els despistats i seguim la corrent, així assegurant-nos la continuïtat del projecte i l’abastiment d’aigua potable a la població afectada, encara que si es descobrís posaríem en perill el nostre futur i el nostre estatus social actual ja que ens cauria tot el pes de la llei que comporta aquest fet.

3.Decisió final

-Després de prendre una dura decisió, crec que em decantaria per la segona opció: seguiria endavant amb el projecte, encara que conegués els actes corruptes que s’hi duen a terme. Encara que cap de les dues decisions m’acaben de fer el pes, crec que aquesta és la més encertada ja que m’hi jugo el meu futur i la meva vida laboral, rebria sancions considerables, (que no és poc), però així m’asseguraria de que tota la societat de la zona d’abastiment d’aigua potable, continués vivint amb l’aigua que reben. Seria un fet molt egoista sacrificar la salut dels habitants de la zona en qüestió a canvi de salvar la meva reputació i estat laboral. Encara que seguint aquest model anéssim en contra de la llei, poso preferència a la salut i benestar de centenars de persones i als seus drets humans que no pas actuar com un bon ciutadà, d’acord amb les lleis.

Parles de 3 possibles solucions, tot i que només en descrius dues. En la teva decisió final valores més la situació desvalguda de la població que el que és “legal”. Està ben plantejat. Nota: 8,5

 

GERARD CARMONA NIETO

Persones que tenen el problema i descripció del problema:
– Els habitants de la comunitat de un país de Sud Amèrica, el problema és que es podràn quedar sense aigua potable.
– Els persones que col.laboren i treballen en el projecte corruptes que desvient el diners a un ús particular, el problema que una vegada denunciats passaran a la justícia.
– Jo com a coordinador del projecte, el problema es que em puc quedar sense feina o ser un d’els corruptes.

SOLUCIONS I POSSIBLES CONSEQÜÈNCIES:

A) Denunciar els fets.- el projecte queda cancel.lat amb les terribles conseqüències per la salud de les persones de la comunitat, la sortida de la organització de la zona.
B) Prioritzar la salud i no denunciar els fets, la conseqüència és que seré complic, falsificant documents però amb la certesa que no hi haurà més desviament de diners per lo tant, a partir d’ara haurà més diners pel projecte.

DECISIÓ FINAL:

La B perquè hem de prioritzar la salud potabilitzant l’aigua i a partir d’ara no hi haurà més desviament de diners. En la opció A no puc saber si en un futur inmediat una altra organització podria ficar en marxa el mateix projecte i si en aquella mateixa organització no passaria el mateix, un desviament de diners per un ús particular.
per lo tant, en aquest cas i agafant la opció B m’asseguro de que la comunitat podrà tranquilament tenir aigua potable.

Està ben plantejat i descrit, tot i que segurament podries trobar alguna altra opció (encara que no fos l’escollida). Nota: 7

SANTI BRAVO ARPA

1) Persones que tenen el problema:

En primer lloc jo tinc el problema de veure’m ficat en aquesta situació tan complicada, i saber que no em puc quedar amb els braços creuats sense fer-hi res al respecte.Després la gent que viu en aquesta zona tan desafavorida, ja que es veuen cruelment enganyats, i la seva salut i millora de la qualitat de vida depenen dels cooperants en qui tenen les seves esperances dipositades. Finalment, és evident que els corruptes estan jugant amb foc i els pot caure una de grossa si sels descobreix, ja que estan enganyant als organismes internacionals, i el que és més greu, s’estan aprofitant d’uns éssers humans que no tenen res.

Descripció del problema:

S`està duent a terme un projecte de potabilització d’aigua en una zona de Sud Amèrica, i jo en sóc un dels cooperants. Un dia descobreixo que uns corruptes estan desviant part dels fons per interessos particulars.Tinc dues opcions, callar i continuar el projecte, cosa que posaria en perill el meu futur professional,o denunciar els fets, el que implicaria l’aturada del projecte amb les terribles consequències per a la població.

2) Solució i consequència 1: Denuncio els fets a l’organització, perquè no puc tolerar de cap manera que continui aquest disbarat, encara que el projecte es cancel·laria i els habitants de la zona es quedarien sense la potabilitzadora, i quedaria la imatge de les barbaritats que són capaços de fer els homes del 1er món pels diners.

Solució i consequència 2: Callo i no dic res a ningú, de manera que la corrupció continua però les obres segueixen i els habitants ja tenen potabilitzadora.

Solució i consequència 3: Em faig còmplice i igualment tirem endavant el projecte, amb el perill que comporta el fet d’involucrar-m’hi per a la meva condició il·legal i el meu futur professional.

Solució i consequència 4: Intento negociar amb els responsables perquè parin de desviar fons, i quan les obres de la potabilitzadora s’acabin, els denuncio.

3)DECISIÓ FINAL:

Jo sense dubtes em decantaria per l’opció núm. 4, ja que considero clarament que és la més correcta; perquè no em faig còmplice, probablement aturo la desviació de fons, les obres s’acaben gràcies a Déu i els malfactors són denunciats a la justícia.

Necessites la solució perfecta, no? És dífícil dur a terme la teva decisió, però ho justifiques molt bé i el problema està molt ben plantejat. Nota: 9

 

 

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *