LA LITERATURA CATALANA I CASTELLANA ENTRE EL MODERNISME I L’AVANTGUARDISME.

File:Ramon Casas - MNAC- Eugeni d'Ors- 027305-D 006463.jpgEugeni D’Os vist per Ramon Casas
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ramon_Casas_-_MNAC-_Eugeni_d%27Ors-_027305-D_006463.jpg

EL “NOVECENTISMO” O GENERACIÓ DE 1914 I  EL  “NOUCENTISME”
El moviment literari i artístic que sorgeix a Espanya després del Modernisme i com a reacció í alternativa a aquest,  a partir de la segona dècada del segle XX, es coneix amb el nom de Novecentismo/Noucentisme.
Als autors castellans se’ls engloba de vegades dins el terme de “generación de 1914”, any en què assoleixen el seu moment d’esplendor. Ara bé, el terme “novecentismo” és la traducció del mot català noucentisme encunyat per Eugeni d’Ors, “Xènius”.
Veure http://www.escriptors.cat/autors/orsed/index.php per conèixer obra d’Eugeni d’Ors.
“Format culturalment durant el tombant de segle, Eugeni d’Ors i Rovira (Barcelona, 1881 – Vilanova i la Geltrú, 1954) constitueix un cas exemplar i primerenc de professionalització de l’intel·lectual català com a escriptor i com a organitzador de la cultura.
A partir del 1906 publicarà amb assiduïtat quotidiana a La Veu de Catalunya el Glosari, columna d’opinió a través de la qual s’erigeix en verbalitzador del noucentisme i en el màxim teòric d’aquest corrent politicocultural al servei del reformisme burgès.” (Josep Murgades http://lletra.uoc.edu/ca/autor/eugeni-dors)

Veure també definició de Noucentisme: <http://lletra.uoc.edu/ca/periode/el-noucentisme>
El Glosari (1906-1921) -continuat sota la mateixa rúbrica, Glosario, al llarg de la seva etapa espanyola als diaris ABC primer, i Arriba España durant la guerra- és la seva gran obra, veritable pedrera d’on sorgeixen directament o indirecta totes les altres, tant les d’intencionalitat més inequívocament literària (La Ben Plantada, 1911; Gualba, la de mil veus, 1915; i Lliçó de tedi en el parc, 1916), com les d’ambició més ideològica (Filosofia de l’Home que treballa i que juga, 1914; Lletres a Tina, 1914-1915; La Vall de Josafat, 1918-1919; i El nou Prometeu encadenat, 1920).
El que ha fet que en literatura castellana es parlés de generació del 1914 ha estat la coincidència en ells de diferents aspectes:
-Un esdeveniment generacional: La primera guerra mundial que exercí gran influència en el panorama cultural espanyol.
-Una formació intel·lectual universitària 
-Guía: Ortega y Gasset (veure entrada dedicada a ell);
-Finalització de la generació anterior (la modernista-98); 
-Participació en actes col·lectius comuns.
-Col·laboració a les mateixes  revistes (Occident, España);
-Llenguatge generacional: art intel·lectual dirigiy a una minoria culta;
-Relacions personals; naixement en pocs anys de diferència .  
Les característiques generals del moviment estètic castellà són.
Características generales
“•En política, estos autores se sitúan dentro de lo que se conoce como “reformismo burgués” en posturas que van desde el liberalismo a la social-democracia.
•Encarnan un nuevo tipo de intelectual: no bohemio; universitario; objetivo y racional; se dirige a una minoría culta.
•Europeísmo: están abiertos a las nuevas ideas que provienen de Europa, pero no por eso se olvidan de la preocupaci ón por el problema de España.
•Reaccionan contra el arte del siglo XIX. Por eso huyen del sentimentalismo; prefieren una postura intelectualista y hacen una literatura para la minoría.
•Hacen un arte puro, que busca el placer estético, formal.
•Renovación de la lengua literaria mediante la ampliación del vocabulario (uso de cultismos, neologismos, tecnicismos, vulgarismos…)”

Veurem aquí la novel·la: Gabriel Miró, Ramón Pérez de Ayala, Wenceslao Fernández Flores i Benjamín Jarnés.
  
http://www.cervantesvirtual.com/portales/gabriel_miro/autor_cronologia/
http://www.enciclopedia.cat/enciclop%C3%A8dies/gran-enciclop%C3%A8dia-catalana/EC-GEC-0042853.xml#.UuAGqvspZcs
http://www.biografiasyvidas.com/biografia/p/perez_de_ayala.htm
http://www.biografiasyvidas.com/biografia/j/jarnes.htm

Gabriel Miró (Alacant, 1879-Madrid, 1930)

Llicenciat en Dret.

El 1901 publica el seu primer llibre: La mujer de Ojeda (Ensayo de novela) i col·labora a la revista El Ibero.

1903

Publica Hilván de escenas

1904 Publica Del vivir (Apuntes de paisajes leprosos), la primera obra que reconeix com a seva. 1908 Publica La novela de mi amigo.

1909  Apareixen les novel·les La palma rota, El hijo santo i Amores de Antón Hernando.

1910 El nomenen cronista provincial.

Les seves novel·les llargues són Las cerezas del cementerio (1910), El abuelo del rey (1915), Nuestro Padre San Daniel (1921) i El obispo leproso (1926). Publicà reculls de contes o d’impressions paisatgístiques: El humo dormido (1919), Figuras de la Pasión del Señor (1916-17) i —amb ell mateix com a protagonista, sota el nom de Sigüenza— El libro de Sigüenza (1917) i Años y leguas (1928), potser la seva millor obra. També escriví La novela de mi amigo (1908), Amores de Antón Hernando (1909), Del huerto provinciano (1912) i Los amigos, los amantes y la muerte (1915)

Wenceslao Fernández Flores

(La Coruña, 1885 – Madrid, 1964)

Premio Nacional de Literatura de España Obres més conegudes: El bosque animado, El malvado Carabel, Volvoreta.

Els crítics solen distingir dues etapes de la seva activitat novelística:

Primera etapa, corresponent a la seva època juvenil, apareix com un escriptor realista amb una visió pessimista de la vida, que s’entreveu a través d’una subtil ironia. Pertanyen a aquesta etapa Tinieblas en la cumbre (1907), novel·la picaresca; A. M. D. G. (1910), obra de caràcter antijesuític; La pata de la raposa (1912), anàlisis de l’amor pur i sensual; Troteras y danzaderas (1913), descripció de la vida bohemia de Madrid.

Segona etapa, que comença amb Belarmino y Apolonio (1921) i en què abandona el realisme a favor del simbolisme caricaturesc. En ella analitza el tema del dubte trascendental en una ànima profundament religiosa. Pertanyen també a aquesta etapa Luna de miel, luna de hiel (1923), Los trabajos de Urbano y Simona (1923) y Tigre Juan (1926), considerada com la millor novel·la de Pérez de Ayala

Extret de Viquipèdia.

“La mayor parte de la crítica considera que la etapa de madurez literaria de Gabriel Miró se inicia con Las cerezas del cementerio (1910), cuya trama desarrolla el trágico amor del hipersensible joven Félix Valdivia por una mujer mayor (Beatriz) y presenta —en una atmósfera de voluptuosidad y de intimismo lírico— los temas del erotismo, la enfermedad y la muerte.”http://es.wikipedia.org/wiki/Gabriel_Mir%C3%B3
“Ricardo Gullón ha calificado los relatos de Miró como novelas líricas. Son, por tanto, obras más atentas a
la expresión de sentimientos y sensaciones que a contar sucesos, en las que predominan

  1. La técnica del fragmentarismo,
  2. La utilización de la elipsis y
  3. La estructuración del relato en escenas dispersas, unidas a través de la reflexión y la rememoración.

La temporalidad constituye el tema esencial de la obra del autor alicantino, quien incorpora el pasado a un presente continuado, por medio de las sensaciones, la evocación y el recuerdo. Como, antes que él, hiciera Azorín.
Lo sensorial es en la literatura mironiana una forma de creación y conocimiento, de ahí

  1. La riqueza plástica de su obra,
  2. El uso de las sinestesias y de imágenes sensoriales,
  3. La adjetivación sorprendente
  4. El léxico riquísimo.”
Wencesalo Fernández Flórez: 
“Publicó unas cuarenta novelas y libros de relatos de humor, caracterizados éstos por un fino humor irónico de sesgo gallego a veces cercano a lo fantástico. Se muestra muy sensible al paisaje galaico que envuelve en un profundo lirismo. Muchas de sus novelas y relatos poseen contenidos simbólicos. No se muestra un innovador en cuanto a las formas y estructuras novelísticas, sino que sigue académicamente los modos de la narrativa tradicional. 
Existen en él reminiscencias de Stendhal y de Eça de Queiroz”.

http://es.wikipedia.org/wiki/Wenceslao_Fern%C3%A1ndez_Fl%C3%B3rez

Ramón Pérez de Ayala


(Oviedo, 1880 – Madrid, 1962)

Estudià Dret a Oviedo sota la protecció de Leopoldo Alas, «Clarín». Allí va entrar en contacte amb els pensadors del krausisme, com  Rafael Altamira, Posada i d’altres.

Novel·les:

    Sonreía (1909, novela corta aparecida en Los Contemporáneos)

    Tinieblas en las cumbres (1907)

    A. M. D. G. (1910)

    La pata de la raposa (1911)

    Troteras y danzaderas (1913)

    Prometeo, Luz de domingo i La caída de los limones («novelas poemáticas de la vida española») (1916; novelas cortas)

    Bajo el signo de Artemisa (1924)

    El ombligo del mundo (1924)

    Los trabajos de Urbano y Simona (1923)

    Belarmino y Apolonio (1921)

    Tigre Juan y El curandero de su honra (1926; novel·la en dos volums).

Obra lírica i assajos veure viquipèdia.

Sobre Benjamín Jarnés, estudi de Gullón:
Les característiques de l’obra de Jarnés són:

  • Pèrdua de la importància del fil argumental en favor d’altres elements del relat.
  • Fragmentarisme: les novel·les no han de contar una història una història amb començament, nus i desenllaç sinó ensamblar fragments (de vegades publicats abans com a contes o fins i tot com a capítols d’altres novel·les, com per exemple a El profesor inútil).
  • Metaficció: les novel·les no pretenen fer la impressió de contar fets reals sinó que remaquen la seua condició de construccions ficcionals. Un dels recursos habituals és la recreació de mites, que li serveixen de guió per construir una altra història (per exemple a El profesor inútil) o la paròdia de gèneres com ara la novel·la rosa (a Teoria del zumbel).
  • Pel que fa a la temàtica, l’obra de Jarnés planteja la necessitat d’una vida més plena, més lliure, oberta als plaers dels sentits. Inspirat pel raciovitalisme d’Ortega y Gasset, Jarnés defensa la complementarietat de raó i sentits, la importància dels valors vitals i del gaudi estètic.
  • BENJAMÍN JARNÉS (Codo, Saragossa, 7 d’octubre de 1888 – Madrid, 1949)

    Als dotze anys ingressa al Seminari de Belchite, com a forma d’obtenir una educació que els seus pares no li podrien donar d’una altra manera. El 1909 abandona el seminari i a l’agost és reclutat per fer el servei militar. Una vegada acabat aquest, decideix continuar a l’exèrcit com a manera de guanyar-se la vida sense haver de tornar a la carrera eclesiàstica, envers la qual no se sent atret. És destinat a Saragossa com a secretari del jutjat militar. Mentrestant comença a estudiar Magisteri com a alumne lliure. D’aquesta època daten les seues primeres publicacions a periòdics i revistes regionals i a publicacions militars. El 1916 assoleix el títol de mestre i es casa amb Gregoria Bergua Alatuey. El 1918 és destinat a Larache, al Marroc, on roman fins al 1920, any en què es trasllada a Madrid. Allà començarà a relacionar-se amb el cercles avantguardistes, amb escriptors com Ramón Gómez de la Serna, Guillermo de Torre i intel·lectuals com José Ortega y Gasset, entre d’altres. Col·laborà a diverses revistes, com ara Alfar, Plural (revista)Plural i, des del 1925, la Revista de Occidente, on participarà ja assíduament fins a l’esclat de la guerra i on va esdevenir un dels més importants crítics literaris.

    Novel·les:   1926 El profesor inútil, 1928 El convidado de papel, 1929 Paula y Paulita, 1929 Locura y muerte de Nadie

        1930 Viviana y Merlín,  1930 Teoría del zumbel,  1931 Escenas junto a la muerte,  1932 Lo rojo y lo azul,  1935 Tántalo

        1935 Libro de Esther,  1936 Don Álvaro o la fuerza del tino

        1940 La novia del viento,  1942 Orlando el Pacífico. Cuento de hadas

        1943 Venus Dinámica

        1944 Constelación de Friné (amb el seudònim Julio Aznar, personatge d’algunes novel·les anteriors)

        1948 Eufrosina o la Gracia

        1980 Su línea de fuego (pòstuma)

ELS NOUCENTISTES CATALANS: 
Els artistes noucentistes van maldar per donar vida a la cultura catalana oficial. Va ser un moviment únic perquè, per primera vegada a la història, política, institucions, art, literatura i música van confluir en un mateix objectiu.

El Noucentisme va néixer en un període molt complex i fèrtil, tant políticament com culturalment, de la història de Catalunya. Malgrat que és complicat acotar-lo, es podria dir que va néixer el 1906 i es va perllongar fins al 1923. Aquest nou moviment va penetrar en la política, les institucions, l’estètica, la literatura i l’art. Va ser culturalment i políticament molt actiu i va tenir dos grans referents. Per una banda, la Catalunya ciutat, que era Barcelona entesa com a gran metròpoli de la cultura catalana. Per l’altra, el Mediterrani i la tradició. Es va expandir per tot Catalunya, la Catalunya del Nord i les Illes Balears. Tots aquests territoris van compartir un conjunt d’esdeveniments estètics, polítics i artístics.
Els primers impulsors provenien del modernisme.
 Josep Carner i Puig-OriolJ.Carner  

<http://lletra.uoc.edu/ca/periode/el-noucentisme>



Miquel Costa i Llobera (Pollença, 1854-Palma de Mallorca, 1922)

Cursà estudis de Dret a Barcelona, on conegué Marià Aguiló i Antoni Rubió i Lluch, i a Madrid. Viatjà a París i conreà, en aquesta primera etapa, poesia romàntica, que quedarà concretada en el volum Poesies (1885) i en el seu poema més conegut, Lo pi de Formentor (1875). Paral·lelament es formà en la lectura dels clàssics, especialment Horaci i Virgili i publicà el 1885 Oda a Horaci.
El paisatge mallorquí es podia palpar a ‘La Vall’ (1873) i a ‘El pi de Formentor’ (1875). En els versos d’aquests poemes, el poeta descrivia les zones de Pollença i Formentor, que esdevenien un símbol del Mediterrani. Costa i Llobera anhelava apropar-se a Déu a través de les descripcions precises d’aquests paisatges, que li suggerien un ideal de vida elevada.

Mentrestant manifesta la seva vocació religiosa i va a estudiar a la Universitat Gregoriana de Roma (1885-1890), on s’ordena sacerdot i es doctora en Teologia.

  • Poesies (1885)
  • De l’agre de la terra (1897)
  • Tradicions i fantasies (1903)
  • Horacianes (1906)
  • Visions de Palestina (1908)
  • Sermons panegírics (1916)
  • Lo pi de formentor. Fragment:
Mon cor estima un arbre! Més vell que l’olivera,
més poderós que el roure, més verd que el taronger,
conserva de ses fulles l’eterna primavera,
i lluita amb les ventades que assalten la ribera,

com un gegant guerrer.
No guaita per ses fulles la flor enamorada,
no va la fontanella ses ombres a besar;
mes Déu ungí d’aroma sa testa consagrada
i li donà per terra l’esquerpa serralada,

per font la immensa mar.
Quan lluny, damunt les ones, renaix la llum divina,
no canta per ses branques l’ocell que encativam;
el crit sublim escolta de l’àquila marina,
o del voltor que puja sent l’ala gegantina

remoure son fullam. 
http://lletra.uoc.edu/especials/folch/costaill.htm
http://ca.wikipedia.org/wiki/Costa_i_Llobera

Joan Alcover (Palma, 1854-1926)
Poesia

  • Cap al tard. Barcelona: Gustau Gili, 1909; Palma: Moll, 1997.
  • Poemes bíblics. Barcelona: 1918; Palma: Impremta Mossèn Alcover, 1942.
  • Antologia poètica mínima. Mèxic D.F.: Biblioteca catalana, 1946.
  • Cap al tard/ Poemes bíblics. Barcelona: Edicions 62-La Caixa, 1981 (1998, 4ªed).
  • Jardí desolat. Antologia poètica. Barcelona: La Magrana, 2000.
  • Troba en el paisatge correspondències simbòliques amb el seu estat d’esperit. Malgrat tot, no l’atrauen els elements extrems del moviment Modernista i s’identifica, en canvi, amb un cert vessant del Noucentisme incipient, pel que comportava de contenció expressiva i de rigor formal.  

     
    NARCÍS OLLER (Valls, 1846 – Barcelona, 1930). 
    Primer gran novel·lista català de la Renaixença, és considerat el creador de la novel·la catalana moderna.

    Ocupa un lloc destacat en el marc global de la novel·la realista gràcies a obres com La papallona (1882), L’Escanyapobres (1884), Vilaniu (1885), La febre d’or (1890-1892)… 

    Col·laborà en diferents revistes: “La Renaixensa”, “La Il·lustració Catalana” i “L’Avenç”. 
    La segona època d’Oller (1893-1906) és coetània del Modernisme i del segon naturalisme català. L’autor començà a trobar-se desplaçat i la seva influència disminuí, bàsicament per dues raons: la mort d’Yxart i Sardà, els seus mentors, i la de mostrar-se en contra de les darreres tendències del Modernime. En aquesta època escriví una petita peça teatral, titulada La brusa (1899), un recull de contes, Figura i paisatge, (1897) i dues novel·les: La bogeria (1899), l’obra més naturalista de l’autor, que té com a tema el determinisme biològic, i Pilar Prim (1906), una novel·la psicològica. La tercera etapa es pot emmarcar des de Pilar Prim fins a la seva mort, quedant arraconat pels noucentistes.
     La bogeria (1899) o Pilar Prim (1906). De formació romàntica, es va anar decantant cap a l’opció estètica naturalista propera a Émile Zola. Va aconseguir, no obstant, un estil propi, que el mateix Zola en una carta-pròleg a la traducció francesa de La papallona va especificar.
    Narcís Oller va incorporar temes i una visió del món inèdits en la literatura catalana vuitcentista. 


    Així comença L’Escanyapobres.

    “Els mercats de Pratbell, d’antiga anomenada, van arribar a llur més gran esplendor pels contorns de l’any 50 de la passada centúria. Acabava d’estrenar-se el tros de carretera de Madrid a Granada, que travessa Pratbell; i, essent aquesta vila cap de jornada o de rellevament, en tocà els resultats ben aviat. Els blats de l’Urgell i de l’Aragó hi abocaven a torrentades els carros, i era negoci gras no deixar-los passar endavant, proveït com estava el país de salts d’aigua i bons molins. Així fou que, en un obrir i tancar d’ulls, l’esperit especulador dels de Pratbell comprengué la jugada i plantà arreu tota la vila magatzems de grans, cavant sitges vora mateix dels cups.
    Un dels magatzems que cridà l’atenció des de primera hora fou el que al carrer de la Roca, vora el Portal Gran i a vint passes del Pallol, obrí l’Oleguer. «Per què?, Qui era l’Oleguer?, amb quins poders comptava?» Heus aquí les preguntes que es feia tothom, l’enigma que capficava els de Pratbell, en passar pel carrer de la Roca.
    —¿L’Oleguer, aquell minyó traginer, fill de qui sap on, que fins ara ha menat matxos? Si és més pelat que una rata! Si encara en els cabells du rastre de les pallisses on dormia! D’on ha tret els diners? 


    JOAQUIM RUYRA (Girona, 1858 – Barcelona,1939)


    Narrador i prosista. Comença escrivint en castellà. En català, es dóna a conèixer als Jocs Florals de Girona (1891, 1894 i 1896), Barcelona i Olot (1895) amb poemes de to èpic i romàntic que mereixen diverses distincions. El 1896 obté el Premi Extraordinari del Consistori dels Jocs Florals de Barcelona amb “Mar de llamp”, “La mirada del pobret” i “Les senyoretes del mar”, relats molt breus que denoten una síntesi ben personal d’elements romàntics i meravellosos, folklòrics i realistes, amb influència de Dante i Poe. El 1897 publica nombrosos poemes simbolistes, parnassians i traduccions de Verlaine a La Veu de Catalunya que el converteixen en un innovador important de la versificació. Aquests guanys són incorporats en les nombroses narracions i novel·les breus que publica en diaris i revistes. 
    La seva obra cabdal està constituïda per tres reculls de relats: Marines i boscatges (1903). El 1920 publica Pinya de rosa, reedició ampliada de Marines i boscatges. Entre flames (1928), el tercer i últim recull narratiu, té ja un marcat to miscel·lani i d’homenatge, La parada (1919) . 
    També va conrear la poesia: El País del Pler (1906), Non-non (1916), Fulles ventisses (1919) i La cobla (1930), el teatre i la crítica literària. El seu univers literari se centra en el mar i la costa; en concret a Blanes d’on provenia la seva família. Va estudiar a Barcelona la carrera de Dret, que no va arribar a exercir perquè, segons declarava, “exercir la carrera m’hagués impedit d’escriure”. 

    Al llarg de 1903 publica els quinze relats de Marines i boscatges en forma de fulletó a la revista Joventut i a partir d’aquell moment es converteix en model narratiu per a les noves generacions. Marines i boscatges va ser reeditada el 1920 amb el títol Pinya de rosa, tot afegint un relat llarg. Conté la novel·la breu “El rem de trenta-quatre”, on descriu el naufragi d’una barca de mitjana i on es troben algunes de les descripcions més belles de la natura, comparables a J. Conrad o R. Stevenson. 

    La seva narrativa es ressent, en part per la transformació i debat en què es troba el gènere narratiu en les primeres dècades del segle XX, però també per la profunda crisi personal que viu l’escriptor, propiciada per una afecció bronquial crònica, aguditzada entre 1901 i 1906 que l’obliga a passar temporades en climes més càlids (Gran Canàries, Màlaga i Alacant) i que el porten paulatinament a una posició cristiana militant.
    Ruyra és un dels grans contistes moderns dels segle XX, també en la línia d’Edgar A. Poe, el seu autor preferit. Destaca per la psicologia de personatges en relats com “La Fineta” i “Jacobé” on s’hi revela la visió fatalista del món. També destaca la seva font folklòrica i popular amb relats com “La vetlla dels morts” o “El malcontent”. 

    GUERAU DE LIOST (Olot, 1878 – Barcelona, 1933) 
    pseudònim literari de Jaume Bofill i Mates. Poeta, polític destacat del catalanisme conservador que funda Acció Catalana i té diversos càrrecs públics al llarg de la seva vida: regidor de l’ajuntament de Barcelona, diputat de la Mancomunitat i diputat també a Madrid. 

    Obra poètica

  • La muntanya d’ametistes. Barcelona: Octavi Viader, 1908; Barcelona: Lluís Gilí, 1933; Barcelona: Edicions 62, 1985.
  • En els somnis. 1913.
  • La ciutat d’ivori. Barcelona: La Revista, 1918.
  • Selvatana d’amor. Barcelona: Gustau Gili, 1920.
  • Ofrena rural. Sabadell: La Mirada, 1926.
  • Sàtires. Barcelona: Edicions de la Revista de Poesia, 1928; Barcelona: Selecta, 1966; Barcelona: Quaderns Crema, 1999.
  • Sàtires clericals. 1978.
  • Somnis. Barcelona: Lluís Gili, 1913; Barcelona: Edicions 62, 1993.
  • Com a poeta fa una obra de marcats arrels ruralistes, de la qual destaquen els llibres La Muntanya d’Ametistes (1908) i Sàtires (1927). Però també hauríem d’esmentar els seus llibres d’assaig polític, sobretot els que exposen el seu pensament, enfrontat aleshores en molts aspectes al de Francesc Cambó. 

    Les Sàtires (1927), el seu llibre més important, és un retrat exquisit de la Barcelona burgesa i menestral dels anys 20, on es caricaturitzen els vicis humans i les petites i miserables passions de tots els dies. Guerau escriu amb tendresa i urbanitat, però també amb una crítica fiblant, de vegades irritada. La ironia amb la que estan escrites estableix una certa distància davant del model moral que ell mateix ha exposat. L’autor mai no afirma res sense contemplar, abans, la seva refutació i per això mai no queda mai en fals. Guerau de Liost no és mai equívoc ni escèptic, només és profundament perspicaç.
    Bella Ciutat d’ivori, feta de marbre i or:
    tes cúpules s’irisen en la blavor que mor,

    i, reflectint-se, netes, en la maror turgent,
    serpegen de les ones pel tors adolescent.

    L’ivori té la gràcia d’un marbre constel·lat
    d’aurífiques polsines, com una carn d’albat.

    Bella ciutat de marbre del món exterior,
    esdevinguda aurífica dins un esguard d’amor!

    Ets tota laborada amb ordenat esment.
    Et purifica el viure magnànim i cruent.

    I, per damunt la frèvola grandesa terrenal,
    empunyaràs la palma del seny – que és immortal.

    Guerau de Liost: “Pòrtic”, dins La ciutat d’ivori, 1918
    http://www.xtec.cat/~malons22/personal/poesia%20noucentista.htm

    Carles Soldevila i Zubiburu (Barcelona, 18921967). Germà de l’historiador Ferran Soldevila, va ser dramaturg, poeta, periodista i novel·lista català. Va endegar una important tasca com a promotor cultural, amb l’objectiu d’educar en els valors del Noucentisme el públic barceloní de l’època.

    • Lletanies profanes (1913)
    • Plasenteries (1917)
    • Full de Dijous, L’abrandament (1918)
    • Civilitzats tanmateix (1921), teatre, traduïda a l’italià per Luigi Pirandello (estrena: Teatre Romea, Barcelona, 22-12)
    • Déu hi ha més que nosaltres (1925)
    • El senyoret Lluís (1926)
    • Lau o les aventures d’un aprenent de pilot (1926)
    • Vacances reials (1923) (Teatre Romea)
    • Bola de neu (1927)
    • Els milions de l’oncle (1927)
    • Fanny (1929)
    • Eva (1931)
    • Valentina (1932) (estrena: Teatre Romea, Barcelona; nova versió estrenada el 1934 al Teatre Pompeia, Barcelona, 15-11) (Premi Joan Crexells de narrativa, 1933)
    • Escola de senyores (1930)
    • Necessitem senyoreta (1935)
    • Moment musical (1936) dins la trilogia Els anys tèrbols amb Bob és a París (1952) i Papers de família (1960)
    • Del llum de gas al llum elèctric (1951), memòries
    • Obres completes (1967)

    http://ca.wikipedia.org/wiki/Carles_Soldevila

    ROSINA (atansant-se a Eduard): Avui encara no m’has dat el bon dia.
    EDUARD (abraçant-la): Ara te’l donaré tan llarg com vulguis…
    ROSINA: Prou, que he de fer el dinar.
    (Fuig dels braços d’Eduard i torna a la feina)
    EDUARD: I jo he d’enllestir la tanca.
    ROSINA: No trigarem gaire a tenir un galliner formal.
    EDUARD: I moltes coses més. Ja sents el teu marit…
    ROSINA: No es pot negar que val totes les pessetes.
    EDUARD (amb entusiasme): Es veu amb cor de transformar aquesta illa inhospitalària en una mena de paradís oceànic. El crec capaç de tot. Quin home! No és un enginyer, és tota una escola d’enginyers i de pràctics! Admira imaginar el nombre de problemes que ha resolt amb els quatre estris i les quatre desferres que hem recollit del naufragi. ¿Què hauríem esdevingut si per atzar arribem a salvar-nos tu i jo sols?
    ROSINA: Val més no pensar-ho.
    EDUARD: Un advocat no serveix per a res. Maleïda l’hora en què vaig triar aquesta carrera absurda! Al vostre costat em trobo convertit en un paràsit. No puc inventar res, no puc resoldre res, no posseeixo cap tècnica…
    ROSINA: Exageres, Eduard, i et carregues amb culpes imaginàries. En primer lloc, els homes no trien la carrera per anar-se’n a naufragar enmig del Pacífic. Tu, fent d’advocat a Barcelona, no eres cap cosa absurda. I això que ets un paràsit no ho tornis a dir…
    ¿Qui ha caçat la primera gallina? Tu! Qui ha sembrat els primers llegums? Qui ha destriat les fruites bones de les dolentes? Tu, tu home de Déu, tu! ¿Qui porta cada dia una faldada de marisc? 
    Fragment de Civilitzats, tanmateix!, en l’edició Teatre. Barcelona: Edicions 62, 1982) extret de 
           

    JOSEP CARNER

    “Renovador de la poesia, de la llengua i de la prosa. Crea un nou estil de periodisme polític. Llicenciat en Dret i en Filosofia i Lletres, ingressa a la carrera diplomàtica.

    El llibre de poemes Els fruits saborosos(1906) és considerat per la crítica com una de les fites del Noucentisme, moviment del qual Carner n’és capdavanter. La seva obra poètica evoluciona cap al postsimbolisme, amb llibres com Auques i ventalls, El cor quiet i Nabí. També destaca com a traductor d’autors com Charles Dickens, William Shakespeare, Mark Twain, Arnold Bennett, Alfred de Musset, Jean de La Fontaine, Daniel Defoe i Lewis Carroll, entre d’altres. Amb només vint-i-sis anys, el 1910, és proclamat Mestre en Gai Saber en els Jocs Florals.”
    “És típic d’aquest segon Carner, diríem, un poema d’una execució formalment clàssica, una dicció molt estilitzada i sobretot una singularíssima impersonalitat en la presentació de l’anècdota: com molt bé va assenyalar Carles Riba, a partir dels poemes de Carner no és possible construir una biografia, ni tan sols sentimental, pel fet de ser el poeta un cas únic en el seu «do incansable d’objectivació lírica». En el mateix sentit, cal destacar l’estima del poeta pel món sensible, fins i tot quan allò que descriu pertany al domini d’allò més abstracte. Perquè és així, amb l’auxili dels materials propis de la comuna experiència de la realitat, com Carner consuma tot sovint un moviment que des del més aparentment trivial dispara el poema en direcció a allò més profund i transcendent: de la realitat més exterior a l’emoció més arrelada.”

    Inici del cant IV
    (Jonàs dins de la balena)

    Ni el pèlag que s’abissa ni el vent ja no em fan nosa.
    Mon seny en la fosca reneix.
    Ja só dins una gola més negra, millor closa;
    i crec, dins el ventre d’un peix.

    S’han esvaït, d’una bocada a l’embranzida,
    ma petitesa, mon esglai.
    Re no em distreu, dubte no m’heu, desig no em crida:
    Déu és el meu únic espai.

    (De Nabí, 1941) 

    LES FIGUES MATINALS

    Neera, aquella vídua benigna i assenyada,
    baixa de mica en mica l’escala del jardí;
    canten ocells, la font gorgola enamorada,
    les fulles parlotegen i alegren el camí.

    -En vida de Caropos, quin córrer nit i dia!
    Venia, al meu darrera, d’amagatalls al fons;
    amb roges llambregades d’amor m’escometia,
    i em sacsejava com el vent als branquillons.

    Però ja visc tranquil.la, no m’he de turmentar;
    s’emplena ma cintura, de no cap braç esclava;
    la sotabarba fina que ell sempre masegava,
    ara sacsó ja cria del pler de reposar.

    Cada dia al jardí me’n vinc de matinet
    vora la font, amb figues de les de coll de dama.
    I em besa l’aire, sense cap fressa ni cap flama,
    i ara prenc una figa, ara prenc un glopet.

    De Fruits Saborosos

    Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

    Deixa un comentari

    L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *