Setmana de les matemàtiques.

La setmana passada ens vam convertir en artistes, aquesta setmana us proposem convertir-nos en matemàtics.

 

Contes matemàtics

Podem començar visionant un conte amb contingut matemàtic.

Danses geomètriques de René Jodoin

També podem veure aquest curt que ens mostra figures geomètriques que es divideixen, es recomponen, giren… fent petites danses d’una gran bellesa geomètrica.

Notes sur un triangle (1966)

 

Aquí us deixem  un enllaç per practicar les seriacions geomètriques.

 

Podem practicar a fer la grafia dels números que coneixem o dibuixar les formes geomètriques.  Però per fer-ho més divertit, us proposem les safates de sal, o de sorra o de sucre… Les de la foto són materials  comercialitzats, però les podeu fer amb qualsevol safata, o tapa de caixa de sabates, caixa baixeta…

Aprofiteu l’avinentesa i que també practiquin lletres, traços o simplement que dibuixin.

 

També podem treballar una mica de mesura concretament l’aproximació de distàncies amb unitats de mesura no estàndar com ara, passes, diferents llargades de futes o fils…

Us deixem un enllaç que explica com posar-ho en pràctica, es tracta d’un repte matemàtic que ens proposen des d’Innovamat. Cliqueu sobre la granota.

 

UNA ALTRA PROPOSTA

BOTONS

Necessitem botons, tots els que tingueu per casa. Els observarem i després els podem fer preguntes:

· Són iguals tots els botons?
· Tenen el mateix nombre de forats? Quants en tenen?
· Són del mateix color? De quins colors són?
· Tenen la mateixa forma? Quina forma tenen?
· Són tots de la mateixa mida? N’hi ha moltes de mides?
· Estan fets dels mateixos materials?

I també podem proposar de fer classificacions depenent de la característica que els demanem.

· Grans / petits
· Amb forats / sense forats
· Per colors
· Plàstic / roba / fusta / vidre …

I també els podem demanar que els classifiquin com vulguin i us expliquin el perquè, segur que troben noves maneres .

ALTRES REPTES MATEMÀTICS

(extrets de la web Aprenent amb les mans de Lara Gimenez)

Repartint ous (quantitats)

12 ous i 3 oueres de cartró.

L’enigma demana descobrir la quantitat d’ous que posarem a cada ouera per aconseguir que en les tres hi hagi una mateixa quantitat d’ous.

I si volem que  en les tres hi hagi una quantitat diferent d’ous, quants n’hi haurà a cada ouera?

I  en dues la mateixa quantitat i una tercer amb la quantitat diferent?…

No feu servir ous de veritat!!! sinó en teniu tants de joguina feu boles de paper representant els ous.

Els cotxes de colors (mesura, lògica i geometria)

Repte de descoberta del color dels cotxes de cada bosseta amb pistes de posició i velocitat

Els infants han de saber que els cotxes estan amagats del més ràpid al més lent d’esquerra a dreta i han d’endevinar els colors.

Pistes:

1. El cotxe més ràpid és el blau.

2. Entre el més ràpid i el més lent hi ha els cotxes taronja i lila.

3. Al costat del cotxe més lent hi ha el cotxe taronja.( Per complicar una miqueta també la podem oferir amb etiqueta negativa i dir “Al costat del cotxe menys ràpid hi ha el cotxe taronja”)

 

Les matemàtiques són un món fascinant, a l’escola intentem treballar-ho de manera motivadora i molt manipulativa. Comprèn molt més que la numeració i el càlcul.

Avui voliem fer un petit tastet i  us hem presentat unes activitats senzilles que només  treballen alguns aspectes matemàtics, amb uns materials que creiem podeu tenir per casa o que podeu  canviar  adaptant-ne  algun d’un altre tipus.

 

Per últim us proposem que jugueu a jocs de taula que tingueu a casa adequats a la seva edat i aprofiteu i els demaneu que us expliquin ells amb les seves paraules les normes del joc.