LA DECLINACIÓ ALEMANYA

LA DECLINACIÓ EN LA GRAMÀTICA ALEMANYA

Els qui ja tenim certa edat i hem estudiat BUP o batxiller elemental i superior anteriors ja sabem què és això de la declinació perquè vam aprendre, uns més que d’altres, llatí i fins i tot grec.
Els alumnes de secundària d’ara i els adults que no han  passat per aquesta enriquidora experiència d’estudiar les “llengües mortes” i gosen d’aprendre alemany, topen des del principi amb una frontera: la declinació. El problema que se’ls planteja és el següent: el substantiu i l’adjectiu que el determina o el qualifica s’escriu de maneres diferents segons la seva funció sintàctica.

Bé, quan es parla de declinació, cal saber abans què són els casos i les funcions sintàctiques. Però anem pas a pas.
Recordem primer què és la comunicació i qui intervé:
http://www.google.es/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjh14aT29vMAhUPlxQKHZifBlMQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.xtec.cat%2F~vmessegu%2Fpersonal%2Ffperma%2Flacomhu.htm&psig=AFQjCNG_ZRxGCOJ0Ib9As3T14SKJN4ee9A&ust=1463389023937677

I ara assignem les persones verbals, les funcions sintàctiques (o sigui funcions que exerceixen en l’oració) i els casos corresponents de la declinació:

Per declinar, cal posar una desinència (terminació) en els substantius, adjectius, pronoms, articles, nombres.

La declinació ART-ADJ+NOM
ARTICLES:
DETERMINAT: DER DIE DAS
INDETERMINAT: EIN, EINE, EIN
En el primer cas, la terminació -r, -e, -s és molt important perquè indica la terminació del gènere del substantiu, per la qual cosa quan declinem art i nom junts, no cal posar-la en el nom, mentre que quan declinem el nom sensel’article indeterminat, cal posar la terminació pròpia del nominatiu en l’adejectiu.

VEGEM LA DIFERÈNCIA: EN EL NOMINATIU
DER ROTE ROCK -ROTER ROCK  sense l’article determinat l’adjectiu assumeix la terminació -er
igualment succeix amb l’article indeterminat i els adjectius determinatius (possessiu, demostratiu, indefinit…)
DIE GRÜNE BLUSE- GRÜNE BLUSE
DAS BLAUE HEMD- BLAUES HEMD
PLURAL: -DIE GELBEN SCHUHE- GELBE SCHUHE

EN L’ACUSATIU:
NOMÉS VARIA EN EL GÉNERE MASCULÍ, LA TERMINACIÓ PRÒPIA ÉS -EN
DEN ROTEN ROCK-ROTEN ROCK.
D’igual manera: meinen, einen, keinen.

ACUSATIU=NOMINATIU EN EL GÈNERE NEUTRE:
-DAS BLAUE HEMD, BLAUES HEMD,  MEIN BLAUES HEMD.

EN EL DATIU,
LA TERMINACIÓ -EM+ADJ -EN  Dem roten Rock, dem blauen Hemd, per al MASC-NEUTRE
En el FEMENÍ, la terminació és -R en l’article, el nom sense adjectiu: DER GRÜNEN BLUSE.
GRÜNEN BLUSE.

PLURAL: -EN      DEN GELBEN SCHUHEN, GELBEN SCHUCHEN

DECLINACIÓ DEL GENITIU:

article determinat- article indeterminat
masculino des netten Vaters eines netten Vaters
femenino der netten Mutter einer netten Mutter
neutro des netten Kindes eines netten Kindes
plural der netten Eltern netter Eltern
Determinants possesius
masculí neutro femení+ plural
1a persona singular meines meiner
2a persona singular deines deiner
3a persona singular (m) seines seiner
3a persona singular (f) ihres ihrer
3a persona singular (n) seines seiner
1a persona plural unseres unserer
2a persona plural eures eurer
3a persona plural ihres ihrer
DECLINACIÓ DE PRONOMS PERSONALS

ich yo mich me mir me, a mí meiner de mí
du dich te dir te, a ti deiner de ti
er él ihn lo ihm le, se, a él seiner de él
sie ella sie la ihr le, se, a ella ihrer de ella
es ello(neutro) es lo (neutro) ihm le, se, a ello seiner de ello
wir nosotros uns nos uns nos, a nosotros unser de nuestro
ihr vosotros euch os euch os, a vosotros euer de vuestro
sie
Sie
ellos, usted/es sie
Sie
los, las ihnen
Ihnen
les, se
a ellos
a usted/es
ihrer
Ihrer
de ellos
de usted/es

De http://www.alemansencillo.com/la-declinacion-alemana

En alemany, segons es dedueix de tot el que s’ha dit, les preposicions regeixen un cas determinat, o dos o més:
“cal tenir present la funció sintàctica que fan els diversos elements que formen la frase per poder declinar-los correctament; així, el complement directe de l’oració apareix en acusatiu, mentre que el complement indirecte apareix en datiu. No obstant això, i independentment de la seva funció sintàctica, existeixen algunes preposicions que regeixen un cas determinat; avui ens centrarem en les d’acusatiu i les de datiu.
En primer lloc, són comunes i variades les preposicions que van seguides de l’acusatiu; a l’oració Er macht nichts ohne den Wagen (Ell no fa res sense el cotxe),  hi trobem la preposició ohne (sense), que forma part d’aquest grup juntament amb d’altres com für (per a), gegen (contra), o dürch (a través de).
D’altra banda, mit (amb), von i aus (de –referit a la procedència–), bei (a/ a prop de), zu (cap a/ a) van seguits de datiu, com a la següent oració: Ich gehe ins Kino nach dem Unterricht (Vaig al cinema després de classe).
Per últim, penseu que, a banda de les preposicions que regeixen un únic cas, d’altres com auf (a/sobre) , zwischen (entre), hinter (darrere), in (a), neben (al costat de/a prop de), über (sobre/per), etc. poden aparèixer acompanyades tant d’acusatiu com de datiu amb un sentit diferent, ja sigui indicant un moviment d’un lloc a un altre (en acusatiu) o bé un estat (en datiu). Als exemples Legen Sie das Buch auf den Tisch / Das Buch liegt auf dem Tisch, el primer implica el moviment de deixar el llibre sobre la taula, mentre que el segon ens descriu simplement la posició del llibre, que es troba sobre la taula.”
http://idiomeslacademia.com/les-preposicions-en-alemany-els-casos/

Abans d’acabar, practiquem la comprensió escrita en alemany, repassant lús dels casos en les diferents funcions sintàctiques: subjecte i complements verbals

“Mit den Satzgliedern Subjekt (Satzgegenstand) und Prädikat (Satzaussage)
kann man einfache Sätze bilden.

z.B. Das Kind spielt. Das Auto fährt. Der Mann kocht. Die Frau arbeitet.
Als Fragesatz: Spielt das Kind? Fährt das Auto? Kocht der Mann? Arbeitet die Frau?

Das Subjekt kann
– ein Nomen / Substantiv
– ein Nomen / Substantiv mit Begleiter
– ein Nomen / Substantiv mit Attribut
– oder auch ein Pronomen
sein.

Das Subjekt (Satzgegenstand)Der Schüler lernt.
Wer oder was? (Nominativ)
Wer oder was lernt? ———–  Der Schüler lernt.

Subjekt: der Schüler”
http://www.grammatikdeutsch.de/html/subjekt-pradikat-info.html

COMPLEMENTS.
Es gibt folgende Objekte:
das Genitivobjekt, das Dativobjekt, das Akkusativobjekt, das Präpositionalobjekt

Das Genitivobjekt (2. Fall)
Frage: Wessen?

Beispiel: Die Überlebenden gedachten der Toten.

Wessen gedachten die Überlebenden?
Sie gedachten der Toten.

________________________________________________________________________________

Das Dativobjekt (3. Fall)
Frage: Wem?

Beispiel: Der Füller gehört mir.

Wem gehört der Füller?
Der Füller gehört mir.

_________________________________________________________________________________

Das Akkusativobjekt (4. Fall)
Frage: Wen oder was?

Beispiel: Er gibt mir das Fahrrad.
Ich erwarte meinen Freund.

Was gibt er mir?
Er gibt mir das Fahrrad.
Wen erwarte ich?
Ich erwarte meinen Freund.

_________________________________________________________________________________

Das Präpositionalobjekt
Frage: Mit wem? Über was? Worüber? (Frage mit der Präposition)

Beispiel: Der Lehrer sprach mit dem Schüler über das Projekt.

Mit wem sprach der Lehrer?
Der Lehrer sprach mit dem Schüler.
Über was (Worüber) sprach der Lehrer?
Der Lehrer sprach über das Projekt.

In manchen Fällen ist nicht klar zu unterscheiden, ob ein selbstständiges Satzglied (Präpositionalobjekt) oder eine Beifügung (präpositionales Attribut) vorliegt.
In Zweifelsfällen gelten beide Möglichkeiten.”
http://www.grammatikdeutsch.de/html/objekte-info.html
En aquesta web, trobareu exercicis per practicar.

Aquest article ha estat publicat en LLENGUA. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *