MODERNISME CATALÀ (5) PINTURA

PINTURA MODERNISTA CATALANA. RELACIONS AMB L’IMPRESSIONISME.

“Retrats i paisatges son els motius més freqüents dintre de la pintura Modernista.  Això es evident en l’obra dels germans Masriera, Eliseu Meifrén, Utrillo, Lluïsa Vidal, Joaquim Mir i altres. De fet aquest es un dels pocs elements comuns en un estil -el Modernisme- que agrupa una gran quantitat d’artistes normalment autodefinits com Modernistes, però que manifesten una gran llibertat creativa i no estan massa preocupats per la seva fidelitat a les normes molt laxes del moviment, el que no es difícil si pensem que en aquest, la norma es precisament l’absència de normes. ” http://www.gaudiallgaudi.com/CP001.htm#PINTURA

AMB MIR ENTREM A LA PINTURA DE PAISATGE MODERNISTA-IMPRESSIONISTA. ANTECEDENTS I RELACIONS AMB ALTRES PINTORS COETANIS ESPANYOLS

BIBLIOGRAFIA
Per a més informació sobre els pintors catalans esmentats i d’altres com Joan Llimona, germà de  l’escultor,
autor de diverses obres:
 Crist vençDalt del terrat (1891) imatgeTornant del tros (1896) ,   L’ultima Pasqua (1895), 
Pintura monumentalVolta del Cambril de Montserrat,
Fris de l‘Església de Las hermanitas dels pobres
(Vic)
Baldaquí de Ripoll (destruit el 1936)
Cúpula de l‘Església dels Carmelites
(Vic)
Menjador de la Casa Recolons
(Barcelona)

http://www.gaudiallgaudi.com/images/J%20Llimona%20Dalt%20del%20terrat.JPG

o JOAN BRULL, autor de les obres
La tonsura de Wamba, Nimfes al capvespre, Safo.   
Període realista:  Amigues, Bust de dona, Cap de captaire, Cap de jove, Després del treball, El pessebre i Nena donant menjar a una oca (MNAC)

http://www.gaudiallgaudi.com/images/Brull_Primavera_al_riu.JPG

Maduresa: Cap de dona, Contes de l’avi, Dama a un Jardí, Ensomni, Idil·li, Misticisme, Nadal, Noia que fa mitja, Primavera al riu (imatge), Reverie  (1898)

o JOSEP PINÓS I COMES   (1867-1916) 
Autor d’un munt de paisatges, retrats, estudis: esmentem alguns.

Paisatges: Bosc, Bosc al capvespre, Camí a Olot, Prat i arbres,  Sotabosc (imatge), Tardor 

Pinós: Sotabosc
Retrats: Dama amb mocador al coll, Dama de les plomes, Dama del ventall, La noia de la flor vermella,  Liceu, Mallorquina…
http://www.gaudiallgaudi.com/images/Pinos%20Dama_del_vano_25.JPG

podeu consultar :
http://www.gaudiallgaudi.com/CP010%20JLlimona.htm on trobareu més bibliografia: http://www.gaudiallgaudi.com/C0008.htm
No deixeu de consultar-la per ampliar sobre les arts decoratives, vessant molt important en el modernisme català.
http://www20.gencat.cat/portal/site/culturacatalana
http://www.mnac.cat
A més de Viquipèdia sobre modernisme català i sobre els diferents pintors estudiats.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

PINTURA MODERNISTA CATALANA. RELACIONS AMB L’IMPRESSIONISME.

 

 

 

 

 

“Retrats i paisatges son els motius més freqüents dintre de la pintura Modernista.  Això es evident en l’obra dels germans Masriera, Eliseu Meifrén, Utrillo, Lluïsa Vidal, Joaquim Mir i altres. De fet aquest es un dels pocs elements comuns en un estil -el Modernisme- que agrupa una gran quantitat d’artistes normalment autodefinits com Modernistes, però que manifesten una gran llibertat creativa i no estan massa preocupats per la seva fidelitat a les normes molt laxes del moviment, el que no es difícil si pensem que en aquest, la norma es precisament l’absència de normes. ” http://www.gaudiallgaudi.com/CP001.htm#PINTURA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AMB MIR ENTREM A LA PINTURA DE PAISATGE MODERNISTA-IMPRESSIONISTA. ANTECEDENTS I RELACIONS AMB ALTRES PINTORS COETANIS ESPANYOLS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BIBLIOGRAFIA

Per a més informació sobre els pintors catalans esmentats i d’altres com Joan Llimona, germà de  l’escultor,

autor de diverses obres:

Crist venç , Dalt del terrat (1891) imatge, Tornant del tros (1896) ,   L’ultima Pasqua (1895), 

Pintura monumental: Volta del Cambril de Montserrat,
Fris de l’Església de Las hermanitas dels pobres 
(Vic)
Baldaquí de Ripoll (destruit el 1936)
Cúpula de l’Església dels Carmelites 
(Vic)
Menjador de la Casa Recolons 
(Barcelona)

http://www.gaudiallgaudi.com/images/J%20Llimona%20Dalt%20del%20terrat.JPG

 

JOAN BRULL, autor de les obres

La tonsura de Wamba, Nimfes al capvespre, Safo.   

Període realista Amigues, Bust de dona, Cap de captaire, Cap de jove, Després del treball, El pessebre i Nena donant menjar a una oca (MNAC)

 

http://www.gaudiallgaudi.com/images/Brull_Primavera_al_riu.JPG

Maduresa: Cap de dona, Contes de l’avi, Dama a un Jardí, Ensomni, Idil·li, Misticisme, Nadal, Noia que fa mitja, Primavera al riu (imatge), Reverie  (1898)

 

o JOSEP PINÓS I COMES   (1867-1916) 

Autor d’un munt de paisatges, retrats, estudis: esmentem alguns.

Paisatges: Bosc, Bosc al capvespre, Camí a Olot, Prat i arbres,  Sotabosc (imatge), Tardor 
Pinós: Sotabosc
Retrats: Dama amb mocador al coll, Dama de les plomes, Dama del ventall, La noia de la flor vermella,  Liceu, Mallorquina…
http://www.gaudiallgaudi.com/images/Pinos%20Dama_del_vano_25.JPG

 

podeu consultar :

http://www.gaudiallgaudi.com/CP010%20JLlimona.htm on trobareu més bibliografia: http://www.gaudiallgaudi.com/C0008.htm

No deixeu de consultar-la per ampliar sobre les arts decoratives, vessant molt important en el modernisme català.

http://www20.gencat.cat/portal/site/culturacatalana

http://www.mnac.cat

A més de Viquipèdia sobre modernisme català i sobre els diferents pintors estudiats.

 

Publicat dins de ART CATALÀ | Etiquetat com a | 1 comentari

MODERNISME CATALÀ (4) ESCULTURA

L’ESCULTURA MODERNISTA CATALANA
Fitxer:Desconsol de Josep Llimona.jpg



Com a punt de partida esmentarem el que llegim a Gencat sobre l’escultura modernista:
“L’escultura modernista va trigar més a eclosionar. En bona part va lligada a l’arquitectura, ja que són molts els edificis emblemàtics que van essencialment recoberts d’escultura modernista d’Eusebi Arnau, de Miquel Blay o d’altres. Tanmateix, l’escultura com a art nou independent no va fer-se notar de debò fins a l’aparició del millor Josep Llimona, que a part d’obres públiques també va realitzar magnífiques figures de marbre, especialment femenines (‘Desconsol’, 1903, MNAC), en les quals, amb molta personalitat pròpia, s’hi poden trobar ressons de les deliqüescències del francès Auguste Rodin o del vigor físic dels temes obrers del belga Constantin Meunier. És a dir, que a l’escultura modernista catalana també coexistien dos estils ben diferents: un de semblant al simbolisme i l’altre, al naturalisme. Blay i Arnau, malgrat estar més avesats a fer estàtues públiques o grups aplicats a l’arquitectura, també van produir peces de col·leccionisme modernistes prou significatives, igual que Enric Clarasó (‘Eva’, 1904, MNAC), el gran amic de Rusiñol i Casas.”

Ja hem esmentat alguns noms d’escultors modernistes catalans en les entrades anteriors per les seves col·laboracions en les obres arquitectòniques. Ara els veurem amb més detall.
Destaquem uns quants artistes:
 EUSEBI ARNAU I MASCORT, MANUEL FUXÀ I LEAL, ALFONS JUJOL I BACH, JOSEP LLIMONA I BRUGUERA, MIQUEL BLAY I FÀBREGAS i ENRIC CLARASÓ I DAUDÍ.
I ara vegem les seves obres més destacades. Com he fet fins ara, us remeto als enllaços per obtenir-ne més informació i imatges. Vegeu-ne més a http://www.gaudiallgaudi.com/CS013%20Reynes.htm,

EUSEBI ARNAU I MASCORT (Barcelona,  1863 –1933)

Destacà sobretot en l’escultura aplicada a l’arquitectura, així com en escultura exempta, la joieria i l’espai funerari. A més, cal destacar l’Obra medallística d’Eusebi Arnau. Influït en determinades etapes de la seva producció per Paul Dubois, Antonin MerciéAuguste Rodin i Constantin Meunier, Arnau va aportar a l’escultura catalana obres cabdals, sobretot en l’etapa modernista.
Escultura aplicada: A la casa Lleó Morera, casa AmatllerFonda Espanya, Palau de la Música Catalana i Hospital de Sant Pau  (totes a Barcelona)

Fou coŀ·laborador habitual de l’arquitecte Enric Sagnier i Villavecchia, amb qui treballà a l’edifici de la Duana del Port de Barcelona, la Casa Rupert Garriga,  el Via Crucis de Montserrat, el Temple Expiatori del Sagrat Cor, la Parròquia del Sagrat Cor al Poblenou, l’agència de la Caixa de Pensions a Reus, etc.
St. Jordi a la casa Ametller. foto RMS
Escultura exempta: 
La Navegación
A la Pl. Catalunya, La Navegació de 1928.

A l’article de Viquipèdia sobre aquest escultor, hem trobat algunes obres que no són pas d’ell, si més no les hem trobades atribuïdes a altres escultors. Posem dos exemples: el Monument de la Pl .Tetuán al Dr. Robert, projectat per Domènech i Montaner i  executat per Llimona,  i el Monument a Rius i Taulet que és de Fuxà, segons podeu comprovar en les corresponents webs dels monuments..
Així doncs, tinguem en compte els errors que tot sovint apareixen en els articles de Viquipèdia.                                        Figures en el Palau de la Música Catalana 

Les edats de la dona

Cap a 1900. MNAC












File:Arco de Triunfo - Barcelona (2011) - Gloria.jpgGlòria, Arc de triomf.


Malgrat que va viure en plena època del modernisme català, la seva obra solament en mostra una lleugera influència i es decanta més per un estil clàssic i convencional. Va muntar taller a Barcelona i de seguida va tenir nombrosos encàrrecs. La seva obra principal i més valorada és la monumental.
ALFONS JUJOL I BACH (Barcelona, 1860 – 1917)
Especialitzat en la decoració d’elements arquitectònics. La seva versatilitat li va permetre adaptar-se als encàrrecs medievalistes de Puig i Cadafalch, als eclèctics d’Enric Sagnier o als florals de Domènech i Muntaner. Va fer les tribunes de les cases Ametller (imatge de l’esquerra) i del Palau del Baró de Quadres que hem vist a l’entrada corresponent, l’interior de la casa Navàs de Domènech i Montaner i moltes altres.


En la Fonda Espanya, segons el projecte de Domènech i Montaner, Eusebi Arnau i Jujol intervenen també. 
.Barcelona 2 368.JPG

JOSEP LLIMONA I BRUGUERA (Barcelona, 1864 – 1934
Veure http://ca.wikipedia.org/wiki/Josep_Llimona_i_Bruguera
 Llimona vist per Ramon Casas (MNAC

Es el més gran escultor modernista català.

Format a Llotja a Barcelona i el taller dels germans Venanci i Agapit Vallmitjana i amb Rosend Nobas.
El 1880 guanyà la pensió Fortuny i anà a Roma. Durant la seva estada a Itàlia, va rebre la influència de l’escultura renaixentista florentina i va realitzar dos treballs obligatoris (Patrici Romà i Ramon Berenguer el Gran, ambdues l’any 1880).
El seu estil es caracteritza per un idealisme naturalista i pel gust de lo  pintoresc.
Infiesta distingeix a l’obra de Llimona cinc períodes:


 Període Denominació Característiques
1864 – 1895  Aprenentatge  Obres encara acadèmiques
1895 – 1909  Modernisme  Figures femenines, panteons, donzelles vestides
1909 – 1913  Transició  Estatuària religiosa, verges, crists
1913 – 1925  Plena maduresa  Herois (Sant Jordi, Forjador), donzelles nues
1925 – 1934  Serenitat  Nus femenins clàssics

OBRES: 

Primeres obres: 

Les primeres obres encara acadèmiques ens mostren una sèrie de personatges típics i històrics del país com

Estàtua eqüestre de “Berenguer el Gran” modelada a Roma el 1888 i la “Modèstia” (1891).

  • 1888 Fris per al monument de l’Arc de Triomf de Barcelona: La Recompensa

File:Spain.Catalonia.Barcelona.Arc.Trionf.Escultura.1.Josep.Llimona.JPG

  • 1888 Cinc dels vuit relleus per al monument a Cristòfor Colom. Barcelona: 
    Colom presentant-se als Reis

    Colom davant el Consell de Salamanca
    Els reis accepten el seu projecte
    Desembarcament de Colom
    Rebuda a Barcelona (1888)

Fosa en bronze

  • 1892 Verge del Roser. Museu del monestir de Montserrat.

ETAPA MODERNISTA. INFLUÈNCIES DE RODIN  I MEUNIER. 

La primera comuniónLa Primera comunió 1897

A partir de 1900 comença a esculpir els seus famosos nus femenins d’una gran elegància, suaument eròtics i tendrament malenconiosos que seguirà desenvolupant com un dels elements més destacats de la seva obra.
L’any 1914 crea el seu impressionant “Crist ressuscitat” per a el Rosari monumental de Montserrat en col·laboració amb Gaudí.
El geni de Llimona es va manifestar també en altres camps com la imatgeria funerària amb treballs com els panteons del cementiri del Sud-oest de Barcelona i els dels cementiris d’Arenys de Mar i de Sitges i en altres poblacions tant a Catalunya com a  fora de Catalunya.

  • 1895 L’Àngel exterminador. Cementiri de Comillas a Cantàbria.
  • 1897 Sant Nicolau i els pescadors. Església de Sant Nicolás a Bilbao.
  • 1903-1910 Monument al Dr. Robert a Barcelona.
  • 1907 Desconsol. Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona. 
  • 1910 Virtut Museu d’Art de Cerdanyola.
  • 1915 Placa commemorativa del premi atorgat per la Societat Econòmica Barcelonesa d’Amics del País a les filatures Fabra i Coats (Cessió dels amics de la Fabra i Coats al Museu d’Història de Barcelona)
  • 1916 Sant Jordi. Escala d’Honor de la Casa de la Ciutat (Barcelona).
  • 1916 Monument a José María Usandizaga. Sant Sebastià.
  • 1916 Altar de Sant Fèlix. Cripta de l’església basílica de Santa Maria, Vilafranca del Penedès.
  • 1924 Sant Jordi a cavall. Parc de Montjuïc. Barcelona.


  • 1925 Nu femení. Museu Nacional d’Art de Catalunya.
  • 1929 Conjunt escultòric del Monument als Herois del 1808.
  • 1929 El petó de Judes. Catedral de Tarragona.
  • 1929 La Font. Jardí públic a Buenos Aires.
  • 1930 El bany. Museu Nacional d’Art de Catalunya.

Desnudo Spain.Barcelona.Plaza.Catalunya.2008.El.Forjador.JPG 

Nu i El forjador, (1914) a la Pl. Catalunya de Barcelona. A la dreta, l’Àngel exterminador al Cementiri de  Comillas (1895)

MIQUEL BLAY I FÀBREGA (Olot, 1866- Madrid, 1936)
Formació: l’Escola Pública de Dibuix d’Olot i El Arte Cristiano es completà al Centre Artístic-Cultural d’Olot (posteriorment coneguda com l’Escola d’Olot)

Influències: Josep Berga i BoixHenri Chapu,Auguste RodinConstantin Meunier

La beca d’ampliació d’estudis que se li va concedir a Miquel Blay va fer que l’escultor, un cop establert a París, entrés en contacte amb la línea més moderna de l’escultura internacional del moment. És doncs quan Blay va passar gran part de la seva vida lluny del Modernisme, i tret d’algunes visites puntuals a territori català, va restar vinculat al país només per alguns encàrrecs i per llaços familiars. Els anys que l’escultor va passar a París, primerament un curt període de formació i posteriorment ja instal•lat professionalment, esdevindran claus per la formació de Miquel l’artista. La primera estada com a gestació del temperament de l’escultor i la segona etapa constituirà la realització, amb una gran llibertat artística, del conjunt d’obres més representatives i definitòries de la imatge més coneguda de Miquel Blay dins del panorama artístic català.

  
La cançó popular (1907) al Palau de la Música Catalana i Els fonedors

Fitxer:Blay fabregas, los primeros frios.jpg
Els primers freds 1892
 

Eclosió (1905) i La lectura a Olot (1918), a la dreta 

Remordiment

1890. MNAC                                                   Dona i flors.1899. MNAC


ENRIC CLARASÓ I DAUDÍ, Sant Feliu del Racó 1857 – Barcelona 1941, fou unescultor modernista català l’estil del qual transita entre el costumisme i el simbolisme. Va freqüentar els cercles de Rusiñol i Casas. El seu estil s’ha relacionat amb el de l’escultor Josep Llimona.
Va tenir com mestre a l’escultor Joan Roig i Solé, a l’Escola de Belles Arts de Barcelona. Va compartir taller, primer amb el pintor Carbonell Selva i més tard amb Santiago Rusiñol, amb qui li va unir una gran amistat, juntament ambRamon Casas, van formar un trio molt conegut dintre de la bohèmia barcelonina de principis del segle XX. Van fer nombroses exposicions junts a la Sala Parés, també gràcies a les tertúlies que organitzaven es va crear el famós Museu del Cau Ferrat de Sitges. Les seves primeres obres, tenen un caràcter de realisme anecdòtic, després de passar una temporada a París, la seva escultura es transformà a formes més sensitives, qualificant-se com un artista modernista.
Va fer escultura funerària, tenint realitzats panteons als cementiris de Barcelona i Saragossa.
Fitxer:125 Eva, d'Enric Clarasó.jpg Fitxer:240 Panteó Vial i Solsona, escultura d'Enric Clarasó.jpg
Eva i Memento Homo, Panteó Vial i Solsona, Cementiri de Montjuïc

Publicat dins de General | Deixa un comentari

MODERNISME CATALÀ. ARQUITECTURA 3ª PART

Publicat dins de General | Deixa un comentari

MODERNISME CATALÀ. ARQUITECTURA 2ª PART

Publicat dins de General | Deixa un comentari

MODERNISME CATALÀ (3)ARQUITECTURA 1ª PART

ARQUITECTURA MODERNISTA A CATALUNYA 
Degut a l’extensió del tema, l’hem dividit en tres entrades, però podeu VEURE-HO TOT SEGUIT als àlbums de Google+

Publicat dins de General | Deixa un comentari

MODERNISME CATALÀ (2)

POESIA I TEATRE MODERNISTES A CATALUNYA

LA POESIA DE MARAGALL.  DE LA RENAIXENÇA AL NOUCENTISME.
EL REGENERACIONISME.

Fitxer:Joan Maragall 1903.jpg 
Retrat de Joan Maragall fotografiat el 1903 per Pau Audouard

Joan Maragall i Gorina (Barcelona, 1860 – 1911).
Maragall recull i esmena la tradició jocfloralesca de la Renaixença, el romanticisme de Verdaguer, el naturalisme d’Apel·les Mestres i el classicisme d’Alcover i de Costa i Llobera alhora que, amb esperit agitador, formula una reflexió innovadora sobre la pròpia poètica que, sense ell saber-ho, coincidirà en alguns dels seus trets definidors amb els del simbolisme, i experimenta uns models poètics que desembocaran, d’una banda, en la creació d’una escola maragalliana de qualitat i ressò desiguals (Pijoan, Lleonart, Pujols i fins i tot Sagarra) i, d’una altra, en algunes de les grans obsessions de Riba (la poesia pura, la inspiració, la paraula i el ritme i la manera d’entendre la crítica), d’Espriu (Goethe, la figura de Nausica) o, en un altre nivell, de Salvat-Papasseit (el cançoner, la dona i l’amor com a fonts de plaer i de creació). Maragall esdevindrà, així, un clàssic. El primer poeta clàssic del segle XX.
La seva activitat com a periodista al Diari de Barcelona i La Veu de Catalunya fou un dels mitjans que li va permetre projectar una opinió que generà una important influència social.
Obra poètica veure contingut en els enllaços de la pàg web de l’AELC
http://www.escriptors.cat/autors/maragallj/obra.php#1537


  • Poesies. Barcelona: Tipografia “L’Avenç”, 1895.
  • Visions & Cants. Barcelona: Tipografia “L’Avenç”, 1900 / Edicions 62 (El Cangur), 1998. 
  • Segons Marfany en el seu llibre Aspectes del modernisme, cap. dedicat a Maragall de l’ed. Curial ja esmentat en l’entrada anterior.(p. 151 i ss.)és el seu llibre més clarament regeneracionista per la crítica de la societat espanyola de la Restauració:  de la decadència econòmica, la inhibició col·lectiva provocada pel caciquisme, l’immobilisme cultural, la persistència a creure’s encara una potència del primer rengle, complaença en el record d’un passat més o menys gloriós. El regionalisme autòcton ho aplica a la societat catalana. Les solucions que proposa no són de caire polític, sinó cultural i moral.que inclou l’europeïtzació del país..Veurem això mateix en els autors de la Generació del 98.


  • Les Disperses. Barcelona: Publicació “Joventut”, 1904.
  • Enllà. Barcelona: Tipografia “L’Avenç”, 1906 / Edicions 62 (Textual), 1989. 



  • Seqüències. Barcelona: Tipografia “L’Avenç”, 1911.
  • També va escriure una obra de teatre: Nausica

    Poemes i Fragments: 
    Fragment de l’Oda a Espanya dins Els tres cants de la guerra:
    seguir llegint  L’ODA A ESPANYA

    Oda a Espanya és un poema de Joan Maragall escrit el 1898 amb motiu dels desastres colonials d’Espanya de finals del segle XIX. Inclòs en Visions i Cants.

    La temàtica de l’obra de Joan Maragall és molt diversa. Tots els motius eterns de la poesia hi són presents: l’amor, la natura, el cant a la seva terra i a la seva ciutat, llegendes i herois de Catalunya, els elements espirituals; els temes sempre són tractats amb un lirisme directe i primari, expressiu i sincer. La seva poesia passa per diverses etapes però sempre influïda per dos corrents: el vitalisme, d’arrel nietzschiana, i el decadentisme. En la natura, com en el paisatge i les tradicions –tòpics dels poetes romàntics–, Maragall hi veia unes possibilitats vitals, de salut, de regeneració, de l’energia vital. (Viquipèdia)
    Segons Gabriel Maragall, en la seva obra es poden distingir quatre etapes: 
    Primera etapa (1860-1891) o període vitalista: que abasta des de les seves primeres obres fins al seu casament, l’any 1891, i destaca pels poemes plens de vitalitat i energia.
    El 30 d’abril de 1888 va publicar el seu primer poema important, L’oda infinita, una obra que conté la seva teoria poètica.
    Segona etapa (1892-1900) Alterna vitalisme i decadentisme.
    La seva feina al Diario de Barcelona va representar la seva professionalització com a escriptor, i el 22 d’octubre de 1892, es va estrenar com a redactor amb l’article «El Paraguay».[31] El 1893 va començar a publicar a la revista L’Avenç amb un article sobre Nietzsche[56] que va ser el seu primer article en català[31] i que va signar amb el pseudònim «Pamphilos».[57] Posteriorment va col·laborar-hi com a traductor i poeta, i bona part de la seva obra va ser editada mitjançant aquesta publicació.
    Mentrestant, el 1892 va escriure Pirinenques, una obra amb fragments decadentistes, i el mateix any va participar en la Festa Modernista de Sitges, on va donar a conèixer fragments de Nietzsche. A l’estiu, de vacances a Sant Joan de les Abadesses va escriure La vaca cega.(Veure pàgs. de cites a viquipèdia)
    El 1894 i una mica influït per la moda del moment va entrar en un període decadentista del qual destaquen les Estrofes decadentistes (1894) i el recull Poesies (1895), estructurat en tres parts: Claror, Pirinenques i Tríptic de l’any, amb L’oda infinita com a pròleg i Excelsior com a epíleg.
    Aquell mateix 1894 va guanyar l’Englantina d’or als Jocs Florals de Barcelona amb el poema La sardana; a l’edició del 1896 va obtenir la Viola d’argent amb El mal caçador.[40]
    En aquesta segona etapa Maragall comença a desenvolupar un catalanisme diferent del de la Renaixença que aparellava al vitalisme. L’any 1898 va publicar els seus «tres cants de guerra».

    Tercera etapa (1901-1906)
    El 1900 escriu el seu llibre culminant Visions & Cants; és el moment en que comença el distanciament del modernisme i esdevé un escriptor de fama reconeguda. En aquests anys va traduir Novalis, escriptor alemany, i va fixar la seva teoria literària. El seu Elogi de la paraula,[64] pronunciat el 1903 en ser elegit president de l’Ateneu de Barcelona, és un discurs on remarcava el poder que té la paraula per expressar tot el pensament.
    Quarta etapa (1907-1911) la més contemplativa i depressiva.
    D’aquesta època són Enllà (1906), un recull de poesies on apareix la segona part del Comte Arnau, Haidé (1906) i Nausica (1906), basat en la Penèlope de l’Odissea d’Homer.
    En aquesta última etapa Maragall recupera l’individualisme i el vitalisme de les primeres èpoques. Es dedica a intranquil·litzar l’ànim burgès que s’autoexculpa dels fets de la Setmana Tràgica amb articles com La Iglésia cremada. D’aquesta època és Seqüències, que conté el Cant Espiritual i la tercera part d’ El comte Arnau i Oda nova a Barcelona. Se sentirà incòmode amb el Noucentisme.
    http://lletra.uoc.edu/ca/autor/joan-maragall
    http://lletra.uoc.edu/ca/genere/la-poesia-modernista/detall.
    http://www.bnc.cat/Fons-i-col-leccions/Cerca-Fons-i-col-leccions/Maragall-Joan

    Castellanos, Jordi:


    Joan Maragall: entorn de la seva poesia i de la poesia del seu temps / (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Congrés Internacional Joan Maragall (1r : 2011 : Barcelona)    
     Maragall: textos i contextos, Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2012 (p. 377-390)  

    Maragall, Gabriel: 

    Joan Maragall: esbós biogràficEd. 62, 1988. Etapes que són resumides a Viquipèdia, n’hem fet cinc cèntims aquí..

    TEATRE MODERNISTA

    ÀNGEL GUIMERÀ
    L’època del Modernisme abasta des del 1888, any de la Primera Exposició Universal de Barcelona, fins el 1910 (les dates del Modernisme varien segons els crítics; per exemple Marfany el data entre el
    1899 i el 1906 i Fàbregas entre el 1890 i el 1911) coincideix amb l’època més fecunda de Guimerà. Quan aquest va inaugurar-se com a dramaturg, va trobar-se amb què a l’escena teatral predominaven dos elements primordials: la tra-
    dició local popular i la influència del Realisme francès (Fàbregas, 1972, p.110). La influència de
    La intrusa de Maeterlinck (1893), on s’accentua la correspondència entre el món físic i el món interior de l’home (Gallén, 1986: 388), va influir decisivament en les obres modernistes. 
    L’obra guimeraniana va conèixer diferents estils, que Fàbregas (1971: 41–42) divideix en quatre
    fases: 1) drames històrics de tema universal (1879–1890); 2) pont entre el Romanticisme i el Modernisme (1890–1900); 3) Realisme cosmopolita, Naturalisme i Simbolisme (1901–1911), i 4) [entre el 1912 i el 1916 no
    produeix teatre] afany d’enllaçar amb èxits passats aliant-los amb temes d’actualitat (1917–1926).
    Tot i que Guimerà no va pertànyer mai a cap grup modernista (no se’l inclou normalment dins el moviment), després de Maria Rosa (1894), i ja dins la seva segona època, va escriure dues peces clarament sota la influència modernista: Jesús de Nazaret (1894) i Les monges de sant Aimant (1895) i sovint va dirigir-se
    també a compositors modernistes per a musicar les seves obres. Jesús de Nazaret s’alinea més en la tradició del teatre religiós, que en aquella època, sobretot a França, estava de moda influït per Ernest Renan (1823–1892) (Neumann, 1999: 66–67). Fàbregas (1971: 65) va constatar que Les monges de sant Aimant presenta un flaire modernista i Benet Jornet (1974: 26–27) va més lluny i remarca amb molt d’encert que ja a Terra baixa es poden detectar alguns elements evidentment modernistes.
    També La filla del mar ostenta trets modernistes i sobretot cal considerar sens dubtes la protagonista principal, Àgata, com a una dona d’aigua misteriosa, la qual considera el mar com als seus pares i de la qual s’ignora el seu origen. El Modernisme guimeranià arriba al seu súmmun amb La santa espina (1907), la qual pot considerar-se com una peça clau d’aquest corrent, si bé, fora d’alguns crítics (Medina, Benet Jornet, Fàbregas), ha estat poc considerada com a tal. Guimerà ha quedat etiquetat com a autor del realisme
    rural, amb el qual va conèixer els seus èxits més considerables, per la qual cosa una peça modernista no encaixa dins el seu perfil dramàtic. Més tard va escriure també altres obres amb elements modernistes, per exemple La resurrecció de Llàtzer, La reina jove, Titaina, algunes d’elles amb trets naturalistes:
    L’aranya, Sainet trist, i d’altres, simbolistes: La reina vella.
    D’acord amb el Modernisme, La santa espina es basa en elements llegendaris, màgics i meravellosos
    del domini comú junt amb ambients misteriosos i metamorfosis amb la presència de bruixes i bruixots sense faltar-hi la típica dona d’aigua.
    Extret de l’article Un somni de festa modernista: La santa espina d’Àngel Guimerà de Maridès Soler (Trier) 
    http://www.romanistik.uni-freiburg.de/pusch/zfk/25/15_Soler.pdf 
    El teatre vitalista: Amb l’estrena d’ Un enemic del poble de Henrik Ibsen, capdavanter del teatre d’idees, es produeix un canvi clau per la renovació del teatre català. Es tractaven temes d’impacte social, com la posició de la dona, o la llibertat. Aquesta influència a Catalunya va cristal·litzar en un teatre vitalista, on els màxims representants van ser: Ignasi Iglésias i Joan Puig i Ferreter.

    IGNASI IGLESIAS (Sant Andreu de Palomar [avui Barcelona], 1871 – Barcelona, 1928). 

    Dramaturg i poeta català vinculat amb el moviment modernista, és un autor cabdal per entendre l’evolució del teatre en el tombant del segle XIX al segle XX.
    Les seves primeres obres foren estrenades en companyies d’afeccionats. D’escriure peces curtes, la seva obra va anar creixent en qualitat i extensió i va començar a escriure autèntics drames. De seguida es va sentir influït pels modernistes (grup de l’Avenç) i pel dramaturg noruec Henrik Ibsen. L’argolla (1894) va ser el primer intent de crear un drama ibsenià. El seu primer gran èxit el va assolir amb L’escurçó (1894). La seva trajectòria es va reemprendre amb obres de línia ibseniana com Fructidor (1897). Es va consagrar amb l’estrena de diverses obres d’èxit al Romea com El cor del poble (1902), Els vells (1904) —peça traduïda a altres llengües— i Les garses (1905). Més endavant, amb l’esclat del Noucentisme, va entrar en una crisi estètica que el va mantenir un llarg temps sense publicar ni escriure. Va reaparèixer amb drames més aburgesats com La llar apagada (1926). Les seves poesies foren publicades en el llibre Ofrenes (1902) i posteriorment en altres reculls pòstums.
    Veure http://www.escriptors.cat/autors/iglesiasi/pagina.php?id_sec=956
    Va fundar juntament amb Pere Coromines i Jaume Brossa el Teatre Independent.
    Primera Etapa Teatral (1904-1914) Trenca amb la tradició del teatre fet des de La Renaixença i s’emmarcaven dins dels nous corrents teatrals europeus.Van influir en l’obra de Puig i Ferreter Maksim Gorki, Henrik Ibsen, Friedrich Nietzsche i els escriptors russos, sobretot pel que fa a la creació dels seus personatges femenins amb caràcters forts.

    Segona Etapa Teatral(1917-1924) Replantejament estètic del seu teatre per adaptar-se al canvi cap al noucentisme. Puig i Ferreter, a partir d’aquell moment va fer un teatre que per tal que s’adeqüés al gust del públic, és a dir, fent obres senzilles i divertides. (Viquipèdia)
    La seva obra se centra en les reivindicacions socials, malgrat que les més destacades són acusades de transgressores i immorals: l’Argolla, i Fructidor.
    http://centreestudisignasiiglesias.blogspot.com.es/p/ignasi-iglesias.html
    Fitxer:Joan puig i ferreter.jpg
    Joan Puig i Ferreter (La Selva del Camp, Baix Camp 1882 – París, 1956) es dóna a conèixer l’any 1904 com a dramaturg. Renovador i original, amb obres com Aigües encantades o La dama enamorada, totes dues de 1908, trenca amb la tradició de la Renaixença. Dirigeix la Biblioteca “A tot vent”, i hi edita la novel·la El cercle màgic (1929), que obté el Premi Creixells. La seva dedicació a la política dins d’Esquerra Republicana de Catalunya, partit pel qual és diputat a les Corts i al Parlament de Catalunya, l’allunya de les lletres, que reprèn el 1934 amb Camins de França, considerada la seva obra mestra. A partir del 1938 i fins a la seva mort escriu el cicle novel·lístic El pelegrí apassionat, en dotze volums (editats entre 1952 i 1977), on aboca l’experiència personal, en un intent sense precedents de síntesi, justificació i alliberament.  

    Aigües encantades suposa un esforç per a comprendre amb tota la seva complexitat una realitat social, i en darrera instància, inclou una condemna d’aquesta realitat i una demostració de la necessitat d’una acció revolucionària que deslliuri l’home dels lligams atàvics entre els quals està atrapat.”
    Fragment.
    CECÍLIA: Lo millor que hi ha al món és la lluita. No puc comprendre que un home enèrgic s’acontenti aviat de la seva sort. És una cosa que mata tot gran impuls…

    VERGÉS: És cert…

    CECÍLIA: Veu? Si avorreixo tant la gent del meu poble és per això. No tenen fe en ells mateixos, sinó…

    VERGÉS: Què faran, els pobres?

    CECÍLIA (amb certa ironia): Vol dir que no hi ha res més a fer que ajupir-se sota la desgràcia i pegar-se al pit, de cara al cel?

    VERGÉS: Bah! Potser sí… però…

    CECÍLIA: Què?

    VERGÉS: No som pas nosaltres els qui hem de canviar les coses.

    CECÍLIA: Per què no hi hem de poder ajudar?

    VERGÉS: No ens preocupem d’això, Cecília. El poble viu inconscientment i poc s’interessa en el que es fa per ell. Vindrà un dia que la bena els caurà dels ulls, a aquests utopistes! Els esforços d’avui hauran resultat estèrils i la vida haurà seguit el seu curs, indiferent…

    CECÍLIA: Oh…! descregut…! Amb aquestes idees me seria insuportable la vida!

    VERGÉS: Llàstima! La vida…! No la confongui am això, Cecília! Jo que passo l’hivern aquí dalt, tot sol, la sento d’una altra manera: la sento més amb el cor, la vida…

    CECÍLIA: Doncs, jo prefereixo la ciutat tumultuosa, on el qui vol sent bullir la seva vida en una immensa fornal…

    VERGÉS: Cecília! Sigui com l’ocell que ha traspassat el mar d’una volada i ve a fer el niu del seu amor al campanar assolellat…

    CECÍLIA (alçant-se bruscament i fugint cap al balcó gesticulant): Ah!, fora, fora això! Vingui, que veurà la gentada que acaba d’entrar a l’església…

    (De l’obra Aigües encantades. Barcelona: Edicions 62, 2002, p. 34-35) (Xavier Fàbregas: Teatre català d’agitació política. Barcelona: Edicions 62, 1969, p. 229-230)

    Extret de http://www.escriptors.cat/autors/puigiferreterj/pagina.php?id_sec=2442

    El teatre simbolista : Aquest cop l’estrena és de Maeterlink, amb La intrusa, que va tenir lloc durant la II Festa Modernista. Els personatges són abúlics i immòbils, i el personatge principal es la Intrusa, que és la mort. Aquesta obra introdueix el teatre simbolista a Catalunya. Els màxims representants són: Santiago Rusiñol, i Adrià Gual.

    Fitxer:Napoleon-SantiagoRusiñol-1892.jpg 

    SANTIAGO RUSIÑOL I PRATS (Barcelona,  1861 – 1931), a banda de pintor i prosista, va ser un dels principals dramaturgs del moviment. Va actuar com a dinamitzador modernista amb les Festes Modernistes al Cau Ferrat de Sitges. En les seves primeres obres, com Cigales i formigues (1901) o L’heroi (1903), va jutjar la societat del moment, considerada banal, materialista i supèrflua, a la qual oposava la figura de l’artista, el geni redemptor. Les relacions entre aquest i la societat, però, van canviar substancialment a La mare (1907), on Rusiñol es va mostrar molt més indulgent i conformista.
    Aquesta obra va ser el preludi de la seva posterior reconversió, de la bohèmia a la vida burgesa i assenyada. Cal destacar també L’auca del senyor Esteve, una de les seves obres més conegudes, retrat agredolç de la burgesia barcelonina del començament de segle. Escrita el 1907 com a novel·la i feta la versió dramàtica el 1910, va ser estrenada amb gran èxit el 1917.
    Generalitat de Catalunya. El modernisme (literatura). Generalitat de Catalunya, 2012
      
    Obres: Més obres a la pàg web de l’AELC

  • L’alegria que passa, L’Avenç (Barcelona), 1891. Estrenada al Teatre Líric de Barcelona, 16 de gener 1891.
  • L’home de l’orgue. Barcelona: Teatro Regional, 1896. Estrenada al Teatre Novetats de Barcelona, 28 de novembre 1890, com a complement de La boja, d’Àngel Guimerà.
  • El jardí abandonat, L’Avenç (Barcelona), 1900. L’autor va llegir-la l’estiu de 1899 en una “reunió íntima” a l’Agrupació Catalanista de Sitges; no va ser estrenada fins al 1928, en una sessió d’homenatge al Teatre Romea.
  • Cigales i formigues, L’Avenç (Barcelona), 1901 / Barcelona: Barcanova, 1995 Estrenada el 20 de febrer 1901.
  • Llibertat! L’Avenç (Barcelona), 1901 / Barcelona: Antoni López, 1901. Estrenada en italià al Teatre Novetats, 21 d’agost 1901, i en català l’11 d’octubre 1901, amb Enric Borràs.
  • Els Jocs Florals de Canprosa, L’Avenç (Barcelona), 1902 / Barcelona: Antoni López, 1908. Estrenada el 29 de març 1902 al Teatre Romea de Barcelona.
  • El malalt crònic, L’Avenç (Barcelona), 1902. Estrenada al Teatre Romea, amb Enric Borràs.
  • L’hèroe, L’Avenç (Barcelona), 1903 / Barcelona: Antoni López, 1903 / Barcelona: Millà, 1932. Estrenada al Teatre Romea, 17 de març 1903, per la companyia d’Enric Borràs.
  • El pati blau. Barcelona: Antoni López, 1903 / Barcelona: Impr. Ràfols, 1918 / Barcelona: Bonavía, 1932. Estrenada al Romea, 12 de maig 1903, per Enric Borràs.
  • El prestidigitador, L’Avenç (Barcelona), 1903.
  • El místic, L’Avenç (Barcelona), 1904 / Barcelona: Bonavía, 1932 (5a ed.). Estrenada el 1903.
  • La bona gent. Barcelona: Antoni López, 1906 / Barcelona: Bonavía, 1932 Estrenada al Teatro de la Comedia de Madrid, i poc després en català, el 14 de febrer 1906.
  • Monòlegs. Barcelona: Antoni López, 1906 / Barcelona: Llibreria Espanyola, 192?
  • La mare. Barcelona: Antoni López, 1907 / Barcelona: Selecta, 1911. De gira en versió castellana per ciutats d’Espanya, al Romea va arribar a començaments de 1907.
  • Els savis de Vilatrista [amb G. Martínez Sierra]. Barcelona: Antoni López, 1907 / Barcelona: Bonavía, 1933 / Barcelona: Antoni Picazo, 1981. Se n’ha fet una versió televisiva dirigida per Xavier Berraondo (St. Joan Despí: TV. de Catalunya, 1992).
  • La intel·lectual. Barcelona: Antoni López, 1909.
  • El titella pròdig. Barcelona: Antoni López, 1911.
  • El pintor de miracles. Barcelona: Antoni López, 1912.
  • L’homenatge. Barcelona: Antoni López, 1914.
  • Gente bien. Barcelona: Antoni López, 1917.
  • L’acaparador. Barcelona: Antoni López, 1918.
  • Miss Barceloneta. Barcelona: Antoni López, 1930.
  • L’alegria que passa / La nit de l’amor. Barcelona: Bonavía, 1935.
  • Els primers textos teatrals de Santiago Rusiñol van ser tímids monòlegs publicats de 1890 a 1892 a L’Avenç, però aviat va escriure dues peces de gran qualitat que la crítica va qualificar de manifestacions decadentistes: L’alegria que passa (1891) i El jardí abandonat (1900). La primera va tenir un gran èxit de crítica i de públic, però l’altra no es va estrenar perquè suposava una proposta comercialment massa arriscada. En la mateixa línia va seguir Cigales i formigues (1901), on les cigales són novament els artistes i les avorrides formigues la societat mancada d’ideals.

    L’obra Llibertat!, també de 1901, va suposar l’inici d’una nova etapa, perquè l’autor havia decidit escriure teatre per a professionals i destinat a un públic més ampli. Alhora, va començar a obrir-se a les ressonàncies socials combinant el simbolisme anterior amb un realisme passat pel sedàs de la ironia. D’aquesta manera, la dramatúrgia de Rusiñol es va convertir en un producte híbrid que encara avui permet un ampli ventall d’interpretacions, des del vessant humorístic fins a la lectura ideològica. Tot seguit va venir la peça Els Jocs Florals de Canprosa (1902), una paròdia entorn de la institució jocfloraclesca, per la qual sectors catalanistes conservadors es van sentir fortament insultats. A partir d’aquell moment, Rusiñol no va poder evitar de rebre constants crítiques negatives per motius extraliteraris.
    Possiblement per allunyar-se del rebombori, es va centrar en El poble gris (1902), trenta narracions que van rebre el qualificatiu d’aterradores i van ser comparades amb Els sots feréstecs de Raimon Casellas. Alhora, suposaven un primer pas cap a la novel·la, tot i que Rusiñol va seguir publicant i estrenant obres dramàtiques, repetint importants èxits: L’hèroe (1903), drama regeneracionista que criticava la política colonial espanyola i que va haver de ser retirat per por a represàlies; El pati blau del mateix any, drama sentimentalista; o El místic (1904), sobre el calvari de Jacint Verdaguer. Paral·lelament, va anar estrenant obres intranscendents, de “fer riure” com deia ell, que la crítica va considerar concessions al gran públic. Una obra de més qualitat i to social com La lletja, (1905), va haver de suspendre’s aviat pels aldarulls que provocava entre el públic: el primer acte ofenia els burgesos i el segon els obrers. Un cop més, Rusiñol era un autor que no afalagava ningú perquè sí i, en conseqüència, era blanc d’atacs polítics de tots els signes. 


    Textos: De cigales i formigues
    Si no fa sol no puc can lar, ni viure alegre;
    quan ell se pon tinc de callar:
    tot ho veig negre.
    Quan el sol cau ben aplomat,
    me sento lliure;
    quan tremolós fa gronxa’1 blat,
    me sento viure. Doneu-me sol, doneu· me llum
    per revifar-nos;
    xuclem del blau tol son perfum
    per retornar·nos. Cantem, companys, Ja serenor,
    que prou vindran les nuvolades.
    Ubriaguem-nos de claror,
    que prou que baixa la foscor
    de les vesprades. Cantem, cantem, que la llum viu allí on viurem.
    La llum del sol me fa cantar com Ies cigales;
    el plor del cel me fa plorar
    i em clou Ies ales.
    La poesia de la 1a nit
    m’entristeix massa;
    el clar de lluna esmortuit
    el cor me glaça.
    Doneu-me sol, doneu-me llum… seguir llegint
    Adrià Gual
    ADRIÀ GUAL I QUERALT (1872 -1943): FUNDADOR DEL TEATRE ÍNTIM
    Adrià Gual va modernitzar l’escenografia, la direcció d’escena, la pedagogia i la dramatúrgia de les arts escèniques catalanes.
    Va ser un artista polifacètic que, a banda de cultivar la dramatúrgia, va escriure poesia i es va dedicar a la plàstica. Va treballar en la litografia, el cartellisme i el grafisme.
    Descendent d’una família menestral del Camp de Tarragona, des de molt jove treballa al taller de litografia del seu pare, fet que el fa interessar-se per les arts plàstiques.
    Estudià dibuix i pintura a l’acadèmia de Pere Borrell del Caso, mestre pintor seguidor de l’esperit dels natzarens. La seva formació plàstica serà de gran rellevància en el futur, en el moment de dissenyar les escenografies o esbossar el vestuari dels personatges dels seus muntatges teatrals.
    Durant els seus estudis a l’acadèmia de Pere Borrell, Gual entra en contacte amb altres joves artistes amb els quals protagonitzarà l’anomenada “revolta modernista”, entre els quals hi havia Josep Maria Sert (membre fundador del Teatre Íntim); amb Isidre Nonell, Joaquim Mir, Ricard Canals, Juli Vallmitjana i Ramon Pichot fundà l’anomenada Colla del Safrà o Colla de Sant Martí.

    Coneixedor de les propostes simbolistes que arriben de París i de l’estètica wagneriana que proposa la suma de totes les arts, Gual es decantà pel teatre però mai no va deixar de banda la pintura. (veure viquipèdia)
    Va viure una temporada a París, on va conéixer els corrents de l’època.
    Funda la seva pròpia companyia, el Teatre Íntim, on  l’any 1913 tindria lloc la fundació de l’Escola d’Art Dramàtic actual Institut del Teatre; Adrià Gual és membre fundador, alhora que director i professor.
     La seva primera obra es titula Oh, Estrella!, la va seguir Els excèntrics Tik-Tok, totes dues escrites amb forma de monòleg, i una comèdia en un acte, La mosca vironera. El 1893 escriu Enganyosa!, La visita i L’últim hivern amb les quals comença a esbossar les formes simbolistes. En aquest moment ja l’interessa Maurice Maeterlinck i la idea d’Art Total de Richard Wagner; escriu les peces La mar brama, Morts en vida, Blanc i negre. Primer assaig de color escènic i Lluna de neu. La renovació vindrà amb Nocturn. Andante. Morat (1896), per la qual creà una escenografia de caire gòtic i prerafaelita. El 1898 escriu Silenci la qual s’estrenà el mateix any en la primera sessió del Teatre Íntim. Aquestes dues peces destaquen per les seves atmosferes decadentistes molt suggestives i una correspondència entre la música, els colors i les paraules.
    El reeixit Misteri de dolor (1904) inaugura una nova etapa. D’una banda, Gual aposta per un estil dramàtic de formulació més realista, melodramàtica i social, que és força visible a ‘Els pobres menestrals’ (1908). De l’altra, amb Blancaflor (1899) es decanta per la combinació del mite i la cançó. També va fer una incursió a la comèdia amb Les alegres comediantes (1905). I, encara, va endinsar-se en el teatre poètic, caracteritzat pel vers, la meravella escènica i l’ambientació llegendària amb Donzell qui cerca muller (1910).
    Extret de culturcat
    Més obres: veure http://www.escriptors.cat/autors/guala/pagina.php?id_sec=1287
    Fragment:
    MARIAGNA

    He sofert molt, Segimon, molt. Jo em creia arribat el temps de reposar-me de tant sofrir, i , quan no per una cosa per una altra, vaig veient que lo millor serà que en perdi l’esperança. Perquè… a veure: qui millor que jo, ara? Amb el Silvestre, que l’estimo tant; amb la noia que l’estimo tant també…; doncs,no. Les males llengües, els malpensats, tot, tot va a la una per no deixar-me estar tranquil.la, i, com si tot això no fos prou, només la d’aquest matí hi mancava. Senyor! Senyor!

    SEGIMON

    Lo que has de fer és tenir calma.

    MARIAGNA

    Sort d’això; que si no en tingués no sé pas on aniríem a parar.

    SEGIMON

    Doncs amb calma i reflexió tot se passa en el món.

    MARIAGNA

    Voleu dir que no n’he tinguda prou, per ventura? Vós ho sabeu com cap d’altre. Si jo no hagues tingut calma ja fóra morta, i potser tant de bé m’hauria fet Déu.

    SEGIMON

    Això mai pot dir-se.

    MARIAGNA

    Però pot pensar-se.

    SEGIMON

    De res serveix.

    MARIAGNA

    Tant se val: les més de les dones en el meu lloc us ben dic que haurien fet altrament. Quan me recordo de tot lo que he passat, me sembla un sòmit l’haver-lo aguantat amb salut i força. (Pausa) De vegades, per això, m’havien passat pel cap les pensades més tristes, podeu ben creure’m. En aquells temps que us venia a veure a casa vostra, a l’estudi de Valldonceres, recordeu? Continuar llegint

    Més bibliografia
    BATLLE, CARLES: Adrià Gual, dramaturg simbolista
    Estudi de l’evolució de la dramatúrgia simbolista d’Adrià Gual.2013
    CURET Francesc : Història del teatre català, Barcelona. Aedos. 1967
    FÀBREGAS, Xavier : Àngel Guimerà. Les dimensions d’un mite, Barcelona. Edicions 62.(1971)
    — (1972): Aproximació a la història del teatre català modern, Barcelona: Curial.
    — (1973): «Frederic Soler, Àngel Guimerà i el moviment catalanista», Serra
    d’or 168, 543–545.
    — (1974): «Les tragèdies romàntiques de Guimerà», Serra d’or 180, 566–568.
    — (1976): «Paisatge i història en l’obra de Guimerà», dins: Teatre o la vida,
    Barcelona: Galba (Punts de referència; 2), 117–124.
    GALLÉN, Enric (1986): «El teatre», dins Riquer / Comas / Molas (eds.), 379–448.
    MARFANY, Joan-Lluís (1974): «Guimerà i el Modernisme», Serra d’or 180, 573–574
    Serra d’Or, Núm. 640 (Abril 2013), p. 72-76 (Espectacles. Teatre. Monogràfic: Adrià Gual i l’Institut del Teatre)
    SOLANILLA I ROSSELLÓ, Anna: Adrià Gual, l’escenògraf de la modernitat /
    2013      
    Serra d’Or, Núm. 640 (Abril 2013), p. 67-71 (Espectacles. Teatre. Monogràfic: Adrià Gual i l’Institut del Teatre)
                               
    Publicat dins de General | Deixa un comentari

    MODERNISME CATALÀ (1)

    EL MODERNISME CATALÀ
    En el sí d’aquest Modernisme es va donar una gran reivindicació intel·lectual de la cultura catalana, propiciant l’augment de producció literària en aquesta llengua i promovent-ne una primera normativització (Pompeu Fabra – Ensayo de Gramática de Catalán Moderno 1891). A més de la producció literària, també van proliferar la resta de les arts: pintura i arquitectura; i per primer cop, les arts “menors” com l’orfebreria van passar a ser considerades de primer nivell. (viquipèdia)

    LITERATURA, ARQUITECTURA, PINTURA I ESCULTURA. en diferents entrades.

    LITERATURA
    NOVEL·LA: EL NATURALISME REGENERACIONISTA.
    DE RAIMON CASELLES I VÍCTOR CATALÀ
    POESIA DE JOAN MARAGALL
    TEATRE IDEOLÒGIC DE PUIG I FERRETER I IGNASI IGLÉSIAS I EL TEATRE SIMBOLISTA DE RUSIÑOL I ADRIÀ GUAL.
    Revistes difusores del moviment modernista:
    Quatre Gats va ser un setmanari artístic i literari que va editar 15 números des de la segona setmana de febrer fins al 25 de maig de 1899. Com a responsables d’aquesta publicació trobem tres personalitats fonamentals del Modernisme català: Pere RomeuRamon Casas i Miquel Utrillo. La ‘iniciativa de la revista es deu a Pere Romeu, mentre que a la direcció artística trobem a Ramon Casas i, a la direcció literària, a Miquel Utrillo. Per aquests dos últims personatges Quatre Gats suposarà el punt de trobada d’una productiva col·laboració que continuarà en les revistes Pèl i Ploma i Forma. A més Quatre Gats serà una publicació coral, en les pàgines del qual, es trobaran texts i il·lustracions d’artistes i escriptors significatius del modernisme català, de manera que esdevé un important referent del moviment. Vegeu la imatge de la Portada del número 1 amb il·lustració de Ramon Casas. 
    Fitxer:1Q.jpg Fitxer:4 Decadente 18991.jpg

    Pèl & Ploma:  Revista artística i literària que va editar 100 números del 3 de juny del 1899 al desembre del 1903. Va estar finançada per Ramon Casas, director artístic i principal il·lustrador. Miquel Utrillo s’ocuparia de la secció literària figurant com a director d’aquesta secció. A aquest duo s’uniria també Leandro Galceran qui va oferir-se per fer-se càrrec de la part administrativa.
    Pèl i Ploma deriva directament de la publicació Quatre Gats i és alhora predecessora de la revista Forma. Després de gairebé quatre anys d’activitat i amb 100 números publicats, Pèl i Ploma tanca les portes sent una de les revistes més representatives del modernisme català, impulsora d’aquest moviment esdevindrà un important referent i plataforma de promoció de l’art modern.

    L’Avenç (1881-1893):  Primera capçalera de la revista 1881
    Feta a mà i duia el subtítol de Periodich Catalanista. S’escrivia L’avens amb “s” final i com es mostra la imatge, la impremta encara es situava al carrer Cucurulla.

    Fitxer:Portada Solitud.png

     Fitxer:Portada primera publicació avens.png
    Joventut va ser una revista setmanal de tendència modernista (segona etapa del modernisme literari)dedicada a la literatura, arts i ciències. Publicada a Barcelona entre els anys 1900 i 1906; sortia cada dijous i era la portaveu política de la Unió Catalanista. Els seus redactors provenien de la publicació Setmana Catalanista, favorable al catalanisme polític. La direcció va ser assumida pel periodista Lluís Via.

    Després d’un any de la creació de la revista s’inicia l’edició de la Biblioteca Joventut, que va durar fins al 1914. La importància de les revistes modernistes a l’hora de divulgar la literatura de l’època fou cabdal. Les revistes estaven a l’abast de la majoria de la població i, el fet que es publiqués setmanalment, donava continuïtat a l’edició d’aquests folletons, una tradició que d’altra banda prové de l’època de la literatura realista europea. L’objectiu de la Biblioteca Joventut era crear un públic lector de procedència burgesa en la seva major part i, en un segon terme, elevar la llengua catalana com a vehicle apte per a la novel·la i per a modernitzar el país, tal i com els modernistes reclamaven  (Viquipèdia)
    Un dels llibres editats fou Solitud de Víctor Català, publicada entre el 19 de maig de 1904 (núm223) i 4 l’abril de 1905 (núm 273).

    Fitxer:Portada Catalònia 01.JPG Una altra revista, continuació ideològica de L’Avenç (1898-1900), fou Catalònia i defensava els ideals regionalistes més extrems així com tendències literàries modernes 
    Semimensual (1ª sèrie) i Setmanal (2ª sèrie) dirigida per Jaume Massó i Torrents.
    En totes aquestes revistes hi col·laboren els artistes -escriptors i pintors- modernistes.
    Catalònia havia de ser una eina per a fer conèixer diversos artistes i personatges destacats, així com introduir corrents de pensament predominants a Europa, tot passat pel filtre de l’eclecticisme propi del modernisme (Viquipèdia)
    També contribuïren a difondre el modernisme Les festes modernistes i llurs publicacions.
    Fitxer:Joan Maragall, la paraula il·luminada exhibit at Palau Moja (2).JPG
    Festes modernistes de Sitges fou el nom donat al conjunt dels cinc actes culturals promoguts per Santiago Rusiñol i celebrats a Sitges del 1892 al 1899.

    Quan l’artista Santiago Rusiñol comprà Can Faula i Can Sense, convertí aquestes dues cases de pescadors en un lloc d’eclosió cultural del Modernisme. Així doncs el nou Cau Ferrat (nom que se li donà a conseqüència de les nombroses obres de forja que contenia i conté) es convertí en el lloc on Rusiñol guardava les seves col·leccions d’art, de les quals actualment queden quadres d’El Greco i de Picasso, així com del propi Rusiñol, Casas, etc. Tot i així, no només el convertí en un museu, sinó que també esdevingué el local on molts dels artistes modernistes es reunirien per a celebrar les anomenades festes modernistes. Cadascuna d’elles estava dedicada a reivindicar la renovació dels diferents llenguatges artístics.
    La primera se celebrà el 1892, consagrant-se a la pintura; la segona, el 1893, al teatre i a la música simbolistes, representant-se La intrusa de Maeterlinck, traduïda per un incipient Pompeu Fabra, i que representa la consumació del teatre simbolista europeu a Catalunya i a Espanya; la tercera, el 1894, a la literatura, duent-se a terme un volum antològic de la literatura catalana del moment, però també arribant en aquesta ocasió en processó per Sitges els dos quadres del Greco que Rusiñol adquirí a París; la quarta, el 1897, al teatre líric català, estrenant-se l’òpera simbolista d’Enric Morera La fada; i la cinquena, el 1899, novament al teatre.
     Estudi de RUSIÑOL
    Recordem també la importància dels Jocs Florals en la difusió de la literatura catalana des de la Renaixença.

    Consultar MARFANY, J.-LL., “El Modernisme”, dins Història de la literatura catalana. Part moderna,vol. VIII, Barcelona: Ariel, 1986. i Aspectes del modernisme Ed. Curial, Barcelona, 1980.
    Freixa, M., El Modernisme a Catalunya, Barcelona: Barcanova, 1991

    RAIMON CASELLAS (Barcelona, 1855-1910) Escriptor, crític i historiador de l’art i periodista. 
    Autor d’Els Sots Feréstecs (1901), obra considerada la primera novel·la modernista i precursora del corrent conegut com naturalisme rural. L’any 1899 passa a ser el redactor en cap de La Veu de Catalunya, i els seus articles influeixen decisivament en l’ambient artístic català de l’època.
    Arran d’una estada a París amb Santiago Rusiñol i Ramon Casas l’any 1893, on descobreix les tendències de l’art modern que circulaven per Europa, es converteix en el crític d’art més influent de Catalunya. Col·labora regularment a la premsa, i els seus articles defensen l’impressionisme i el moviment de l’art per l’art en detriment de la pintura decorativa, de temàtica històrica i costumista. En aquest sentit, a l’Ateneu Barcelonès pronuncia la primera conferència a Catalunya sobre prerafaelitisme i parnasianisme; i al mateix temps divulga l’obra pictòrica de Dante Gabriel Rossetti, Burne-Jones o Puvis de Chavannes i d’altres corrents que aportaven novetats formals i l’apropament als corrents d’Anglaterra, França i Alemanya. (els estudiarem en properes entrades)

    L’any 1891 publica a L’Avenç el seu primer relat de ficció, “La mort d’en Bicicletes”, però haurà d’esperar per aconsagrar-se com a narrador fins a la presentació del relat “La damisel·la santa”, durant la Tercera Festa Modernista de Sitges, l’any 1894. 
    Obra narrativa:

  • Les multituds. Barcelona: Francesc Puig, 1906.
  • Llibre d’històries. Barcelona: Bartomeu Baxarías, 1909.
  • La damisel·la santa. Barcelona: La Novel·la Nova, 1918.
  • Deu-nos aigua, majestat! Barcelona: Imp. l’Avenç Gràfic, 1923.
  • Assaig:

  • Etapes estètiques. Barcelona: Societat Catalana d’Edicions, 2 vol., 1916-1918.
  • Per saber-ne més  Més obres: http://www.escriptors.cat/autors/casellasr/obra.php

    1ª ed. 1901     L’edició de Selecta, 1953.


     
    “Si veia que la terra s’alçava com inflada, amb el mànec del càvec picava sobre la inflor, i, per mica que el terreny fes soroll de buit, el jaio, amb una ganyota de satisfacció, semblava que digués: ‘¡Per tot te deixo!’ peraquè el tret fos segur, només mancava que vegés surar, sobre l’indret, els vols de mosquits morats que ronden enllepolits per la flaire de la trumfa… Allavores s’ajupia, i vinga a cavar amb cuidado, vinga aixecar la crosta de terra amb suavitat… fins que apareixia el sospirat tresor. Una per una anava collint les tòfones, una per una les netejava amb afalec, una per una les amorosia amb el palmell de la mà… i, després de contemplar-se-les un rato, tan negretes, tan polides, tan bonicoies, les desava amatent dins del sarró. 

    Aleshores se disposava a tornar al cau…, però abans cridava als gossos i s’assegurava bé de si es veia ningú per allí als voltants… Escoltava una estona amb el cap arran de terra, pegava mirada ençà i enllà, amb les mans fent ventalla sobre els ulls… i, si no hi havia entrebanc, se les emprenia, trico, trico, cap a l’amagatall de Romaní. Calia vigilar, calia fer l’ull viu. ¡Eren tan verros aquells llenyataires de l’Ensulsida! ¿I els pastorots de l’obaga? ¡El dimoni que els va fer!

    Per això, quan arribava al casaot enrunat, no es podia estar de fer una llengota a tots aquells brètols remaleïts que li envejaven els quartos. Per això no es descuidava mai d’allargar el braç envers les cases veïnes de les fondalades, mormolant aquestes paraules de bruixa, mentres remenava el puny clos:
    — ¡La figo vus fai a tuts!” 


    (“L’Aleix de las Tòfonas”, dins Els sots feréstecs. Barcelona: Edicions 62, 2001) 
     SOLITUD. VICTOR CATALÀ. ENCUADERNADO EN PIEL. 5ª EDICIÓN (ESPECIAL). AÑO 1946
    http://ca.wikipedia.org/wiki/V%C3%ADctor_Catal%C3%A0

    Caterina Albert, VÍCTOR CATALÀ  L’Escala (Alt Empordà), 1869-1966. Novel·lista, narradora, autora teatral i poeta, amb la seva obra enceta la tradició literària catalana escrita per dona, encara que, com altres escriptores europees de l’època, es veu forçada a amagar la seva identitat sota el pseudònim masculí de Víctor Català.

    Tot i que pretén dedicar-se al teatre, arran de l’escàndol produït pel monòleg La infanticida, guardonat als Jocs Florals d’Olot el 1898, es decanta a escriure narrativa breu i, en menor mesura, novel·la, gèneres en els quals obté un reconeixement immediat i que han marcat decisivament l’evolució de la narrativa catalana del segle XX. Cal destacar especialment la influència sobre les escriptores que, de Rodoreda fins a l’estricta contemporaneïtat, la consideren una mestra indiscutible.

    Coincidint amb el Modernisme, es dóna a conèixer amb Drames rurals (1902), títol que donà nom al gènere, al qual seguiren Ombrívoles (1904), Caires vius (1907) i la novel·la Solitud (1905), considerada la seva obra mestra. En els tres reculls analitza la situació de la dona en la societat de l’època, les relacions de parella i el treball, sobretot en l’escenari del camp, i n’ofereix una imatge molt negativa, plena de violència i crueltat, que contravé els models idíl·lics heretats del segle XIX. La Mila, la protagonista de Solitud, s’hi revolta i amb un gest plenament simbòlic, abandona casa i marit per començar una nova vida.” 
    Extret de la pàg web de l’AELC
    Fragment de Solitud
    Animada per semblants pensaments, es girà, desitjosa d’enraonar-ne amb el seu home; mes, a la vista de les dues esquenes que se li dreçaven al davant, les paraules se li fongueren en la llengua, i la idea animadora que anava a eixir de son cau, se n’hi tornà sobtadament endins com una bestioleta poruga. 

    Els dos homes conversaven catxassudament; sense fixar-s’hi, ella entressentí els mots fredor… tristesa… vedells… massa alt… però no va saber de què parlaven perquè el cor i el pensament li fugien del carro, entornant-se-n’hi cap a la terra. Mes l’encís ja estava romput i la terra, bella i tot com suara, no logrà revifar-li el caliu d’aquell primer anhel. Amb un deix de tristor desvià la mirada, enlairant-la: el cel era un gran badiu ple de claror encegadora que feria dolorosament els ulls assadollats… Mirà pel trau que quedava entre els dos homes: quelcom verdejava uniformement al lluny, com una bella catifa estesa… Tornà a fixar-se en les dues esquenes: una, la del pagès, era magra i osssosa, com les vaques aquelles de la gran planúria, i portava enganxada, talment com si li fes de pell, una camisa de bordets esmolats que sentia a suor i a terragada. L’altra esquena, ampla i tova com un coixí, semblava voler eixir-se del gec negre que l’oprimia, tibant d’aixella a aixella amb una amenaça constant d’estripar-se. 

    «Com s’ha engreixat aquest home, del casament ençà!» pensà la Mila, reparant novament que tot se li havia empetitit, fins al punt de fer-lo semblar estrafet i enfarcellat com un tarlà. El mateix barretet de feltre, que abans li estava tan bé, anava poc a poc prenent-li aires de solideu de capellà, i en aquell punt, a cada banda de solideu se li eixamplaven les dues orelles, enceses i transparents contraclaror, mateix que dues anses de vidre espès. Més avall, la ratlla travessera del coll planxat, ressortint de la negror del gec i del to calent del bescoll carnós, tenia fredors crues de marbre. 

    (De Solitud. Barcelona: Edicions 62, 2005) 
    Més bibliografia.
    http://lletra.uoc.edu/ca/obra/solitud-de-victor-catala
    http://www.edu365.cat/batxillerat/versals/solitud/
     http://lletra.uoc.edu/ca/genere/la-prosa-modernista

    Fitxer:Josep Pous i Pagès- 027576-D 006563.jpg
    Retrat de Pous i Pagès per Ramon Casas

    JOSEP POUS I PAGÈS (FigueresAlt Empordà1873 – Barcelona 1952Novel·lista, dramaturg i periodista. La seva novel·la La vida i la mort d’en Jordi Fraginals (1912), podem incloure-la dins el modernisme, amb ella  va assolir l’estil narratiu i la fórmula novel·lesca que sempre havia tractat d’aconseguir, entre el realisme i el psicologisme, amb influències d’Àngel Guimerà i Santiago Rusiñol.
    A partir de 1904 treballa com a periodista a El Poble Català, i degut als seus articles polítics, és empresonat durant un mes l’any 1909. Dramaturg en actiu des de 1902 a 1930, escriu una trentena d’obres de teatre, amb títols com El mestre nou (1903),L’endemà de bodes (1904), Senyora àvia vol marit (1912), Pàtria (1914), Rei i senyor(1918), Flacs naixem, flacs vivim (1919), Primera volada (1921), Maria Lluïsa i els seus pretendents (1928) i Vivim a les palpentes (1931), entre moltes d’altres. 

    També conrea altres gèneres literaris com narrativa breu, prosa poètica, novel·la, i reculls de conferències, destacant Per la vida (1903), Quan es fa nosa (1904),Empordaneses (1905), Al marge de la revolució i de la guerra (1937), i De la pau i del combat (1948). De fet, la seva obra més coneguda és la novel·la La vida i la mort d’en Jordi Fraginals (1912), que ha estat considerada una obra essencial de la prosa modernista i una de les grans novel·les de la literatura catalana del segle XX. 
    Obra completa
    http://www.escriptors.cat/autors/pousj/

    PRUDENCI BERTRANA (Tordera, 1867 – Barcelona, 1941).

    Escriptor modernista. Estudia el batxillerat a Girona i un curs d’enginyeria industrial a Barcelona, on s’instal·la definitivament el 1911 i on dirigeix L’Esquella de la Torratxa i La Campana de Gràcia. Exerceix de periodista i de professor de pintura. També col·labora a El Poble Català,La PublicitatRevista de Catalunya i La Veu de Catalunya

    Literàriament es desmarca de les modes de l’època. És conegut sobretot per la novel·la Josafat (1906), la primera de la seva producció en aquest gènere, i pel recull Proses bàrbares (1911), però publica els seus primers contes l’any 1903, alguns dels quals han estat considerats dels millors que s’han escrit en català. La producció contística de Bertrana té tres motius principals: el paisatge, els camperols i les bèsties. La seva obra novel·lística, estructurada des d’una observació minuciosa i detallada del món, parteix de l’experiència de la pròpia vida com a home i escriptor. És, però, en la trilogia Entre la terra i els núvols —integrada per L’hereu (1931), El vagabund (1933) i L’impenitent (1948)— on es reflecteix més el pòsit autobiogràfic, recollit al voltant de les frustracions personals, la més dolorosa de les quals és la mort de tres fills. 

    Josafat: és una recreació del mite de la bella i la bèstia, en la història de les relacions eròtiques entre el campaner i una prostituta. EL final de l’obra acaba amb l’embogiment de na Fineta, i acaba suïcidant-se. Prudenci mor el 1941.
    JOAQUIM RUYRA (Girona, 1858 – Barcelona, 1939. )

    Narrador i poeta, també conreà la traducció, l’assaig i el teatre. De família de propietaris rurals i advocats, Ruyra estudià dret a Barcelona però no va exercir mai. Des de l’adolescència s’entregà a l’ambició literària en un procés llarg i conflictiu que es desplega paral·lel a l’eclosió del catalanisme polític i de la Renaixença literària. 
    Va néixer l’any 1858 a Girona, i va viure gairebé sempre a Blanes, va ser un dels que es va quedar al marge de les lluites de l’ideari modernista. La seva prosa va en busca de la perfecció, i troba en el conte, el seu espai literari. Els reculls més destacats són Marines i boscatges (1903). Marines i boscatges: són els reculls dels contes més emblemàtics de l’autor, que relaten la passió que sentia pel mar, i també hi reprodueix el parlar salat de la gent de Blanes. Les tres narracions més importants són: Jacobé, L’idil·li d’en Temme, i finalment, El rem de trenta-quatre. Ruyra mor l’any 1939.
    Amb el recull Marines i boscatges (1903) esdevé un narrador central del modernisme tal com ja ponderà Joan Maragall i model de prosa literària per a les generacions posteriors pel sentit del llenguatge i la riquesa expressiva.

    Més bibliografia sobre novel·la modernista:
    Josep Castellanos: Introducció a l’estudi de la novel·la modernista. Els Marges, Núm. 100 (Primavera 2013), p. 38-44 (Estudis) Del mateix autor, altres títols

    A la següent entrada la poesia i el teatre modernistes catalans

    Publicat dins de General | Deixa un comentari

    MODERNISME HISPÀNIC

    LA LITERATURA MODERNISTA EN LLENGUA CASTELLANA



    Publicat dins de General | Deixa un comentari

    REALISME PICTÒRIC DE LA 2ª MEITAT DEL S. XIX (1)




    http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/courbet/ornans.jpg

    A Burial at Ornans

    http://www.hoyesarte.com/sin-categoria/la-huella-de-courbet-en-la-pintura-catalana_93294/

     courbet_mnacArchivo:Gustave Courbet - Le Désespéré.JPG

    La desesperació


     Va néixer a un poble pròxim a Besançon, el paisatge del qual reflecteix als seus quadres. Va estudiar a Besançon i després a París (1840). Va viatjar als Països Baixos (1846) i Alemanya (1853). Va ser amic de Baudelaire, i es relacionà amb Corot i Daumier.  


    El seu realisme es converteix en model d’expressió de molts pintors, contribuint a enriquir l’obra de Cézanne. Influeix també en Martí i Alsina.

    Penya-segats a Etretat, Normandia, 1870
    El 1869 es troba a Etretat,  on pinta diverses escenes de la zona. Realisme, en tant que mostra objectivament el que contempla, defuig el pintoresc. Efectes llumínics presos a plein air, s’anticipa als impressionistes.











    PAISATGES DELS COMPONENTS DE L’ESCOLA:

    Publicat dins de General | Deixa un comentari