Escola verda

L’escola Mestres Munguet-Cortés ha estat  durant molts anys envoltada de conreus, a tocar del bosc i en el camí cap al riu. Les transformacions urbanístiques van respectar i connectar els diferents  espais amb zones de vianants àmplies i enjardinades. El torrent del Sorral segueix el camí del riu i està rodejat de grans àlbers que fan bones ombres a l’estiu.

L’edifici de primària connecta pel darrera amb un bosc antic que conserva els pins, alzines i roures que tenia, i també una gran zona d’arbustos de plantes remeieres:  farigola, romaní, espígol, etc. S’ha modificat perquè tingui un bon accés al carrer de dalt on hi ha l’altra escola de primària, i entre mig hi ha un gran tobogan que segueix la inclinació del terreny. A la part esquerra hi ha un bosquet més salvatge amb galzerans, espàrrecs, pins, alzines, i tot tipus de flors; connecta a la part de dalt amb un bosc més gran amb múltiples camins i caminets, llocs de recerca i aprenentatge. De sempre hi hem sortit per connectar-nos amb la natura.

Des de l’edifici de parvulari un camí antic i molt bonic ens porta fins al riu. El seu recorregut és una zona perfecta per reconèixer aus: el rossinyol bord, el pit-roig, l’esplugabous, el corb marí, el blauet, la merla, la mallerenga, el gafarró, el martinet, l’ànec coll verd, la polla d’aigua… Allà hi anem a fer els tallers d’Observació Científica d’Ocells i del Coneixement de la Vida al Mogent.

Els nostres jardins de l’escola també estan concebuts com a llocs d’aprenentatge. Tenen el seu hort i els seus parterres amb les plantes d’olor i les ornamentals. El pati de primària té un arbrat divers:  amb pins, til·lers, arces, arbres de júpiter, una chitalpa i un avet que guarnim per Nadal.  També tenim uns arbres fruiters: un caquier, una prunera i un cirerer d’arboç. Cada any, el Dia de l’Arbre, em plantem un. Aquest curs plantarem un ametller.

Al pati d’infantil hi ha: prunus, moreres i til·lers,  també dos xiprers alts i  prims. En els parterres tenim gessamí de dues classes i heures que fan que la tanca transparent tingui trams més opacs. Amb els petits plantem bulbs i plantes de temporada a l’octubre i a la primavera. El seu hort és de tres eres, una per a cada nivell. Ara hi tenim plantades enciams i cebes.

La  conservació i neteja dels jardins és cosa de tots;  nens i nenes, mestres i conserges i, a vegades, també pares.

Aquests són els nostres principis d’escola verda: ensenyar  els nens a estimar la terra com a font d’energia i de vida.

Al voltant d’això hem fet decisions d’austeritat, i així,  de fa  més de 10 anys, reutilitzem els llibres de text, tot integrant-los en la biblioteca d’aula. Aquest projecta ha donat molt bons resultats, sobretot per la seva bona acollida de les famílies i la responsabilitat de conservació per part de tota la comunitat.

L’hàbit  de reduir i reutilitzar està ben assolit; per l’esmorzar es fan servir carmanyoles i s’ha reduït, o pràcticament eliminat, l’ús del paper de plata.

Plantejar-se una bona alimentació ha donat bons fruïts. La coordinació amb el Centre de Salut va eliminar les galindaines i calories buides per l’esmorzar dels nens. La majoria porta entrepà o fruita. D’aquesta gaudim una setmana al mes, gràcies al programa de la Generalitat.

El nostre menjador escolar, des de fa tres cursos, ha apostat pel menjar fresc i de proximitat; gaudim, doncs, de verdures no congelades i de peix fresc i de temporada.

Ens agreguem a tota mena de propostes que facin millorar el nostre medi ambient. Per aquest motiu també formarem part aquest any del grup d’escoles hortolanes del Vallès Oriental, dins de grup de treball d’escoles en transició del Casal del mestre de Granollers.