REPORTATGE FOTOGRÀFIC D’UN TEMA DEL BARRI
Cada any se’ns presenta la oportunitat de participar en una campanya solidària al nostre barri, i els alumnes hi participen activament de la recollida d’aliments i roba en favor de persones properes que no tenen recursos. Aquesta activitat està plantejada com a complement de l’Educació en valors de les hores de tutoria. El nostre equip de 13 reporters de 4t d’ESO anirà a fer un reportatge per captar les accions que es realitzen per aquest col·lectiu.
Descripció de l’activitat
Primerament, abans d’anar a l’Entitat organitzadora tractarem de definir la organització de la seva narració segons unes pautes, perquè no facin fotos sense pensar en el resultat:
El contingut: presentació de l’Associació responsable de la recollida solidaria, així com dels voluntaris que hi participen. Mostrar una seqüència dels moments més importants i de la cadena humana que fa que arribin les donacions als necessitats. Com que aquest alumnes ja hi van participar l’any passat, podem definir el lloc, qui i què pot ser fotografiat. Primer tenen que demanar permís a l’Associació. Altres anys també pinten un cartell a l’entrada de l’Institut per fer propaganda de l’acció. Podria formar part del reportatge
El ritme: una foto representativa de les jornades de recollida i rebuda de les donacions per a la portada, i seguidament de les més interessant de tot el procés, que introduïdes a l’ordinador i muntades amb el programa Pinnacle (alguns alumnes ja coneixen el programa i podem fer amb grups de 3 o 4), poden adquirir diversos moviments i significats, aplicant transicions, moviments i temps.
La forma: Abans d’ utilitzar fotos per editar-les, millorar el color i l’enquadrament si és necessari amb el programa Picassa.
Text: Afegirem textos curts només en les fotografies més significatives. També podem afegir música ambient o veu en off si ho consideren oportú per fer més càlida la petició d’ajut als necessitats.
El reportatge ja creat el podem donar a conèixer de diferents formes:
Nosaltres el presentarem en format multimèdia per projectar a les classes de diversos cursos i així donar a conèixer el projecte solidari i s’afegeixi més alumnat a col·laborar en la campanya, ja sigui com a voluntaris o fent aportacions. També tenim la opció de passar-lo per una pantalla que tenim al passadís de l’entrada, tot i que no té so. Finalment es pot penjar a la pàgina web del centre en l’apartat d’activitats del centre.
Material necessari
Varies càmeres de fotografiar, 4 ordinadors, un canó.
Temporització
Una hora dedicada a la planificació del reportatge i visualitzar-ne un amb el canó, tres hores per acompanyar als companys de 3r que hi participen activament en la recollida i donació, i dues o tres per editar tot el material aconseguit. Hem de coordinar-nos amb els tutors dels grups de 3r en qüestió d’horaris.
Criteris d’avaluació
Implicació en la proposta de treball, coherència del reportatge en relació al guió, utilització correcte dels aspectes formals i temàtics de les fotografies, que el resultat sigui entenedor i seriós, així com globalment informatiu i interessant, transmeten a l’espectador els valors de solidaritat.