Data: dissabte, 6 de febrer de 2016
Lloc: biblioteca Julià Cutiller
A càrrec del Sr. Pep Molist, bibliotecari, escriptor i crític literari
SÍNTESI DE LA XERRADA
La xerrada es fonamenta en la narració per part del Sr. Molist del conte “La señora Meier y el mirlo” de Wolf Erlbruch, Ed. Libros del zorro rojo”, amb pauses al final de cadascun dels fragments del llibre per exposar estratègies que engresquen els infants a llegir.
- Bonances de la Lectura:
- Amplia la visió del món
- Millora les habilitats mentals per a l’adquisició de coneixements
- Millora la capacitat d’atenció sostinguda
- Millora les habilitats lingüístiques: expressió i comprensió oral, expressió i comprensió escrita
El temps dedicat a la lectura és compatible amb el temps dedicat a veure la TV i/o jugar amb l’ordinador.
No s’ha d’obligar a llegir a l’infant sinó mostrar-li un bon model per part de l’adult, en relació a la lectura. L’infant hauria de veure llegir el pare, la mare, … i que gaudeixen llegint.
- Estratègies a casa:
- Crear un racó amb llibres a l’abast de l’infant, amb un recull de lectures que es renovi periòdicament, que s’alimenti de llibres de préstec de la biblioteca municipal, …
- Crear l’hàbit de llegir diàriament amb els fills, establint una estona per compartir amb el fill i un llibre, de forma que el llibre serveix de vincle entre el progenitor i el fill. Amb el temps, els relats poden ser més complexos, augmentar en dificultat de comprensió.¡
- Estratègies fora de casa:
- Visitar sovint la biblioteca municipal facilitat que els infants vinculin amb els llibres
- Visitar sovint una llibreria
- Avantatges del llibre infantil:
- Facilita la tria, donat que valorar el grau d’interès costa poc: el text és breu i les il·lustracions són molt importants.
- Els llibreters ens poden ajudar a fer una tria del llibre que volem adquirir.
La literatura infantil i juvenil interessa als pares i mares perquè correspon a la lectura de l’edat dels fills.
- Criteris per escollir llibres:
- El llibre ha de captar l’interès del lector. Ens ha d’engrescar a llegir-lo. Un llibre és de qualitat quan presenta diverses lectures i arriba a un ventall ampli de lectors.
- Llibres de ficció: el valor estètic/literari hauria d’estar per sobre del valor didàctic. Les idees/coneixements haurien de tenir una presència subtil.
- Un bon llibre és comunicació. Ha d’arribar a fer-nos sentir, tot desvetllant les emocions.
- Un bon llibre per a infants a d’agradar als adults, atès que a l’hora de llegir-lo o explicar-lo la narració es transmet de forma
- A partir dels 7 anys els infants comencen a triar els llibres que volen llegir, a partir dels seus interessos i inquietuds i de les lectures que ja han llegit. Cal ser respectuosos amb els gustos dels infants. Últimament les editorials publiquen sèries com la d’en Gerónimo Stilton, literatura que connecta amb el món actual dels infants. Són un punt de partida per a l’adquisició de l’hàbit lector.
Adjunt us trametem “10 idees de com fer els fills lectors” i una selecció de llibres infantils i juvenils, classificats per edats.