Els alumnes molt sovint són convocats a vagues de les quals un tant per cent elevat no saben ni perquè els hi demanen la participació, i acaben a casa com un dia de festa. Si es planteja una activitat alternativa a la vaga, potser prenguin consciència d’una altra manera. La meva proposta seria fer una acció reivindicativa amb tots els alumnes de ‘Institut, contra les noves propostes que vol aprovar el Govern.
Desenvolupament de l’activitat:
1- Introducció i exemples de diferents vídeos d’art-acció per poder desenvolupar una idea o petit projecte
-En grups de 3 o 4 alumnes de 4t d’ESO proposar que dibuixin amb un history board de 6 o 8 imatges la proposta de reivindicació en defensa de l’ensenyament públic amb la participació global com a figurants de tots els companys de l’Institut. (La directora no ho veu malament i per altra banda diu que un cop van simular un terratrèmol per un treball de recerca, per tant, seria viable implicar a tot el centre).
-Escriure diferents frases significatives sobre la proposta, com per exemple: No som indiferents, volem aprendre i que ens escolteu, no ens doneu l’esquena, escola pública per a tots i de qualitat…
-Possibles intervencions de tots els alumnes de l’Institut al pati per fer el rodatge, implicant als tutors classe en les accions que es plantegin i assajant a les seves classes. Exemples de possibles accions: tots quiets, tots donant-se les mans, tots d’esquena, tots aixecant les mans, tots ajupits, tots cridant enfadats…
-Posar en comú les diferents propostes i decidir entre tots la més adequada i impactant, així com la que té més possibilitats en quan a producció.
-Aprofitar l’activitat fent un simulacre d’incendi, i així quan estiguin al pati, començar el rodatge.
2- Planificar i repartir les diferents feines per la realització del rodatge, i l ’ús dels materials i escenaris.
– Dues persones per filmar amb dues càmeres de vídeo, des de dues posicions
– Dos directors donant les indicacions pertinents del rodatge amb els càmeres
-Un encarregat del trípode
– Dos fotògrafs per documentar l’acció
-Un escript durant l’acció per narrar per escrit els diferents esdeveniments, tant els previstos com els imprevistos.
-Un encarregat de triar la música
-Un regidor per donar indicacions als figurants dels diferents moviments que han de realitzar i quan els han de fer.
– Varis alumnes han de dissenyar aquestes indicacions en cartells perquè les puguin veure des de lluny tots els alumnes.
– Dos encarregats per l’edició del vídeo
– Dos encarregats de fer el making of combinant imatges fotogràfiques i vídeos
L’objectiu del treball és convertir l’obra d’art en una vivència comunitària per tal d’expressar una idea.
Temporització:
Sessió 1: Introducció i visionat d’exemples sobre l’art-acció. Comparar-lo amb les performances i els happening.
Sessió 2: Realització de diferents projectes en grups petits i exposició dels mateixos per poder analitzar-los i decidir el que es farà.
Sessió 3: Repartiment de tasques i creació de l’attrezzo o cartells per l’acció.
Sessió 4: Fer una pràctica al pati tot el grup classe, per preveure situacions inesperades
Sessió 5: Rodatge de l’art-acció
Sessió 6: Edició
Criteris d’avaluació:
Presentació acurada i original de les propostes
Capacitat de treball en equip i participació activa en el rodatge
Capacitat per realitzar un resultat adequat a la intencionalitat de la proposta.
Exemples del youtube
Reportatge de 14 minuts que parla del happening i de la performance
Si es considera art acció al vídeo de “abraçades gratis” també el mostraré com per deixar una possibilitat a aquest tipus d’acció.
http://www.youtube.com/watch?v=i1xnVDiV9xE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Lu4i9IyAZ4Y&feature=related
Performance AIRE feta a Hondures
http://www.youtube.com/watch?v=LRpt6I3l5rc&feature=related
Art acció, Los mudos tienen la palabra, Perú