1Projecte

Perquè un hort a l’escola?

El treball a l’hort ecològic a l’escola, és la manera més adient de fomentar entre els nostres alumnes una educació mediambiental, entenent com a educació ambiental el procés interdisciplinari per comprendre les interrelacions dels éssers humans entre sí i amb la naturalesa, emmarcant-ho dins d’un projecte educatiu global, basat en la cura, respecte entre iguals i la defensa de la natura.

Aquest projecte pretén fomentar l’adquisició de capacitats i competències bàsiques en coneixements, criteris i actituds d’acord amb una responsabilitat personal i solidària amb el medi ambient.

Tota l’escola, infantil i primària hauria d’implicar-se en el treball amb la terra que es començaria cap el mes d’octubre, fent planters i diaris del procés, cura i cultiu de les plantes durant tot el curs.

Objectius generals:

  1. Ajudar als alumnes a prendre consciència i sensibilitat davant les qüestions mediambientals.
  2. Promoure el coneixement del medi, les seves interrelacions i els seus problemes.
  3. Fomentar l’adquisició de valors que els motivin a sentir preocupació pel medi ambient.
  4. Capacitar els alumnes perquè puguin trobar solucions als problemes ambientals.
  5. Conèixer i aprendre els productes, les eines i les tècniques de treball agrícola.
  6. Reconèixer la dependència de l’agricultura que té la humanitat.
  7. Treballar el projecte de l’hort d’una manera interdisciplinària.

Treball competencial:

  • Integració de coneixements:
    • Treball de forma conjunta amb els continguts curriculars.
    • Ús de varietat de recursos.
  • Funcionalitat dels aprenentatges:
    • Es dóna importància a aspectes basats en l’experimentació, treball de camp i manipulació.
    • Els coneixements es tradueixen en actituds i accions quotidianes tant individualment com col·lectivament.
    • Els aprenentatges connecten amb els interessos de l’alumnat.
  • Autonomia personal:
    • Es presenten tasques amb diferents graus de complexitat.
    • Es respecten els diferents ritmes d’aprenentatge dels alumnes.

Temporització:

  • Cada nivell disposarà d’una hora o hora i mitja setmanal per dedicar-li.  La idea inicial és que tot el grup classe vagi a l’hort, i per tal que els alumnes puguin intervenir més en les tasques de treball, es poden fer tres grups, uns dedicats a l’hort, els altres a les plantes aromàtiques i medicinals i els altres a l’espai de jardí, segons l’estona que es programi es poden anar intercanviant. Hem de pensar que l’observació és una part molt important per aconseguir bons cultius, les plagues o malalties, la falta o l’excés d’aigua,… ens donaran moltes pistes per continuar la tasca aconseguint bons resultats. Per tal que això sigui possible es proposa l’adopció d’un vegetal i fer-ne el seguiment.

Recursos humans i materials:

  • Recursos personals:
    • Comissió de l’hort amb la participació si és possible d’experts que puguin fer un seguiment i ens recomanin les actuacions a fer (amb reunions possiblement mensuals).
    • Grup de treball format per una coordinació i un docent de cada comunitat. El coordinador o el docent encarregat, seria convenient que fes  SEP al grup de la seva comunitat.
    • Tot el professorat del claustre hauria d’estar implicat.
    • El personal de menjador i els alumnes més grans haurien de col·laborar aportant la matèria orgànica per fer compost,  i participar en les feines de l’hort o jardí.
  • Recursos materials:
    • Plataformes de cultiu pel planter (pendent).
    • Terra d’abonament del compostador de l’escola.
    • Eines de treball.
    • Cofre o caseta per a guardar les eines de l’hort.
    • Material de reg.
  • Recursos didàctics:
    • S’aniran penjant en el bloc segons decisió del grup de treball.
    • Quadern de camp de l’hort per a cada alumne i fotografies.
    • Plafó de l’hort (Punt Verd) on s’exposen fotografies i d’altres activitats relacionades amb la feina de l’hort i el jardí de l’escola.

Organització:

La comissió, un cop s’ha decidit per nivells el treball que es vol realitzar, supervisarà els aspectes teòrics idonis per tal de poder-ho portar a terme. Cada nivell tindrà un quadern de camp de la parcel·la en la que hi podrà anotar les feines que hi fa fa cada grup classe, aquests quaderns estaran penjats a l’espai de l’hort.

L’equip de treball coordina la programació de les unitats didàctiques a cada comunitat un cop per setmana per acabar d’establir les activitats idònies i modificar-les en cas necessari. El representant de cada comunitat hauria d’aportar la informació per tal que el coordinador/a pugui penjar al bloc allò que els mestres considerin oportú.

Hauria de formar part de l’equip de treball i la comissió, un membre de l’equip directiu, portés la comptabilitat i supervisés la coherència amb el PEC.

Es pot veure l’organigrama de la comissió clicant a sobre de la següent imatge:

Comissio

 El grup de cinquè i sisè seran els encarregats de mesurar l’hort i l’espai de plantes aromàtiques per fer les parcel·les per a cada nivell, amb zones per passar i zones per cultivar, es faran càrrec del compost per abonar la terra, recollida selectiva a l’esmorzar i el dinar i,  fer el projecte de reg de l’hort.

Cada parcel·la es podrà dividir en dues parts, una per cada grup o bé buscar conreus conjunts segons les necessitats dels seus projectes interdisciplinaris.

Una resposta a 1Projecte

  1. Retroenllaç: Donem la benvinguda al bloc de “El nostre hort” « Escola Lledoner, Comunitat d'aprenentatge, Granollers

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *