Medicaments a 6è

Avui, divendres 15 de gener, ens ha visitat la Mònica Portero, investigadora del Departament d’Enginyeria Química (URV). Hem realitzat una sessió emmarcada dins el projecte d’Aula de Ciències que duem a terme durant les sessions de laboratori i que forma part del “Projecte APQUA” (Aprenentatge de productes químics, usos i aplicacions).
La sessió tenia el nom de “Dissenyem un medicament?”. Durant una estona, nosaltres, ens hem convertit en investigadors de la URV (Universitat Rovira i Virgili). Ens hem posat en la situació simulada: teníem la demanda de l’Hospital de Santa Tecla que ens demanava si els hi podíem ajudar a resoldre un “petit problema”. Resulta que un medicament que necessitàven subministrar als pacients tenia molt mal de gust i per aquest motiu alguns malalts no el volien prendre. Ells havien provat de donar-lo dins d’una càpsula de gelatina, però aquesta trigava massa a desfer-se a l’estómac i començar a actuar.
El nostre repte ha estat el de dissenyar una presentació del medicament per tal que tingués un bon gust i comencés a actuar dins el cos el més ràpid possible.
Per tal de preparar-nos, hem realitzat dues activitats en què hem observat com actuen diferents presentacions de medicaments al nostre organisme (boca, estómac i intestí).
Aquestes activitats han estat les següents:
1.- Pastilla sencera o esmicolada? = Hem investigat el temps que trigava a actuar una pastilla sencera i una d’esmicolada. Hem realitzat la investigació estudiant com reaccionava una pastilla sencera i una d’esmicolada en contacte amb un dissolució de vinagre (simulava els nostres sucs gàstrics, presents a l’estómac). Deprès de la investigació, hem arribat a la conclusió que una pastilla esmicolada fa efecte immediat dins el nostre organisme, però té curta durada en el temps.
2.- Pastilles entèriques i no entèriques. Quina és la diferència? = Hem descobert perquè algunes pastilles estan “recobertes”; per a això, hem utilitzat tres pastilles entèriques i tres de no entèriques. Hem observat com aquestes reaccionàven en contacte directe amb aigua (boca), dissolució de vinagre (sucs gàstrics de l’estómac) i dissolució d’hidròxid d’amoni (amoníac, suc similar al dels nostres intestins).
3.- Disseny de la nova presentació del medicament = Hem fet una posada en comú dels resultats de les nostres observacions, hem arribat a la conclusió que la nostra pastilla havia de ser una càpsula, on en el seu interior hi contingués la concentració del medicament esmicolat. D’aquesta manera hem dissenyat una presentació del medicament perquè aquest tingués un bon gust i comencés a actuar dins del cos el més ràpid possible.
La veritat és que ha estat una sessió de laboratori molt pràctica i educativa, hem aprés com actuen els medicaments que nosaltres consumim i quins són els seus efectes dins el nostre cos, tant en acció (temps) i reacció (resultat).
Més endavant, en posteriors sessions de laboratori, acabarem de dissenyar la presentació del nostre medicament: format, caixa, gust de la càpsula, etc.

Alumnes de 6è

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *