MODERNISME CATALÀ (4) ESCULTURA

L’ESCULTURA MODERNISTA CATALANA
Fitxer:Desconsol de Josep Llimona.jpg



Com a punt de partida esmentarem el que llegim a Gencat sobre l’escultura modernista:
“L’escultura modernista va trigar més a eclosionar. En bona part va lligada a l’arquitectura, ja que són molts els edificis emblemàtics que van essencialment recoberts d’escultura modernista d’Eusebi Arnau, de Miquel Blay o d’altres. Tanmateix, l’escultura com a art nou independent no va fer-se notar de debò fins a l’aparició del millor Josep Llimona, que a part d’obres públiques també va realitzar magnífiques figures de marbre, especialment femenines (‘Desconsol’, 1903, MNAC), en les quals, amb molta personalitat pròpia, s’hi poden trobar ressons de les deliqüescències del francès Auguste Rodin o del vigor físic dels temes obrers del belga Constantin Meunier. És a dir, que a l’escultura modernista catalana també coexistien dos estils ben diferents: un de semblant al simbolisme i l’altre, al naturalisme. Blay i Arnau, malgrat estar més avesats a fer estàtues públiques o grups aplicats a l’arquitectura, també van produir peces de col·leccionisme modernistes prou significatives, igual que Enric Clarasó (‘Eva’, 1904, MNAC), el gran amic de Rusiñol i Casas.”

Ja hem esmentat alguns noms d’escultors modernistes catalans en les entrades anteriors per les seves col·laboracions en les obres arquitectòniques. Ara els veurem amb més detall.
Destaquem uns quants artistes:
 EUSEBI ARNAU I MASCORT, MANUEL FUXÀ I LEAL, ALFONS JUJOL I BACH, JOSEP LLIMONA I BRUGUERA, MIQUEL BLAY I FÀBREGAS i ENRIC CLARASÓ I DAUDÍ.
I ara vegem les seves obres més destacades. Com he fet fins ara, us remeto als enllaços per obtenir-ne més informació i imatges. Vegeu-ne més a http://www.gaudiallgaudi.com/CS013%20Reynes.htm,

EUSEBI ARNAU I MASCORT (Barcelona,  1863 –1933)

Destacà sobretot en l’escultura aplicada a l’arquitectura, així com en escultura exempta, la joieria i l’espai funerari. A més, cal destacar l’Obra medallística d’Eusebi Arnau. Influït en determinades etapes de la seva producció per Paul Dubois, Antonin MerciéAuguste Rodin i Constantin Meunier, Arnau va aportar a l’escultura catalana obres cabdals, sobretot en l’etapa modernista.
Escultura aplicada: A la casa Lleó Morera, casa AmatllerFonda Espanya, Palau de la Música Catalana i Hospital de Sant Pau  (totes a Barcelona)

Fou coŀ·laborador habitual de l’arquitecte Enric Sagnier i Villavecchia, amb qui treballà a l’edifici de la Duana del Port de Barcelona, la Casa Rupert Garriga,  el Via Crucis de Montserrat, el Temple Expiatori del Sagrat Cor, la Parròquia del Sagrat Cor al Poblenou, l’agència de la Caixa de Pensions a Reus, etc.
St. Jordi a la casa Ametller. foto RMS
Escultura exempta: 
La Navegación
A la Pl. Catalunya, La Navegació de 1928.

A l’article de Viquipèdia sobre aquest escultor, hem trobat algunes obres que no són pas d’ell, si més no les hem trobades atribuïdes a altres escultors. Posem dos exemples: el Monument de la Pl .Tetuán al Dr. Robert, projectat per Domènech i Montaner i  executat per Llimona,  i el Monument a Rius i Taulet que és de Fuxà, segons podeu comprovar en les corresponents webs dels monuments..
Així doncs, tinguem en compte els errors que tot sovint apareixen en els articles de Viquipèdia.                                        Figures en el Palau de la Música Catalana 

Les edats de la dona

Cap a 1900. MNAC












File:Arco de Triunfo - Barcelona (2011) - Gloria.jpgGlòria, Arc de triomf.


Malgrat que va viure en plena època del modernisme català, la seva obra solament en mostra una lleugera influència i es decanta més per un estil clàssic i convencional. Va muntar taller a Barcelona i de seguida va tenir nombrosos encàrrecs. La seva obra principal i més valorada és la monumental.
ALFONS JUJOL I BACH (Barcelona, 1860 – 1917)
Especialitzat en la decoració d’elements arquitectònics. La seva versatilitat li va permetre adaptar-se als encàrrecs medievalistes de Puig i Cadafalch, als eclèctics d’Enric Sagnier o als florals de Domènech i Muntaner. Va fer les tribunes de les cases Ametller (imatge de l’esquerra) i del Palau del Baró de Quadres que hem vist a l’entrada corresponent, l’interior de la casa Navàs de Domènech i Montaner i moltes altres.


En la Fonda Espanya, segons el projecte de Domènech i Montaner, Eusebi Arnau i Jujol intervenen també. 
.Barcelona 2 368.JPG

JOSEP LLIMONA I BRUGUERA (Barcelona, 1864 – 1934
Veure http://ca.wikipedia.org/wiki/Josep_Llimona_i_Bruguera
 Llimona vist per Ramon Casas (MNAC

Es el més gran escultor modernista català.

Format a Llotja a Barcelona i el taller dels germans Venanci i Agapit Vallmitjana i amb Rosend Nobas.
El 1880 guanyà la pensió Fortuny i anà a Roma. Durant la seva estada a Itàlia, va rebre la influència de l’escultura renaixentista florentina i va realitzar dos treballs obligatoris (Patrici Romà i Ramon Berenguer el Gran, ambdues l’any 1880).
El seu estil es caracteritza per un idealisme naturalista i pel gust de lo  pintoresc.
Infiesta distingeix a l’obra de Llimona cinc períodes:


 Període Denominació Característiques
1864 – 1895  Aprenentatge  Obres encara acadèmiques
1895 – 1909  Modernisme  Figures femenines, panteons, donzelles vestides
1909 – 1913  Transició  Estatuària religiosa, verges, crists
1913 – 1925  Plena maduresa  Herois (Sant Jordi, Forjador), donzelles nues
1925 – 1934  Serenitat  Nus femenins clàssics

OBRES: 

Primeres obres: 

Les primeres obres encara acadèmiques ens mostren una sèrie de personatges típics i històrics del país com

Estàtua eqüestre de “Berenguer el Gran” modelada a Roma el 1888 i la “Modèstia” (1891).

  • 1888 Fris per al monument de l’Arc de Triomf de Barcelona: La Recompensa

File:Spain.Catalonia.Barcelona.Arc.Trionf.Escultura.1.Josep.Llimona.JPG

  • 1888 Cinc dels vuit relleus per al monument a Cristòfor Colom. Barcelona: 
    Colom presentant-se als Reis

    Colom davant el Consell de Salamanca
    Els reis accepten el seu projecte
    Desembarcament de Colom
    Rebuda a Barcelona (1888)

Fosa en bronze

  • 1892 Verge del Roser. Museu del monestir de Montserrat.

ETAPA MODERNISTA. INFLUÈNCIES DE RODIN  I MEUNIER. 

La primera comuniónLa Primera comunió 1897

A partir de 1900 comença a esculpir els seus famosos nus femenins d’una gran elegància, suaument eròtics i tendrament malenconiosos que seguirà desenvolupant com un dels elements més destacats de la seva obra.
L’any 1914 crea el seu impressionant “Crist ressuscitat” per a el Rosari monumental de Montserrat en col·laboració amb Gaudí.
El geni de Llimona es va manifestar també en altres camps com la imatgeria funerària amb treballs com els panteons del cementiri del Sud-oest de Barcelona i els dels cementiris d’Arenys de Mar i de Sitges i en altres poblacions tant a Catalunya com a  fora de Catalunya.

  • 1895 L’Àngel exterminador. Cementiri de Comillas a Cantàbria.
  • 1897 Sant Nicolau i els pescadors. Església de Sant Nicolás a Bilbao.
  • 1903-1910 Monument al Dr. Robert a Barcelona.
  • 1907 Desconsol. Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona. 
  • 1910 Virtut Museu d’Art de Cerdanyola.
  • 1915 Placa commemorativa del premi atorgat per la Societat Econòmica Barcelonesa d’Amics del País a les filatures Fabra i Coats (Cessió dels amics de la Fabra i Coats al Museu d’Història de Barcelona)
  • 1916 Sant Jordi. Escala d’Honor de la Casa de la Ciutat (Barcelona).
  • 1916 Monument a José María Usandizaga. Sant Sebastià.
  • 1916 Altar de Sant Fèlix. Cripta de l’església basílica de Santa Maria, Vilafranca del Penedès.
  • 1924 Sant Jordi a cavall. Parc de Montjuïc. Barcelona.


  • 1925 Nu femení. Museu Nacional d’Art de Catalunya.
  • 1929 Conjunt escultòric del Monument als Herois del 1808.
  • 1929 El petó de Judes. Catedral de Tarragona.
  • 1929 La Font. Jardí públic a Buenos Aires.
  • 1930 El bany. Museu Nacional d’Art de Catalunya.

Desnudo Spain.Barcelona.Plaza.Catalunya.2008.El.Forjador.JPG 

Nu i El forjador, (1914) a la Pl. Catalunya de Barcelona. A la dreta, l’Àngel exterminador al Cementiri de  Comillas (1895)

MIQUEL BLAY I FÀBREGA (Olot, 1866- Madrid, 1936)
Formació: l’Escola Pública de Dibuix d’Olot i El Arte Cristiano es completà al Centre Artístic-Cultural d’Olot (posteriorment coneguda com l’Escola d’Olot)

Influències: Josep Berga i BoixHenri Chapu,Auguste RodinConstantin Meunier

La beca d’ampliació d’estudis que se li va concedir a Miquel Blay va fer que l’escultor, un cop establert a París, entrés en contacte amb la línea més moderna de l’escultura internacional del moment. És doncs quan Blay va passar gran part de la seva vida lluny del Modernisme, i tret d’algunes visites puntuals a territori català, va restar vinculat al país només per alguns encàrrecs i per llaços familiars. Els anys que l’escultor va passar a París, primerament un curt període de formació i posteriorment ja instal•lat professionalment, esdevindran claus per la formació de Miquel l’artista. La primera estada com a gestació del temperament de l’escultor i la segona etapa constituirà la realització, amb una gran llibertat artística, del conjunt d’obres més representatives i definitòries de la imatge més coneguda de Miquel Blay dins del panorama artístic català.

  
La cançó popular (1907) al Palau de la Música Catalana i Els fonedors

Fitxer:Blay fabregas, los primeros frios.jpg
Els primers freds 1892
 

Eclosió (1905) i La lectura a Olot (1918), a la dreta 

Remordiment

1890. MNAC                                                   Dona i flors.1899. MNAC


ENRIC CLARASÓ I DAUDÍ, Sant Feliu del Racó 1857 – Barcelona 1941, fou unescultor modernista català l’estil del qual transita entre el costumisme i el simbolisme. Va freqüentar els cercles de Rusiñol i Casas. El seu estil s’ha relacionat amb el de l’escultor Josep Llimona.
Va tenir com mestre a l’escultor Joan Roig i Solé, a l’Escola de Belles Arts de Barcelona. Va compartir taller, primer amb el pintor Carbonell Selva i més tard amb Santiago Rusiñol, amb qui li va unir una gran amistat, juntament ambRamon Casas, van formar un trio molt conegut dintre de la bohèmia barcelonina de principis del segle XX. Van fer nombroses exposicions junts a la Sala Parés, també gràcies a les tertúlies que organitzaven es va crear el famós Museu del Cau Ferrat de Sitges. Les seves primeres obres, tenen un caràcter de realisme anecdòtic, després de passar una temporada a París, la seva escultura es transformà a formes més sensitives, qualificant-se com un artista modernista.
Va fer escultura funerària, tenint realitzats panteons als cementiris de Barcelona i Saragossa.
Fitxer:125 Eva, d'Enric Clarasó.jpg Fitxer:240 Panteó Vial i Solsona, escultura d'Enric Clarasó.jpg
Eva i Memento Homo, Panteó Vial i Solsona, Cementiri de Montjuïc

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *