3r trimestre
QUÈ TROBO A FALTAR EN ELS DIFERENTS PROGRAMES ELECTORALS DE SVH COM A INFANT?
PLANIFICACIÓ
Aquest projecte sorgeix de la necessitat de treballar la política, ja que no em parlat gaire en tot el curs. A més, coincideix amb les eleccions municipals del nostre poble.
Per tant, és el moment ideal per treballar aquest tema. Però els programes electorals ens inclouen als infants? En un inici hem pensat que no, per tant caldrà analitzar les propostes dels diferents partits política de SVH per tal de veure si ens representen i proposen aspectes del nostre dia a dia i de les nostres inquietuts.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
- Relacionar els diferents tipus de govern amb les seves característiques.
- Fer un esquema de les diferents institucions polítiques.
- Situar en un eix cronològic els diferents tipus de Govern d’Espanya i Catalunya en el s.XX.
- Comparar les diferents propostes polítiques de les eleccions municipals de Sant Vicenç dels Horts.
- Proposar canvis i millores sobre els temes triats i escriure un correu electrònic als partits polítics.
FULL DE RUTA
**************************************************************************************************
COM PODEM CREAR UNA LÀMPADA DE LAVA?
PLANIFICACIÓ
Aquest projecte sorgeix de la inquietut de dues alumnes de la classe en fer una làmpada de lava per a la nostra Cooperativa del Drac de la Resistència.
A partir de les seves investigacions, caldrà aprendre una mica més sobre els materials i la matèria.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
- Identificar els materials que ens envolten.
- Explicar les propietats de la matèria i dels materials.
- Aprendre què signifiquen els canvis d’estat mitjançant un experiment.
- Experimentar amb les mescles i solucions.
- Crear una làmpada de lava.
FULL DE RUTA
METODOLOGIA
Tot just per començar el projecte, hem observat els materials que ens envolten a la classe. També hem llegit un text sobre la matèria i les seves propietats de manera cooperativa, a través de la tècnica la Substància.
També de manera cooperativa, a través de la tècnica del Puzzle, cada membre de la taula ha vist un vídeo diferent o bé a llegit un text sobre els estats de la matèria.
Després de posar la informació en comú, han creat una petita presentació sobre el que han après d’aquest tema. Aquesta presentació han pogut escollir si la volien fer en digital o bé en un pòster/lapbook a paper.
En ese momento, era el momento de experimentar y pasarnos al castellano!
Dividimos la clase en dos grupos para hacer experimentos relaciones con los estados de la materia. Un grupo hizo un experimento sobre los Fluídos no newtonianos y el otro hizo un destilador solar. Seguimos el método científico para crear hipótesis sobre lo que pasaría. Cuando acabamos cada grupo explicó al otro lo que había hecho y aprendido. Para el destilador solar tuvimos que esperarnos un par de días para ver lo que pasaba.
También, a través de la técnica de trabajo cooperativo del Puzzle, otro día hemos dividido un texto en 4 partes. A cada persona de la mesa le hemos dado una parte y por lo tanto se han creado 4 grupos de expertos. Cada grupo ha leído el texto y ha realizado unos mini experimentos para poder ver en directo la explicación del texto.
Así, hemos trabajado las 3 formas de separar las mezclas heterogéneas: filtración, decantación y magnetismo. También un grupo, ha trabajado las soluciones.
Al acabar, cada grupo ha explicado y enseñado lo que ha hecho y aprendido, para compartir la información entre todos.
¡Mirad cómo lo hemos hecho!
PRODUCTE FINAL
Per acabar, ja era el moment de fer el nostre producte final, cada grup ha buscat com fer la làmpada de lava!
No a tots el grups ens ha sortit com esperàvem, però hem tret conclusions: potser caldria posar menys aigua (potser en una ampolla més petita) i aleshores posar més oli.
Podem tornar a fer-ho a casa si volem, ja que ja sabem com!
A continuació teniu algunes fotos i vídeos, que els mateixos grups s’han encarregat de fer algunes fotos i vídeos:
AVALUACIÓ
L’ avaluació sempre és continuada, anem avaluant tot el procés d’aprenentatge i fem sempre alguna pregunta inicial al principi del projecte per després al final tornar a repetir-la i que els alumnes s’adonin de tot el que han après.
També fem servir diferents eines d’autoregulació, som han sigut la TAG (Explicar alguna cosa que t’ha agradat, preguntar una pregunta i fer un suggeriment), també hem utilitzat el Ticket de sortida per explicar que havien après en la sessió.
A més, em passat un petit Posat a prova del projecte, per tal de continuar amb l’hàbit de repassar tot els continguts que treballem a classe.
****************************************************************************************************
2n trimestre
COM PODEM AJUDAR A LA PRIYA A CONÈIXER ESPANYA?
PLANIFICACIÓ
Aquest projecte ha sorgit per la necessitat de treballar Espanya ja que el curs passat vam treballar Catalunya. Així com també d’ajudar a la nostra auxiliar de conversa: la Priya.
La Priya és de UK, concretament de Leeds. Va venir un dia a la classe explicant-nos una miqueta diferents aspectes sobre el seu país: l’idioma, la població, el relleu, els rius…
Ens va dir que no coneixia aquests aspectes sobre Espanya i si podíem ajudar-la per poder conèixer millor Espanya. Vol anar de vacances a l’estiu però no sap com. Ens demana la nostra ajuda per conèixer millor el país i decidir a on anar de vacances.
Per tant, haurem d’aprendre abans tot sobre el relleu, els rius, la població i les diferents comunitats abans de poder ajudar a la Priya. Comencem!
CRITERIS D’AVALUACIÓ
- Conèixer els agents geològics interns i externs i fer un experiment.
- Situar en un mapa el relleu i rius més importants d’Espanya.
- Entendre el concepte d’escala en un mapa.
- Conocer la diversidad demogràfica del país.
- Conèixer què és una piràmide d’edat.
- Situar les comunitats autònomes d’Espanya en un mapa.
- Buscar informació en grup sobre algunes de les comunitats i fer un gran mapa grupal.
- Calcular la distància entre Sant Vicenç dels Horts i diferents ciutats espanyoles.
- Exposar la informació en anglès a la Priya.
FULL DE RUTA
METODOLOGIA
A l’inici del projecte, hem treballat les diferents formes de relleu, de diferents maneres, en treball cooperatiu, amb unes explicacions escrites d’una presentació i a partir de dos experiments que es van explicar una part dels companys/es als altres. També hem l’estratègia ILEC de fer esquemes a partir de textos.
Després ens hem concretat en el relleu i rius d’Espanya, a partir de diferents textos escrits i en parelles vam buscar i situar en un mapa els més importants. Després ho vam compartir amb els nostres companys/es de grup.
Després en castellà hem treballat tota la part de la población, en el que hem buscar en grup informació sobre els conceptes més importants. També hem vist quines zones d’Espanya estan més poblades i pensat perquè podia ser això. A més, hem reflexionat sobre el paper de la dona en l’àmbit laboral.
Per últim, ens hem endinsat en les comunitats autònomes, per grups en les hem dividit i hem buscat informació sobre la població, la capital i ciutats importants, el relleu i rius importants, la gastronomia, la bandera i com podíem arribar a la capital de cada comunitat des de Sant Vicenç.
Hem preparat per grups unes presentacions visuals digitals amb el CANVA o amb el Google Presentations i hem preparat les exposicions en anglès per presentar-li a la Priya.
PRODUCTE FINAL
Per acabar el projecte, hem fet les presentacions orals en anglès a la Priya, on li hem explicat tot el que hem après de les comunitats i ciutats autònomes.
Comunitats autònomes informació
AVALUACIÓ
L’ avaluació continuada de tot el procés d’aprenentatge s’ha dut a terme en diferents moments, al princi del projecte vam passar la pregunta ‘Què sabem sobre l’Espanya física?’ i al final del projecte la hem tornat a passar, així com també vam passar un mapa mut de les comunitats i ara al final una altra vegada, per fer-nos conscients de tot el que hem après.
Després de cada exposició oral, hem fet una co avaluació en la que cada grup es fixava en uns aspectes concrets i després li explicaca en anglès a l’altre grup les coses que havien molt bé i es aspectes que encara calien treballar per continuar millorant.
**************************************************************************************************
COM PODEM COL·LABORAR A MILLORAR EL NOSTRE OCEÀ?
PLANIFICACIÓ
Aquest projecte va encaminat a treballar els Ecosistemes, els éssers vius, analitzar el nostre planeta i com es troba en aquests moments. Ens fixarem molt en que pel nostre poble passa el riu LLobregat i vivim molt a prop del mar. Per tant, farem una sortida al Delta del Llobregat per conèixer millor el nostre entorn.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
- Saber què és una cèl·lula i les seves parts.
- Explicar què és un ésser viu i conèixer els regnes animals.
- Entendre què és un ecosistema.
- Crear un resumen con ayuda de la estrategia ILEC.
- Crear un esquema del cicle vital amb una eina digital.
- Interpretar diferents tipus de gràfics.
- Utilitzar un microscopi en un experiment.
- Reflexionar sobre les mesures que podem fer per ajudar al nostre planeta.
- Construir en grup una possible mesura per ajudar al nostre oceà amb el Lego We Do.
FULL DE RUTA
METODOLOGIA
Per fer aquest projecte, vam començar parlant de la part més petita que té vida pròpia, la cèl·lula. Vam fer un experiment utilitzant el mètode científic, per poder veure les cèl·lules d’una ceba.
Hem parlat de les característiques dels éssers vius, mitjançant el treball cooperatiu i la tècnica de la roda d’escriptura. Hem vist el cicle vital dels éssers vius i hem fet un esquema en grup amb el Canva.
Hem conegut els diferents regnes dels éssers vius a través de l’activitat cooperativa del puzzle. També hem treballat la tècnica ILEC de resumir per treballar un text sobre els tipus i factors físics dels ecosistemes.
També hem treballat els diferents tipus d’agrupacions dels éssers vius i com es defensen.
Hem treballat molts tipus de gràfics diferents amb informació sobre els éssers vius i per últim, vam veure diferents vídeos que ens han ajudat a entendre el canvi climàtic, l’efecte hivernacle i entendre en quin punt està el nostre planeta en aquests moments.
Hem reflexionat sobre què podem fer nosaltres per ajudar al nostre planeta ja que hem vist que està patint mols problemes mediambientals.
Per últim, farem una sortida al Delta del Llobregat, que hem hagut de canviar de dia per culpa del mal temps.
PRODUCTE FINAL
Per acabat el projecte, hem construït uns robots amb el Lego We do que poden ajudar al nostre planeta, especialment als mars i els oceans. Mireu com ho hem fet:
AVALUACIÓ
L’ avaluació es va portar a terme en diferents moments del projecte. Vam respondre què pensavem que era un ecosistem al principi del projecte i al final d’aquest.
També, va servir com a avaluació les diferents tasques que es van realitzar durant el projecte, com els reums, els esquemes i altres activitats com una activitat avaluativa final.
****************************************************************************************************
1r trimestre
COM ES DECIDEIX QUAN ES CANVIA D’EDAT?
PLANIFICACIÓ
Aquest projecte sorgeix de la necessitat de continuar treballant la Història. A Cicle Mitjà vam treballar la Prehistòria i aquest curs treballarem l’Edat Antiga, la Mitjana i la Moderna. Però qui o com es decideix quan es canvia d’edat? Tenim molts dubtes que anirem descobrint mica en mica.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
- Situar cronològicament les èpoques històriques més importants (Edat Antiga, Edat Mitjana, Edat Moderna).
- Descriure els trets característics de les diferents edats (els transports, tipus de govern, l’organització dels poblats , l’alimentació, l’art i l’artesania en la història, els vestits i la economia).
- Escriure un text descriptiu sobre un objecte típic de l’edat.
- Elaborar un eix cronològic sobre l’edat treballada en grup.
- Crear un mapa conceptual amb ajuda de l’estratègia ILEC.
- Crear un cuestionario con una herramienta digital para el resto de compañeros y compañeras.
FULL DE RUTA
METODOLOGIA
Per fer aquest projecte, ens vam dividir en grups d’experts, dos grups per cada edat (Antiga, Mitjana i Moderna). Cada grup s’ocupava de buscar informació de diferents fonts d’informació sobre diferents aspectes de cada edat. Els grups A han treballat els transports, una mica de la política i com s’organitzaven els poblats. El B va treballar l’alimentació, l’art, els vestits i la economia.
Vam treballar conjuntament, tota la classe un text amb l’estratègia ILEC de fer resums i fer mapes mentals. Per tant, cada grup va fer el seu resum i va preparar una exposició oral per gravar-la pel documental. Cada alumne es va autoavaluar de com ho havia fet, així com també el van valorar els seus companys de classe i van veure què havien de millorar per a les futures presentacions orals.
També hem anat al Museu d’Història on ens han explicat els habitatges i la roba de cada edat.
Una vegada que ja teniem tota la informació de totes les edats, vam ajuntar tota la informació i vam tornar a fer uns altres resums amb tota la informació que ens faltava i vam veure cada edat detalladament.
Vam tornar a dividir-nos la feina i mentres alguns companys feien l’eix cronòlogic de la seva edat, altres començaven a crear un Kahoot per a la resta de companys i companyes. Anàvem alternant les diferents tasques per a que tots els alumnes fecin les dues feines.
També ens van ajudar una mica els alumnes de sisè que en van compartir informació sobre els fets rellevants de cada edat històrica.
Quan vam tenir els nostres Kahoots finalitzats que els vam fer en castellà, vam jugar a classe, però només jugavem a les que no eren les nostres edats, si no seria molt fàcil!
Si voleu tornar a jugar, aquí podeu gaudir de les preguntes:
04414057
0117854
0980844
Finalment, ja estavem preparats per respondre la nostra pregunta repte!
A continuació podeu veure algunes fotos del procés!
PRODUCTE FINAL
Tot i que inicialment el producte final era el documental, finalment aquest va ser una tasca més en el nostre procés d’aprenentatge.
Al final del nostre trajecte estavem preparats i preparades per poder respondre a la pregunta repte. Com que els nostres companys i companyes de sisè també estavem treballant la Història, tot i que ells també han treballat l’edat Contemporània, vam decidir que podiem crear el ‘Forum d’Experts/es en Història’ i explicar-nos una mica el que havíem treballat. Va ser molt interessant escoltar-nos els uns als altres i preguntar i respondre els nostres dubtes. Aquí podeu veure les presentacions que es van fer en el Forum.
AVALUACIÓ
L’ avaluació es va portar a terme en diferents moments del projecte. En alguns d’aquests moments es va demanar als alumnes que expliquessin amb les seves paraules què sabien sobre un determinat contingut i, després de treballar-lo, es va tornar a demanar que expliquessin el què havien après. La comparació entre el què sabien abans i el que han acabat aprenent és sorprenent.
També, va servir com a avaluació les diferents tasques que es van realitzar durant el projecte, esquemes, eix cronològic, les preguntes que van crear del Kahoot, la presentació oral de la seva edat… .
Finalment, els alumnes van haver de presentar la Carpeta d’Aprenentatge, un recull de tot els seu treballs endreçats.