EL BARROC




Publicat dins de General | Deixa un comentari

ART BARROC V

PINTURA BARROCA ESPANYOLA

 ALTRES PINTORS CATALANS:
Pau Alenyà (Solsona, segle XVII) fou un pintor i daurador català.

L’any 1639, li encomanaren la feina de pintar i daurar el retaule major del convent del Carme de Manresa.
ANTONI VILADOMAT I MANALT (Barcelona, 1678-1755)
Fill de daurador. Deixeble segurament de Pasqual Bailon Savall i de Joan Baptista Perramon a Barcelona.  En la Capella de Dolors de la Basílica de Santa María de Mataró pintà els quadres dels evangelistes, els apòstols i el Via Crucis.
Francesc Miralpeix demostra en la seva tesi que les pintures dels jesuïtes de Tarragona atribuïda a Viladomat no ho poden ser d’ell; com tampoc les de la capella de la Convalescència -només n’és la pintura central del retaule, no pas les de les voltes-. Igualment, les pintures de Joan Gallart de Mataró són només el plafó central i el cor d’àngels músics de la sala de Juntes. Les restants són de Viladomat. 
A la seva tesi sosté que Viladomat no va col·laborar amb Bibiena a Sant Miquel (o almenys no s’ha demostrat que hi treballessin cap dels dos). 

Alumnes-ajudants que vivien a casa seva:. Marc Dumele, Nicolau Mingret, Antoni Bordons o el seu fill Josep. Uns altres alumnes eren externs. Entre aquests: Francesc Saladrigues, en Félix Cabanyes, en Pau Rossell, en Pere Casanovas, en Francesc Vives, en Fèlix Nogués, l’Antoni Ferrer i d’una manera destacada els germans Manuel i Francesc Tremulles.

Fitxer:Jesús concede a san Francisco la indulgencia de la Porciúncula.jpg
Jesús concedeix a sant Francesc la indulgència de la Porciúncula (1722 – 1724), oli sobre tela, 194 x 235 cm, Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi (inv. gen. 931), en dipòsit al MNAC.

Manuel Tremulles i Roig era el gran dels dos germans. Va néixer a Barcelona el 1715. Va treballar durant molts anys d’escenògraf, principalment pel teatre de la Santa Creu. Fou molt reconegut com a retratista. Va desenvolupar una important tasca pedagògica, tan a l’Escola de Nàutica (1772 –1776) com a L’Escola Gratuïta de Disseny, la precursora de l’Acadèmia de Belles Arts. Entre les seves obres més destacades podem esmentar el monumental quadre de “Carles III” que hi ha a la Sala Capitular de la Catedral de Barcelona.
File:Retrat del Marquès de la Mina- Manuel Tramulles.jpg
Retrat del Marquès de la Mina- Manuel Tramulles
File:Francesc Tramulles Sant Marc.jpg

FRANCESC TRAMULLES I ROIG també barceloní, era dos anys més jove que el seu germà Manuel.  Després de deixar el taller-escola d’Antoni Viladomat va completar la seva formació a Madrid i a París. En l’any 1754 va ser anomenat acadèmic superior numerari de la Real Academia de San Fernando a Madrid. És l’autor de les pintures de la cúpula de capella de la Immaculada a la Seu de Tarragona, de la resta de pinturesm n’és Josep Juncosa (olis) i de diverses obres de la Catedral de Barcelona com la capella de Sant Esteve i Sant Marc (1763) amb el conegut quadre “L’alliberament de Galceran de Pinós” .
Sant Marc, de Francesc Tramulles, de finals del segle XVIII, a la capella de Sant Marc de la catedral de Barcelona.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

ART BARROC IV

PINTURA ITALIANA DEL S. XVIII
Fitxer:Canaletto (II) 031.jpg  File:Giovanni Battista Tiepolo 094.jpg
       LES VEDUTTE VENECIANES DE IL CANALETTO, F.GUARDI I D’ALTRES. TIÉPOLO

        Fitxer:Giovanni Antonio Canal.jpggravat de l’autoretrat de Il Canaletto

MÉS SOBRE VEDUTE 72 DIAPOSITIVES
Publicat dins de General | Deixa un comentari

ART BARROC III

PINTURA BARROCA s. XVII (primera part) En la segona s. XVIII, en la tercera pintura espanyola, en la quarta la pintura als Països Baixos, a la cinquena la francesa i el rococó.
Caravaggio

CARAVAGGIO I LA PINTURA BARROCA ITALIANA VERSUS CLASSICISME DE CARRACCI

1.CARAVAGGIO: Naturalisme. Tenebrisme: Clarobscur. Domini del color.  
2. CARRACCI: Classicisme-academicisme. Domini del dibuix sobre el color.

Ø3.PIETRO DA CORTONA 
 En una altra entrada veurem

ØLUCA GIORDANO.

Ø PINTURA VENECIANA S. XVIII: VEDUTTE DE IL CANALETTO I F. GUARDI

ØTIEPOLO 
 

 
Publicat dins de General | Deixa un comentari

OPINIÓ

“Dime de lo que presumes y te diré de lo que careces.”

Avui seré breu, només vull que llegiu el següent i després fàcilment en treurem unes conclusions de la situació actual que vivim, per si encara no us heu adonat. Us dono pistes. Fixeu-vos quan els senyors del govern espanyol parlen de llibertat, de defensa de la constitució i de la unitat, de tot allò que fan bé per ressuscitar l’economia i de la preocupació pels ciutadans, així com de la seva disposició a diàleg i respecte a la pluralitat.
Avui llegim en El Público :

“La vicepresidenta del Gobierno, Soraya Sáenz de Santamaría, ha explicado que el Ejecutivo se siente reforzado por la suspensión de la declaración soberanista catalana ordenada por el Tribunal Constitucional, tras la impugnación del propio Gobierno, y ha asegurado que estudia y estudiará llevar al alto tribunal todo acuerdo que considere que incumple esa suspensión. Tras “un primer mensaje claro, a quien lo quiera escuchar”, lanzado por el Alto Tribunal, la vicepresidenta ha augurado que pueden llegar otros. “Aquellas actuaciones que supongan incumplimientos de la suspensión, lo que el Gobierno va a hacer es enviarlas o incorporarlas al Tribunal Constitucional para que tengan sus efectos y para poner en evidencia la suspensión (de la declaración soberanista)”, ha explicado.”

A La Vanguardia avui mateix:

“En esta línea, ha destacado que Mas “estaría equivocado” si considerase que plantear una ruptura con España y una solicitud de más financiación es posible. Así, ha afirmado que el Gobierno siempre ha manifestado su compromiso de mantener diálogo con todos y con Mas “siempre que vuelva al consenso, al sentido común y a la legalidad”.
A La Gaceta:
 “El jefe del Ejecutivo, Mariano Rajoy, ha defendido hoy que, aunque en la reunión con el presidente de la Generalitat, Artur Mas, no se alcanzó ningún acuerdo, hay abiertos cauces de diálogo y ha pedido a “todos” la inteligencia “suficiente” para no generar más problemas de los que ya hay.(…)
En este sentido, ha defendido lo establecido en la Constitución que -ha recordado- fue capaz de sumar al mayor número de españoles y catalanes y ha significado grandes avances para España, al tiempo que ha advertido a los que pretenden modificarla que al presidente “no se le puede pedir lo que no puede dar”.
“Eso no es competencia mía, sino de las Cortes Generales”, ha añadido.
Pese a estas diferencias, el jefe del Ejecutivo ha hecho hincapié en que por encima de todo está el que haya diálogo e intentar sumar esfuerzos para conseguir objetivos y llegar a entendimientos.
Además le trasmitió que la voluntad del Gobierno es ayudar a las comunidades autónomas que tienen dificultades “para que las cosas salgan bien” y dar prioridad y prestar ayuda a las que lo necesitan para pagar a los proveedores, ya que es un problema que ha hecho “mucho daño” a las pequeñas y medianas empresas.
Según Rajoy, aunque siempre hay discrepancias, en estos temas hay “coincidencia general” con el objetivo de volver a la senda del crecimiento económico y de creación de empleo.
En El Heraldo del dia 8 de maig. 
 “El presidente del Gobierno, Mariano Rajoy, ha rechazado la posibilidad de llegar a un pacto con la oposición, y con el PSOE en particular, que no pase por refrendar su política económica, ya que cree que con ella se dejan atrás los “disparates” del pasado y se evidencia que “esto empieza a funcionar”.
(…) El presidente del Gobierno ha atribuido a sus medidas y al esfuerzo de los españoles el haber evitado el rescate…
Recordem que  Diputados del PP y “Ciudadanos” salen en defensa del Coronel fascista que amenaza al pueblo catalán y glorifica a la dictadura franquista per Kaos. Antifascismo

(Sábado, 01 de Septiembre de 2012 16:31)
“Es el mismo militar que, en otro artículo, dejó clara su ideología fascista al hacer alabanzas de la dictadura de Franco y lanzó advertencias sobre un posible levantamiento militar fascista. Ahora, en otro artículo, ataca al pueblo catalán. Sus compinches ideológicos en el Parlament lo defienden…
La diputada del PPC, Maria José García Cuevas, y el diputado de C’s, Albert Rivera, han justificado en las redes sociales las palabras del coronel del Ejército español que amenazó con un acciones militares en caso de que Catalunya declarara su independencia.”
D’aquests fragments de notícies i titulars podem extraure a títol d’exemple diferents conclusions que es veurien confirmades amb moltes d’altres: només hem de contrastar els autoelogis d’un govern en realitat dominat  (i obedient) per intereressos econòmics dels lobbys, bancs i i grans capitalistes de les multinacionals (incloent l’alcaldia de Barcelona, el projecte de la qual la Marina és finançat, però els serveis socials els haurà de finançar la societat civil) amb la realitat que coneixem o hauríem de conèixer tots: els sous més baixos per ser competitius (els nous xinesos mediterranis), la reducció de la despesa pública que afecta a funcionaris i serveis públics, ensenyament, sanitat, justícia, serveis socials… l’aprimament de l’administració pública tan desitjada pels governs i companyia que perjudica el ciutadà, el funcionament de tot plegat. 
Deixar l’administració pública i els seus serveis a la mínima expressió per incentivar la privatització, l’afavoriment dels grans empresaris. 
Més encara: la supressió de les pensions públiques a la llarga i reducció de les actuals, fomentant la necessitat del minijobs i els plans de pensions que afavoreixen els bancs. 
I els llocs de treball, d’on sortiran? de la misèria potser? de la mecanització i la informatització progressives? de la voluntat política, és clar que no. Dels crèdits que concedeixen els bancs (lladres professionalitzats) tampoc. 
Els grans empresaris no inverteixen, especulen. Els petits preserven el seu patrimoni. 
Els emprenadors?, una esperança o una il·lusió, menys pensions a pagar, això sí; la precarietat, la manca d’oportunitats, la fugida de cervells, una veritat.
Quant a Catalunya, quin pecat mortal el pretendre fer un referèndum per a l’autodeterminació. Qué fàcil seria tombar les inclinacions independentistes fomentant la por fins a l’extrem en una campanya bruta. Només haurien de dir unes quantes mentides més, hi estan acostumats…la falsa prosposta de diàleg, l’encartronament de la constitució que esdevé escut, la politització del tribunal constitucional al seu favor, foren innecessàries. Espanya és una, qui ho dubta? el qui ho faci ho pagarà car, es quedarà sense infraestructures, sense corredor, sense diners, sense llengua… se li aplicarà la llei anterrorista potser com qualsevol altre manifestant? o ens enviaran els tanques? Però l’exèrcit no era una mena d’ong? 
Com s’omplen la boca els governants de la paraula llibertat: llibertat linguïstica, llibertat d’elecció de la llengua d’escolarització, i la llibertat dels catalans, gallecs i bascos que pensem i somiem en la nostra llengua pròpia?
Aviat haurem de demanar perdó per parlar i escriure en la nostra llengua natal. La marca Espanya no inclou la pluralitat lingüística, entreu a la pàgina web marca espanya, veureu…quina casualitat, oi? Tota una declaració d’intencions arriba arreu el món. Quina vergonya aliena!
Espanya no és del signe Taure com s’ha dit, al·ludint als seus orígens mitològics, sinó Cranc. Perquè tornem a la ideologia de les dictadures que hem patit en aquest país, o potser estaven latents?
He dit que seria breu, espero que no us ho hagueu cregut, però aquesta mentida és innocent, no com les que ens colen els mitjans de comunicació manipulats descaradament pel poder. Poder absolut.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

ART BARROC II

ESCULTURA BARROCA





Escultura Barroca Francesa: Girardon, Coysevox i Puget. 

Destaquen els retrats, monuments funeraris i els  palaus i jardins amb decoració mitològica i al·legòrica. Els més importants són a Versalles, a l’època de Lluís XIV.
Girardon, format a Roma,  fou un gran admirador de Bernini, però no assoleix el seu dramatisme, és més rígid..
Obres destacables: Mausoleu del Cardenal Richelieu,, “Rapte de Proserpina” i l’ “Apolo i les nimfes que veiem aquí  a baix:
 

ANTOINE COYSEVOX  traballà a Versalles,  als jardins i salons. Destaca aquesta escultura de Maria Teresa de Saboya representada com la deessa Diana. También va fer la tomba de Mazarino.

File:Tuileries Mercure 120409 1.jpgCopia del Mercurio cabalgando a Pegaso hecha por Antoine Coysevox,

PIERRE PUGET va treballar fora del cercle cortesa. Es va formar a Roma i és potser el més barroc de tots pel seu dramatisme i tensió en les figures. Per això no agradaren a Versalles i les rebutjaren. Seva és la portalada de l’Ajuntament de Tolón i el “Miló de Crotona” en què s’aprecia la influència hel·lenistica (Laocoonte) i berniniana.

 

A viquipèdia hem trobat referències a l’escultura barroca a Alemanya i Països Baixos.
“En Alemania meridional y Austria la escultura tuvo un gran auge en el siglo XVII gracias al impulso contrarreformista, tras la anterior iconoclasia protestante. En un principio las obras más relevantes fueron encargadas a artistas holandeses, como Adriaen de Vries (Aflicción de Cristo, 1607). Como nombres alemanes cabe destacar a: Hans Krumper (Patrona Bavariae, 1615); Hans Reichle, discípulo de Giambologna (coro y grupo de La Crucifixión de la Catedral de San Ulrico y Santa Afra de Augsburgo, 1605); Georg Petel (Ecce Homo, 1630); Justus Glesker (Grupo de la Crucifixión, 1648-1649); y el también arquitecto Andreas Schlüter, que recibe la influencia berniniana (Estatua ecuestre del Gran Elector Federico Guillermo I de Brandemburgo, 1689-1703). En Inglaterra se combinó la influencia italiana, presente especialmente en el dinámico dramatismo de los monumentos funerarios, y la francesa, cuyo clasicismo es más apropiado para las estatuas y los retratos. El escultor inglés más importante de la época fue Nicholas Stone, formado en Holanda, autor de monumentos funerarios como el de Lady Elisabeth Carey (1617-1618) o el de Sir William Curle (1617).[62](Toman, Rolf (2007). El Barroco. Colonia: Ullmann p. 320-336.)
 File:Devries-mercurio&psique5b.jpgAdriaen de Vries: Mercurio acarreando a Psiquê hacia el Olimpo, 1593. Louvre

Als Països Baixos: l’escultura barroca l’escultor destacat és l’arquitecte Hendrik de Keyser, format en el manierisme italià (Monument funerari de Guillem I, 1614-1622). A Flandes van sorgir nombrosos  escultores, molts dels quals s’instal·laren al país veí, com Artus Quellinus, autor de la decoració escultòrica de l’Ajuntament d’Amsterdam. Altres escultors flamencs foren: Lukas Fayd’herbe (Tomba del arquebisbe André Cruesen, 1666); Rombout Verhulst (Tumba de Johan Polyander van Kerchoven, 1663); iHendrik Frans Verbruggen (Púlpit de la Catedral de San Miguel i Santa Gúdula de Brussel·les, 1695-1699)Toman, Rolf (2007). El Barroco. Colonia: Ullmann p. 316-318)
 
Escultura d’Erasme de Rotterdam realitzada per Hendrik de Keyser

Publicat dins de General | Deixa un comentari

LITERATURA S.XVII

LITERATURA FRANCESA DEL S. XVII: El Grand Siècle
Cal que parlem de dues etapes en la literatura francesa del s. XVII, la primera meitat del segle, sota la influència de Roma, és una etapa de predomini del Barroc i la segona meitat del segle, durant el regnat de Lluís XIV, l’art, la literatura també,  queda subjecte a les normes establertes per les acadèmies que són dirigides per l’estat, l’anomenat Classicisme.
A Viquipèdia se’ns diu que el Grand Siècle comença amb un període d’inestabilitat i regències on l’església determina en gran mesura els designis de la política francesa, el paradigma d’aquesta situació és el cardenal Richelieu. Lluís XIV continua la política de Richelieu d’acaparació de poder i control acèrrim de la societat, l’anomenat absolutisme. Richelieu és responsable del canvi d’organització i funció de l’acadèmia. Fins aquell moment, les acadèmies tenien com a model la florentina Accademia della Crusca (1583). Aquesta era un lloc de reunió, discussió i anàlisi. Amb l’Académie française (1634), L’acadèmia es converteix en un lloc on l’estat controla els designis de la cultura.

El Classicisme francès és una empresa que enalteix la figura del monarca, cohesiona l’estat francès i internacionalitza la seva cultura fins entrat el XVIII, quan a la resta d’Europa continua vigent el Barroc La monarquia manté o paga els millors artistes i escriptors, per controlar la seva producció.
Saló dels miralls de Versalles
POESIA: Destaquem-ne tres autors

François de Malherbe (Caen, 1555 – París, 16 d’octubre de 1628) teòric i traductor a més de poeta, és una figura clau en l’evolució posterior de la lírica francesa. Les seves obres, recollides per M. L. Lalanne en diversos volums,  s’apropen al classicisme. Poeta oficial en la cort d’Enric IV. Formà una escola en què imperaven un rigorós formalisme i uns principis recollits en L’acadèmia de l ‘art poètic (1610), de Deimier. De la seva escassa producció citem Les llàgrimes de Sant Pere (1587), la Consolació al senyor Du Périer sobre la mort de la seva filla (c. 1600) i l’oda Al rey que se encamina a castigar la rebelión de los habitantes de La Rochelle (1627).


Jean de La Fontaine (1621-1695) va néixer el 8 de juliol de 1621 a Château-Thierry, al departament de l’Aisne de França, i va morir el 13 d’abril de 1695 a París. Va ser poeta, moralista, dramaturg, llibretista i escriptor francès.conegut per les seves faules, recollides de la tradició de diverses cultures i escrites en vers a Faules de La Fontaine. Els autors de qui més beu són Isop, Fedre i els contes del Pañchatantra

Algunes faules famoses són:
La cigala i la formiga, El corb i la guineu, La guineu i la cigonya, El moliner, el seu fill i l’ase, El ratolí de camp i el ratolí de ciutat.
Nicolas Boileau-Despreaux (16361711) va ser un crític literari i poeta. Segons l’Enciclopèdia catalana,
el 1660 començà a publicar les seves obres, que provocaren reaccions nombroses i violentes. El 1676 el rei Lluís XIV el nomenà historiògraf reial ensems amb Racine, i el 1684 el féu entrar a l’Académie Française. Participà en la querella dels antics i dels moderns a favor dels primers. De la seva producció, escrita generalment en vers, destaquen les dotze Satires (1666-1711), que es reparteixen entre pintures de la vida parisenca, reflexions morals inspirades d’Horaci i de Juvenal i crítica literària. D’entre les Épîtres (1669-98), que tracten, amb més agilitat, dels mateixos temes que les Satires , destaca la vuitena, À Racine, sur l’utilisation des ennemis . A L’Art Poétique (1674) explicità les seves concepcions literàries: insistí sobre la necessitat de la inspiració, definí els gèneres poètics menors, estudià la tragèdia, la comèdia i l’epopeia, aconsellà de seguir els models grecs de l’antiguitat i de respectar les regles de les tres unitats, especificà les qualitats morals que ha de tenir el poeta. Cal destacar també el poema tragi-còmic Le lutrin (1672-83).

Sens dubte el gran segle francès ho és, sobretot, pel ressorgiment del teatre de tall clàssic i els tres dramaturgs que el representaren en la segona meitat del segle: CORNEILLE, RACINE I MOLIÈRE.

PIERRE CORNEILLE  (Rouen, 6 de juny de 1606 – París, 1 d’octubre de 1684)
Pierre Corneille, autor oficial nomenat per Richelieu,  era el major de sis germans (un d’ells Thomas, també va ser dramaturg). Pertanyia a una família de magistrats de Rouen, i ell també va iniciar estudis de dret. L’any 1629 un desengany amorós el va portar a escriure els seus primers versos seguits després de la seva primera comèdia, Melita, que va ser estrenada a París el mateix any per la companyia de Mondory i Le Noir.

Amb aquesta i les seues següents obres (Clitandre, La viuda, La galeria del Palau, La següent, La plaça Reial, Medea i La Il·lusió Còmica, tragicomèdia que tracta el tema del teatre dins el teatre), Corneille va crear un nou estil teatral, en el que els sentiments tràgics es manifesten a escena en el context d’un univers plausible, el de la societat contemporània.
La gran admiració per la cultura espanyola i  per les aventures de capa i espasa a França en aquella època va fer que gosé d’escriure El Cid, obra que creà una forta polèmica (querelle du Cid) per plantejar el tema de la desaparició de la noblesa com a elit i la seva assimilació en la societat. A més trencava amb les regles de l’art aristotèlica en barrejar gèneres: la tragèdia incorporava elements còmics i tenia un desenllaç feliç.
La polèmica l’afectà fins al punt que després d’un període en què no va escriure, la primera obra que va treure a la llum després fou Horaci, una obra que s’ajustava un altre cop a les més estrictes regles.
Altres obres posteriors: Polieucte (1643), La Mort de Pompeu (1644), El Mentider (1644), Rodogune (1644), Théodore (1646), Héraclius (1647), Andròmeda (1650), obra a la qual hi posà música Julien Tiersot,  El senyor Sanç d’Aragó (1650), Nicomedes (1651), Pertharite (1652), Èdip (1659), Sertori (1662), Otó (1664), Agésilas (1666), Àtila (1667), Titus i Berenice (1670), Psique (1671), Pulquèria (1672) i Surena (1674).
Fragment de El Cid.  
¡Qué: con la sangre de Rodrigo aún la espada empapada!
Pérfido, te atreves a mostrarte ante mis ojos.
Después de haberme quitado lo que más amaba
No esperes nada de mi, tú no me has servido:
Creyendo vengarme, me has quitada la vida.

JEAN BAPTISTE POQUELIN, MOLIÈRE (París,1622-1673)
 File:Molière - Nicolas Mignard (1658).jpg 
Molière en la partede César en La muerte de Pompeyo, per Nicolas Mignard (1658).
Dades biogràfiques
Informació sobre Molière en francès: pàg web oficial de la Comedie francaise.
Se’l considera el pare de la comèdia francesa. Influït per Plaute i la commedia dell’arte italiana.
Jean Baptiste, fill d’un tapisser, tenia molt clar que volia dedicar-se al teatre, però la família s’hi oposava. La feina de còmic estava mal vista a la societat. Per això utilitzava el pseudònim, com d’altres a la seva època, cosa que potser la família li ho va agrair. Aviat va fundar una companyia, però s’endeutà. 
 Després del seu empresonament, per no poder afrontar els deutes, ell i la seva amant Madeleine van iniciar una gira teatral per les províncies amb una nova companyia teatral. Així va viure durant 12 anys, alternant parcialment amb actuacions amb la companyia de Charles Dufresne, i posteriorment va crear la seua pròpia companyia, amb la qual va obtenir prou èxit per a ser mereixedor del mecenatge de Felip, 1er duc d’Orleans. Feia d’actor còmic per tota França.
Poques de les seves obres d’aquest període han sobreviscut, recollides per l’actor La Grange. Les més notables són L’atabalat (Lió, 1653) i El doctor enamorat; amb aquestes dues peces Molière finalment es va desempallegar de la pregona influència de la Commedia dell’arte italiana, la improvisació de la qual havia marcat les seues primeres obres, i va mostrar el seu sentit de la ironia que tan be empraria al final de la seua vida. En el transcurs dels seus viatges va trobar-se amb el príncep de Conti, governador de Llenguadoc, qui esdevingué el seu patró i va donar nom a la companyia.
 “A Lió, Mademoiselle Duparc, coneguda com Marquise, es va unir a la companyia. Marquise va ser cortejada, en va, per Pierre Corneille, i després es va fer amant de Jean Racine. Racine li oferí a Molière la tragèdia Théagène et Chariclée (una de les primeres obres que escrigué després d’abandonar els estudis de teologia), però Molière no la va representar, tot i que va encoratjar Racine a seguir la seua carrera artística. S’ha dit que poc després Molière es va enutjar amb Racine, en assabentar-se que aquest havia presentat al mateix temps la seua tragèdia a la companyia de l’Hôtel de Bourgogne.” (Viquipèdia)
En tornar a París, el 1658 tingué l’oportunitat d’actuar davant el rei Lluís XIV. L’obra escollida era una de Racine i no va agradar, però Molière volgué compensar el fracàs amb una farsa escrita per ell mateix i obtingué un gran èxit, amb el qual aconseguí el favor real i començà a escriure les seves pròpies obres.  
Després va escriure Las preciosas ridículas (1659) una burla de les dames aristocràtiques. Fou prohibida per les queixes rebudes, fins que va intervenir el rei. De fet, la polèmica afavorí  encara més l’èxit de l’autor.
Fitxer:Jean-Léon Gérôme - Louis XIV and Moliere.jpg
Luis XIV invita Molière a compartir el seu sopar, 1863 per Gérôme.
 L’any 1660 va obtenir un gran èxit amb Sganarelle o el cornut imaginari, comèdia d’embolic al voltant del qui pro quo, que regnava en un ambient en què cadascú es preocupava només de si mateix. El teatre Petit-Bourbon va ser enderrocat, però el rei va fer adjudicar a la companyia de Molière la sala del Palais-Royal, on al mes de juny es va estrenar L’escola dels marits (École des maris). En aquesta comèdia, a través de les situacions còmiques es plantegen problemes greus i perentoris, com ara l’educació dels fills i la llibertat que han de gaudir les esposes. Amb motiu d’una festa en honor de Lluís XIV, en quinze dies Molière va escriure i va portar a l’escena la comèdia Els empipadors (Fâcheux).
El 20 de febrer de 1662 es va casar amb Armande Béjart, que va passar a formar part de la Companyia.
Al desembre de 1662 va estrenar L’escola de les mullers (École des femmes) que superà en èxit i en valor totes les comèdies anteriors.
El 12 de maig de 1664 es va estrenar per a la cort i en presència del rei Tartuf o l’Impostor, que es considerada la resposta de Molière als atacs dels devots a l’anterior obra. Retrata la hipocresia dels puritans. El rei es va veure pressionat pel Parti des Dévots, al qual pertanyia la seva mare Anna d’Espanya i el mateix arquebisbe i va prohibir-la fins que morí la mare
.Després del mig fracàs de El misantrop (1666), Molière, potser cansat de la lluita amb els seus enemics, ja no es mostrarà tan audaç en la crítica, i al contrari del que va fer amb el Tartuf o el Don Juan, deixarà de fustigar els vicis públics i se centrarà en els vicis de caràcter o els costums privats.
Les obres següents foren per ordre cronològic: 

  • El metge per força (1666)
  • Melicerta (1666)
  • El sicilià o l’amor pintor (1667)
  • Amfitrió (1668)
  • Jordi Dandin o el marit comfós (1668)
  • L’avar (1668)
  • El senyor de Pourceaugnac (1669)
  • Els amants magnífics (1670)
  • El burgès ennoblit (1670)
  • Psyché (1671)
  • Les trapelleries de Scapin (1671)
  • La comtessa d’Escarbanyes (1671)
  • Les dones sàvies (1672) 
  • El malalt imaginari (1673) 

Fragment de Tartufo
 
Orgón. Buenos días, hermano
Cleanto. Ya me iba, y me alegra veros de regreso: poco florido está el campo en este tiempo.
Orgón (a Cleanto). Dorina… Aguardad, cuñado, os lo ruego. Para quedar tranquilo, dejadme que me informe de las nuevas de aquí (A Dorina). ¿Han ido bien las cosas estos días? ¿Qué hay por aquí? ¿Qué tal la gente?
Dorina. Anteayer estuvo la señora con fiebre hasta la noche. Y tuvo una jaqueca que no podéis figurar.
Orgón. ¿Y Tartufo?
Dorina. ¿Tartufo? Como una rosa; grueso y gordo, la tez fresca y la boca roja.
Orgón. ¡Pobrecillo!
Dorina. Cenó solo delante de ella, y con la mayor devoción se comió un par de perdices y media pierna de cordero picada.
Orgón. ¡Pobrecillo!
Dorina. En toda la noche no pudo cerrar los ojos. No la dejaban dormir unos calores que le dieron y tuvimos que estar a su lado velándola hasta el amanecer.
Orgón. ¿Y Tartufo?
Dorina. Incitado por un dulce sueño, entróse en su aposento saliendo de la mesa y al punto se metió en la cama calientita; y, sin que le molestara nada, durmió hasta la mañana.
Orgón. ¡Pobrecillo! 

JEAN RACINE ((La Ferté-Milon, avui dia al departament de l’Aisne, 21 de desembre de 1639 – París, 21 d’abril de 1699), Per a les dades biogràfiques vegeu Viquipèdia
Com que des de jove esdevingué orfe, la seva educació va quedar a càrrec dels avis, els quals la van confiar a les religioses de les escoles de Port-Royal de 1655 a 1658. Allí rebrà una educació jansenista i publicarà els seus primers escrits. Cal situar El passeig de Port-Royal, de tipus pastoral, sota la influència de François de Malherbe. Més endavant estudiarà filosofia al Col·legi D’Harcourt de París. En un primer moment tractarà de conciliar les seues aspiracions literàries amb els desigs de la seva família perquè triï la carrera eclesiàstica, el qual fet li va fer romandre fins a 1663 a Uzès. Va escriure el 1660 La Nimfa del Sena, una oda interessant, i altres obres que no arriben als escenaris.

Fitxer:Jean Racine (1673).jpg
El 1662, rep una pensió del rei per haver escrit una oda de conveniència sobre la malaltia del rei Lluís XIV, La fama de les Muses. La companyia de Molière representa dues peces de Racine, La Tebaida el 1664, i Alexandre el Gran el 1665. Però com que no va quedar peou satisfet del muntatge de la segona peça, la va cedir a la companyia rival de Molière. Aquest fet els va enemistar.
 
Yocasta.- Oh sol! porque el funesto
día alumbrar quisiste con tus rayos,
dejárasle por siempre en sombra envuelto,
¿porque alumbra tu luz tan negros crímenes,
puedes ver sin horror tales sucesos?
¡Más ay, que ya estos monstruos no te espantan!
en la raza de Layo más horrendos
crímenes viste.
” 

(fragment de La Tebaida)
Les tragèdies se centraven principalment en coflictes de passions i voluntats en què la llibertat jugava un paer fonamental, de vegades el suïcidi és la solució alliberadora al conflicte. Tractà amb fran habilitat els temes clàssics  de l’antiguitat.La influència d’Eurípides és innegable. Però el formalisme neoclàssic de les seves obres ha portat a qualificar-les com a fredes per part d’alguns crítics.
Obres: grans tragèdies exlusivament des de 1688, i obres religioses

  • Alexandre el Gran (1665)
  • Andròmaca (1667)
  • Els Litigants (1668)
  • Britannicus (1669)
  • Berenice (1670)
  • Baiacet (1672)
  • Mitridates (1673)
  • Ifigènia (1674)
  • Fedra (1677)
  • Esther (1689) 
  • Atalia (1691)

Fitxer:Phedre hippolyte 1678 title page.JPG Il·lustració a l’edició de 1678 del Fedra de Jean Racine

  •  “La diferència principal d’estil entre Racine i Corneille és que el primer té una concepció del món més pessimista, al qual les passions dels personatges sovint condueixen a la mort, mentre que Corneille fa passar dificultats als seus personatges, però aquests solen acabar superant-les.” Littérature progressive du français. Niveau avancé., pàg. 30. De Nicole Blondeau i Ferroudja Allouache. Editorial Clé International, 2005.  (francès)

Més bibliografia sobre Racine:  http://www.mcnbiografias.com/app-bio/do/show?key=racine-jean
 http://www.biografiasyvidas.com/biografia/r/racine.htm 
Sobre teatre clàssic francès s. XVII Art Apuntamientos sobre el clasicismo y la tragedia francesa del s. XVII per Iván Padilla Chasing on trobareu més bibliografia.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

BARROC. TEATRE

TEATRE DEL BARROC ESPANYOL. LOPE DE VEGA. TIRSO DE MOLINA. CALDERÓN
Cal tenir en compte les pàgines web de l’Institut del Teatre, de Cervantes virtual, de TESO amb textos de 
 Calderón de la Barca
Castro, Guillén de
Cervantes Saavedra, Miguel de
Cueva, Juan de la
Diamante, Juan Bautista
Matos Fragoso, Juan de
Moreto, Agustín
Pérez de Montalbán, Juan
Quiñones de Benavente, Luis
Rojas Zorrilla, Francisco de
Rueda, Lope de
Ruíz de Alarcón y Mendoza, Juan
Solís, Antonio de
Téllez, Fray Gabriel -Tirso de Molina-
Vega Carpio, Lope de
Zamora, Antonio 

  
El corral de la Pacheca “Teatro antiguo del Príncipe” 1660 . Museu Municipal de Madrid.
Ja hem vist en una entrada anterior que l’escenari era el corral de las comedias. Podeu consultar http://faculty-staff.ou.edu/L/A-Robert.R.Lauer-1/SP4183BINTRO2.html
 per saber en què consistia una representació teatral en el Renaixement i el Barroc..


LOPE DE VEGA (1562-1635) Cronologia
Obra dramàtica. 
Estudios
 

CUADRO COMPARATIVO
TEATRO ANTERIOR A LOPE COMEDIA NUEVA
Número de actos Cinco. Obras largas y aburridas Tres. Introducción, nudo y desenlace
Lugar, época, tiempo Uno Distintos
Acción personajes Una acción, un tipo de personajes Acciones paralelas, personajes variados
Lenguaje En verso, sin mezclar medidas ni estrofas En verso, mezclando medidas y estrofas

Creador de la “comedia nueva”, es caracteritza per trencar les normes clàssiques del teatre, així barreja episodis còmics i dramàtics i no atén a la regla de les tres unitats (explicar una sola acció en un sol indret durant 24h). El seu objectiu principal, com va resumir a Arte nuevo de hacer comedias en este tiempo, el seu llibre sobre preceptiva, és entretenir al públic i per a aquest fi qualsevol mitjà és lícit, allunyant-se dels límits que va imposar Aristòtil.

A més ” no respeta una cuarta unidad, la unidad de estilo o decoro que se encuentra también esbozada en Aristóteles, y mezcla en su obra lo trágico y lo cómico y se vale de un teatro polimétrico que utiliza distintos tipos de verso y estrofa, según el fondo de lo que se está representando. Utiliza el romance cuando un personaje hace relaciones, esto es, cuenta hechos; la octava real cuando se trata de hacer relaciones lucidas o descripciones; redondillas y quintillas cuando se trata de diálogos; sonetos cuando se trata de monólogos introspectivos o esperas o cuando los personajes deben de cambiar de traje entre bambalinas; décimas si se trata de quejas o lamentos. El verso predominante es el octosílabo, algo menos el endecasílabo, seguidos de todos los demás. Se trata, pues, de un teatro polimétrico y poco académico, a diferencia del teatro clásico francés, y en ese sentido se parece más al teatro isabelino.” (Viquipèdia en espanyol)
Marcelino Menéndez Pelayo va dividir les seves obres segons el tema en: drames d’honor, obres sobre la venjança, drames històrics, obres inspirades en el Romancero, drames ambientats a l’estranger, comèdies de costums, comèdies de capa i espasa, obres de tipus bucòlic, obres sobre mitologia i teatre religiós.
En destaquem les següents: Peribáñez y el Comendador de Ocaña (1610), Fuenteovejuna (1612-1614), La dama boba (1613), El mejor alcalde el rey (1620-1623), El caballero de Olmedo (1620-1625) i El castigo sin venganza (1631).
El honor-honra que es resol amb venjança i l’amor són els temes més impotants. 
el HONOR y la HONRA: Ambas cosas se sustentan en la opinión que los demás tienen de uno mismo, en su buen nombre personal o familiar. Si se pierde el honor, lo justo es recuperarlo con venganza y sangre si es necesario. El honor suele estar ligado a la mujer y los encargados de limpiar las manchas de honor son los hombres. Por eso es tan frecuente en la comedia la mujer vestida de hombre que se traviste para recuperar o vengar la deshonra. Si una doncella perdía su honor, el código de la comedia sólo ofrecía dos soluciones: el matrimonio o la muerte del seductor. ” 
el AMOR: La conquista de una dama por el galán (o a la inversa) es el eje temático de numerosas comedias: El perro del hortelano de Lope, por ejemplo. (.http://www.materialesdelengua.org/LITERATURA/HISTORIA_LITERATURA/TEATROBARROCO/comedianova.htm)

 Peribáñez i el Comendador d’Ocaña és una tragicomedia desenvolupada en 1406, a Toledo: Peribáñez comprèn que el Comendador d’Ocaña li ha satisfet d’honors per a assetjar a la seva dona. Després de matar-ho guanya el perdó real. És mèrit de Lope de Vega de fer que el villano sigui no solament protagonista, sinó “honrado”. És a dir, la honra que abans era exclusiva de la classe noble, ara ho és de la dels “villanos”. És un honor-honra que es té, per mèrits, a diferència de l’honor-honra vertical que ve donat per la classe social noble. Es fa ressò de les reivindicacions d’aquesta classe social de la necessitat d’una reforma agrària.

Els personatges més habituals en la comèdia àurea son:

  • EL REY, si és jove, es un galán superb i de vegades injust; si és vell, és prudent i necessari per restablir la justícia.
  • EL GALÁN reuneix totes  les virtuts; joventut, generositat, paciència, capacitat de sofriment.. Protagonitza els sentiments d’amor, gelos i honor.
  • L’ANTAGONISTA, sol ser un noble que abusa del seu poder, és malvat i tirà. El seu paperl en la comèdia es negatiu i nomé spot castigar-lo el rei..
  • LA DAMA, complement femení del galán, es noble, idealista, audaç i constant. Normalment els personatges femenins són passives. És molt habitual que es disfressi d’home per realitzar accions masculines com la defensa de la seva honra, creant situacions d’embolic que agradavaen molt a l’època.
  • EL PARE DE LA DAMA (el barba). és un home eXemplar que defensa l’ honor.
  • EL GRACIOSO o DONAIRE és el tipo por antonomàsia de la comedia española, influït per la commedia dell’arte italiana, sol ser el criat del galán, alhora el seu conseller i amic i el seu  contrapunt en el caràcter. És enginyços, covard, li agrada els diners, els plaers i menjar. Sol emparellar-se amb   la criada de la dama. Les seves intervencions trenquen la tensió i el dramatisme, és doncs, l’element més còmic.
  • LA CRIADA confident i acompanyant de la dama que exerceix un paer equivalent al del graciós.

Fuenteovejuna mostra els abusos del Comendador Fernán Gómez de Guzmán sobre els veïns de Fuenteovejuna i sobre Laurencia, recién casada amb Frondoso. L’assassinat del Comendador pel poble i el perdó dels Reis Catòlics davant l’evidència rematen la seva acció. Es veu en ella una revolta popular davant l’abús del poder, però només reflecteix una injustícia puntual i subratlla la submissió al rei.
El millor alcalde, el Rei torna sobre la dignitat camperola: Don Tello, superb noble, abusa d’Elvira, promesa del camperol Sancho. Alfonso VII restaura la seva honra, casant-la amb don Tello, a qui ajusticia, per a desposar a la ja noble vídua, amb Sancho.
El Cavaller d’Olmedo (h. 1620-25), tragèdia d’arrel celestinesca, basada en un cantar popular: Don Alonso mor a les mans de don Rodrigo, gelós de perdre a donya Inés.(http://www.wikilingua.net/ca/articles/l/i/t/Literatura_espa%C3%B1ola_del_Barroco_65d0.html#El_teatro)
Fragment: Fuenteovejuna (obra sencera)

FRONDOSO
Querría que lo dijeses.

LAURENCIA
Es todo a esotro contrario:
    al hombre grave, enfadoso;
venturoso, al descompuesto; 330
melancólico, al compuesto,
y al que reprehende, odioso.
    Importuno, al que aconseja;
al liberal, moscatel;
al justiciero, cruel, 335
y al que es piadoso, madeja.
    Al que es constante, villano;
al que es cortés, lisonjero;
hipócrita, al limosnero,
y pretendiente, al cristiano. 340
    Al justo mérito, dicha;
a la verdad, imprudencia;
cobardía, a la paciencia,
y culpa, a lo que es desdicha.

TIRSO DE MOLINA pseudònim de fra Gabriel Téllez, (Madrid, 1579 – Almazán, 12 de març de 1648), va ser un dramaturg, poeta i narrador espanyol del Barroc.Va ser deixeble de Lope de Vega, a qui va conèixer com a estudiant a Alcalá de Henares.
Aprofundeix més en la piscologia dels personatges. L’obra més coneguda és El burlador de Sevilla y convidado de piedra: fou el creador del personatge Don Juan que es convertirñia en mite i ha conegut moltes versions posteriors en teatre i llibrets d’òpera.
Altres obres:  
El condenado por desconfiado, El vergonzoso en palacio, Marta la piadosa, Don Gil de las calzas verdes
Veure més:  http://ca.wikipedia.org/wiki/Tirso_de_Molina  
i Cervanters virtual http://www.cervantesvirtual.com/portales/tirso_de_molina/

“Mientras en el mundo viva,
no es justo que diga nadie
¡qué largo me lo fiáis!,
siendo tan breve el cobrarse.
 CATALINÓN ¿De qué es este guisadillo?

D. GONZALO De uñas.
CATALINÓN De uñas de sastre
será, si es guisado de uñas.
D. JUAN Ya he cenado, haz que levanten 2745
la mesa.
D. GONZALO Dame esa mano.
No temas, la mano dame.
D. JUAN ¿Eso dices? ¿Yo temor?
¡Que me abraso! ¡No me abrases
con tu fuego! 
 D. GONZALO ¡Éste es poco 2750

para el fuego que buscaste!
Las maravillas de Dios
son, don Juan, investigables,
y así quiere que tus culpas
a manos de un muerto pagues. 2755
Y si pagas desta suerte
[es porque así lo juraste.]
Ésta es justicia de Dios:
«quien tal hace, que tal pague».
D. JUAN ¡Que me abraso, no me aprietes! 2760
Con la daga he de matarte.
Mas, ¡ay, que me canso en vano
de tirar golpes al aire!” (El burlador de Sevilla)

PEDRO CALDERÓN DE LA BARCA (Madrid, 17 de gener de 1600 – Madrid, 25 de maig de 1681)
File:La vida es sueño, en el 35 Festival Internacional del Teatro Clásico (11).jpg La vida es sueño per Compañía Nacional de Teatro Clásico
 File:Pedro Calderón de la Barca 01.jpg
Retrat anònim de Calderón del segle XVII (Museo Lázaro Galdiano, Madrid).Biografia a Viquipèdia:
“Según el recuento que él mismo hizo el año de su muerte, su producción dramática consta de ciento diez comedias y ochenta autos sacramentales, loas, entremeses y otras obras menores, como el poema Psale et sile (Canta y calla) y piezas más ocasionales. Aunque es menos fecundo que su modelo, el genial Lope de Vega, resulta técnicamente mejor que aquel en el teatro y de hecho lleva a su perfección la fórmula dramática lopesca, reduciendo el número de escenas de esta y depurándola de elementos líricos y poco funcionales, convirtiéndola en un pleno espectáculo barroco al que agrega además una especial sensibilidad para la escenografía y la música, elementos que para Lope de Vega tenían una menor importancia.”
 Ángel Valbuena Briones ha assenyalat dos registres en el seu estil:

  • En un primer grup d’obres, Calderón reordena, condensa i reelabora allò que en Lope apareix de manera difusa i caòtica, estilitzant el seu realisme costumstai fent-lo més cortesà. En aquestes obres  desfilen una sèrie de personatges representatius del seu temps i de la seva condició social, tots ells comparteixen els tres temes del teatre barroc espanyol: l’amor, la religió i l’honor. Per ex. El Alcalde de Zalamea, en què s’enfronten l’honor horitzontal del pagès ric Pedro Crespo amb l’honor vertical del capità don Lope de Figueroa. Fragment: “Por la gracia de Dios, Juan, / eres de linaje limpio, / más que el sol, pero villano. / Lo uno y otro te digo; / aquello, porque no humilles / tanto tu orgullo y tu brío, / que dejes, desconfïado, / de aspirar con cuerdo arbitrio / a ser más; lo otro, porque / no vengas desvanecido / a ser menos. Igualmente / usa de entrambos designios / con humildad; porque, siendo / humilde, con recto juicio / acordarás lo mejor / y como tal, en olvido / pondrás cosas, que suceden / al revés en los altivos. / ¡Cuántos, teniendo en el mundo / algún defecto consigo, / le han borrado por humildes; / y cuántos, que no han tenido / defecto, se le han hallado, / por estar ellos mal vistos! / Sé cortés sobre manera; / sé liberal y esparcido, / que el sombrero y el dinero / son los que hacen los amigos; / y no vale tanto el oro / que el sol engendra en el indio / suelo, y que conduce el mar, / como ser uno bienquisto. / No hables mal de las mujeres; / la más humilde, te digo, / que es digna de estimación; / porque al fin de ellas nacimos. / No riñas por cualquier cosa; / que cuando en los pueblos miro / muchos, que a reñir se enseñan, / mil veces entre mí digo: / «Aquesta escuela no es / la que ha de ser». Pues colijo / que no ha de enseñarse a un hombre / con destreza, gala y brío / a reñir, sino a por qué / ha de reñir; que yo afirmo / que, si hubiera un maestro solo / que enseñara prevenido, / no el cómo, el por qué se riña, / todos le dieran sus hijos.
  • En el segon registre, l’autor  inventa una forma poético-simbólic: escriu drames filosòfics o teològics, autos sacramentales i comèdies mitològiques o “palaciegas.” Calderón destaca sobretot com a creador de personatges desequilibrats per una passió tràgica, com a  El príncipe constante, El mágico prodigioso o La devoción de la cruz. El seu personatge culminant és Segismundo de Polonia de La vida es sueño, paradigma del gènere de comèdies filosòfiques, considerada com la peça que encumbra el teatro calderonià. Tracta les qüestions més trascendentals de l’època: la lllibertat o millor dit, el lliure arbritri, o sia, el poder de la voluntat enfront la predestinació, o el destí, l’escepticisme davant les aparences sensibles, la precarietat de la existència, considerada com un simple somni i, en definitiva, la consoladora idea que fins i tot en somnis es pot fer el bé. En realitat ofereix un concepte del món totalment irracional, idealista i negador dels valors humans. Sembla obsessionar-li la necessitat d’afirmació de l’individu enfront al poder o les imposicions socials. També es tracta el tema de l’educació, la pedagogia platònica del mite de la caverna que trobem a la República.
  •  Lo que está determinado
              del cielo, y en azul tabla
              Dios con el dedo escribió,
              de quien son cifras y estampas
              tantos papeles azules
              que adornan letras doradas,
              nunca engañan, nunca mienten,
              porque quien miente y engaña
              es quien para usar mal de ellos
              las penetra y las alcanza (vv. 3162-71).
  •  
  •          Porque si ha sido soñado
              lo que vi palpable y cierto,
              lo que veo será incierto;
              y no es mucho que, rendido,
              pues veo estando dormido,
              que sueñe estando despierto (vv. 2102-06).  
  •            No me despiertes si duermo;
              y si es verdad, no me duermas.
              Mas sea verdad o sueño,
              obrar bien es lo que importa.
              Si fuere verdad, por serlo;
              si no, por ganar amigos
              para cuando despertemos (vv. 2421-27).

     Porque si ha sido soñado

  •            lo que vi palpable y cierto,
              lo que veo será incierto;
              y no es mucho que, rendido,
              pues veo estando dormido,
              que sueñe estando despierto (vv. 2102-06).
  •  http://1.bp.blogspot.com/_i7RE_YAk74M/THu8Dv4hUDI/AAAAAAAAAOA/V-dvoWCArXc/s1600/4330.jpg
  • Pel que fa a l’auto sacramental, peça al·legòrica en un acte de tema eucarístic destinada a representar-se el día del Corpus. Els més coneguts són: El gran teatro del mundo o La cena del rey Baltasar. Drames d’honor són El médico de su honra i El alcalde de Zalameaen i semblants:  El pintor de su deshonra (h. 1648) o A secreto agravio secreta venganza (1635).

    Comèdies palatines són El galán fantasma (1629), Nadie fie su secreto, Manos blancas no ofenden (h. 1640), o El secreto a voces (se’n conserva un manuscrito autògraf de 1642).
    S’apropà també al drama històric : La gran Cenobia (1625), La cisma de Ingalaterra, Amar después de la muerte, o El tuzaní de la Alpujarra (1659) o El mayor monstruo del mundo (1672).
    Altres gèneres: Drames religiosos i hagiogràfics com La devoción de la Cruz, comèdies mitològiques com El golfo de las sirenas, Comèdies de capa i espasa: La dama duende; Casa con dos puertas mala es de guardar… Destaca l’heterogeneïtat a l’hora d’assajar registres diferents, temes, gèneres dramàtics. Més obres classificades a Viquipèdia i catàleg
    Pel que fa a l’estil, es culteranista: ús de cultismes,  amb proliferació també de recursos retòrics com metàfores, antítesis, hiperbatos…
    En la pàgina dedicada a Calderón en la Biblioteca digital Cervantes trobareu més informació, videos, estudis, bibliografiahttp://www.cervantesvirtual.com/bib/bib_autor/Calderon/autor2.shtml
    Quadre cronològic

Publicat dins de General | Deixa un comentari

ARQUITECTURA BARROCA

ART BARROC
ARQUITECTURA
Ja que estem repassant la literatura barroca, he cregut convenient recordar-vos alguns trets de l’art barroc,començant per l’arquitectura.



Fitxer:Bernini Baldachino.jpg
Baldaquí de Bernini a St. Pere del Vaticà
Fitxer:0 Basilique Saint-Pierre - Rome (2).JPG
St. Pere del Vaticà. Façana de Maderno. La façana de Maderno té 5 portes.  

Sant Pere del Vaticà

 


 ARQUITECTURA BARROCA A CATALUNYA
Església del Betlem a Barcelona, comença a a construir el 1680.  Font: Arxiu Folch

Església de Betlem

 Casa de Convalescència de Barcelona, construïda entre 1629 i 1678, mostra diàfana de l’arquitectura barroca civi.  Font: Arxiu Folch

Casa de Convalescència

 

Església parroquial de Santa Maria de l’Alba de Tàrrega, a la comarca de l’Urgell, que es va començar a bastir el 1672.  Font: Arxiu Manent

Parroquial de Tàrrega
  La Universitat de Cervera, un dels grans projectes arquitectònics de gran abast a les terres catalanes a començament del segle XVIII

  Font: Arxiu FolchUniversitat de CerveraFile:Universitat de Cervera 019.JPGFile:E07 Universitat, façana exterior.jpg


 Barcelona - Carrer Montcada - Palau Dalmases
Palau Dalmases (Barcelona – Carrer Montcada) Edifici senyorial del segle XVII fruit de la reforma d’un edifici anterior gòtic, del qual en resten alguns elements interessants. D’entre aquests cal destacar la capella del segle XV, amb volta estrellada, i relleus d’àngels músics envoltant la clau, on hi ha una una Epifania. La façana és simple, amb els balcons emmarcats amb carreus i perfilats amb motlluratge esculpit, i un seguit de gàrgoles esculturades sota el ràfec. La part més interessant és l’escala del pati interior, on hi destaquen les guarnides columnes salomòniques que sostenen els arcs rampants, i el fris esculpit evocant el rapte d’Europa i el carro de Neptú. És una de les obres més interessants del barroc català.



Publicat dins de General | Deixa un comentari

BARROC (3)

LA PROSA DEL S.XVII. QUEVEDO I GRACIÁN

PROSA DE FICCIÓ
Al marge de la narrativa de Cervantes, que ja hem estudiat en una altra entrada, trobem exemples de prosa ficció però no pas de caire idealista, a diferència del renaixement, sinó de la nove·la picaresca:
Des de la segona part del Guzmán de Alfarache escrit per M. Luján de Sayavedra i editat el 1602 fins los Trabajos del vicio de 1680 de R. Correa Castillblanco es succeixen les diferents novel·les d’aquest gènere realista, entre les quals destacarem algunes:
F. López de Úbeda El libro de entretenimiento de la pícara Justina (1605)
A. J. de Salas Barbadillo La hija de Celestina (1612)
Vicente Espinel Viaje del escudero Marcos de Obregón (1618)
J. de Luna Segunda parte de la vida de Lazarillo de Tormes (1620)
J. de Alcalá Yáñez Primera parte de Alonso, mozo de muchos amos (1624)
A. de Castillo Solórzano Aventuras del bachiller Trapaza (1637)
F. de Quevedo Historia de la vida del Buscón (1626)
L. Vélez de Guevara El diablo cojuelo(1641)
Autor?  Vida y hechos de Estabanillo González (1646)
De fet, la frontera entre novel·la realista-picaresca i la narrativa de costums i satírica-burlesca no sempre està ben diferenciada.

Sens dubte, la més coneguda és la Historia de la vida del Buscón, llamado don Pablos; ejemplo de vagamundos y espejo de tacaños de Fco. Quevedo, que es compon de tres llibres. El to és satíric, fins i tot caricaturesc. L’estil, conceptista, tot i que és el protagonista qui explica en primera persona, propi de la picaresca, les seves aventures. Deixa clar que no és possible l’ascens social de les classes baixes, el seu determinisme, el món de les aparences en què viu el protagonista, don Pablos. Més característiques de l’obra.

http://www.kalipedia.com/kalipediamedia/lenguayliteratura/media/200704/18/literaturacastellana/20070418klplyllic_85.Ies.SCO.jpg

Fragment: Capítulo I
“En que cuenta quién es el Buscón

Yo, señora, soy de Segovia. Mi padre se llamó Clemente Pablo, natural del mismo pueblo; Dios le tenga en el cielo. Fue, tal como todos dicen, de oficio barbero, aunque eran tan altos sus pensamientos que se corría de que le llamasen así, diciendo que él era tundidor de mejillas y sastre de barbas. Dicen que era de muy buena cepa, y según él bebía es cosa para creer. Estuvo casado con Aldonza de San Pedro, hija de Diego de San Juan y nieta de Andrés de San Cristóbal. Sospechábase en el pueblo que no era cristiana vieja, aun viéndola con canas y rota, aunque ella, por los nombres y sobrenombres de sus pasados, quiso esforzar que era descendiente de la gloria.” text complet

Al marge de les novel·les curtes de tema amorós amb personatges de classe altra i les picarescques o de costums, l’autèntica novetat en la prosa d’aquest segle és la prosa al·legòrica, didàctica i moral-doctrinal. En aquest sentit destaquen Francisco de Quevedo i Gracián.
Francisco de Quevedo. Prosa
 Els opuscles festius i de sàtires diverses (lingüística, literària, de costums…): Vida de corte y oficios entretenidos en ella, Libro de todas las cosas y otras muchas más, Indulgencias concedidas a los devotos de monjas, Gracias y desgracias del ojo del culo…, epístolas jocosas: Carta a la rectora del colegio de las vírgenes; Carta de un cornudo a otro intitulada El Siglo del cuerno, Cartas del caballero de la tenaza, Premática que este año de 1600 se ordenó (que prohíbe determinados vocablos y vicios lingüísticos), Premáticas y aranceles generales, Premática del tiempo, Premáticas del desengaño contra los poetas güeros (una versión con variantes se incluye en el Buscón), Premática de las cotorreras, Premática que han de guardar las hermanitas del pecar hecha por el fiel de las putas…, La aguja de navegar cultos, Cuento de cuentos, La culta latiniparla, La Perinola.
 Prosa satírico moral. El cicle de las fantasies morals

Los sueños y el Discurso de todos los diablos, La Hora de Todos.
 http://descargar-libros.com/static/img/cover_image/16265-los-suenos.JPG
Prosa històrica i política: Carta al Serenísimo Luis XIII, España defendida y los tiempos de ahora de las calumnias de los noveleros sediciosos (escrita en 1609), Carta del rey don Fernando el Católico al primer virrey de Nápoles, Mundo caduco y desvaríos de la edad en los años de 1613 hasta 1620, Política de Dios, gobierno de Cristo y tiranía de Satanás, La vida de Marco Bruto, Memorial por el patronato de Santiago y Su espada por Santiago, Visita y anatomía de la cabeza del cardenal Armando de Richelieu, fantasía satírica contra el cardenal, La rebelión de Barcelona no es por el huevo ni es por el fuero (crítica a la sublevació catalana de 1640)
Obra ascètica i pietosa. La reflexió estoica: Nombre, origen, intento, recomendación y descendencia de la doctrina estoica (1635), La Cuna y la sepultura. Para el conocimiento propio y desengaño de las cosas ajenas, Virtud militante contra las cuatro pestes del mundo, invidia, ingratitud, soberbia, avaricia,Las cuatro fantasma de la vida humana, De los remedios de cualquier fortuna (1638) entre d’altres
PROSA DIDÀCTICA-MORAL, AL·LEGÒRICA.
BALTASAR GRACIÁN MORALES
(Belmonte de Gracián, Regne d’Aragó, 8 de gener de 1601 – Tarazona, 6 de desembre de 1658)
Conceptisme. Llenguatge lacònic, ple d’aforismes. Estil dens, concentrat.
Bona part de les seves obres s’ocupen de dotar al lector d’habilitats i recursos que li permetin defensar-se enfront els paranys de la vida. Per a això ha de saber fer-se valer, ser prudent i aprofitar-se de la saviesa basada en l’experiència. Fins i tot dissimular i comportar-se segons l’ocasió.
http://gloriagduran.com/wp-content/uploads/2012/10/gracian-arte-del-ingenio.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/Graci%C3%A1n_Graus.jpg/230px-Graci%C3%A1n_Graus.jpgOBRAS:
El Héroe (1637) a Viquipèdia hem trobat informació: article principal també
“El título de El Héroe remite a la cualidad máxima del hombre en la antigüedad clásica, esto es, la virtus latina o la areté (αρετη) griega. (…) tratado en el que se describen las cualidades del hombre de excepción. Cada una de esas prendas relevantes de que está formado el héroe se autoriza con la mención de su presencia en un eminente personaje histórico, entroncando con los Dicta et facta memorabilia de la tradición latina de Valerio Máximo. Este ejemplo funciona como colofón de cada uno de los capítulos, llamados «primores». El término alude al sentido etimológico de esta palabra, derivándolo de primus como sustantivo, esto es, «el mejor», «el primero».
La obra remite también al El Príncipe de Maquiavelo, pues es un doctrinal de buen gobierno, si bien aplicado al ámbito de la rección de la propia persona. (…) Por otro lado, El Héroe conecta con El Cortesano de Baltasar de Castiglione, aunque ya no basta con los modales corteses renacentistas. En Gracián el cortesano necesita también astucia, inteligencia, buen discernimiento e incluso disimulo.”
 
Hay perfecciones soles y hay perfecciones luces. Galantea el águila al sol, piérdese en él el helado gusanillo por la luz de un candil, y tómasele la altura a un caudal por la elevación del gusto.

Es algo tenerlo bueno, es mucho tenerlo relevante. Péganse los gustos con la comunicación, y es suerte topar con quien le tiene superlativo.

Tienen muchos por felicidad, de prestado será, gozar de lo que apetecen, condenando a infelices los demás, pero desquítanse estos por los mismos filos, con que es de ver la mitad del mundo […]” Primor 5

Dos tractats més continuen aquesta línia de delinear l’home perfecte: El Polític (1642), que extreu tals qualitats del rei Fernando el Catòlic, i El Discret (1646), un manual de conducta per a l’home en societat, sigui el que sigui la seva posició en ella. 
La següent obra és un tractat d’estètica literària barroca: la Agudeza y arte de ingenio (1648), que refon una versió anterior: Arte de ingenio, tratado de la agudeza. Teoritza sobre el «concepte»i proposa una nova retórica basada en la praxis barroca que es distancia, en part, de la tradició aristotèlica de la Poética.
Les idees acumulades en tractats anteriors sobre la manera de conduir-se al món són sintetitzades i reunides en el llibre més lacònic i sentenciós de la seva producció, el Oráculo manual y arte de prudencia (1647). Amb ell culmina el projecte de «manuals del viure» per a la persona total.
Gracián va influir en els existencialistes, traduït per Shopenhauer i conegut per Nietzsche.
Solament li quedava assajar la fabulació. Posar tot el seu treball de recerca retòrica al servei d’una novel·la, que fos alhora tractat de filosofia moral, sota el gènere que ell mateix va denominar «agudesa composta fingida», la qual cosa ve a significar «al·legoria novel·lada». Es va concretar en les tres parts del Criticón, que recorre tot el cicle de la vida d’un home, que ha de vèncer a les circumstàncies del món en crisi de la societat del barroc.
Les tres parts del Criticón, publicades en 1651, 1653 i 1657, constitueixen, sens dubte, l’obra mestra del seu autor i és una de les obres cims del Segle d’Or espanyol. Sota la forma d’una extensa novel·la al·legòrica de caràcter filosòfic, aquesta novel·la reuneix en forma de ficció tota la trajectòria literària del seu autor. En ella conjuga la prosa didàctica i moral amb la fabulació metafòrica, i amb això, cada «crisi» (capítol), alberga una doble lectura —si no més— en els plànols real i filosòfic. En ella s’uneixen invenció i didactisme, erudició i estil personal, desengany i sàtira social.
L’obra constitueix una extensa al·legoria de la vida de l’home, representat en les seves dues facetes d’impulsiu i inexpert (Andrenio) i prudent i experimentat (Critilo). Aquests dos personatges simbòlics, perseguint la Felicitat (Felisinda, mare per *Critilio i esposa per *Andrenio), acaben recorrent tothom conegut perseguint l’aprenentatge de la virtut que, malgrat l’engany que ofereix comunament el món, els portarà a guanyar la Immortalitat pels seus fets en arribar la mort al final de la novel·la. És, per tant, la culminació literària de la visió filosòfica del món de Gracián, on preval el desengany vital i el pessimisme, típicamant barrocs, si bé la persona total aconsegueix elevar-se sobre aquest món de malícia.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f8/Segunda_Parte_del_Critic%C3%B3n.jpg/200px-Segunda_Parte_del_Critic%C3%B3n.jpghttp://img1.mlstatic.com/el-discreto-el-criticon-el-heroe-baltasar-gracian_MLM-O-75834941_1485.jpg
Obra completa digitalitzada El Criticón, edición crítica y comentada de Miguel Romera Navarro, Philadelphia, University of Pennsylvania Press, 3 vols., 1938, 1939, 1940, (ed. facsímil, Hildesheim-New York, Georg Olms, 1978, 2 vols.) Edición digitalizada en la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2010. Tomo primero. Tomo segundo. Tomo tercero.
“CRISI PRIMERA. Náufrago Critilo encuentra con Andrenio,
que le da prodigiosamente razón de sí

Ya entrambos mundos habían adorado el pie a su universal monarca el católico Filipo, era ya real corona suya la mayor vuelta que el sol gira por el uno y otro hemisferio, brillante círculo en cuyo cristalino centro yace engastada una pequeña isla, o perla del mar o esmeralda de la tierra: diola nombre augusta emperatriz, para que ella lo fuese de las islas, corona del Océano. Sirve, pues, la isla de Santa Elena (en la escala de un mundo al otro) de descanso a la portátil Europa, y ha sido siempre venta franca, mantenida de la divina próvida clemencia en medio de inmesos golfos, a las católicas flotas del Oriente.
Aquí, luchando con las olas, contrastando los vientos y más los desaires de su fortuna, mal sostenido de una tabla, solicitaba puerto un náufrago, monstruo de la naturaleza y de la suerte, cisne en lo ya cano y más en lo canoro, que así exclamaba entre los fatales confines de la vida y de la muerte:
—¡Oh vida, no habías de comenzar, pero ya que comenzaste no habías de acabar! No hay cosa más deseada ni más frágil que tú eres, y el que una vez te pierde, tarde te recupera: desde hoy te estimaría como a perdida. Madrastra se mostró la naturaleza con el hombre, pues lo que le quitó de conocimiento al nacer le restituye al morir: allí porque no se perciban los bienes que se reciben, y aquí porque se sientan los males que se conjuran…”
S’acaba així en la illa de la immortalitat:
“Ya en esto se fue acercando el Peregrino y suplicó la entrada para sí y sus dos cantaradas. Pidióles el Mérito la patente y si venía legalizada del Valor y autenticada de la Reputación. Púsose a examinarla muy de propósito y comenzó a arquear las cejas, haciendo ademanes de admirado. Y cuando la vio calificada con tantas rúbricas de la filosofía en el gran teatro del universo, de la razón y sus luces en el valle de las fieras, de la atención en la entrada del mundo, del propio conocimiento en la anotomía moral del hombre, de la entereza en el mal paso del salteo, de la circunspección en la fuente de los engaños, de la advertencia en el golfo cortesano, del escarmiento en casa de Falsirena, de la sagacidad en las ferias generales, de la cordura en la reforma universal, de la curiosidad en casa de Salastano, de la generosidad en la cárcel del oro, del saber en el museo del discreto, de la singularidad en la plaza del vulgo, de la dicha en las gradas de la fortuna, de la solidez en el yermo de Hipocrinda, del valor en su armería, de la virtud en su palacio encantado, de la reputación entre los tejados de vidrio, del señorío en el trono del mando, del juicio en la jaula de todos, de la autoridad entre los horrores y honores de Vejecia, de la templanza en el estanco de los vicios, de la verdad pariendo, del desengaño en el mundo descifrado, de la cautela en el palacio sin puerta, del saber reinando, de la humildad en casa de la hija sin padres, del valer mucho en la cueva de la nada, de la felicidad descubierta, de la constancia en la rueda del tiempo, de la vida en la muerte, de la fama en la Isla de la Inmortalidad: les franqueó de par en par el arco de los triunfos a la mansión de la Eternidad. Lo que allí vieron, lo mucho que lograron, quien quisiere saberlo y experimentarlo, tome el rumbo de la virtud insigne, del valor heroico y llegará a parar al teatro de la fama, al trono de la estimación y al centro de la inmortalidad.”
L’últim llibre que publicaria, potser per fer una concessió als oficis propis de l’ordre jesuïta, que no veia amb bons ulls la seva manera de concebre la lluita per la vida sempre al marge d’auxili cristià, va ser El Comulgatorio (1655)

Publicat dins de General | Deixa un comentari