Seguim amb les proves de Selectivitat, ara ens ocuparem de l’assignatura d’Història de l’Art.
Una de les preguntes que ens trobem és quin és el procediment per comentar una obra pictòrica i la seva aplicació.
https://seleactivitat.cat/selectivitat/pau_hart18jl.pdf/
El procediment segueix diversos passos que, en tot cas, cal justificar en tot moment.
1. OBSERVACIÓ I DESCRIPCIÓ.
Hem de plantejar-nos i ser capaços de respondre a preguntes bàsiques, quan s’escaigui, com ara:
- Què representa l’obra?
- Quins elements hi percebem? És figurativa o abstracta?
- Quina simbologia tenen? (sobretot en obres anteriors a l’època contemporània)
- Quins són els personatges representants?
- Com van vestits i quins atributs porten? Podem identificar l’època?
- Hi ha un personatge principal, o més d’un?
2. TEMA, FUNCIÓ I SIGNIFICACIÓ: Quin tipus de tema representa l’obra pictòrica que observem? Històric, mitològic, religiós, paisatgístic, abstracte, retrats, natures mortes, costumista, al·legòric…
3. TÈCNICA, FACTURA I SUPORT MATERIAL: oli, tremp, aquarel·la, acrílic, mixta? Predomini de color o de línia? té els contorns definits? Pintura al fresc, sobre llenç, sobre fusta, paper o pergamí?
4. ANÀLISI FORMAL:
4.1. COMPOSICIÓ: Ens hem de fixar en la disposició dels elements de la pintura, com es situen o distribueixen en l’escena, si estan aïllats o agrupats. També cal distingir el predomini de les línies, horitzontals, verticals o diagonals (per ex. en obres barroques)
4.2. IL·LUMINACIÓ, CROMATISME I TEXTURA: La il·luminació és uniforme o procedeix d’un focus, on és aquest focus de llum, n’hi ha més d’un? Quina mena de colors s’utilitzen? foscos, clars, brillants, contrastats, primaris, secundaris… Textura de les superfícies i tipus de pinzellada: pastosa, brillant, fina.
4.3. PROFUNDITAT, VOLUM, PERSPECTIVA: Són pintures planes, amb sensació de profunditat i volum, predomina la linealitat? Perspectiva lineal, aèria, escorços…
4.4. MOVIMENT: Predomina la sensació de moviment o de quietud? Les línies són ondulants o rígides? Personatges estàtics o amb moviment?
5. AUTOR I CONTEXT HISTÒRIC. La pintura dins la trajèctoria pictòrica de l’autor. Antecedents, influències anteriors i posteriors. Trascendència de l’obra en l’època i posterioritat…
6. INTERPRETACIÓ HISTÒRICA a manera de conclusió. És l’obra un reflex de l’època, per què. és una obra realista o idealista… Restauracions, modificacions, imitacions.
https://enclasedehistoria.wordpress.com/2014/09/28/como-se-comenta-una-obra-pictorica/
https://es.slideshare.net/RFA2009/guin-comentario-obra-pictrica
https://arteinternacional.blogspot.com/2009/04/comentario-de-una-obra-pictorica.html
Model de comentari: http://historiadelartecomentarios.blogspot.com/p/modelo-de-comentario.html
També hem de ser capaços d’aplicar aquest procediment, adaptat a la tècnica, d’una escultura, arquitectura o art decorativa.