LA CATEDRAL DE BURGOS: la primera catedral gòtica de la península.

Foto pròpia.
” tercera catedral d’Espanya atenyent a les seves dimensions, després de les de Sevilla i Toledo, és un destacable edifici gòtic que ha sabut adaptar l’estil adornat amb flors vingut de França i d’Alemanya a l’exuberància pròpia de l’estil decoratiu espanyol. Les nombroses obres d’art que es troben a l’interior en fan un grandiós museu de l’escultura gòtica europea. És l’única catedral d’Espanya declarada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO (des del 31 d’octubre de 1984).” VIQUIPÈDIA
Com ja és habitual, la catedral gòtica es construeix sobre una de romànica del s. XI (entre 1080 y 1095)
“en el espacio que ocupó el palacio de los Reyes de Castilla, donado por el Rey Alfonso VI al obispo, D. Jimeno. En ella se celebró un acontecimiento muy significativo, la boda del Rey de Castilla, Fernando III, el Santo, con Beatriz de Suavia, hija del Emperador europeo Federico II de Suavia. Burgos era una ciudad regia, moderna y en constante expansión hacia  Europa a través de las alianzas políticas y del Camino de Santiago. Por ello se necesitaba una nueva Catedral, acorde con el rango e importancia de la ciudad, que era la capital del Reino Castellano-Leonés.
El Rey Fernando y el Obispo D. Mauricio  deciden de mutuo acuerdo levantar una catedral según el nuevo estilo, el gótico, que se extendía ya por Europa. Colocan la primera piedra el día 20 de Julio de 1221.” (…)
La construcción fue muy rápida; en los nueve primeros años  ya estaban concluidos el coro-ábside, la cabecera y las naves de la girola con sus capillas absidales, quedando dispuesta para el culto en 1230, año en que se realizó la primera consagración. A partir de esa fecha se comienza a derribar la catedral románica, intacta hasta ese momento. Las obras continúan con la conclusión de la nave del crucero y sus portadas y se inician la nave central y  las laterales, que  quedarían rematadas en 1260, año de la consagración de todo el templo.
Habían pasado 39 años, un record de construcción de una catedral. No obstante, este templo se sigue ampliando y se enriquece con nuevas edificaciones. Se construye un claustro nuevo al lado de la nave sur de la girola en el último tercio del siglo XIII y se remodelan las capillas absidales; además, se van construyendo capillas desde finales del siglo XIV hasta el XVIII.
En la segunda mitad del siglo XV se construyen tres obras fundamentales en la catedral: La Capilla de los Condestables, las agujas y el cimborrio, que, es sustituido a partir de 1539 por el actual. Las ampliaciones se dan por concluidas en el siglo XVIII con la nueva sacristía y la Capilla de las Reliquias.

                                                        fotos pròpies RMS
VIDEOS RECENTS UBU INVESTIGA:
LA ARQUITECTURA | La ciencia que esconde la Catedral de Burgos
LA PIEDRA | La ciencia que esconde la Catedral de Burgos
N’hi ha molts altres de videos sobre la catedral al you tube.
ARQUITECTES-ESCULTORS: LES NISSAGUES
“-al segle XIII les naus i les portades són edificades per arquitectes locals segons els plànols que feu el bisbe Don Mauricio en un viatge a través de França, llavors en plena febre gòtica;
-al segle xv una nova tallada de treballs eleva les fletxes de la façana, la capella del Condestable i la decoració de les capelles dels laterals. És llavors l’estil nòrdic que s’implanta, ja que Alonso de Cartagena, un altre gran prelat de Burgos, ha portat amb ell a la seva tornada del Concili de Bâle diversos arquitectes i escultors vinguts de Flandes, de Renània i de Borgonya.
Aquests artistes van trobar en l’art local, impregnat d’arabescs mudèjars, una font de renovació del gòtic flamejant que es dessaboria llavors en la resta d’Europa. Felipe Vigarny, el flamenc Gil de Siloé i el renà Jean de Cologne en són distingits molt particularment. Assimilant ràpidament, crearan verdaderes descendències d’escultors de Burgos: Gil amb el seu fill Diego i Jean amb el seu fill Simon i el seu net François. El claustre havia estat construït entretant al segle XIV. La magnífica torre llanterna de la cruïlla s’esfondrà després dels treballs audaços de Simon de Cologne, va haver de ser reedificada per Juan de Vallejo a mitjans del segle XVI.
Afegim alguns detalls extrets de https://www.urbipedia.org/hoja/Catedral_de_Burgos
Primeros maestros

Transformaciones exteriores

Fachada del Sarmental

Puerta de la Pellejería

Escalera Dorada

Sillería del coro

Retablo mayor

  • Rodrigo de la Haya y Martín de la Haya
  • Simón de Bueras
  • Juan de Ancheta: coronación y asunción

Capilla del Condestable

 
Planta actual. Plantes anteriors i aquesta la podeu trobar a la web esmentada

https://maravillasdeespana.blogspot.com/2018/09/la-catedral-de-burgos-ii-el-claustro.html

PLANTA DE CREU LLATINA orientada cap al sud-oest-nord-est, on hi ha l’accés principal i la capçalera respectivament, que veiem a la foto superior.
Consta de tres naus de sis trams fins el creuer, que es perllonguen en el presbiteri de tres trams i l’absis rodejat d’una àmplia girola amb cinc capelles poligonals, precedides por dues capelles rectangulars a cada banda, tal i com s’havia fet a la catedral francesa de Reims.
“La situación del templo en ladera implicaba que uno de los brazos sobresaliera del terreno por su lado sureste, imponiendo una larga escalinata exterior y quedara empotrado por su lado noroeste, cuyo acceso quedó resuelto interiormente con la Escalera Dorada.”

                                                                        foto pròpia RMS


EXTERIOR

FAÇANES
 
Més fotos amb detalls de la façana en aquesta web.

-PORTAL DE SANTA MARIA, inspirada en les franceses de París i Reims. 
Però la porta es neoclàssica, reconstruïda al XVIII. 
Al capdamunt, sobre la Porta Real o del Perdó, una magnífica rosassa de traceria d’estrella de sis puntes, de caire cistercenc (XIII)
 

                                                                    RMS

 
Podeu ampliar també sobre les parts, elements constructius i decoració amb fotos en el blog:  
RMS     PORTADA DEL SARMENTAL
Porta del Sarmental
Construïda al voltant del 1230, és la primera porta bastida de la catedral. Consta d’un timpà, envoltat per tres arquivoltes en la que es representen els ancians de l’Apocalipsi i diversos cors d’àngels. Al timpà s’hi troba la figura de Jesús en majestat, flanquejat pels símbols dels evangelistes o Tetramorf (fixar-se en la varietat de les actituds dels quatre evangelistes). Sota el timpà una llinda amb dotze figures assegudes representant els apòstols. La porta està dividida per un mainell en què apareix una moderna estàtua (substituint la deteriorada original) en la qual es representa un bisbe, tradicionalment es diu que és el Señor Mauricio, encara que bé pogués ser don Asterio de Oca o San Indalecio. En els muntants es troben esculpides sis figures, quatre de les quals representen Moisès, Aaró, Sant Pere i Sant Pau. Les escultures d’aquesta portalada van ser obrades pel mateix taller francès que va esculpir part de la portalada occidental de la catedral d’Amiens, assolint un nivell artístic d’excel·lent qualitat dins el conjunt catedralici castellà. ” Viquipèdia
i el video https://youtu.be/PsNt0GCEIbs a you tube
La Portada de la Coronería
“LA PUERTA DE CORONERÍA  o Puerta de Cordelería o Alta o de los Apóstoles, está fechada en 1250 y su autor el maestre Enrique. En el tímpano se representa la escena del Juicio Final, con Cristo en trono rodeado de La Virgen y San Juan Bautista.
En su parte inferior se encuentra una representación de San Miguel pesando las almas y separando a ambos lados los salvados y los condenados al infierno.
Tres arquivoltas rodean al tímpano representando ángeles y escenas del Juicio Final. Unas amplias jambas tienen esculpidas imágenes de los doce apóstoles.”
La portada de la Pellejería
“El nombre de Puerta de la Pellejería proviene de los talleres de pellejeros que estaban instalados en sus inmediaciones. Fue construida, en 1516, por el arquitecto Francisco de Colonia. Fue costeada por el obispo don Juan Rodríguez de Fonseca. Se trata de una de las primeras obras platerescas existentes en Burgos y en ella destaca su profusa decoración de grutescos y de motivos a candelieri. Tiene forma de retablo.
En la parte baja se abre la puerta flanqueada por columnas entre las cuales aparecen imágenes de santos. El segundo cuerpo queda presidido por dos relieves en los que se representan los martirios de san Juan Bautista y de san Juan Evangelista. En el tímpano del remate, encontramos una imagen sedente de la Virgen, tres ángeles músicos y la figura orante del obispo Rodríguez de Fonseca. En los extremos hallamos las esculturas de san Pedro y san Pablo. Junto a la portada encontramos los exteriores de las capillas de la Natividad, de la Anunciación y de San Gregorio y, enfrente, el gran muro de contención de la calle de Fernán González. Una reja, diseñada por Vicente Lampérez, cierra el acceso a esta zona de la Catedral.”
INTERIOR
Vegeu el video https://youtu.be/Kd7saAnU5MU Tesoros matemáticos de la Catedral de Burgos.
El cimbori:
“El cimborrio se levanta sobre robustas columnas que se cruzan en las naves longitudinal y transversal. Sobre este espacio existió anteriormente una bóveda sencilla de crucería, que en el siglo XV el obispo D. Luis de Acuña ordenó derribar para sustituirla por un cuerpo de luces que construyeron los Colonia, Juan y Simón, y que finalmente estaría concluido hacia finales del siglo XV. Esta obra, que era de gran belleza según los testimonios de viajeros europeos, no duró ni cincuenta años, pues se cuartearon sus columnas y se desplomó, con gran estrépito, la noche del 3 al 4 de marzo de 1539.
La reconstrucción comenzó aquel mismo año con las aportaciones del Obispo, Cabildo de Canónigos, Regimiento de la ciudad, nobles y pueblo, que rivalizaron aportando cuantiosos fondos. Un año después, en 1540, Felipe Vigarny (que trabajaba en Toledo) fue reclamado por el Concejo burgalés para que opinara y presentara un proyecto sobre la reconstrucción del hundido crucero de la Catedral. Parece que también fueron consultados Diego de Siloé y Rodrigo Gil. Finalmente se encargó la obra a Juan de Vallejo y Francisco de Colonia, trabajando además en la misma numerosos canteros y escultores. En 1555 estaba casi concluido, pero las obras se prolongaron hasta 1568.”
Més cúpules de la catedral:
Interessant article de José Fernando Larrosa: Falsa cúpula en la Catedral de Burgos  31/05/1977
LA CRUÏLLA DEL CREUER
L’esplèndida llanterna omplerta d’estrelles de la cruïlla s’eleva a 54 m sobre el sòl. Sota es troben les làpides de Rodrigo Díaz de Vivar i de la seva muller Doña Jimena.
EL COR
L’imponent conjunt de 103 seients de fusta de noguera ha estat esculpit de 1507 a 1512 per Felipe Bigarny. Les escenes de l’Antic i del Nou Testament ocupen els respatllers alts, els subjectes mitològics o burlescos dominen la part inferior dels seients. Al centre: bonica estàtua jacent del bisbe fundador Mauricio, de fusta recobert d’una placa de coure esmaltat del segle XIII.
EL RETAULE DEL MESTRE AUTEL
És una obra del Renaixement del segle XVI, tractada en fort relleu sobre fons de nínxols i de frontons molt clàssics.

                                                            Retaule Major

                                    Fotos pròpia Retaule de la Nativitat de la capella de la Catedral de Burgos

EL DEAMBULATORI
A darrere de l’altar, degut en part a Felipe Bigarny, hi ha una escena sorprenentment expressiva de la Pujada en el Calvari.
LA CAPELLA DEL CONDESTABLE
Està tancada per una magnífica reixa. Sumptuosa fundació del conestable de Castella Hernández de Velasco, aquesta capella isabelina construïda per Simon de Cologne està il·luminada per una llanterna posada en una elegant cúpula estrellada. Tots els grans escultors burgalesos del començament del Renaixement han col·laborat en l’exuberant decoració dels murs i del retaule. El conestable i la seva esposa jeuen sobre el seu mausoleu de marbre de Carrara, al costat d’una immensa llosa de marbre granat que destinaren als seus nens. Sobre el costat dret de la capella s’obre la porta plateresca de la sagristia (1512) on s’admira una Maria Magdalena de Giovan Pietro Rizzoli de Gianpetrino deixeble de Leonardo da Vinci.
MÉS IMATGES I VIDEOS:
LES CAPELLES LATERALS
“Cadascuna és un verdader museu d’art gòtic i plateresc: Gil de Siloé i Diego de la Cruz van treballar junts al gran retaule gòtic de la capella de Santa Anna que descriu la vida de la mare de la Verge. En el seu centre s’obre l’Arbre de Jessé al cim del qual regnen la Verge i el Nen. Al cor de l’Arbre representa la trobada d’Anna i de Joaquim, el seu espòs. Al cap de la nau, a prop de les voltes, un papamoscas obrint la boca a ritme de les hores. ” VIQUIPÈDIA
1. CAPELLA DE SANTA ANNA
“La Capilla de Santa Ana, también conocida como Capilla de la Concepción, es una capilla (actualmente, sin culto) de la catedral de Burgos (Burgos, Castilla y León, España). Fue construida en el último cuarto del siglo XV por la familia de arquitectos Colonia en estilo gótico isabelino. Atesora dos de las principales joyas artísticas de la seo castellana, el retablo mayor, obra maestra del escultor hispano-flamenco Gil de Siloé, y el sepulcro renacentista, de principios del siglo XVI, del obispo Luis de Acuña, realizado por el hijo del anterior, Diego de Siloé.”
“Es veurà a la capella del Sant Crist un d’aquests crists revestits de pell de búfal i de cabells per donar-los una aparença humana. El de Burgos és un dels més populars. A la capella de la Presentació, sepulcre del bisbe de Lerma, per Felipe Bigarny. A la capella de la Visitació, tomba d’Alonso de Cartagena per Gil de Siloé.” segueix Viquipèdia
EL CLAUSTRE

                        Fotos pròpies 

“El claustro de la Catedral de Burgos se construyó entre las últimas décadas del siglo XIII y las dos primeras del XIV. Es de planta rectangular y tiene la peculiaridad de constar de dos pisos para salvar la diferencia de nivel entre el templo catedralicio y el espacio exterior en su costado sur. Hay que tener en cuenta que la Catedral de Burgos se edificó en una empinada cuesta con la ladera norte mucho más alta que la sur que conduce, a pocos metros, al río Arlanzón.
El piso alto del claustro es, por tanto, el que se comunica directamente con la iglesia, mientras que el bajo es el que sirve de escalonamiento. Este claustro inferior tuvo funciones mucho menos nobles que el superior, ya que, entre otros usos, sirvió como almacén. Además, desde el punto de vista estilístico, era el menos hermoso puesto que las tracerías de sus arcos son obra bastante moderna, de 1899, realizadas por el arquitecto e historiador Vicente Lampérez.
La Puerta del Claustro
En la actualidad, los visitantes pueden entrar al claustro por su esquina noreste, pero la auténtica y original puerta medieval de acceso a dicho recinto estaba ubicada junto a la Capilla de San Enrique y comunicaba el brazo sur del crucero del templo con la esquina noroeste del claustro.
La Anunciación en la Puerta del Claustro
Esta magnífica puerta se estaba construyendo en 1270 y es una de las más perfectas obras góticas de la catedral burgalesa. El tímpano representa el Bautismo de Cristo y el Árbol de Jesé. En las jambas aparecen las grandes estatuas del rey David, el profeta Isaías y una escena de la Anunciación, que por su dulzura se ha relacionado con el Maestro de la sonrisa de la Catedral francesa de Reims.

                                                        Porta de l’Anunciació

                    Font de la foto: https://www.arteguias.com/museo/catedralicioburgos.htm
El Claustre Superior: Deisi
“La Deisi (δέησις, “oració” o “súplica”)” recordem que és, a l’art romà d’Orient i posteriorment a l’art Ortodox Oriental, una representació icònica tradicional del Pantocràtor: entronitzat, portant un llibre, i flanquejat per la Mare de Déu i Sant Joan Baptista.[1] Maria i Joan, a vegades acompanyats d’altres sants i àngels, estan mirant cap a Crist amb les seves mans col·locades en súplica en representació de la humanitat. https://ca.wikipedia.org/wiki/Deisi

                    

“PAPAMOSCAS” Què és? “muñeco articulado que abre la boca al dar las campanadas de las horas”
També podeu consultar la biografia i trajectòria artística de DIEGO DE SILOÉ a la web
Us he fet un tast de les maravelles de la Catedral de Burgos, podeu ampliar la informació, segons quin sigui el vostre interés pel tema, visitant les webs i els videos esmentats i més que en trobareu.
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