08/06/2016 treballem les mesures: EL VOLUM
Aquest matí hem rebut la visita de l’Àlex, pare de la Mar. De fet, el vam convidar a venir, perquè vam pensar que ens podria ajudar a entendre una mica més les matemàtiques ajudant-nos a experimentar amb aigua i diferents envasos. Hem comptabilitzat les mesures de 1/2 l. que cabien en un envàs o en un altre, hem observat com la mateixa quantitat de líquid ocupa el mateix espai mostrant un aspecte diferent depenent de l’envàs que el conté… hem descobert que la banyera de casa pot contenir més de 30l. d’aigua!
Tot plegat ha estat MOLT i MOLT INTERESSANT!
Gràcies Àlex per dedicar-nos el teu temps.
25/05/2016 Per què suren els vaixells.
Després de l’experiment que vam realitzar amb l’aigua salada se’ns va plantejar el dubte;
– Si a l’aigua salada el nostre submarí surava i a l’aigua dolça no, COM ÉS QUE ELS VAIXELLS TAMBÉ SUREN I NAVEGUEN PELS RIUS?
Per esbrinar-ho, hem realitzat un nou experiment.
1r. Hem mirat si diferents coses, fetes de diferent material, suraven igual a l’AIGUA DOLÇA i a l’AIGUA SALADA.
Comprovem que les coses suren depenent del material que són fetes (fusta, plàstic) i de la posició en que les col·loquem. La closca d’una petxina sura a l’aigua salada quan la posem cap amunt.
2n. Tot seguit hem experimentat com una bola de plastilina, quan la posem a l’aigua, DOLÇA o SALADA s’enfonsa ràpidament. Però si amb aquesta plastilina fabriquem un «vaixell»… SURA!
3r. Les conclusions que n’hem extret són:
– Sura per la forma que té.
– Sura perquè en repartim el pes.
17/05/2016 Experimentem la salinitat de l’aigua.
Aquesta tarda hem fet un experiment a la classe. Per a fer-lo ens han calgut un seguit d’ingredients i estris. Hem mesurat l’aigua que necessitàvem amb un recipient per mesurar líquids i hem pesat sal en una balança.
Després amb una coctelera hem remenat ben bé la solució, per assegurar-nos que l’aigua es barrejava amb la sal completament. Tots i totes hem coincidit que l’aigua tenia gust a MAR!
Tot seguit hem procedit a submergir el nostre “submarí” en un i altra recipient i ha estat llavors quan hem pogut comprovar que no passava el mateix en el recipient d’AIGUA DOLÇA i en el d’AIGUA SALADA.
Abans d’acabar encara hem volgut comprovar què passaria si el nostre submarí es volgués submergir al Mar Mort, el que conté més sal de tot el planeta!
En submergir-lo en el Mar Mediterrani (el nostre) el submarí, tot i que té tendència a pujar a la superfície, va poc a poc. Quan el posem en el Mar Mort, pràcticament no s’enfonsa i sobresurt!
Ens agradaria provar-ho!
ELS OFICIS
Durant aquest trimestre hem treballat els oficis. Hem parlat dels oficis dels nostres pares i mares, dels que ens agraden i d’altres que potser no coneixem tant…
“Els ARQUITECTES fan els plànols de les cases perquè els paletes puguin construir-les i nosaltres les puguem comprar. Els plànols també serveixen per saber quina és la sortida d’emergència quan hi ha un incendi”(entre totes i tots hem fet la nostra pròpia definició)
Ens hem posat a la feina, per equips “d’arquitectes” hem fet els nostres plànols.
També hem pogut visitar el forn de l’avi del Genís, el Manolo. Ell, molt amablement, ha respòs a totes les preguntes que havíem preparat per fer-li. Ens ha agradat molt.
Recomanacions per aquest NADAL
Per si vols practicar…. MATEMÀTIQUES. |
|
Per si vols practicar… LLENGUA |
|
Projecte els ocells: el Gaig.
Durant aquest trimestre hem estat immersos en l’estudi dels ocells, morfologia, costums… Hem aprofitat aquest tema per treballar de diferents maneres. “Mica en mica hem fet el racó del projecte. L’hem començat llegint i cercant informació plegats. Ho hem fet per parelles, ajudant-nos els uns als altres….” Mentrestant també hem anat elaborant un ABECEDARI de noms d’ocells. Ens ha calgut incloure alguns noms en altres llengües i cercar ocells que no viuen a prop nostre. Per a fer-ho ens han ajudat pares, avis, mares…
Hem fet sortidetes a la recerca de nius, plomes, ocells…
Finalment ens hem repartit per grups “Cada grup ha escollit un secretari o una secretària. A cada grup li ha correspost un rètol amb el nom d’una part de l’ocell. I després de col·locar-lo en el mural que tenim, hem hagut d’escriure tot el què hem après d’aquella part. En acabar, ho hem exposat a la resta de companys i companyes i ho hem corregit i ampliat.”
Aquest curs (2015-2016) hem posat nom a les nostres classes. Noms bonics d’ocells.
La nostra classe és la del GAIG. Un ocell eixerit.
Us en deixem un poema que el descriu molt bé.
-
La caseta de P5
Fa dies que la construcció de la nostra caseta va arribar a la seva fi. Durant aquest temps hem pogut jugar-hi de valent. Mireu quin goig que fa!
-
Gripau o Granota ?
Ahir ens va arribar a la classe un “príncep blau”, va dir l’Assumpció als nens i nenes. Tot el matí vam estar debatent qui seria la “princesa” que gosaria fer-li un petó per desfer l’encanteri….. però la veritat és que no vam acabar de gosar i a la tarda vam anar a la riera per alliberar-la. Amb tot això se’ns va plantejar l’interrogant: – gripau o granota ? Avui hem anat a cercar informació a l’ordinador per a treure’n l’entrellat. Us deixem la resposta amb molt de ritme…..
-
Ja hem plantat els ROURES!
Avui ha estat el Gran dia, aquesta tarda hem anat a plantar els ROURES, i alguna ALZINA, al camp. Ens hauria agradat plantar-los a l’escola, però no hi tenim espai, així que ho hem fet en un raconet del jardí del Genís. Així podrem anar veure’ls quan sentim curiositat… A veure si es fan ben grans! N’hem plantat 12!!! Contribuïm a la repoblació de boscos amb espècies autòctones, resistents al incendis.
-
Els ROURES
A principis d’aquest mes de març va caler trasplantar-los de nou en torretes, el pot on havia germinat la llavor s’havia quedat petit. Vam poder observar clarament les parts de la planta: llavor – arrel – tija – fulla. Ara cal esperar el moment oportú per trasplantar-los definitivament a terra.
-
En Benet i el seu Roure.
Avui hem anat a llegir un llibre a la Palanca. Com que la història parlava d’un roure hem pensat que era bona idea fer-ho allà.
-
Fem una Casa
09/03/2015 Quina casa més xula! Continuem amb la construcció de la caseta. Aquests dies hem pintat les parets i hem fet les teules. Els grans ens estant ajudant. Falta poc per a què hi puguem jugar Aquest trimestre l’hem començat amb el treball sobre la casa. I ens ha anat molt bé tenir una capsa gegant que estem transformant en una Casa ben bonica. També hem d’agrair la col·laboració d’un papa que ens ha fet una tauleta per a que puguem anar-la moblant.
Plantem un roure.
04/02/2015 Ja en tenim…. una pila!! 22/12/2014 Anem a bon ritme!!! Ja hem trasplantat dos roures i en broten tres més. Potser sí que podrem plantar un bosc. 10/12/2014 Una setmana més tard….. QUINA PASSADA! Com creixen! 03/12/2014 Ara, un mes més tard, han començat a germinar les llavors. Haurem de continuar cuidant-les molt per a veure’n el resultat. 17/11/2014 A finals del mes d’octubre vam plantar glans que havíem recollit en el nostre passeig a la Palanca.
Fem un projecte.
A inicis de curs vam pensar diferents propostes per a realitzar un projecte. Com sabeu, vam decidir fer-lo sobre les TORTUGUES. Aquí us deixem una mostra del procés d’elecció. En el transcurs del projecte hem anat fent diferents activitats. Aquí en teniu algunes: