ELS NOSTRES PRINCIPIS PSICOPEDAGÒGICS
Conscients de la realitat canviant de les aules i de les necessitats educatives del nou paradigma educatiu, el professorat d’aquesta escola sent cada vegada més la necessitat d’estar format a tots els nivells per aplicar, a la pràctica diària, els objectius de les competències bàsiques, prioritzant el què i, molt especialment, el com aplicar-les.
Partim, d’una banda, de les condicions del centre i de l’alumnat i, de l’altra, l’entorn proper que forma part d’una societat, una cultura i una època concreta.
Algunes teories que dirigeixen la tasca educativa
El plantejament pedagògic del centre parteix de diferents bases teòriques i dels últims descobriments innovadors que apliquem de forma pràctica dins les aules i amb els infants. Pensem en un procés educatiu, continu i permanent, que potencia el desenvolupament integral de l’alumnat i on els coneixements són importants a l’igual que la formació personal i emocional.
Ens agrada tenir present les teories de les intel·ligències múltiples del psicòleg Howard Gardner, segons aquest la intel·ligència no és només el coeficient intel·lectual, sinó que és la capacitat d’ordenar els pensaments, poder expressar-los i coordinar-los amb les accions. Amb això, creiem amb un procés d’ensenyament-aprenentatge on els professionals afronten els reptes educatius sabent i respectant els diferents talents i realitats individuals dels infant i atenent a les etapes de desenvolupament cognitiu que els caracteritza; no demanarem a tots els infants el mateix rendiment en una mateixa àrea per un igual, sinó que es programarà en funció de les seves capacitats i possibilitats i respectant els diferents ritmes d’assimilació.
El talent és la intel·ligència en acte (Josep M. Marina)
Creiem en l’aprenentatge autopoiètic, aquell que va de dins cap a fora, i que, tal i com apunta el neuropsicòleg Antonio Damasio i aplaudeix la Rebeca Wild,
parteix de l’energia innata dels infants per obrir-se a noves experiències i idees, per vèncer obstacles i reflexionar sobre els efectes i els significats de les vivències pròpies i d’altres persones. Afirmen que els processos de desenvolupament van madurant dins l’organisme cada vegada que l’infant interactua voluntàriament amb el seu entorn, fent connexions neurològiques, percebent allò que correspon o no a les seves necessitats autèntiques i corregint els seus propis errors.
Dins l’aula, seguint els principis Vigotskyans, partim de que l’aprenentatge i el desenvolupament són una activitat social i col·laborativa i, per tant, com dèiem més amunt, treballem per no fer una intervenció que mostra i ensenya sinó que acompanya, gestiona i facilita eines per a que cada infant pugui anar narrant la seva pròpia història d’aprenentatges. Depèn de l’estudiant construir la seva pròpia comprensió en la seva ment. El docent, per la seva banda, pren en consideració que l’aprenentatge té lloc en contextos significatius, preferiblement el context en què el coneixement serà aplicat i on el mateixos infants són científics i descobridors dels seus propis aprenentatges. L’aprenentatge es produeix quan el docent posa en contacte els infants amb la realitat i on la resolució d’una situació (o d’un problema [no matemàtic]) es pot portar a terme amb l’ajuda i la guia d’un adult (el mestre/a) o la col·laboració d’un company/a més capacitat (Treball cooperatiu). En aquest sentit, i amb aquesta manera de pensar i fer, és important tenir una especial mirada cap a l’organització dels temps, els materials i esla espais, tant de l’aula com de l’escola en general.
Comprendre és inventar (Jean Piaget)
I, de la teoria a la pràctica diària, al somni.
Considerem i donem una especial importància al llenguatge com a eina cultural d’aprenentatge per excel·lència i on el diàleg i la conversa tenen una especial importància perquè l’alumnat construeixi el seu propi coneixement demanant ajut als altres, a sí mateix i cercant els elements imprescindibles que l’ajudin a construir el seu propi desenvolupament.
Només hi ha aprenentatge quan es pot explicar.
A més, la conversa és una eina de motivació i d’estímul de descoberta d’interessos pel mestre/a de valor inqüestionable.
Proposem la participació activa del professorat per crear vincles afectius amb l’alumnat que permetin aprendre des de la confiança (Profecia de Rosenthal)Uns mestres, amb objectius clars, que facin vibrar els infants i transmetin, amb il·lusió i entusiasme, les ganes d’aprendre, crear i créixer des de la responsabilitat.
Immersa en un entorn agradable, amable i privilegiat, la nostra petita escola, tota la col·lectivitat escolar, treballa per ser un centre acollidor on es fomenten els processos d’aprenentatge efectius i de qualitat dins un ambient amable i relaxat que convidi a les ganes d’aprendre i a fer-se bones preguntes.
Som un centre obert que ha sabut incorporar el treball dels professionals que han anat passant pel centre i dels que ara hi treballen. Una escola que fa recerca i innova, a través de connexions amb altres escoles i mestres per enriquir-se i poder ser alhora, un model d’actuació per a d’altres escoles.
L’escola que somiem
(8-O 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯
( 😯 Aquí faria falta un petit paràgraf introductori dels punts següents)
(8-O 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯 😯
- La cohesió de la comunitat escolar, a partir de la participació, la implicació i la col·laboració de tothom.
- La democràcia com a sistema de funcionament en tots els àmbits de la vida escolar.
- La solidaritat i el respecte en les relacions personals i amb l’entorn.
- L’afectivitat, la sensibilitat i l’alegria de viure per ser un centre acollidor fomentat la comunicació impregnant la vida de l’escola del gaudi d’aprendre i progressar.
- Una actitud crítica com a mitjà d’anàlisi de la realitat.
- El compromís individual i col·lectiu amb el medi natural i l’entorn social.
- El desenvolupament personal, l’autonomia i la responsabilitat.
- La cultura de l’esforç, del desig d’aprendre, de la inquietud, la curiositat, la investigació, l’experimentació i la creativitat.
- La llibertat individual dins de la col·lectivitat.
- El sentiment de pertinença al món i la implicació en el progrés cap a un món millor.
- La innovació.
Darrera actualització: 02-11-2015
