Període des de la mort d’Alexandre Magne (323) que coincideix pràcticament amb la mort d’ARISTÒTIL, fins el moment en què els romans converteixen Macedònia en província romana (148 a. C) i el sur de Grècia passa a ser la província d’Achaea.
La polis grega perd la seva independència; i Atenes, la seva hegemonia comercial, política i cultural. Les monarquies hel·lenístiques succeixen la petita ciutat-Estat.
- La dinastia ptolemàica a Egipte amb capital a Alexandria (Egipte Ptolemaic).
- La Dinastia Selèucida a Síria amb capital a Antioquia de l’Orontes (Imperi selèucida).
- La dinastia antigònida a Macedònia i la Grècia central (Regne de Macedònia).
- La dinastia atàlida a Anatòlia amb capital a Pèrgam (Regne de Pèrgam).
“Els principals centres culturals es van expandir fora de Grècia, a Pèrgam, Rodes, Antioquia de l’Orontes i Alexandria. Aquest va ser un retrobament de les civilitzacions antigues orientals i gregues que sovint s’inclou en allò que els historiadors han anomenat l'”imperi greco-romà“. Els límits cronològics del període hel·lenístic són, doncs, convencionals i polítics: comencen amb la conquesta d’Alexandre Magne i acaben amb el suïcidi de l’últim gran sobirà hel·lenístic, la reina d’Egipte, Cleopatra VII, amb el qual comença la dominació romana.
Les recerques arqueològiques i històriques recents han propiciat una revaloració d’aquest període i especialment dos aspectes característics de l’època: l’existència i el pes dels grans regnes encapçalats per les dinasties d’origen grec o macedoni (lagides, selèucides, antigònides, atàlides, etc.) i també el paper determinant de les centenes de ciutats la importància de les quals, contràriament a la idea estesa per molt temps, no va declinar.”
http://ca.wikipedia.org/wiki/Per%C3%ADode_hel%C2%B7len%C3%ADstic
La inestabilitat política és permanent. En conseqüència, l’individu ha perdut la referència i se sent perdut. En aquest context s’ha d’entendre la filosofia hel·lenística, el sorgiment de les noves escoles epicúrea, estoica, escèptica que aporten un nou concepte de l’home, la importància de la seguretat personal i la felicitat individual.
“Se busca la seguridad tomando como referencia las leyes inalterables de la Naturaleza, del Cosmos. Se elabora una nueva Física y una nueva Ética de carácter naturalista y cosmopolita.
http://joseantoniomora.50webs.com/images/alejandromagno.jpg
Filosòficament, aquestes dates es poden ampliar una mica, perquè l’estoïcisme, l’epicureisme i de menys abast, l’escepticisme trobaren en els 200 anys següents i més els seus adeptes: MARC AURELI, DIÒGENES D’ENOANDA I SEXT EMPÍRIC en són la prova. Per això parlarem també de LUCRECI I SÈNECA, l’estoic cordobès de l’època romana, i no podem oblidar PANECI, POSIDONI I ANTÍOC, amb els quals estava relacionat CICERÓ.
L’ESTOÏCISME
Fundat per Zenó de Cítion al 301 aC, fundador d’una escola que estava ubicada en un pòrtic (en grec Stoa), d’on prové el nom d’aquest corrent, va ser sistematitzat per Crisip (280-210 aC). Més tard va arribar a Roma essent els representats més destacats Epictec (l’esclau-filòsof, 50-130 dC), Sèneca (el professor de Neró, 4 aC – 65 dC) i Marc Aureli (l’emperador, 121-180).
http://www.filosofar.cat/index.php/historia-de-la-filosofia/pensament-antic/59-hellenisme/245-lestoicisme
Etapes:
- Estoïcisme antic (fins al segle III aC): on es creen les bases de la filosofia, amb pensadors com el fundador Zenó, Aristó de Quios, Cleantes (filòsof), Crisip de Soli i Antípater de Tars.
- Estoïcisme mitjà (fins al segle I aC): on s’incorporen elements d’altres escoles filosòfiques, amb pensadors com Paneci de Rodes o Posidoni
- Estoïcisme tardà (posterior al segle I aC): on augmenta l’èmfasi en la moral i que va perdurar a Roma, amb pensadors com Sèneca, Epictet o Marc Aureli.
L’ús lògic del llenguatge i, en especial, l’estudi de les proposicions gramaticals va centrar l’interès dels estoics, que van distingir entre el signe o significant i la cosa significada o significat. Aquest darrer, que és immaterial, estableix una relació entre la realitat de les coses i la realitat de les paraules.
L’Ètica és la culminació de tota la doctrina estoica. La física ensenya a conèixer la natura, la lògica ensenya a pensar segons l’ordre necessari de la natura, la tasca de l’ètica és ensenyar-nos a viure d’acord amb la natura. Aquest és el bé moral de l’home. La virtut és la disposició permanent a viure d’acord amb la raó i el deure. I els estoics insisteixen en que la virtut és una sola i no admet graus.
Ser feliç és ser virtuós, mitjançant l’adaptació a les circumstàncies que proporciona l’autarquia o autosuficiència.
“Las obras que nos quedan de Séneca se pueden dividir en cuatro apartados: los diálogos morales, las cartas, las tragedias y los epigramas. La filosofía de Séneca se diluye en estas obras. No escribió una obra sistemática de filosofía; su pensamiento filosófico, sus ideas estoicas, se expresan a lo largo de toda su obra y llenan el comentario de todas las situaciones.”
http://es.wikipedia.org/wiki/S%C3%A9neca
Text Cuestiones naturales. Fragment
“ I. Todo el estudio del universo se refiere al cielo, a la región sublime y a la tierra. La primera parte considera la naturaleza de los astros, su magnitud, la forma de los fuegos que rodean al mundo; si el cielo es cuerpo sólido, materia firme y compacta o tejido sutil y tenue; si recibe o imprime movimiento; si tiene los astros debajo o adheridos a su propia sustancia; como ordena el sol la vuelta de las estaciones; si retrocede en su carrera, y otras muchas cuestiones semejantes. La segunda trata de lo que ocurre entre el cielo y la tierra: las nubes, las lluvias, las nieves, «los truenos que espantan a los hombres» y cuantas revoluciones experimenta o produce el aire. Llamamos sublime a esta región, porque se encuentra más elevada que el globo. La tercera se ocupa del campo, de las tierras, de los árboles, de las plantas, y, por hablar como los jurisconsultos de todo lo que se adhiere al suelo. ¿Por qué, dirás, colocas la cuestión de los terremotos en la parte en que hablas de los truenos y relámpagos? -Porque siendo causa de los terremotos el viento, que solamente es aire agitado, aunque este aire circule por debajo de tierra, no es en este punto donde se le debe considera, sino que es necesario verle con el pensamiento allí donde la naturaleza lo ha colocado.”
Obres digitaltitzades ttp://bdh.bne.es/bnesearch/Search.do?field=autor&text=%22S%C3%A9neca%2c+Lucio+Anneo%22&showYearItems=&exact=on&textH=&advanced=false&completeText=&language=esEnhttp://www.cayocesarcaligula.com.ar/grecolatinos/seneca/cuestiones_naturales/portada.html
******
EPICUREISME. Epicur de Samos, testimoni d’un món en crisi (341-270 aC) i els seus deixebles.
- La por al destí (o fatalitat), entès com una força ineluctable que regularia la vida de les persones. El remei està a saber que qualsevol fenomen universal és causat pels àtoms i als seus enllaços, i que aquests enllaços són produïts per forces mecàniques amb un polsim d’atzar. Res no és necessari i, per tant, no hi res més o menys màgic, com el destí.
- La por als déus, que poden castigar-nos si s’enfaden amb nosaltres.. Els déus estan compostos per àtoms subtilíssims i viuen en regions molt allunyades, i no s’ocupen en absolut dels afers humans. Epicur nega, doncs, la providència i el govern divins.
- La por a la mort. L’ànima humana està composta per àtoms eteris i subtils, però al cap i a la fi, materials. Per tant, després de la mort no hi ha res, no queda res: ni el cos ni l’ànima. Epicur ho expressa d’aquesta forma tan genial: El mal més espantós de tots, que és la mort, no és res per a nosaltres. En efecte, mentre vivim, la mort no existeix i quan la mort arriba, aleshores som nosaltres que hem deixat d’existir. Per tant, la mort no existeix per als vivents ni per als morts; per als vivents ella no és, i els morts ja no són ells (Carta a Meneceu).
- La por al dolor. El dolor dura poc i és fàcilment suportable.
Un cop eliminades les nostres pors a partir de la interpretació mecanicista de la naturalesa, Epicur inicia el seu discurs ètic: l’eliminació de tot dolor defineix la magnitud del plaer. Interès en mostrar les condicions que estableixen una vida lliure de pertorbacions. Intenta mostrar com arribar a aquest estat. La virtut és un mitjà per arribar-hi.
Natural i necessari | Natural però innecessari | Ni natural ni necessari |
Amics | Una casa gran | Fama |
Llibertat (autodeterminació) | Banys privats | Poder |
Reflexió (sobre les principals fonts d’ansietat: mort, malaltia, pobresa, superstició) | Banquets | |
Aliment, aixopluc, roba | Servents | |
Peix, carn |
- Llibres I i II : dedicats als àtoms i a la formació dels corpuscles.
- Llibres III i IV : dedicats als homes.
- Llibres V i VI : dedicats al món, de forma més genèrica.
La seva obra és una exposició de la doctrina d’Epicur, però mitjançant el vers. Cal assenyalar que el De rerum natura fou « editat » – i salvat de l’oblit – després de la mort de Lucreci per Ciceró, que admirà la qualitat poètica de l’obra. El poema afirma l’eternitat de la matèria, feta per àtoms que es mouen en un buit, incloent l’ànima humana. Tot el que viu està destinat a morir, perquè l’univers conté déus però aquests són indiferents a la sort de les criatures, que no són creació seva sinó fruit de la combinació de partícules i moviments diversos.
El coneixement humà sorgeix dels sentits, ja que la raó és fal·lible en les seves inferències. Aquests sentits recullen les dades de l’exterior i ajuden l’home a cercar el plaer i evitar el dolor, com a principi que guia la seva conducta. El dolor ve de la por, especialment la por als déus i a la mort, sense comprendre que la divinitat no juga cap paper en l’existència i que la mort és solament la transformació de la matèria en un altre ésser, com passa contínuament a la natura.
http://ca.wikipedia.org/wiki/Lucreci
http://ca.wikipedia.org/wiki/De_rerum_natura
L’ESCEPTICISME: PIRRÓ I TIMÓ.

L’escepticisme com a teoria filosòfica construeix paral·lelament una teoria del coneixement i una ètica a partir de la contemplació de la pluralitat d’opinions. Hom observa diàriament que tot el que és veritat per a uns és mentida per a altres. A partir d’aquí, l’escèptic proclama que: “tot són opinions”. I que l’única postura sàvia és la suspensió del judici -o epokhé- i el silenci -o afàsia-, és a dir, la no-afirmació (o no-assertació) de la realitat de res.(…)
Molt en resum, els arguments de l’escepticisme, mil vegades repetits des de l’antiguitat fins avui, són dos:
1. La diversitat de les opinions humanes i les contradiccions dels filòsofs. Cada dos filòsofs hi ha tres opinions i no hi ha bestiesa al món que no hagi estat defensada per algun filòsof.
2. La relativitat del coneixement. Tot depèn de com es mira.”(…)
Es discuteix si la doctrina escèptica s’originà, cronològicament, en els ambients de l’Acadèmia mitjana o si constituí una mena de doctrina secreta de caire postplatònic.
http://www.alcoberro.info/planes/esceptic.htm
Recull l’herència de l’atomisme de Demòcrit i el relativisme dels sofistes.
http://timerime.com/es/evento/935967/Pirr+dElis/
ELS CÍNICS
El cinisme és una doctrina ètica hel·lenística difícil de definir perquè no consisteix exactament en un conjunt de teories, sinó en una actitud o tarannà vital: “Ser cínic” és un temperament o una idiosincràsia. Encara vull el mot serveix per designar un falsari, un personatge que “va a la seva”, amoralista, descregut i irònic… i que gaudeix en la seva provocació. Els cínics antics eren anomenats cratini (peluts) i, tot i no ser sempre considerats com a personatges d’una moralitat superior, se’ls valorava pel seu paper de revulsiu social. Intentarem més tard distingir el cinisme modern del cinisme clàssic, però d’una manera arquetípica el cinisme constitueix un exemple del que avui s’anomena “moral d’actituds”, en què el realment valuós és la personalitat i l’acte és un gest exemplar o simptomàtic que cal interpretar més en funció de “qui” el fa, que no pas de “què” es fa.
CICERÓ (106-assassinat 43 a.C.) Orador, polític, escriptor i filòsof llatí d’orientació eclèctica. Autor de
- De re publica, que proposa com a millor sistema polític el resultat de la fusió de la monarquia, l’oligarquia i la democràcia.
- De legibus, sobre el dret natural, les lleies sagrades i l’ordre estatal, així com sobre les funcions pròpies dels magistrats.
- Consolatio de la mort de la seva filla Tulia, on defensa la immortalitat de l’ànima.
- De finibus bonorum et malorum (Sobre el bé i el mal, contraposició de les teories epicúries, estoiques, platòniques i peripatétiques).
- De officiis (Sobre els deures; potser l’obra mestra de Ciceró. L’últim dels seus tres llibres és el més personal, escrit parcialment sota la seva indisposició contra la tirania de Marc Antoni).
entre altres obres.
A Rodes va rebre una gran influència de l’estoic Posidoni d’Apamea i, en els seus escrits, es manifesta també la influència de Paneci, encara que la seva major influència la representa l’intent d’Antíoc d’harmonitzar i sintetitzar el pensament dels grans filòsofs antics i dels grans corrents del pensament, de les que només es va separar de forma radical de l’epicureisme, encara que va tenir l’honradesa intel·lectual de fer publicar el De rerum natura de Lucreci. En general, era fonamentalment escèptic pel que fa a la filosofia natural, es va orientar cap al estoïcisme en ètica i va practicar un eclecticisme tenyit de l’escepticisme propi d’Antíoc.
http://www.pensament.com/filoxarxa/filoxarxa/Ciceron.htm
http://www.xtec.cat/~sgiralt/labyrinthus/roma/litterae/cicero.htm
http://ca.wikipedia.org/wiki/Cicer%C3%B3
Més bibliografia: Quadre sinòptic de l’època hel·lenística
http://cibernous.com/crono/cuadros/cuadro3.html
Retroenllaç: LA FILOSOFIA HEL·LENÍSTICA | ence...