CRITERIS D’AVALUACIÓ

EDUCACIÓ INFANTIL

  • Saber explorar i reconèixer les parts, les possibilitats i característiques del seu propi cos. Expressar-se amb les pròpies emocions i iniciar-se en la seva identificació.
  • Participar en el joc, a través del moviment, assimilant sensacions referides a l’espai i al temps i amb una comprensió progressiva de la necessitat d’unes normes.
  • Tenir interès i confiança en els altres i sentir-se part del grup, establint relacions afectives positives mútues.
  • Fer de manera autònoma, progressivament, activitats habituals referents a la pròpia cura, a les tasques escolars i en la relació amb els altres.
  • Identificar característiques i regularitats en l’entorn natural, social i cultural, i utilitzar els recursos gràfics per recollir i comunicar les observacions.
  • Fer anticipacions i comparacions dels resultats de les experimentacions, emprant les mesures adequades i la seva representació gràfica.
  • Aplicar estratègies de càlcul, comparar, ordenar, classificar, reconèixer patrons i verbalitzar-ho.
  • Usar la llengua oral, el gest i les imatges per expressar idees, desitjos, sentiments i emocions; escoltar i participar de manera activa en situacions habituals de conversa i d’aprenentatge amb l’ús d’un llenguatge no discriminatori, i amb actitud de respecte vers altres cultures i diferents llengües.
  • Mostrar interès per la descoberta progressiva de les relacions entre el text oral i l’escrit, iniciar-se en l’ús funcional de la lectura i l’escriptura. Crear de manera individual i collectiva petits textos i dibuixos.
  • Manifestar les habilitats necessàries per poder escoltar, observar, interpretar i crear en els diferents llenguatges: verbal, corporal, plàstic, musical, matemàtic i audiovisual, i incorporar la iniciació als instruments tecnològics (TIC).

Què pretenem a l’etapa d’infantil?

  • Aconseguir més autonomia en el vestir, el menjar, la higiene, el desplaçament i l’ordre.
  • Dirigir-se verbalment als altres.
  • Expressar les seves necessitats.
  • Parlar amb un to de veu adequat.
  • Saber esperar.
  • Potenciar l’atenció.
  • Valorar l’esforç i la constància.
  • Conèixer les seves possibilitats.
  • Adonar-se que determinades accions poden fer-se sense l’ajut d’altres persones.
  • Compartir i respectar els altres.
  • Controlar la pròpia acció, els propis impulsos.
  • Ser capaç d’actuar seguint les normes de l’escola…

CICLE INICIAL

Llengua catalana i castellana

  • Participar de manera adequada en situacions comunicatives habituals.
  • Comprendre tot tipus de missatges orals en situacions quotidianes.
  • Realitzar exposicions orals.
  • Comprendre textos escrits adequats a la seva edat.
  • Escriure diferents tipus de textos adequats a la seva edat.
  • Conèixer algunes normes bàsiques d’ortografia.

Matemàtiques

  • Comprendre i resoldre problemes concrets vinculats amb la pròpia experiència.
  • Interpretar gràfics senzills i signes matemàtics.
  • Desenvolupar agilitat en el càlcul mental.
  • Identificar formes geomètriques.
  • Reconèixer i utilitzar els nombres inferiors a 1000 (comparar, ordenar…)
  • Reconèixer el tipus de mesura a utilitzar en diferents situacions quotidianes.

CICLE MITJÀ

Llengua catalana i castellana

  • Comprendre i extreure informació rellevant de produccions orals.
  • Participar activament en les converses de classe.
  • Exposar temes de manera ordenada i comprensible a partir d’un guió.
  • Comprendre i extreure informació rellevant de textos. Aplicar estratègies afavoridores del procés de comprensió lectora.
  • Llegir de manera autònoma i comprensiva.
  • Escriure textos de diferent tipologia aplicant-hi els coneixements ortogràfics i textuals treballats.
  • Revisar el text que s’ha escrit i millorar-ne la coherència i la cohesió, el lèxic i la puntuació.
  • Valorar els avenços en escriptura i tenir consciència de les mancances.
  • Tenir capacitat per observar el funcionament de la llengua.
  • Tenir una actitud crítica cap als estereotips lingüístics i audiovisuals que reflecteixen prejudicis racistes, classistes, religiosos o sexistes.

Matemàtiques

  • Comprendre situacions-problema de l’entorn proper. Desenvolupar estratègies de solució. Expressar el procés de solució i la resposta.
  • Interpretar i utilitzar de forma adequada els nombres naturals (fins a sis xifres) i els fraccionaris i decimals.
  • Comprendre i utilitzar el significat de les operacions (suma, resta, multiplicació i divisió) amb els nombres naturals de forma apropiada a cada context.
  • Desenvolupar agilitat en el càlcul exacte i aproximat: càlcul mental.
  • Interpretar i realitzar representacions espacials (croquis d’un itinerari, plànols..).
  • Identificar, reconèixer i descriure figures planes i cossos geomètrics.
  • Seleccionar de forma adequada a cada situació la unitat i instrument de mesura adient de les magnituds de longitud, massa, capacitat, temps.
  • Utilitzar l’equivalència d’unitats d’una magnitud.
  • Recollir dades i expressar-les mitjançant gràfics (taules de dades, gràfics de barres, pictogrames).

 

CICLE SUPERIOR

Llengua catalana i castellana

  • Comprèn produccions orals ( conferències, exposicions, explicacions) i les exposa amb preparació prèvia
  • Té capacitat per fer una síntesi a partir de les idees principals que s’exposen en una producció oral.
  • Escriu textos funcionals, narratius, literaris i audiovisuals coherents partint del procés de pensar, escriure o elaborar i revistar.
  • Mostra seguretat en l’ortografia de base i en el bon coneixement de les normes ortogràfiques.
  • Coneix la terminologia gramatical bàsica i la funció de cada element.
  • Mostra progressiva autonomia en l’aprenentatge: reflexió sobre el procés, organització i planificació del treball.
  • Expressa idees a través d’esquemes.

Matemàtiques

  • Reconeix i comprèn les situacions/problema, cercant i utilitzant taules i gràfics, xifres.
  • Formula  problemes a partir de situacions conegudes. Comunica de forma coherent i precisa els coneixements i processos matemàtics.
  • Utilitza el significat de les operacions amb els nombres  naturals, fraccionaris i decimals de forma apropiada a cada context.
  • Identifica, reconeix i descriu amb precisió figures i cossos geomètrics de l’entorn.
  • Interpreta amb llenguatge precís i selecciona; realitza amb els instruments de dibuix els gràfics adequats a cada situació sobre un conjunt de dades.
  • Selecciona de forma adequada a cada situació la unitat, instrument i estratègia de mesura de les magnituds de longitud, massa, capacitat, temps, superfície i amplitud angular en entorns quotidians i en altres àrees.