BARROC (2)

LA LITERATURA BARROCA CATALANA

 La monarquia absoluta espnayola sota els Àustries potencià l’ús literari del castellà, relegant la literatura en llengua catalana. Aquesta rep l’influència de la literatura castellana tant pel que fa a la cosmovisió, a la temàtica (el temps, la mort, la vanitat d’allò terrenal, el desengany…) els gèneres (poesia amatòria, burlesca i satírica, escatològica, amb al3lusions mitològiques…) com en l’estil, carregat d’artificiosos recursos retòrics.
 oli de F. Masriera             Museu de la ciutat- Barcelona
Francesc Vicenç Garcia (Rector de Vallfogona) fou l’únic que aconseguí de formar una escola, el vallfogonisme: Nascut a Tortosa  l’any 1578/1579, va estudiar probablement a Lleida i després a Barcelona, on rep la tonsura el 1601. El 1605 es ordenat prevere en la capella de  Santa Maria la Rodona de Vic, monument romànic avui desaparegut. Les seves obres completes van ser publicades anys després de la seva mort, en vida ja va gaudir d’una gran popularitat —la imitació de la seva obra poètica per part de molts autors catalans del segle XVII donà peu al fenomen que es coneix com a “vallfogonisme”(Nausica Solà AELC)
Al voltant del Rector de Vallfogona s’ha creat una popular biografia llegendària i se li atribueix tota mena d’acudits i anècdotes, molts dels quals d’autenticitat dubtosa. Aquesta imatge de personatge novel·lesc i còmic va inspirar l’obra de teatre de Frederic Soler (Serafí Pitarra) Lo Rector de Vallfogona i també la novel·la, amb el mateix títol, de Feliu Codina” (AELC)

“Al desembre del 1606 guanya unes oposicions i se’l nomena rector de la parròquia de Vallfogona de Riucorb, tenia aleshores vint-i-set anys. És interessant reproduir un fragment de l’acta de nomenament on queden ben paleses les virtuts de mossèn Francesc Vicent Garcia:

“En virtut de la ciència literària, claredat d’enteniment, honestedat de vida i costums i de moltes altres qualitats amb que Déu Senyor Nostre tant pia i misericordiosament ha enriquit a la persona del reverent Francesc Vicent Garcia, prevere de Tortosa, (…) i volent Nos premiar sos serveis (…) venim a nomenar-lo rector de la cura i escrivania de la parròquia de Santa Maria de Vallfogona”(http://vallfogona.usuaris.net/)
 La seva activitat poètica coincideix amb les estades a la seva rectoria.

A finals de l’any 1609  rep la visita del famós bandoler Perot Rocaguinarda. El Rector li dedica un sonet on l’anomena “el millor pillard del cristianisme”.

Pren part al concurs literari de poesia  (1610), que se celebrava a Girona per commemorar la beatificació de Sant Ignasi de Loyola.  El tema, en llengua catalana, consistia a compondre una glossa d’una quintilla  a “A Sant Ignasi de Loyola” que prèviament proporcionaren els convocants del certamen. 

L‘any 1612,  Joan de Montcada és nomenat arquebisbe de Tarragona, qui ben aviat requereix els serveis del  nostre Rector a la Seu Metropolitana. El Prelat tarragoní va convidar el Virrei de Catalunya, Marquès de Almazán a les festes de Santa Tecla.  Mossèn Vicent va ser invitat d’honor en la travessia per mar des de Barcelona a Tarragona. Les incidències d’aquell pintoresc viatge les relatà en dues extenses composicions poètiques que alhora documenten la seva estada a Tarragona.
 Al 1614 el trobem de bell nou a Barcelona on participà en les festes de beatificació de Santa Teresa. D’aquell esdeveniment ens queda una enginyosa composició dedicada a la Santa: “Tanta temor, Teresa, tanta pena”. Consisteix en un sonet acròstic, on pot  llegir-se el nom Teresa de Jesús en diferents direccions.
L‘any 1621 Pere Montcada va ser nomenat bisbe de Girona.  Ben aviat, crida a Mn. Vicent Garcia  perquè es faci càrrec de la secretaria particular del bisbat. En ocasió de l’òbit del rei Felip III a la Catedral de Girona se celebraren unes exèquies solemnes. El Prelat encomanà la prèdica de l’oració fúnebre a mossèn Vicent Garcia.  Aquest sermó més endavant fou publicat i és l’únic text en prosa que coneixem del rector-poeta.
 Consta una absència a la parròquia de 8-9 mesos, durant la qual l’anecdotari popular situa el nostre Rector en  un viatge a Madrid. Es diu que el rei Felip IV disposà que el Dr. Garcia entrés a la cort. Durant l’estada a Madrid es relaciona amb altres escriptors de l’època, entre ells Lope de Vega. 
Mor el setembre de 1623, amb 44 anys.
Va escriure sonets, dècimes, romanços, quartetes, goigs, teatre religiós, entre d’altres tipologies de composicions. Obra poètica i teatral
 La Armonia del Parnàs: mes numerosa en las Poesias varias del Atlant del Cel poetic, lo Dr. Vicent Garcia, Rector de la Parroquial de Santa Maria de Vallfogona.
Recopilació de les poesies del Rector de Vallfogona feta pel Rector de Pitalluga, Manuel de la Vega, i pel Rector dels Banys, Joaquim Vives.
  (Més informació: http://vallfogona.usuaris.net/) Fragments extrets de la mateixa esplèndida pàg. web. hi trobareu textos, bibliografia i molt més. i de la pàg web a l’AELC
Goigs a Sta. Bárbara, compatrona de Vallfogona de Riucorb.
 
Sonet: A la vanitat del món i engany
Si voleu ser discret parlau a pler,
si voleu ser valent mostrau rigor,
si, acàs, voleu ser festejador
digau, tothora, que teniu què fer;

si opinió desitjau de mercader,
tingau en la botiga plata i or
ab sedes i brocats de gran valor,
i pagau a tothom, fins un diner;

si voleu ser llegit tingau memòria,
si voleu ser soldat parlau de guerra
i, si galant, anau com Absalon;

digau que los treballs teniu per glòria
i tindran-vos per sant los de la terra,
que és apariència tot lo de aquest món.

Fragment del  romanç Refereix son amor, satirisant els poetes.
 ¿Qué se’m dóna a mi que el Sol
isca enamorat de l’alba?
Sols ell isca i em faça llum,
i em guard de una ensopegada!
Que la nit ab manto negre
cubra tota la campanya?
Mentres jo em cubra també
ab una bona flassada!
Baldament la primavera
no es pose la verda saia:
No em vesta de ronya a mí,
vesta’s de mija llana!
¿Qué se’m dóna que l’Amor
no em tir la fletxa dorada?
Que jo vull bé a qui me apar,
ara ho vulla o li desplàcia.
Avinga’s allà lo Amor
ab los pobretons que enganya;
que jo ja em sé enamorar,
vulla o no vulla la frasca.()
 Fitxer:Rector Vallfogona Poesia.JPG 
Poesia del rector de Vallfogona. Rajoles pintades d’un carrer de Vallfogona de Riucorb.
FRANCESC FONTANELLA i el seu grup, tanmateix, foren els primers que es proposaren, d’una manera conscient i organitzada, de crear una literatura nova segons els models europeus vigents, que recollia l’eufòria política de la guerra contra Castella i que fracassà amb la derrota dels exèrcits catalans. Al Principat coincideix amb la Guerra dels Segadors i els desequilibris econòmics i socials que van provocar el bandolerisme.(http://departamentcat.blogspot.com.es/2012/01/la-literatura-barroca-catalana-s-xvii.html)
 F. FONTANELLA : “Barcelona, 1622-Perpinyà, 1681/85. Poeta i dramaturg. Va doctorar-se en dret el 1641 a Barcelona. Amb tota la família implicada en el moviment secessionista, el 1642 va arribar a superintendent d’artilleria en el bàndol francòfil de la guerra dels Segadors i el 1643 va acompanyar el seu germà Josep al Congrés de Münster. El 1652 va haver d’exiliar-se a Perpinyà. En morir la seva segona dona, va ingressar a l’orde dominicà (1657) i el 1660 va ser ordenat sacerdot. Entre 1663 i 1673 exercí com a professor de dret canònic a la Universitat de Perpinyà i el 1673 va arribar a prior del convent de Sant Domènec de Perpinyà.

La seva producció literària, vinculada al barroc, té clares influències de Góngora -el model de les Soledades és visible en alguns fragments d’Amor, firmesa i porfia– i Garcilaso de la Vega -«Oh dures fletxes de mon fat rompudes…», «Dolces despulles quan lo cel volia…»-. Les seves tècniques poètiques són les habituals de la poesia cultista: hipèrbatons, antítesis, al·literacions, enumeracions, metàfores, etc. Utilitza un registre lingüístic forçat, ple de neologismes i molt castellanitzat.

La principal característica de la seva poesia és l’exagerat sentimentalisme, unit a un interès per la temàtica bucòlica -influència clara de Garcilaso. En aquest sentit, Fontanella intenta adaptar la mitologia bucòlica -nimfes, nàiades, pastors, etc.- a la geografia catalana, més concretament a la barcelonina -Tibidabo, Besòs, Llobregat- i a la rossellonesa. Les característiques esmentades són especialment visibles en el recull de romanços anomenats Giletes, escrits, sembla, al Rosselló en la seva joventut, i en els quals la deliqüescència sentimental arriba a l’extrem, principalment per l’abús dels diminutius.

Ara bé, encara que el gruix de la seva poesia és fonamentalment amorós i bucòlic, va conrear també altres gèneres i temes típicament barrocs, com la letrilla satírica i paròdica, el romanç heroic, burlesc o mitològic, la recreació de cançons populars, etc., i també, ocasionalment, els temes obscens o escatològics. Fontanella destaca per la seva habilitat en molts aspectes compositius i en el plantejament i l’estructura de les seves obres majors.

Va escriure dues obres de teatre: la Tragicomèdia pastoral d’amor, firmesa i porfia (cap a 1643), completada amb una lloa, un entremès i un ball, i la comèdia mitològica, d’inspiració més o menys calderoniana, Lo desengany. La lloa presenta un interessant aspecte de manifest: Fontanella hi fa una defensa de la llengua i exposa la voluntat de contribuir a la seva «il·lustració», omplint, amb les seves obres dramàtiques, el buit de l’inexistent teatre culte en català de caràcter profà.

Pel que fa a la producció en prosa, només en coneixem el panegíric fúnebre de Pau Claris (1641), que és una bona mostra d’oratòria cultista. La seva abundosa producció de circumstàncies -emblemes o jeroglífics per a celebracions oficials, elogis preliminars de llibres, sentència de les justes poètiques en honor de sant Tomàs el 1658, etc.- demostra que, en la seva època, va gaudir d’una gran consideració com a escriptor.

La seva influència, potser no tan evident com la de Francesc Vicent Garcia, es clara en els autors de la Renaixença: connecta amb el bucolisme dels primers romàntics, com Rubió i Ors i Martí i Cortada. Modernament, l’edició crítica de les seves obres ha estat abordada per Maria-Mercè Miró.”(http://lletra.uoc.edu/ca/autor/francesc-fontanella)

Poema de Fontanella:  A LA MORT DE NISE
 

Oh, dures fletxes de mon fat rompudes,
rompudes per ferir més doloroses,
que, llevant-me les plomes amoroses,
deixau al cor les puntes més agudes!
Flames més eclipsades que vençudes,
aurores algun dia lluminoses,
ombres ja de ma vista tenebroses,
tenebroses, mortals, però volgudes.
Principi trist de penes inhumanes,
terme feliç de l’ànima afligida
que per alívio son dolor adora;
fletxes sereu i flames soberanes
si llevau a mon cor la trista vida
per donar a mos ulls eterna aurora.  (més a  http://perso.wanadoo.es/lipmic/Poecat/fontanella.htm)
 


Francesc FONTANELLA, Antologia poètica, Ed. Curial, Barcelona, 1998.

Altres autors: 

 Agustí Eura
Francesc Tagell, Poema anafòric
 A València i a les Illes no segueixen els models barrocs més aviat segueixen la tradició de poesia satírica i popular tant en català com en castellà.

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *