Educació Emocional

Educació Emocional. Concepte.

Procés educatiu continu i permanent que pretén potenciar el desenvolupament emocional com a complement indispensable del desenvolupament cognitiu, constituint ambdós els elements essencials del desenvolupament de la personalitat integral.

Per això es proposa el desenvolupament de coneixements i habilitats sobre les emocions amb l’objecte de capacitar l’individu per afrontar millor els reptes que es plantegen en la vida quotidiana. Tot això té com a finalitat augmentar el benestar personal i social.

 

Objectius generals de l’Educació emocional.

Adquirir un millor coneixement de les pròpies emocions.

Identificar les emocions dels altres.

Desenvolupar l’habilitat de controlar les pròpies emocions.

Prevenir els efectes perjudicials de les emocions negatives.

Desenvolupar l’habilitat per a experimentar emocions positives.

Desenvolupar una millor competència emocional.

Desenvolupar l’habilitat d’automotivar-se.

Adoptar una actitud positiva davant la vida.

Aprendre a fluir.

 

Blocs temàtics de l’Educació emocional.

Consciència emocional.

Comprendre les nostres emocions, saber què sentim, què pensem, és a dir reconèixer les nostres emocions i les dels altres, i saber expressar-les.

Per això resulta bàsic conèixer la classificació de les emocions i els seus components (què ens passa en l’aspecte físic, què pensem davant d’una emoció determinada i quin comportament manifestem).

Regulació emocional.

Les respostes impulsives sovint provoquen conseqüències negatives. Per evitar-ho és necessari ser conscients de l’emoció viscuda i poder plantejar així una resposta adequada. Cal aprendre a controlar les pròpies emocions i saber donar la resposta apropiada a cada estat emocional.

Autoestima.

Aprendre a conèixer-se millor i acceptar les pròpies qualitats i limitacions. Una autoestima adequada ens farà sentir satisfets de nosaltres mateixos.

Habilitats socioemocionals.

Les capacitats i estratègies per relacionar-nos amb els altres. La dimensió emocional en les relacions socials. Habilitats d’enfrontament a la pressió de grup.

Habilitats de vida.

Ens permetran mostrar comportaments adequats per a poder resoldre problemes personals (presa decisions, organització i distribució del temps), familiars, de la comunitat i de la feina

 

Característiques de la persona emocionalment intel·ligent:

Actitud positiva.

Persones que destaquen els aspectes positius per sobre dels negatius (veure el got mig ple).

Reconèixer els propis sentiments i emocions:  Conèixer-se a un mateix implica conèixer els propis sentiments i emocions. L’autoanàlisi ajuda a reconèixer els propis sentiments.

Capacitat d’expressar sentiments i emocions: Les emocions necessiten canalitzar-se: “sentiments expressats, sentiments curats”. Saber reconèixer el canal més apropiat i el moment oportú.

Capacitat per controlar sentiments i emocions: Trobar l’equilibri entre l’expressió de les emocions i el seu control. Tolerància a la frustració i capacitat de retardar gratificacions.

Empatia: Fer nostres els sentiments i emocions dels altres. Saber posar-se en la pell dels altres. Superar l’egocentrisme i arribar a la maduresa emocional.

Ser capaç de prendre decisions adequades: En la presa de decisions hi són més presents factors emocionals que racionals. Les decisions adequades integren lo emocional i lo racional.

Motivació, il·lusió i interès: Emoció i motivació estan molt relacionades. Ser capaç de motivar-se, il·lusionar-se, interessar-se , en les persones i la realitat que ens envolta.

Autoestima: Tenir sentiments positius cap a un mateix i, confiança en les pròpies capacitats per fer front als reptes que es plantegin.

Saber donar i rebre: S’ha de ser generós a l’hora de donar però, també a l’hora de rebre. Donar i rebre és una manera d’aprendre.

Tenir valors alternatius: Es tracta de tenir valors que donin sentit a la vida.

Ser capaç de superar les dificultats i frustracions: Ser capaç de superar-se malgrat s’hagin viscut experiències negatives.

Ser capaç d’integrar polaritats: Integrar lo cognitiu i lo emocional: hemisferis dret i esquerre, drets i deures, tolerància i exigència, …

 

Capacitats per aprendre, relacionades amb les emocions:

Autoconfiança: Sentir més probable l’èxit que el fracàs en allò que es vol iniciar.

Curiositat: Sentir que buscar i conèixer és positiu i satisfactori.

Intencionalitat: Desig i capacitat per actuar en una direcció de forma persistent.

Auto-control: Habilitat de modular i controlar les pròpies accions.

Relacions: Habilitat d’implicar-se amb els altres, sentir-se comprès i comprendre.

Capacitat de comunicar: Desig i habilitat d’intercanviar idees, sentiments i conceptes.

Cooperació: Habilitat d’equilibrar les necessitats personals amb les del grup.

Capacitat de comunicar: Desig i habilitat d’intercanviar idees, sentiments i conceptes.

Cooperació: Habilitat d’equilibrar les necessitats personals amb les del grup.