Descripció i aspectes que es treballen:
L’activitat es basarà en els curtmetratges d’animació, anomenats stop motion, o sigui, donar les eines necessàries per poder crear una història o videoclip d’animació donant vida a tot tipus d’objectes, maquetes, ninots, ja siguin articulats o de plastilina, utilitzant la gravació de fotograma per fotograma.
Es pot fer en una optativa de 3 d’ESO dedicada a les audiovisuals, de dues hores setmanals al quadrimestre.
L’objectiu és que els alumnes coneguin els diferents tipus d’animació i posin a la pràctica, la filmació d’un petit projecte, fent de guionistes, creadors dels personatges, realitzadors i editors del mateix. Tenint en compte que quan es volen realitzar curtmetratges amb els propis alumnes, moltes vegades costa trobar actors i actrius, amb aquesta experiència no necessitaran donar la cara, sinó crear els personatges. El curtmetratge o videoclip ha de ser d’un minut fins el que duri una cançó.
Realització d’una narració audiovisual, concretament un curt d’animació
Temporització i sessions
Les dues primeres sessions seran per parlar sobre la història del cinema d’animació, ensenyant diversos exemples representatius de cada tipus. Després d’analitzar-los i plantejar les dificultats que representen fer-los, ens dedicarem a delimitar el nostre projecte amb les nostres possibilitats a l’aula. També parlarem de les característiques de les imatges.
http://www.uhu.es/cine.educacion/cineyeducacion/historiacineanimacion.htm
Els exemples triats per que tinguin un referent pel seu projecte són fragments de pel·lícules de les darreres dècades, com per exemple, Pesadilla antes de Navidad (1993) i La novia cadàver (2005) de Tim Burton, realitzades amb ninots de làtex, basades amb influències gòtiques, plenes de romanticisme i fantasia.
http://www.youtube.com/watch?v=AHKUmYgalNw
El lamento de Jack de Pesadilla antes de navidad
http://www.youtube.com/watch?v=oUdR9WPJur4&feature=endscreen&NR=1
De La novia cadàver- cançó, Morir, hay que fallecer
http://www.youtube.com/watch?v=oIlIVFBBbNw&feature=related
Pigeon cute animation cartoon, història sobre uns pollets.
http://www.youtube.com/watch?v=Ok5ZurV-Gzs&feature=related
Minuscule moche Parodia del Anaguet lleig però utilitzant cucs de seda i papallones. És interessant l’estudi de la profunditat de camp d’aquest curtmetratge
http://www.youtube.com/watch?v=6umzWF8pbL8&feature=related
Partly Cloudy de Pixar. Aquest curt el mostro per analitzar el guió, ja que no està fet amb stop motion.
A la tercera sessió es faran grups de 4 o 5 alumnes per pensar possibles guions, i personatges. A classe disposem de molts ninots articulats de fusta que podrien vestir-se per fer d’actors, però cap la possibilitat de fer-los amb plastilina o amb mitjons vells també vestits amb diverses cares per ser manipulats amb les mans.
Després de posar en comú les idees, en triarem dos per rodar-les, creant dos equips complerts per filmar. S’explicaran totes les funcions d’un equip de rodatge i la responsabilitat de cadascun. L’activitat ajudarà a prendre consciència de la importància del treball en grup i l’organització de l’equip.
A les següents 5 sessions i si cal en faríem més, treballarem:
Dels dos guions literaris triats, els equips de rodatge es distribuiran la feina global. Faran l’history board dels possibles fotogrames de la història, altres dissenyaran els personatges, l’escenari, el pla de rodatge, la il·luminació, practicaran els diàlegs, la veu en off o triaran la música de fons. Tota aquesta feina tindrà un prèvia explicació de tots aquets rols mitjançant fitxes de treballs sobre el guió tècnic.
Material necessari:
Càmeres de fotografia o de vídeo, amb trípodes.
Ordinadors amb el programa Pinnacle Studio 12
Attrezzo que cada grup consideri necessari.
Músiques en format mp3
Material didàctic: dossier del Play Rec, sessions de formació. (Adjunto el document)
Criteris d’avaluació:
Capacitat d’organització de l’equip
Participació en el procés de creació del projecte i recursos emprats
Capacitat d’adaptació i personalització del guió.
Capacitat de comunicació de la idea.
Adequació d’atrezzo, vestuari, música…
Qualitat del treball audiovisual.
Finalment dedicarem una hora de classe a mostrar els treballs dels alumnes. També es poden publicar els resultats a l’apartat d’activitats de centre de la web de l’Institut.
Aquest vídeo me l’ha proposat l’Eloïsa per complementar la idea que farem.
Lotte Reiniger- Hansel and Gretel
http://www.youtube.com/watch?v=KxkIGXVwZTM
En aquestes fotos surten els alumnes vestint ninots per fer l’animació.