Llengua castellana i literatura a l’ESO i al batxillerat: aplicacions de l’edu3.cat
¡Hola a totes i a tots!
Jo sóc professora de llengua castellana i literatura, i he ensenyat català durant bastants anys. He vist la majoria dels vídeos de l’edu3.cat i tenen un munt d’aplicacions dins de la docència. A continuació realitzaré una anàlisi d’aquests recursos i proposaré possiblitats d’aplicació a les classes:
1. Periodisme digital a secundària. Aquesta activitat proposa treballar els gèneres literaris des d’un punt de vista periodístic. És una bona eina perquè l’alumnat escrigui articles sobre la societat i els temes que més els interessen, ressenyes, crítiques… Poden buscar inspiració navegant per escoles en xarxa, expressar la seva opinió sobre articles escrits per altres alumnes d’altres centres… La correcció la realitza el professorat amb ells, de manera que és una esmena molt més profitosa. En definitiva, es fa un ús de la llengua en situacions comunicatives reals i engrescadores per a l’alumnat,suposa una manera d’ensenyar entretinguda per treballar l’ús vehicular de la llengua. Es podria fer un projecte dins la matèria, sobretot a l’hora de treballar els gèneres periodístics i els gèneres literaris, i seria fantàstic poder ofertar l’activitat mitjançant un crèdit com la Revista.
2. La Prestatgeria. La Prestageria digital de la XTEC permet crear llibres virtuals amb continguts diversos i per a diferents finalitats. El curs passat vam participar amb aquesta activitat amb alumnes de 1r i 2n d’ESO fent un conte cooperatiu amb altres escoles de Gavà. Un grup d’alumnes s’inventaven el títol del conte, l’inici i incorporaven una imatge. A partir d’aquí alumnes d’un altre centre feien la segona part; uns altres, la tercera i uns altres, el final. Va ser una manera engrescadora de treballar el relat curt a través de les TIC, de fer feina en grup i fomentar la imaginació.
3. És tan fàcil connectar… El programa La rentadora dedica aquest capítol a l’evolució dels aparells electrodomèstics al llarg dels anys a través dels anuncis de televisió. En aquests moments a 3r d’ESO estem treballant la publicitat : els anuncis, l’eslògan, la imatge, les figures retòriques… Els faré veure el vídeo i després analitzarem les diferències amb els anuncis televisius actuals. A continuació extrauran les figures retòriques que hi contenen i realitzaran un anunci en grups. A veure què tal funciona…
4. “Interacció a l’aula”, Olga Esteve (UPF). Olga Esteve en aquesta conferència ens dóna la seva visió en els procesos d’aprenentatge a l’aula. Ofereix exemples de l’aula de llengües, per exemple, com treballar el text argumentatiu a través d’interaccions que poden fomentar la construcció del coneixement lingüístic. L’aplicaré a classe. Primer, abans de presentar-los qualsevol model, els posa en acció: han de fer un text en grups en què hagin d’expressar la seva opinió sobre un tema del seu interès. Després s’intercanvien els escrits amb altres grups i analitzen com expressa l’altre grup la seva opinió, com han estructurat la informació. A continuació els proporciona un text model adaptat al seu nivell i fan entre tots una possible guia per a l’elaboració d’una argumentació. A partir d’aquí ells creen els seus textos argumentatius. Han estat ells els protagonistes i han extret les seves pròpies conclusions a partir dels textos originals. M’ha semblat una manera molt útil de treballar la tipologia textual, almenys, diferent.
5. Límits i fronteres. El psicòleg i autor del llibre Tot un món, Saïd El Kadaoui, d’origen marroquí, presenta el seu llibre sobre la salut mental de joves i infants. Pot ser útil per visionar-lo a Tutoria i treballar el tema de la immigració, els problemes psicològics, la crisi d’identitat, la vocació, la responsabilitat de superar els obstacles, la ideologia, l’amistat, la confiança… Fins i tot, com és de Gavà, se li podria demanar de venir a fer una xerrada a les noies i als nois a l’institut.
6. El Modernisme. Aquest programa de ràdio En Guàrdia! presentat per Enric Calpena, m’encantaria passar-lo quan treballi el Modernisme a batxillerat. Prepararia un qüestionari de comprensió perquè els alumnes estiguessin atents durant l’audició. És una manera diferent d’explicar el modernisme, tot el que significà dins el món de la literatura, l’arquitectura i la cultura catalana.
Per últim m’agradaria cometar els vídeos del programa televisiu Aleph, sobre diferents autors. Són molt interessants i si hagués conegut aquest recurs abans l’hauria utilitzat el curs passat a Literatura universal, especialment els programes dedicats a William Shakespeare, Homer, Anton Txèhov, Virginia Woolf, Oscar Wilde (podríem llegir a classe El gegant egoista, El príncep feliç o El fantasma de Canterville), Marguerite Yourcenar, José Saramago, Doris Lessing, Antonio Tabucchi, Fernando Pessoa i Naguib Mahlfuz, entre altres. I com m’encanta la literatura hispanoamericana als alumnes de batxillerat, de 4t, i a vegades de 3r, els faig llegir algun conte de Juan Rulfo, Mario Benedetti o Jorge Luis Borges, així que podria passar-los el programa en què lectors de totes les edats comenten com aquest autors els han captivat.
Ja sé que la meva intervenció ha estat molt llarga, però m’ha agradat molt conèixer aquests recursos i espero aplicar-los aquest curs.
Ester Caro
La meva presentació al curs
Hola, companys i companyes!
Sóc l’Ester Caro i Calderé. Fa deu anys que treballo com a professora de català i castellà. He estat treballant a l’escola concertada durant nou anys, el darrer juliol vaig aprovar les oposicions en l’àrea de Llengua castellana i literatura. Aquest curs estic treballant a l’IES de Sales a Viladecans. Jo també visc a Vialdecans, així doncs visc al mateix barri on està ubicat l’institut.
M’agrada molt l’ensenyament, sobretot pels nous reptes que presenta. És per això que m’he inscrit en aquest curs, perquè no se’m dóna gaire bé la informàtica i de seguida perdo la paciència amb els ordinadors, però el futur està en les noves tecnologies, i tot i les meves dificultats intento que els alumnes facin activitats TIC i que utilitzin l’ordinador per a les meves classes.
Pel que fa als meus gustos personals, m’encanta llegir, anar al cinema i al teatre, fer esport (em desestressa) i passar els caps de setmana amb la meva parella, amb la família i els amics.
Espero aprendre molt d’aquest curs i animar-me a utilitzar noves metodologies per treballar la llengua oral a l’aula.
Arreveure,
Ester Caro i Calderé