Energia

Mesures d’eficiència energètica a la nostra escola

Captura 1Captura 3 Captura 3 Captura 4

Auditoria de l’escola

Enllaç: Treball auditoria 6è
SAM_1859

Construcció d’un forn solar
Alumnat de 6è

Bibliografia al voltant de l’Energia
Tal i com hem informat en la pàgina d’inici del bloc de l’Escola, podeu trobar els següents llibres a la bilioteca d’Esparreguera:
Llibres biblio 1Llibres biblio 2Llibres biblio 3
Ús animen a que aneu a la biblioteca!

Què és l’auditoria energètica?

shutterstock_14957741-788x1024En essència és una revisió de l’edifici, dels components que ens subministren confort i dels hàbits que tenim com a usuaris de l’escola. L’objectiu de l’auditoria és trobar les oportunitats per consumir menys energia assegurant el mateix confort), d’una banda, i de l’altra, reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle.
Mesurarem les coses que tinguin més incidència i que resultin fàcils de fer-ho, com ara la il·luminació artificial i natural, la calefacció, els aparells que tenim engegats, l’aigua …
Aquesta activitat té un objectiu a llarg termini que és el de millorar el coneixement sobre l’energia i la presa de consciència sobre el seu consum responsable.

Hem fet una auditoria energètica de la nostra classe de sisè

Endollats1 b

Per poder reflexionar sobre l’ús que fem de l’energia a la nostra classe ens vam dividir en quatre grups, cadascun dels quals  es va dedicar a observar i recollir dades sobre un tipus d’energia.

ELS ENDOLLATS: Érem els encarregats d’observar els aparells de la classe: quants en tenim, quins fem servir i perquè, i com s’utilitzen.

EndollVam enganxar un gomet blau amb un número a cadascun dels aparells de la classe. Aquest número ens va servir per identificar l’aparell i vàrem mirar tots els aparells de la classe i en una fitxa de registre vam escriure perquè es fan servir i quina és la seva potència (o la seva intensitat).
Durant la setmana d’estudi, vam enregistrar a l’horari del mural de l’auditoria totes les vegades que es va fer servir un aparell, i quin aparell era.

ELS SOLARS: Érem els encarregats d’observar com entra la llum natural a classe: si l’aprofitem bé i si tenim bones solucions quan la llum del Sol ens molesta.

SolVam fixar-nos si per les finestres de la classe entra prou llum, i amb la brúixola quina orientació tenen (nord-sud-est-oest).
Vam mesurar i anotar a la fitxa de registre la mida de les finestres, i també si tenim persianes, tendals, cortines, o altres mecanismes per controlar el pas dels raigs solars.
Durant la setmana d’estudi, vam anotar a l’horari del mural de la classe les vegades que es van abaixar les persianes o els tendals, i per quina raó els abaixàvem.

ELS IL•LUMINATS: Érem els encarregats d’observar els llums de la classe: quants n’hi ha, com són, com es reparteixen i com s’utilitzen.

FluorescentVam fixar-nos si tots els llums de la classe s’encenen amb un únic interruptor o amb més d’un.
Vam mirar i anotar a la fitxa de registre els diferents tipus de llums que hi ha a la classe i les seves potències, i quina quantitat n’hi ha de cada.
Durant la setmana d’estudi, vam anotar a l’horari del mural de la classe les vegades que es feien servir els llums, i quins llums s’encenien.

ELS CONFORTABLES: Érem els encarregats d’observar la temperatura de la classe, com estan posats els radiadors, quantes finestres hi ha a la classe i com són aquestes finestres, si estem bé o si fa fred o calor, i què fem quan passem calor.

TermometreVam mirar com són les finestres i si tanquen bé.
També vam dibuixar un plànol de la classe i hi situàrem els radiadors i les finestres.
Vam enregistrar, a la fitxa de registre, la temperatura a diferents
hores del dia, al llarg de la setmana d’estudi.
També vam anotar al mural de l’auditoria les vegades que es van obrir les finestres.

Amb totes les dades estem valorant les coses que podríem millorar a la classe per estalviar energia i recollim per escrit les que ja estem fent bé.