TÍTOL: LA POESIA AL CICLE SUPERIOR
ÀREES: LLENGUA CATALANA, MEDI I PLÀSTICA
DURADA: 3 setmanes
1-Competències bàsiques
– Competència en comunicació lingüística: Saber llegir amb bona entonació i ritme un poema. Practicar la competència en l’elaboració de poemes.
– Competència en el coneixement i l’interacció amb el món físic : saber elaborar un mapa i conèixer totes les eines habituals . Saber situar diverses ciutats i pobles de Catalunya, Espanya, …
– Competència d’aprendre a aprendre: Desenvolupar actituds i la confiança en un mateix.
– Competència digital: Saber usar les noves tecnologies per cercar informació de tipologia diversa.
2-Objectius d’aprenentatge
– Llegir de manera expressiva cançons .
-Llegir en veu alta poemes.
– Elaborar per escrit un poema fent servir unes pautes donades prèviament i després elaborar-ne un altre però sense pautes.
-Elaborar un mapa i situar diversos elements (fotografies, vídeos, enllaços, etc).
3-Continguts
– Lectura comprensiva i expressiva de poemes i cançons.
– Recitacions de poemes.
– Elaboració escrita d’un poema.
-Elaboració d’un mapa seguint unes pautes i situant diversos elements.
4-Activitats d’aprenentatge
4.1-Àrea Medi
Activitats:
-La ruta dels poetes :Activitat realitzada amb el Notebook . És una activitat on s’explica tot el procés perquè els alumnes elaborin un mapa amb un recorregut concret ,on inseriran imatges , vídeos, enllaços,… relacionats amb el tema (donat o escollit per ells) i utilitzaran les eines corresponents.
4.2-Àrea Llengua Catalana
Activitats:
-Fem un poema :Activitat realitzada amb el Notebook. És una activitat per realitzar un poema/cançó seguint un model i una altra activitat és fer un poema però sense cap model .
-Jeroglíflics: Activitat realitzada amb el Notebook i que consisteix en endevinar el títol de diversos poemes seguint un abecedari amb signes diferents.
–Expressió escrita: en aquest apartat hi ha cal•ligrames realitzats amb els alumnes , amb el type drawing .
També es pot trobar com confeccionar un poema a partir d’una imatge donada.
–Jocs de llenguatge oral
-L’alumne/a , a través d’un avatar(voki), explica com fer alguna activitat o proposa algun joc ( endevinalles, deletrejar,…) . Un cop s’ha confeccionat el seu avatar l’escoltem i diem com es pot millorar ( no repetint tant la mateixa paraula, vocalitzant més, etc)
4.3-Plàstica
Activitats:
–Dibuixem personatges
Es tracta de donar als alumnes un poema i que ells pintin la cara (o tot el cos) de cada personatge com se l’imaginen.
-Pintem poemes
Es dóna als alumnes un poema . Cal pintar aquest poema (per exemple amb aquarel•les ) amb tots els detalls que hi constin.
5-Activitats d’avaluació
Es farà l’avaluació de dues àrees: l’àrea de Medi i l’àrea de Llengua Catalana.
Serà amb ambdós casos autoavaluació i avaluació . Es farà per duplicat ja que es pretén d’una banda que l’alumne s’adoni dels errors o mancances que hi ha en el seu treball i els pugui millorar i d’altra banda es realitzarà una rúbrica per tal que es mestre/a pugui saber si els alumnes han adquirit els objectius proposats.
En l’elaboració del poema la mestra tindrà en compte el procés:
-esquema previ
-ordre
-confecció del poema
-resultat final (ordre , cohesió, vocabulari, ortografia, …).
En la confecció del mapa es tindrà en compte si:
-la cerca d’informació és correcta o no
-realitza correctament l’itinerari
-col•loca adientment els marcadors
-segueix un ordre i desa la informació en carpetes diverses.
(veure apartat avaluació del bloc)
6-Criteris d’avaluació
– Llegir de forma expressiva cançons i poemes.
– Utilitzar les eines bàsiques en la confecció dels mapes.
– Saber cercar informació i escollir la més rellevant .
– Conèixer i aplicar l’estructura que determina un poema.
– Saber crear per escrit un poema seguint les pautes donades prèviament.
-Escriure poemes amb riquesa de llenguatge, partint del procés de : pensar (pluja d’idees a través d’esquemes i establir ordre a aquestes idees) , escriure i revisar.