Eugeni D’Os vist per Ramon Casas
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ramon_Casas_-_MNAC-_Eugeni_d%27Ors-_027305-D_006463.jpg
EL “NOVECENTISMO” O GENERACIÓ DE 1914 I EL “NOUCENTISME”
El moviment literari i artístic que sorgeix a Espanya després del Modernisme i com a reacció í alternativa a aquest, a partir de la segona dècada del segle XX, es coneix amb el nom de Novecentismo/Noucentisme.
Als autors castellans se’ls engloba de vegades dins el terme de “generación de 1914”, any en què assoleixen el seu moment d’esplendor. Ara bé, el terme “novecentismo” és la traducció del mot català noucentisme encunyat per Eugeni d’Ors, “Xènius”.
Veure http://www.escriptors.cat/autors/orsed/index.php per conèixer obra d’Eugeni d’Ors.
“Format culturalment durant el tombant de segle, Eugeni d’Ors i Rovira (Barcelona, 1881 – Vilanova i la Geltrú, 1954) constitueix un cas exemplar i primerenc de professionalització de l’intel·lectual català com a escriptor i com a organitzador de la cultura.
A partir del 1906 publicarà amb assiduïtat quotidiana a La Veu de Catalunya el Glosari, columna d’opinió a través de la qual s’erigeix en verbalitzador del noucentisme i en el màxim teòric d’aquest corrent politicocultural al servei del reformisme burgès.” (Josep Murgades http://lletra.uoc.edu/ca/autor/eugeni-dors)
Veurem aquí la novel·la: Gabriel Miró, Ramón Pérez de Ayala, Wenceslao Fernández Flores i Benjamín Jarnés.
http://www.cervantesvirtual.com/portales/gabriel_miro/autor_cronologia/
http://www.enciclopedia.cat/enciclop%C3%A8dies/gran-enciclop%C3%A8dia-catalana/EC-GEC-0042853.xml#.UuAGqvspZcs
http://www.biografiasyvidas.com/biografia/p/perez_de_ayala.htm
http://www.biografiasyvidas.com/biografia/j/jarnes.htm
Gabriel Miró (Alacant, 1879-Madrid, 1930)
Llicenciat en Dret.
El 1901 publica el seu primer llibre: La mujer de Ojeda (Ensayo de novela) i col·labora a la revista El Ibero.
1904 Publica Del vivir (Apuntes de paisajes leprosos), la primera obra que reconeix com a seva. 1908 Publica La novela de mi amigo.
1909 Apareixen les novel·les La palma rota, El hijo santo i Amores de Antón Hernando.
1910 El nomenen cronista provincial.
Les seves novel·les llargues són Las cerezas del cementerio (1910), El abuelo del rey (1915), Nuestro Padre San Daniel (1921) i El obispo leproso (1926). Publicà reculls de contes o d’impressions paisatgístiques: El humo dormido (1919), Figuras de la Pasión del Señor (1916-17) i —amb ell mateix com a protagonista, sota el nom de Sigüenza— El libro de Sigüenza (1917) i Años y leguas (1928), potser la seva millor obra. També escriví La novela de mi amigo (1908), Amores de Antón Hernando (1909), Del huerto provinciano (1912) i Los amigos, los amantes y la muerte (1915)
|
Wenceslao Fernández Flores
(La Coruña, 1885 – Madrid, 1964)
Premio Nacional de Literatura de España Obres més conegudes: El bosque animado, El malvado Carabel, Volvoreta.
Els crítics solen distingir dues etapes de la seva activitat novelística:
Primera etapa, corresponent a la seva època juvenil, apareix com un escriptor realista amb una visió pessimista de la vida, que s’entreveu a través d’una subtil ironia. Pertanyen a aquesta etapa Tinieblas en la cumbre (1907), novel·la picaresca; A. M. D. G. (1910), obra de caràcter antijesuític; La pata de la raposa (1912), anàlisis de l’amor pur i sensual; Troteras y danzaderas (1913), descripció de la vida bohemia de Madrid.
Segona etapa, que comença amb Belarmino y Apolonio (1921) i en què abandona el realisme a favor del simbolisme caricaturesc. En ella analitza el tema del dubte trascendental en una ànima profundament religiosa. Pertanyen també a aquesta etapa Luna de miel, luna de hiel (1923), Los trabajos de Urbano y Simona (1923) y Tigre Juan (1926), considerada com la millor novel·la de Pérez de Ayala
Extret de Viquipèdia.
|
“La mayor parte de la crítica considera que la etapa de madurez literaria de Gabriel Miró se inicia con Las cerezas del cementerio (1910), cuya trama desarrolla el trágico amor del hipersensible joven Félix Valdivia por una mujer mayor (Beatriz) y presenta —en una atmósfera de voluptuosidad y de intimismo lírico— los temas del erotismo, la enfermedad y la muerte.”http://es.wikipedia.org/wiki/Gabriel_Mir%C3%B3
“Ricardo Gullón ha calificado los relatos de Miró como novelas líricas. Son, por tanto, obras más atentas a
la expresión de sentimientos y sensaciones que a contar sucesos, en las que predominan
- La técnica del fragmentarismo,
- La utilización de la elipsis y
- La estructuración del relato en escenas dispersas, unidas a través de la reflexión y la rememoración.
La temporalidad constituye el tema esencial de la obra del autor alicantino, quien incorpora el pasado a un presente continuado, por medio de las sensaciones, la evocación y el recuerdo. Como, antes que él, hiciera Azorín.
Lo sensorial es en la literatura mironiana una forma de creación y conocimiento, de ahí
- La riqueza plástica de su obra,
- El uso de las sinestesias y de imágenes sensoriales,
- La adjetivación sorprendente
- El léxico riquísimo.”
http://es.wikipedia.org/wiki/Wenceslao_Fern%C3%A1ndez_Fl%C3%B3rez
Ramón Pérez de Ayala
(Oviedo, 1880 – Madrid, 1962)
Estudià Dret a Oviedo sota la protecció de Leopoldo Alas, «Clarín». Allí va entrar en contacte amb els pensadors del krausisme, com Rafael Altamira, Posada i d’altres.
Novel·les:
Sonreía (1909, novela corta aparecida en Los Contemporáneos)
Tinieblas en las cumbres (1907)
A. M. D. G. (1910)
La pata de la raposa (1911)
Troteras y danzaderas (1913)
Prometeo, Luz de domingo i La caída de los limones («novelas poemáticas de la vida española») (1916; novelas cortas)
Bajo el signo de Artemisa (1924)
El ombligo del mundo (1924)
Los trabajos de Urbano y Simona (1923)
Belarmino y Apolonio (1921)
Tigre Juan y El curandero de su honra (1926; novel·la en dos volums).
Obra lírica i assajos veure viquipèdia.
|
- Pèrdua de la importància del fil argumental en favor d’altres elements del relat.
- Fragmentarisme: les novel·les no han de contar una història una història amb començament, nus i desenllaç sinó ensamblar fragments (de vegades publicats abans com a contes o fins i tot com a capítols d’altres novel·les, com per exemple a El profesor inútil).
- Metaficció: les novel·les no pretenen fer la impressió de contar fets reals sinó que remaquen la seua condició de construccions ficcionals. Un dels recursos habituals és la recreació de mites, que li serveixen de guió per construir una altra història (per exemple a El profesor inútil) o la paròdia de gèneres com ara la novel·la rosa (a Teoria del zumbel).
- Pel que fa a la temàtica, l’obra de Jarnés planteja la necessitat d’una vida més plena, més lliure, oberta als plaers dels sentits. Inspirat pel raciovitalisme d’Ortega y Gasset, Jarnés defensa la complementarietat de raó i sentits, la importància dels valors vitals i del gaudi estètic.
-
BENJAMÍN JARNÉS (Codo, Saragossa, 7 d’octubre de 1888 – Madrid, 1949)Als dotze anys ingressa al Seminari de Belchite, com a forma d’obtenir una educació que els seus pares no li podrien donar d’una altra manera. El 1909 abandona el seminari i a l’agost és reclutat per fer el servei militar. Una vegada acabat aquest, decideix continuar a l’exèrcit com a manera de guanyar-se la vida sense haver de tornar a la carrera eclesiàstica, envers la qual no se sent atret. És destinat a Saragossa com a secretari del jutjat militar. Mentrestant comença a estudiar Magisteri com a alumne lliure. D’aquesta època daten les seues primeres publicacions a periòdics i revistes regionals i a publicacions militars. El 1916 assoleix el títol de mestre i es casa amb Gregoria Bergua Alatuey. El 1918 és destinat a Larache, al Marroc, on roman fins al 1920, any en què es trasllada a Madrid. Allà començarà a relacionar-se amb el cercles avantguardistes, amb escriptors com Ramón Gómez de la Serna, Guillermo de Torre i intel·lectuals com José Ortega y Gasset, entre d’altres. Col·laborà a diverses revistes, com ara Alfar, Plural (revista)Plural i, des del 1925, la Revista de Occidente, on participarà ja assíduament fins a l’esclat de la guerra i on va esdevenir un dels més importants crítics literaris.Novel·les: 1926 El profesor inútil, 1928 El convidado de papel, 1929 Paula y Paulita, 1929 Locura y muerte de Nadie1930 Viviana y Merlín, 1930 Teoría del zumbel, 1931 Escenas junto a la muerte, 1932 Lo rojo y lo azul, 1935 Tántalo1935 Libro de Esther, 1936 Don Álvaro o la fuerza del tino1940 La novia del viento, 1942 Orlando el Pacífico. Cuento de hadas1943 Venus Dinámica1944 Constelación de Friné (amb el seudònim Julio Aznar, personatge d’algunes novel·les anteriors)1948 Eufrosina o la Gracia1980 Su línea de fuego (pòstuma)
ELS NOUCENTISTES CATALANS:
Els artistes noucentistes van maldar per donar vida a la cultura catalana oficial. Va ser un moviment únic perquè, per primera vegada a la història, política, institucions, art, literatura i música van confluir en un mateix objectiu.
Els primers impulsors provenien del modernisme.



- Propostes provinents de l’anomenada escola mallorquina (Costa i Llobera, Joan Alcover)
- NARCÍS OLLER
- JOAQUIM RUYRA
- POESIA: Jaume Bofill i Mates (Guerau de Liost) i Josep Carner (Barcelona, 1884 – Brussel·les, 1970)
Cursà estudis de Dret a Barcelona, on conegué Marià Aguiló i Antoni Rubió i Lluch, i a Madrid. Viatjà a París i conreà, en aquesta primera etapa, poesia romàntica, que quedarà concretada en el volum Poesies (1885) i en el seu poema més conegut, Lo pi de Formentor (1875). Paral·lelament es formà en la lectura dels clàssics, especialment Horaci i Virgili i publicà el 1885 Oda a Horaci.
El paisatge mallorquí es podia palpar a ‘La Vall’ (1873) i a ‘El pi de Formentor’ (1875). En els versos d’aquests poemes, el poeta descrivia les zones de Pollença i Formentor, que esdevenien un símbol del Mediterrani. Costa i Llobera anhelava apropar-se a Déu a través de les descripcions precises d’aquests paisatges, que li suggerien un ideal de vida elevada.
Mentrestant manifesta la seva vocació religiosa i va a estudiar a la Universitat Gregoriana de Roma (1885-1890), on s’ordena sacerdot i es doctora en Teologia.
- Poesies (1885)
- De l’agre de la terra (1897)
- Tradicions i fantasies (1903)
- Horacianes (1906)
- Visions de Palestina (1908)
- Sermons panegírics (1916)
- Lo pi de formentor. Fragment:
- com un gegant guerrer.
- per font la immensa mar.
Troba en el paisatge correspondències simbòliques amb el seu estat d’esperit. Malgrat tot, no l’atrauen els elements extrems del moviment Modernista i s’identifica, en canvi, amb un cert vessant del Noucentisme incipient, pel que comportava de contenció expressiva i de rigor formal.

NARCÍS OLLER (Valls, 1846 – Barcelona, 1930).
Ocupa un lloc destacat en el marc global de la novel·la realista gràcies a obres com La papallona (1882), L’Escanyapobres (1884), Vilaniu (1885), La febre d’or (1890-1892)…
Narcís Oller va incorporar temes i una visió del món inèdits en la literatura catalana vuitcentista.
Un dels magatzems que cridà l’atenció des de primera hora fou el que al carrer de la Roca, vora el Portal Gran i a vint passes del Pallol, obrí l’Oleguer. «Per què?, Qui era l’Oleguer?, amb quins poders comptava?» Heus aquí les preguntes que es feia tothom, l’enigma que capficava els de Pratbell, en passar pel carrer de la Roca.
—¿L’Oleguer, aquell minyó traginer, fill de qui sap on, que fins ara ha menat matxos? Si és més pelat que una rata! Si encara en els cabells du rastre de les pallisses on dormia! D’on ha tret els diners?
JOAQUIM RUYRA (Girona, 1858 – Barcelona,1939)
Al llarg de 1903 publica els quinze relats de Marines i boscatges en forma de fulletó a la revista Joventut i a partir d’aquell moment es converteix en model narratiu per a les noves generacions. Marines i boscatges va ser reeditada el 1920 amb el títol Pinya de rosa, tot afegint un relat llarg. Conté la novel·la breu “El rem de trenta-quatre”, on descriu el naufragi d’una barca de mitjana i on es troben algunes de les descripcions més belles de la natura, comparables a J. Conrad o R. Stevenson.
Ruyra és un dels grans contistes moderns dels segle XX, també en la línia d’Edgar A. Poe, el seu autor preferit. Destaca per la psicologia de personatges en relats com “La Fineta” i “Jacobé” on s’hi revela la visió fatalista del món. També destaca la seva font folklòrica i popular amb relats com “La vetlla dels morts” o “El malcontent”.
![]() |
Obra poètica
|
Com a poeta fa una obra de marcats arrels ruralistes, de la qual destaquen els llibres La Muntanya d’Ametistes (1908) i Sàtires (1927). Però també hauríem d’esmentar els seus llibres d’assaig polític, sobretot els que exposen el seu pensament, enfrontat aleshores en molts aspectes al de Francesc Cambó.
tes cúpules s’irisen en la blavor que mor,
i, reflectint-se, netes, en la maror turgent,
serpegen de les ones pel tors adolescent.
L’ivori té la gràcia d’un marbre constel·lat
d’aurífiques polsines, com una carn d’albat.
Bella ciutat de marbre del món exterior,
esdevinguda aurífica dins un esguard d’amor!
Ets tota laborada amb ordenat esment.
Et purifica el viure magnànim i cruent.
I, per damunt la frèvola grandesa terrenal,
empunyaràs la palma del seny – que és immortal.
Guerau de Liost: “Pòrtic”, dins La ciutat d’ivori, 1918
http://www.xtec.cat/~malons22/personal/poesia%20noucentista.htm
Carles Soldevila i Zubiburu (Barcelona, 1892–1967). Germà de l’historiador Ferran Soldevila, va ser dramaturg, poeta, periodista i novel·lista català. Va endegar una important tasca com a promotor cultural, amb l’objectiu d’educar en els valors del Noucentisme el públic barceloní de l’època.
- Lletanies profanes (1913)
- Plasenteries (1917)
- Full de Dijous, L’abrandament (1918)
- Civilitzats tanmateix (1921), teatre, traduïda a l’italià per Luigi Pirandello (estrena: Teatre Romea, Barcelona, 22-12)
- Déu hi ha més que nosaltres (1925)
- El senyoret Lluís (1926)
- Lau o les aventures d’un aprenent de pilot (1926)
- Vacances reials (1923) (Teatre Romea)
- Bola de neu (1927)
- Els milions de l’oncle (1927)
- Fanny (1929)
- Eva (1931)
- Valentina (1932) (estrena: Teatre Romea, Barcelona; nova versió estrenada el 1934 al Teatre Pompeia, Barcelona, 15-11) (Premi Joan Crexells de narrativa, 1933)
- Escola de senyores (1930)
- Necessitem senyoreta (1935)
- Moment musical (1936) dins la trilogia Els anys tèrbols amb Bob és a París (1952) i Papers de família (1960)
- Del llum de gas al llum elèctric (1951), memòries
- Obres completes (1967)
EDUARD (abraçant-la): Ara te’l donaré tan llarg com vulguis…
ROSINA: Prou, que he de fer el dinar.
(Fuig dels braços d’Eduard i torna a la feina)
EDUARD: I jo he d’enllestir la tanca.
ROSINA: No trigarem gaire a tenir un galliner formal.
EDUARD: I moltes coses més. Ja sents el teu marit…
ROSINA: No es pot negar que val totes les pessetes.
EDUARD (amb entusiasme): Es veu amb cor de transformar aquesta illa inhospitalària en una mena de paradís oceànic. El crec capaç de tot. Quin home! No és un enginyer, és tota una escola d’enginyers i de pràctics! Admira imaginar el nombre de problemes que ha resolt amb els quatre estris i les quatre desferres que hem recollit del naufragi. ¿Què hauríem esdevingut si per atzar arribem a salvar-nos tu i jo sols?
ROSINA: Val més no pensar-ho.
EDUARD: Un advocat no serveix per a res. Maleïda l’hora en què vaig triar aquesta carrera absurda! Al vostre costat em trobo convertit en un paràsit. No puc inventar res, no puc resoldre res, no posseeixo cap tècnica…
ROSINA: Exageres, Eduard, i et carregues amb culpes imaginàries. En primer lloc, els homes no trien la carrera per anar-se’n a naufragar enmig del Pacífic. Tu, fent d’advocat a Barcelona, no eres cap cosa absurda. I això que ets un paràsit no ho tornis a dir…
¿Qui ha caçat la primera gallina? Tu! Qui ha sembrat els primers llegums? Qui ha destriat les fruites bones de les dolentes? Tu, tu home de Déu, tu! ¿Qui porta cada dia una faldada de marisc?


Ni el pèlag que s’abissa ni el vent ja no em fan nosa.
Mon seny en la fosca reneix.
Ja só dins una gola més negra, millor closa;
i crec, dins el ventre d’un peix.
S’han esvaït, d’una bocada a l’embranzida,
ma petitesa, mon esglai.
Re no em distreu, dubte no m’heu, desig no em crida:
Déu és el meu únic espai.
(De Nabí, 1941)
Neera, aquella vídua benigna i assenyada,
baixa de mica en mica l’escala del jardí;
canten ocells, la font gorgola enamorada,
les fulles parlotegen i alegren el camí.
-En vida de Caropos, quin córrer nit i dia!
Venia, al meu darrera, d’amagatalls al fons;
amb roges llambregades d’amor m’escometia,
i em sacsejava com el vent als branquillons.
Però ja visc tranquil.la, no m’he de turmentar;
s’emplena ma cintura, de no cap braç esclava;
la sotabarba fina que ell sempre masegava,
ara sacsó ja cria del pler de reposar.
Cada dia al jardí me’n vinc de matinet
vora la font, amb figues de les de coll de dama.
I em besa l’aire, sense cap fressa ni cap flama,
i ara prenc una figa, ara prenc un glopet.