A la nostra escola, durant el temps de migdia realitzem l’activitat de Llengua de Signes (LSC). Es fa dos dies a la setmana, els dimecres (grup 1) i els dijous (grup 2), de 12:30h a 13:30h. Es tracta d’ una activitat voluntària que poden realitzar els alumnes de 3r a 6è. L’inici del’activitat és al mes de gener i dura fins al juny. A final de curs els alumnes fan una demostració del que han après, davant de la resta de companys i professors. El curs passat van representar vàries cançons tradicionals catalanes en LSC. L’activitat és gratuïta, ja que la persona que l’executa ho fa de manera totalment voluntària.
Existeixen moltes llengües de signes com a fruit de la interacció comunicativa entre les persones sordes de les diferents comunitats. El nom amb què es coneix cada idioma gestual és el de “llengua de signes…” seguit pel gentilici de la societat de referència. Es representa el nom de cada llengua amb l’acrònim corresponent. Així per exemple, les persones sordes franceses es comuniquen amb la “Langue des Signes Française”, coneguda com LSF. Als EEUU, amb l’“American Sign Language” (ASL), també anomenada Ameslan. A l’estat espanyol, amb la “Lengua de Signos Española” (LSE). Les persones sordes catalanes es comuniquen amb la Llengua de Signes Catalana (LSC). En totes les referències lingüístiques i legals es reconeix la LSC com la llengua de signes pròpia de Catalunya en què s’expressen les persones sordes del nostre país.
El fet que hi hagi una gran varietat de llengües de signes sobta a algunes persones oients, que es pregunten per què no n’hi ha una de sola, ja que d’aquesta manera “tots els sords s’entendrien entre sí”. La pregunta, en canvi, sobta a les persones sordes, que consideren normal que cada comunitat s’expressi en la seva pròpia llengua de signes, de la mateixa manera que ho fan les persones oients amb les orals. Estranyar-se de què no s’usi una sola llengua de signes és tant com estranyar-se de què tots els oïdors no es comuniquin entre sí en anglès, per exemple.
(Article lliurat per la Dolça Hernàndez la nostra professora de LSC)
Des de la nostra escola considerem que és important que els nostres infants siguin coneixedors de que vivim en una societat diversa, on una de les pluralitats que hi ha és la comunitat sorda, sovint oblidada per la comunitat d’oients. A través de l’activitat de LSC fem als nostres infants més partíceps i solidaris amb aquesta comunitat.
Els nens/es ho viuen com una activitat innovadora i divertida, però poc a poc es van fent conscients de que no estan jugant, sinó que estan aprenent a comunicar-se amb aquella gent que no pot sentir, així que el que estan fent és eliminar barreres, i iniciar-se en un món que, si més no, a partir d’ara ja no els hi serà indiferent.
Des de l’escola i especialment des de GR SANA LA GARRIGA (l’empresa que gestiona el menjador) donem les gràcies a la Dolça, per dedicar el seu temps als nostres infants i fer-ho de manera altruista.
GALA VIDAL (coordinadora de menjador)