L’ESCULTURA MODERNISTA CATALANA
Com a punt de partida esmentarem el que llegim a Gencat sobre l’escultura modernista:
“L’escultura modernista va trigar més a eclosionar. En bona part va lligada a l’arquitectura, ja que són molts els edificis emblemàtics que van essencialment recoberts d’escultura modernista d’Eusebi Arnau, de Miquel Blay o d’altres. Tanmateix, l’escultura com a art nou independent no va fer-se notar de debò fins a l’aparició del millor Josep Llimona, que a part d’obres públiques també va realitzar magnífiques figures de marbre, especialment femenines (‘Desconsol’, 1903, MNAC), en les quals, amb molta personalitat pròpia, s’hi poden trobar ressons de les deliqüescències del francès Auguste Rodin o del vigor físic dels temes obrers del belga Constantin Meunier. És a dir, que a l’escultura modernista catalana també coexistien dos estils ben diferents: un de semblant al simbolisme i l’altre, al naturalisme. Blay i Arnau, malgrat estar més avesats a fer estàtues públiques o grups aplicats a l’arquitectura, també van produir peces de col·leccionisme modernistes prou significatives, igual que Enric Clarasó (‘Eva’, 1904, MNAC), el gran amic de Rusiñol i Casas.”
Ja hem esmentat alguns noms d’escultors modernistes catalans en les entrades anteriors per les seves col·laboracions en les obres arquitectòniques. Ara els veurem amb més detall.
Destaquem uns quants artistes:
EUSEBI ARNAU I MASCORT, MANUEL FUXÀ I LEAL, ALFONS JUJOL I BACH, JOSEP LLIMONA I BRUGUERA, MIQUEL BLAY I FÀBREGAS i ENRIC CLARASÓ I DAUDÍ.
I ara vegem les seves obres més destacades. Com he fet fins ara, us remeto als enllaços per obtenir-ne més informació i imatges. Vegeu-ne més a http://www.gaudiallgaudi.com/CS013%20Reynes.htm,
EUSEBI ARNAU I MASCORT (Barcelona, 1863 –1933)
Destacà sobretot en l’escultura aplicada a l’arquitectura, així com en escultura exempta, la joieria i l’espai funerari. A més, cal destacar l’Obra medallística d’Eusebi Arnau. Influït en determinades etapes de la seva producció per Paul Dubois, Antonin Mercié, Auguste Rodin i Constantin Meunier, Arnau va aportar a l’escultura catalana obres cabdals, sobretot en l’etapa modernista.
Escultura aplicada: A la casa Lleó Morera, casa Amatller, Fonda Espanya, Palau de la Música Catalana i Hospital de Sant Pau (totes a Barcelona)
A l’article de Viquipèdia sobre aquest escultor, hem trobat algunes obres que no són pas d’ell, si més no les hem trobades atribuïdes a altres escultors. Posem dos exemples: el Monument de la Pl .Tetuán al Dr. Robert, projectat per Domènech i Montaner i executat per Llimona, i el Monument a Rius i Taulet que és de Fuxà, segons podeu comprovar en les corresponents webs dels monuments..
Així doncs, tinguem en compte els errors que tot sovint apareixen en els articles de Viquipèdia. Figures en el Palau de la Música Catalana
Les edats de la dona

Especialitzat en la decoració d’elements arquitectònics. La seva versatilitat li va permetre adaptar-se als encàrrecs medievalistes de Puig i Cadafalch, als eclèctics d’Enric Sagnier o als florals de Domènech i Muntaner. Va fer les tribunes de les cases Ametller (imatge de l’esquerra) i del Palau del Baró de Quadres que hem vist a l’entrada corresponent, l’interior de la casa Navàs de Domènech i Montaner i moltes altres.
JOSEP LLIMONA I BRUGUERA (Barcelona, 1864 – 1934)
Veure http://ca.wikipedia.org/wiki/Josep_Llimona_i_Bruguera Llimona vist per Ramon Casas (MNAC)
Es el més gran escultor modernista català.
|
Format a Llotja a Barcelona i el taller dels germans Venanci i Agapit Vallmitjana i amb Rosend Nobas.
El 1880 guanyà la pensió Fortuny i anà a Roma. Durant la seva estada a Itàlia, va rebre la influència de l’escultura renaixentista florentina i va realitzar dos treballs obligatoris (Patrici Romà i Ramon Berenguer el Gran, ambdues l’any 1880). El seu estil es caracteritza per un idealisme naturalista i pel gust de lo pintoresc. Infiesta distingeix a l’obra de Llimona cinc períodes: |
|
OBRES:
Primeres obres:
Estàtua eqüestre de “Berenguer el Gran” modelada a Roma el 1888 i la “Modèstia” (1891).
|
- 1888 Fris per al monument de l’Arc de Triomf de Barcelona: La Recompensa
- 1888 Cinc dels vuit relleus per al monument a Cristòfor Colom. Barcelona:
Colom presentant-se als Reis Colom davant el Consell de Salamanca
Els reis accepten el seu projecte
Desembarcament de Colom
Rebuda a Barcelona (1888)
- 1891 Modèstia. Museu Nacional d’Art de Catalunya. Escultura simbolista.
- 1892 Verge del Roser. Museu del monestir de Montserrat.
ETAPA MODERNISTA. INFLUÈNCIES DE RODIN I MEUNIER.

A partir de 1900 comença a esculpir els seus famosos nus femenins d’una gran elegància, suaument eròtics i tendrament malenconiosos que seguirà desenvolupant com un dels elements més destacats de la seva obra.
L’any 1914 crea el seu impressionant “Crist ressuscitat” per a el Rosari monumental de Montserrat en col·laboració amb Gaudí.
|
- 1895 L’Àngel exterminador. Cementiri de Comillas a Cantàbria.
- 1897 Sant Nicolau i els pescadors. Església de Sant Nicolás a Bilbao.
- 1903-1910 Monument al Dr. Robert a Barcelona.
- 1907 Desconsol. Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona.
- 1910 Virtut Museu d’Art de Cerdanyola.
- 1915 Placa commemorativa del premi atorgat per la Societat Econòmica Barcelonesa d’Amics del País a les filatures Fabra i Coats (Cessió dels amics de la Fabra i Coats al Museu d’Història de Barcelona)
- 1916 Sant Jordi. Escala d’Honor de la Casa de la Ciutat (Barcelona).
- 1916 Monument a José María Usandizaga. Sant Sebastià.
- 1916 Altar de Sant Fèlix. Cripta de l’església basílica de Santa Maria, Vilafranca del Penedès.
- 1924 Sant Jordi a cavall. Parc de Montjuïc. Barcelona.
- 1925 Nu femení. Museu Nacional d’Art de Catalunya.
- 1929 Conjunt escultòric del Monument als Herois del 1808.
- 1929 El petó de Judes. Catedral de Tarragona.
- 1929 La Font. Jardí públic a Buenos Aires.
- 1930 El bany. Museu Nacional d’Art de Catalunya.



Remordiment
ENRIC CLARASÓ I DAUDÍ, Sant Feliu del Racó 1857 – Barcelona 1941, fou unescultor modernista català l’estil del qual transita entre el costumisme i el simbolisme. Va freqüentar els cercles de Rusiñol i Casas. El seu estil s’ha relacionat amb el de l’escultor Josep Llimona.

