Avui us parlaré d’un monument català que sempre m’ha fascinat: L’amfiteatre de Tarragona.
Bé d’Interès Cultural (5 d’agost de 1924) i Bé Cultural d’Interès Nacional
- El bé es troba dins la zona de respecte del “Conjunt històric”, protegit i declarat pel Decret 652/1966, de 10 de març (BOE de 22 de març de 1966) amb un nivell de protecció d’acord amb la vigent Llei 9/93 del Patrimoni Cultural Català de Bé Cultural d’Interès Nacional a la categoria de CONJUNTS (BCIN) (R-I-53-0073). (Viquipèdia)
D’aquest monument s’ha escrit moltíssim, la bibliografia és molt extensa. Així que el que jo faré aquí és donar unes dades bàsiques.
UBICACIÓ: TÀRRACO, CAPITAL DE PROVINCIA DE LA HISPANIA CITERIOR.
L’amfiteatre es troba a la ciutat de Tarragona, l’antiga TÀRRACO ROMANA, tocant a mar i al final de la Rambla Nova.
https://www.tarragona.cat/patrimoni/museu-historia/monuments/lamfiteatre
http://www.spanisharts.com/arquitectura/imagenes/roma/ciudad_tarraco.html
“L’Amfiteatre va completar la trilogia d’edificis d’espectacles (teatre, circ i amfiteatre) distintius d’una ciutat romana de primer nivell, capital d’una de les províncies imperials. La construcció és el resultat de la donació evergètica d’un flamen provincial (sacerdot imperial) el nom del qual es desconeix, però que se sap que va viure a principis del segle II dC.”DATACIÓ: construït a finals del s.I o principis del II.

https://youtu.be/fPd1UJe-_3o
https://www.tarragonaturisme.cat/ca/monument/amfiteatre-roma-mht
Aforament: uns 12.750 espectadors.
JUDIT CIURANA, JOSEP MARIA MACIAS, ANDREU MUÑOZ , IMMA TEIXELL i JOSEP MARIA TOLDRÀ: AMPHITHEATRVM, MEMORIA MARTYRVM ET ECCLESIAE. Les intervencions arqueològiques a l’Amfiteatre de Tarragona (2009-2012) p. 8
És reformat el 221 “L’Emperador Cèsar fill del diví i magne Antoní i nét del diví Sever, Marc Aureli Antoní, Pius, Feliç, August, Pontífex Màxim, grandíssim sacerdot del déu invicte Sol, Heliogàbal, en la seva quarta potestat tribunícia, després del seu tercer consolat i havent estat designat cònsol per quarta vegada, pare de la pàtria, procònsol, ha restaurat aquest Amfiteatre, amb les portes, la tribuna d’autoritats, les graderies, el podi i l’arena” op. cit Amphiteatrum p. 30
En aquest exhaustiu estudi també es reconeix no poder concretar en quin moment es finalitza l’ús funcional de l’amfiteatre com a tal, és a dir, quan deixa de ser-ho i passa a ser basílica, però el cas és que el 21de gener de 259 aquest edifici entra en la història del cristianisme primitiu hispànic. L’arena de de l’Amfiteatre tarragoní és el primer indret constatat de les províncies hispàniques on són executats (cremats vius entre les 10 i les 11h. del matí) uns màrtirs cristians: els bisbes Fructuós i els seus diaques Auguri i Eulogi, segons s’explica en la Passio Fructuosi.
“Aquest fet és una conseqüència directa dels decrets contra els cristians signats pels emperadors Valerià i Galiè i aplicats a Tàrraco i la Província de la Hispània Citerior pel governador -praeses- Emilià. La Passio Fructuosi és l’únic document contemporani a l’Amfiteatre que esmenta l’edifici i ofereix referències d’alguna de les seves estructures arquitectòniques.” op. cit Amphiteatrum, p. 32
Quan l’Amfiteatre deixa de ser-ho, s’abandona i esdevé un espai de veneració cristiana, un locus martyria en què hem d’imaginar un triumphus, una construcció senzilla -altar, templet- que indiqués el lloc precís del martiri als pelegrins que visitaven la ciutat.
“El caso del anfiteatro de Tarragona también es muy significativo. La función original de este recinto se fue perdiendo, progresivamente, entre mediados del siglo IV y mediados del siglo siguiente. Tras esta fecha, su integridad arquitectónica se preservó hasta finales del siglo VI o principios del siglo VII, momento en el que se levantó la basílica visigoda en la misma arena del anfiteatro. Este caso ejemplifica la preservación de un espacio de interés religioso —locus martyria de San Fructuoso, Eulogio y Augurio— hasta la construcción de un edificio de culto, reutilizando para ello el material pétreo romano del antiguo edificio de espectáculos (fig. 3). En relación con los spolia, y más allá de su vertiente práctica y funcional, también se han propuesto otros significados, como el simbólico/ideológico, exponente del triunfo de la nueva ideología cristiana frente a los cultos paganos, o el de continuidad y/o revalorización del mundo clásico (Domingo, 2009: 798). Esta última valoración debe ponderarse en cada caso, dado que los elementos aprovechados estaban presentes durante el proceso constructivo, pero una vez concluida la obra dejaban de ser una evidencia visible. Esto pudo ocurrir con los fragmentos de la inscripción monumental del anfiteatro de Tarraco, ubicados en la cimentación del ábside del templo visigodo, o con algunas inscripciones forenses reutilizadas en la nueva arquitectura visigoda. Por ejemplo, las procedentes del foro barcinonense y colocadas en los cimientos y esquinas de las arquitecturas residenciales de los siglos V y VI (fig. 4) (Beltrán de Heredia, 2014). Todas estas evidencias fueron “silenciadas” tras el revestimiento en mortero de sus paramentos, u ocultas dentro de las zanjas de cimentación.” Julia Beltrán de Heredia Josep Maria Macias Técnicas constructivas en la Tarraconensis durante la antigüedad tardía. Planteamientos y estrategias de investigación para una propuesta de síntesis QUARHIS, ÈPOCA II, NÚM. 12 (2016), pp. 16-38 http://www.bcn.cat/museuhistoriaciutat/quarhis/12/01-Macias-Beltran.pdf
Thanks
Thanks to you for reading it.