La meva proposta seria el visionat d’un curtmetratge realitzat per Isabel Gardela, de l’any 1995, que dura 20 minuts. El protagonista és un quadre anomenat “CAPS” d’Antoni Tàpies. Cada personatge que l’observa, descriu una visió molt gràfica i personal que ens fa reflexionar en la infinitat de mirades que existeixen a l’hora de mirar una obra d’art. Personalment vaig col·laborar en la direcció artística del curtmetratge, per tant, també m’agrada explicar com es va realitzar, el càsting per trobar actors, les localitzacions, els inconvenients d’aquella època per fer els efectes especials (fets per alumnes d’un centre d’informàtica), els permisos que vam necessitar per fer el curtmetratge, fins i tot al propi pintor i la dificultat per falsificar una obra d’aquestes característiques. En el guió original es pretenia fer-ho amb un quadre del Picasso, però els drets d’autor eren molt cars i s’havien de demanar a França.
Caps és un curt de ficció, per tant els personatges estan molt estereotipats i fins i tot alguns d’ells són molt exagerats. També juga un paper protagonista el vigilant de la sala, que avorrit de la seva feina, va fent comentaris obscens de les noies que passen.
Els objectius de l’activitat serien l’anàlisi crític del curtmetratge, a partir d’una fitxa de treball i la posterior interpretació, per part dels alumnes, del quadre protagonista del curt, , realitzant un quadre creatiu amb textures, simbolitzant el mateix tema.
Abans de fer la pròpia obra pictòrica, estaria bé visionar imatges sobre Antoni Tàpies, per plantejar l’aprenentatge sobre el moviment pictòric a què pertany, l’”Art pobre” i conèixer millor la seva obra. Primerament un vídeo de 4 minuts, “Homenatge a Tàpies” a on ell fa una reflexió sobre l’art, i posteriorment un sobre l’època en que va viure i una obra concreta, “La gran pintura de 1958” que dura 5:16 minuts. Si cal també es podrien passar uns vídeos de diferents quadres seus, a on apareixen els símbols característics de la seva obra i les textures. (No més de 10 minuts)
http://www.youtube.com/watch?v=ToDjNHyn47k&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=7mPppykXpMA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=-a3ttgp-DeM&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=iw2dhHrRBNg
La tècnica plantejada en la part plàstica, és una base a la sal barrejada amb temperes, i a partir del fons creat, i un cop sec, dissenyar la idea per sobre amb guixos i carbonets. EL quadre original està fet amb vernís escalfat, i això no és fàcil aplicar-ho a l’aula.
Aquesta activitat ja l’he fet altres vegades, i a diferents centres, i la reacció dels alumnes és molt extravagant. Ja qui es queda indiferent, ja qui riu, ja qui considera que és molt masclista, altres que es veu antiquat (tot i que jo els aviso que no teníem recursos i la directora era novell). Plantejant aquesta proposta l’acabo d’ampliar gràcies a les imatges d’internet i les exigències de la nostra professora.
En la fitxa de treball podem preguntar:
-Descriu dos personatges que t’hagin cridat l’atenció.
-Amb quim personatge t’identifiques més?
-Què en penses sobre el quadre Caps?
-Com el descriuries?
-Quin personatge afegiries tu al curtmetratge?
En un futur, si aconsegueixo dominar el fotoshop, o altres programes que permetin modificar imatges en moviment, estaria bé plantejar als alumnes la modificació del quadre de Tàpies per ordinador segons el seu criteri i interpretació.
Aquesta activitat està plantejada per la Optativa de 4t d’ESO, i la temporització seria:
-Dues hores per visionar les imatges, fer una mica de debat i omplir la fitxa de treball
-Dues hores per l’elaboració del treball de textures
Respecte als criteris d’avaluació, es tindrà en compte la creació d’una imatge (d’una obra) a partir de l’establiment d’uns criteris de composició concrets i d’una proposta que relacioni més d’un llenguatge expressiu. També la capacitat d’analitzar una projecció audiovisual.
Com a treball complementari, proposat per l’Eloïsa, tenim la reflexió sobre el tema de les mirades creuades, plantejant-nos a on és el l’obra d’art, en ella mateixa o en el que la veu?.
Aquí tenim uns exemples sobre el tema:
Fotografia de Thomas Struth (turistes mirant el David de Miguel Àngel). Perquè fa aquest tipus de fotos?
Fotografia de la sèrie fotogràfica Detective de Sophie Calle (fotos fetes per un detectiu que la seguia durant un dia sencer…). De qui és l’obra, de la Sophie o del detectiu?
Exemples d’aquest tipus, juntament amb el curt de l’Isabel Gardela provoquen a classe una reflexió profunda sobre la funció de l’art, el paper de l’artista, el concepte d’autoria, etc. Repte apassionant per contribuir una mica a trencar esquemes…