S. XVIII-XIX. ART


L’ART DEL S. XVIII. EL NEOCLÀSSIC

L’ESCULTURA NEOCLÀSSICA



LA PINTURA NEOCLÀSSICA

Fitxer:François Boucher, Ruhendes Mädchen (1752) - 02.jpg

 ROCOCÓ: N’és un exemple l’obra de Boucher. La Madame Pompadour en fou mecenes.

Compareu-la amb aquesta altra que pertany a l’estil neoclàssic:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b4/Jean-Baptiste_Greuze_Septime_Severe_et_Caracalla.jpg

Greuze: Setè-Sever retraient a Caracalla l’haver atemptat contra la seva vida (1769).
Les pintures idíl·liques i voluptuoses de temes mitològics, les al·legories sobre pastors, l’estil galant i aristocràtic ha deixat pas a la pintura d’història, didàctica, burgesa, que reflecteix els postulats de la Il·lustració.
 DAVID és un dels pintor més representatius del Neoclassicisme.
 File:David Self Portrait.jpgAutoretrat
 En la dècada del 1780 la seva cerebral aproximació a la pintura històrica va marcar el canvi de gust, que es va allunyar de la frivolitat del rococó i va evolucionar cap a la severitat i l’austeritat, connectant amb el clima moral dels darrers anys de l’Antic Règim. 


La coronació de Napoleó. 1805-07

Hi predomina el dibuix, la grandiloqüència i l’academicisme, és a dir, observació estricte de les normes que respecten el classicisme, és un estil que peca sovint de fred i teatral.

http://tom-historiadelarte.blogspot.com.es/2007/05/la-pintura-neoclsica-jl-david_11.html

Altres pintors francesos destacats:  
REGNAULT, neoclàssic: referències mitològiques i pintura d’història, l’heroi pertany a l’antiguitat grecollatina. Retrats.

 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/43/Regnault_Socrates_Tears_Alcibiades_from_the_Embrace_of_Sensual_Pleasure.jpg 
Socrate arrachant Alcibiade du sein de la Volupté
 File:Jean-Pierre de Montalivet.jpg 
Retrat de Jean-Pierre Bachasson, comte de Montalivet (1766-1823)

Maurice Quentin Delatour. Retratista. Vegeu el retrat de la Mme. Pompadour.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Pompadour6.jpg

 Joseph Vernet: Es dedica als paisatges decoratius sobretot.

File:Claude-Joseph Vernet.JPG
 Paisatge de muntanya amb tempesta, 1775, Dallas Museum of Art.
 File:Série des ports de France mg 5252.jpgDe la sèrie dels ports de França.

 GÉRARD, pintor molt prolífic de l’època de l’Imperi i la Restauració. Deixeble de DAVID. Enfrontament amb Gros. Fou pintor oficial de Luis XVIII, es dedicà a ferli retrats.
File:Image-François Pascal Simon Gérard 006.jpg 
Eros i Psyque ja és del 1822. No assimilà bé el canvi de rumb cap al romanticisme.
GROS Deixeble també de David.Representatiu del pas de la pintura neoclàssica a la romàntica:
Antoine-Jean Gros. Bonaparte Visiting the Plague-Striken at Jaffa on 11 March 1799. 
Bonaparte visitant els apestats aJaffa l’ 11 de març de 1799
GIRODET també deixeble de David. El seu estil és més proper al romanticisme, tot i respectant la preferència per la perfecció del dibuix i els models antics:
 File:Girodet - Sommeil Endymion.jpgEl somni d’Endymió.1791

INGRES: Jean Auguste Dominique Ingres (1780 -1867) va ser un pintor francès d’estètica neoclàssica. Tot i que es considerava a si mateix un pintor de temes històrics, en la tradició de Nicolas Poussin i Jacques-Louis David, destacaren sobretot els retrats de final de la seva carrera professional, ja foren dibuixats o pintats.  Napoleó en el seu tro imperial 1805

Fitxer:Ingres, Napoleon on his Imperial throne.jpg 
Bañista de ValpinçonLa banyista de Valpinçon, 1808, realitzadada Itàlia on va continuar el seu aprenentatge. Va a ser a Roma i a Florència. els pintors renaixentistes i manieristes el van influir força. Ofereix el seu model de bellesa femenina.
 Èdip i l’esfinx, 1808

Fitxer:IngresOdipusAndSphinx.jpg







Ficheiro:Songedossian.jpgEl somni d’Ossian, 1813

Fitxer:Jean Auguste Dominique Ingres - Roger Delivering Angelica.jpg
Roger alliberant Angèlica, 1819, Louvre, retrata un episodi de l’ Orlando Furioso de Ludovico Ariosto. Refinament.

Fitxer:Ingre, Grande Odalisque.jpg
La gran odalisca, 1814. Ingres aspirava a la puresa dormal dels seus models. Cos desproporcionat expressament, ens recorda el manierisme renaixentista. Dibuix perfecte, propi de l’estil neoclàssic.

Fitxer:Ingres broglie.jpgLouise de Broglie, Contesse d’Haussonville, 1845

Ficheiro:Jean auguste dominique ingres princesse albert de broglie.jpgRetrat de Princess Albert de Broglie 1853

EL PALAU DE CASERTA DE VANVITELLI. FOTOS EN UNA ALTRA ENTRADA.
L’ART NEOCLÀSSIC A ESPANYA I CATALUNYA EN UNA ALTRA ENTRADA

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *