RAMÓN MARÍA DE VALLE-INCLÁN
Ramón José Simón Valle Peña, conegut literàriament com Ramón María del Valle-Inclán (y Montenegro) (Vilanova de Arousa, 1866 — Santiago de Compostel.la, 1936), va ser un dramaturg, poeta i novel·lista espanyol, que va formar part del corrent modernista d’Espanya i pròxim, en els seus darrers treballs, a l’esperit de la Generació del 98.
http://es.wikipedia.org/wiki/Ram%C3%B3n_Mar%C3%ADa_del_Valle-Incl%C3%A1n
Ascendencia il·lustrada liberal per la banda paterna: “Frente a esta tendencia liberal asociada a la rama familiar paterna, la materna, que representa Dolores Peña Montenegro, supone una tradición arraigada de mayorazgos campesinos gallegos, de abolengo tradicionalista, implicada en conspiraciones carlistas e incluso en la última guerra carlista (1872-1876), en la que un tío materno, según testimonios varios, había participado…” L’autor s’aproparà en el futur al carlisme, influït potser també per Brañas i el seu pensament tradicionalista. Brañas dirigia el diari El País Gallego en que Ramón Ma. i el seu germà Carlos van col·laborar.
Vers el 1888 Ramón Valle inicia la seva relació amb la premsa, que mantindria fins a la mort.
Va començar estudis jurídics però els abandonà en morir el seu pare i tornar a Pontevedra.
“…antes de abandonar sus estudios universitarios Valle publica en un periódico barcelonés un nuevo cuento, titulado A Media Noche (1889). Desde entonces cultivó con asiduidad la narrativa breve, que periódicamente reunió en colecciones (Femeninas, Jardín Novelesco/ Jardín Umbrío, Corte de Amor, Historias Perversas, Cofre de Sándalo y Flores de Almendro). Pero el relato A Media Noche es destacable porque en él se dan cita algunas de las notas rastreables en la obra posterior de Valle-Inclán, tales como la ambientación gallega, la atmósfera de misterio o la presencia de ciertos motivos temáticos que adquieren carácter recurrente: la alusión a partidas carlistas, leit motiv que alcanzará su desarrollo más amplio y complejo en la trilogía de La Guerra Carlista; o la figura del emigrado político, que tendrá su modelo más acabado en el Marqués de Bradomín.”
“El período comprendido entre 1908-1910, correspondiente a las fechas de publicación de las novelas de La Guerra Carlista, suele aceptarse como la etapa de militancia política de Valle-Inclán en el histórico partido carlista. “
http://bib.cervantesvirtual.com/portal/catedravalleinclan/pcuartonivel.jsp?conten=autor&pagina=autor12.jsp
http://www.cervantesvirtual.com/bib/portal/catedravalleinclan/pcuartonivel7915.html?conten=autor&pagina=autor4.jsp
http://www.cervantesvirtual.com/bib/portal/catedravalleinclan/pcuartonivelbad3.html?conten=autor&pagina=autor6.jsp
Les tres novel·les sobre la guerra carlista: Los cruzados de la Causa, El resplandor de la hoguera i Gerifaltes de antaño, i Comedias bárbaras, tres drames sobre la història de la nissaga dels Montenegro, en la Galícia del s. XIX, encapçalada pel patriarca Juan Manuel i que troba continuació real en un dels seus cinc fills, l’anomenat Cara de Plata; mostren una Espanya decadent.
Els tres drames són: Águila de blasón (1907), Romance de lobos (1908) y Cara de Plata (1923).
Com el nostre autor va ser molt prolífic i aquí no tenim prou espai per esmentar totes les obres i ens veiem obligats a seleccionar aquelles obres més significatives, per les que l’hem inclòs dins el modernisme o dins la generació del 98, farem referència en primer lloc a les Sonates, modernistes, per tal que després quedi més clara l’evolució. Les fronteres entre els gèneres narratiu i dramàtic són sovint borrosos, però l’obra més coneguda i per la qual s’inclou com a dramaturg en la generació del 98, és Luces de bohemia de què parlarem aquí més detalladament i aportarem més bibliografia per ampliar les informacions que podem donar aquí per al públic general, de forma divulgativa i mai exhaustiva.
Quant a les Sonatas, serà útil que llegiu aquesta cita extreta de la web de cervantes virtual:


http://www.cervantesvirtual.com/bib/portal/catedravalleinclan/pcuartonivelc044.html?conten=estudios
http://www.elpasajero.com/ Revista de estudios sobre Ramón del Valle-Inclán
http://www.elpasajero.com/artmemor.htm
El teatro de Valle-Inclán: un teatre renovador
http://www.educacion.gob.es/exterior/centros/burdeos/es/materialesclase/teatroespanolsigloxx.pdf
http://bib.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/public/35773844336461617422202/210371_0046.pdf?portal=0
http://www.auladeletras.net/material/valle.pdf
http://www.xtec.cat/~fgonza28/valle%20y%20esperpento.html
L’esperpent:
S’ha volgut trobar en les obres Luces de bohemia, la trilogiaa Martes de carnaval (Los cuernos de Don Friolera, Las galas del difunto y La hija del capitán, així com Autos para siluetas y melodramas para marionetas, o en ls novel·les Tirano Banderas (1926) i el cicle històric El ruedo ibérico (1927-1932).
Llegim en Luces de Bohemia “España es una deformación grotesca de la civilización europea” “el sentido trágico de la vida española solo puede darse con una estética sistemáticamente deformada” i ho trobem en boca del protagonista cec Max Estrella, que compara la deformació amb la imatge dels herois clàssics reflectits en els miralls còncaus del madrileny Callejón del Gato. A aquesta deformació l’anomenà ESPERPENTO. De fet, ens diu que la nostra visió de la realitat ja és deformada.
” MAX: España es una deformación grotesca de la civilización europea.
video you tube http://www.youtube.com/watch?v=KVy8wN6yJqU
La caricatura de la bohèmia literària madrilenya que ens fa en aquesta obra no es deu solament a la tècnica esperpèntica, sinó que també és fruit de la influència de les paròdies populars de l’època.
Hi ha en l’obra personatges que no estan deformats: l’anarquista català, la mare del nen mort per una bala de policia, la dona i la filla de Max. La resta de personatges són tractats com fantotxes, vistos des d’una perspectiva superior, són degradats a una posició inferior. Són personatges tràgics que en trobar-se en situacions burlesques es converteixen en personatges esperpèntics. Max Estrella és conscient de la seva transformació i per això no és víctima de la deformació ni de la sàtira que aplica cruelment en aquells que no s’adonen.
Vegem alguns fragments. Text complet en pdf
http://www.bibliotecaspublicas.es/donbenito/imagenes/Ramon_del_Valle-Inclan_-_Luces_de_Bohemia_-_v1.0.pdf
“MAX: Ilustre Don Gay, de acuerdo. La miseria del pueblo español, la gran miseria moral, está en su
http://www.profedelengua.es/Valle-Inclan__Ramon_Maria_-_Luces_de_Bohemia.pdf