La meva experiència com a docent en acadèmies concertades i diversos instituts d’ensenyament secundari em diu que el fracàs escolar no és solament una qüestió acadèmica.
Pel fet que cada govern modifiqui, segons el seu propi interès, el pla d’estudis, no vol dir que cada fórmula inventada sigui millor que l’anterior i que amb ella es pugui combatre de forma més eficaç el fracàs escolar. El problema és sobretot social i també pedagògic. (Enllaç a l’esborrany actual de la reforma educativa del ministre Wert.) Un altre tema que ara no tracto és el menyspreu que reben les llengües cooficials en les autonomies que les tenen.
En l’esborrany de la reforma educativa, on es reconeix la implicació de la societat civil en la transformació educativa, no es donen les solucions com ja era d’esperar.
Faré aquí algunes propostes per tal que el sistema educatiu públic funcioni:
-Primerament, els concerts educatius haurien de desaparèixer. Si no hi ha diners per a l’escola pública -almenys això ens volen fer creure- encara menys n’ha d’haver pels concerts. Qui vulgui una educació diferenciada, que la pagui. Es nacionalitzarien els col·legis i el personal -prèvia selecció- passaria a ser funcionaris. Només aquells que estiguin disposats a cobrar una matrícula que cobreixi les seves despeses no seria nacionalitzat. Així ampliem l’oferta educativa pública.
-En segon lloc, calen més professors (funcionaris) i més recursos en general, per atendre tota mena d’alumnat amb dificultats d’aprenentatge, nouvingut… Més despesa pública, és clar.
-En tercer lloc, cal consens entre la comunitat escolar de cada centre en pedagogies que estimulin la regularitat en el treball i l’esforç, no pas la memorització efímera, des de la primaria. Això es pot evitar fent menys exàmens, obligant a l’alumne que s’organitzi ell mateix el temps d’estudi de la matèria. Si l’alumne té un control dia sí i dia també, no té temps de retenir ni d’entendre el que està estudiant. Cal que aprengui a estudiar fent resums, copiant, llegint, fent exercicis durant un temps prudencial per facilitar l’assimilació dels continguts. Les notes que es treguin en els controls i els treballs han de prevaler per sobre d’altres consideracions.
-Cal, en quart lloc, una responsabilitat familiar i social: la família ha d’ajudar al fill en el seu aprenentatge, ha d’incentivar-lo a l’estudi, ha de donar-li temps per fer deures i per distreure’s, no se l’ha de fer portar vida d’adult aparcant-lo en altres llocs fins al vespre per comoditat horària dels pares o tutors. Per aprendre, cal repòs. I descans. La tv a l’habitació és contraproduent si no es controla bé.
L’esforç s’ha de compensar, la vagància s’ha de castigar.
Evidentment, per tal que els pares poguessin estar més pels fills, caldria una reestructuració social: treballar menys hores, potser cobrant menys, però els preus també haurien de baixar en concordància, cosa que ja veig més difícil.
D’altra banda, la societat civil hauria de valorar més la feina dels ensenyants, col·laborar-hi, oferir models socials que emfasitzin la recompensa per l’esforç i la feina ben feta, la dignitat de la cultura, menystenir el pur materialisme, incentivar la crítica i rebutjar el dogmatisme… Diu Melgarejo, parlant del sistema educatiu finlandès: “Tant el cinema com la televisió subtitulen pràcticament totes les pel·lícules i això facilita als nens l’aprenentatge d’idiomes i augmenta la capacitat lectora.” (font)També és un dels aspectes que s’hauria de tenir en compte a Catalunya i a Espanya.
Els governs haurien de fer polítiques en benefici del poble, de la societat, no del capital. En benefici del bé públic, no del bé privat. Sembla impossible, oi?
En definitiva, cal capgirar les tendències de les polítiques, dels professionals de l’ensenyament, de les famílies i llavors assolirem els nostres objectius: que els nois/noies posin interès en l’estudi en ser conscients de la necessitat i la utilitat del seu treball, amb què acabaríem amb el fracàs escolar de forma definitiva.
MANIFESTACIONS CONTRA LA REFORMA EDUCATIVA A TOTA ESPANYA
DIA 13 DE DESEMBRE DE 2012
EN DEFENSA DE LA LLENGUA CATALANA PORTAL XTEC