Escola cristiana

A l’escola tractem a diari amb famílies que ens transmeten els seus neguits, il·lusions i projectes. Evidentment aquesta transmissió té com a eix central el fill o la filla que la família ens ha confiat. Durant les converses, en ocasions arribem reflexions ben personals a l’entorn de valors humans: del seu origen i de la seva transformació com a conseqüència de les diverses influències que la societat exerceix sobre les persones. Arrel d’una d’aquestes converses vaig recuperar lectures(1) que m’han ajudat a desenvolupar les reflexions, ben personals, que us presento entorn del sentit que donem a aquests tres conceptes que encapçalen el títol d’aquestes reflexions.

Espiritualitat.

Com a espiritualitat afirmo que sóc capaç d’entendre’m amb qualsevol persona de qualsevol religió, ja que partint d’experiències de qüestionar-nos el sentit de la vida, el significat de la mort i el destí final del món físic podríem assolir punts d’acord malgrat pertànyer a religions ben diferents. Aquest aspecte és el que treballa el moviment de l’ecumenisme: l’aproximació entre les diverses religions, els punts comuns que ens uneixen. Com diu Joan Botam del Centre Ecumènic de Catalunya: “L’ecumenisme s’ha de fer present a través d’actituds de respecte i estima dels uns pels altres. No n’hi ha prou de ser tolerants; l’altre ha de ser valorat positivament, ha de ser estimat. L’estima mútua, humana i cristiana, és al cor de l’experiència cristiana, aquella força interior que fa ecumènica l’Església.”(2)

Des d’una perspectiva més allunyada del fenomen religiós i més vinculat a la psicologia, el 1983 Howard Gardner, exposa la seva teoria de les intel·ligències múltiples(3). A principis del segle XXI, cap al 2000, introdueix a la llista de les set intel·ligències, tres més (4). Entre elles la intel·ligència espiritual i l’existencial. En Gardner les defineix com capacitat de la condició humana de situar-se a si mateix amb respecte al cosmos. Tot i amb això Gardner ironitza sobre la darrera i la titlla de mitja intel·ligència.
En definitiva l’espiritualitat facilita l’adquisició d’uns valors entorn de la vida. En aquest sentit a l’Informe Delors, “L’educació amaga un tresor”(5), s’indica de manera clara la importància de treballar la dimensió espiritual com a mitjà pel creixement personal i com a prevenció i resolució de conflictes.
L’espiritualitat té a veure amb la capacitat de fer-nos preguntes profundes, d’admirar-nos i comprometre’ns amb la realitat del món que vivim. Ens ha de permetre disposar de les habilitats per saber les respostes a les preguntes profundes que les diferents religions han expressat.
En aquest sentit s’estan imposant a nivell empresarial el concepte del coaching, potser podríem traduir-lo per un concepte ben escolar, la tutoria, no es més que algú aliè a l’organització, però coneixedor del sistema, que acompanya al dirigent en les seves consideracions prèvies a prendre decisions. Potser allò que espiritualment podríem anomenar la veu de la nostra consciència.
Tornant a la referència escolar, en aquest punt aprofito per remarcar el paper de l’escola en la descoberta de l’espiritualitat en els infants, ho faig a través de la figura del tutor/a. La feina del mestre/a tutor/a, lluny de ser una feina burocràtica de control de sortides, entrades, repartiment de documents,… l’entenc com la feina de descoberta de la pròpia espiritualitat. El tutor/a ha de ser aquell acompanyant permanent de l’ infant o l’alumne a qui li qüestiona el comportament, el treball i l’ajuda a interpretar amb esperit crític el món que l’envolta. En aquest sentit la funció de tutor/a la pot desenvolupar qualsevol professional de l’ensenyament sense ni tan sols vinculació religiosa, cal potser un cert sentit comú i voluntat d’obrir el món als infants i facilitar-los el creixement interior.

Religió

En primer terme entenc la religió com un sistema cultural fruit d’una experiència de transcendència de la persona. Amb aquesta afirmació de partida tan contundent vull expressar que el sentit de la religió és intrínsecament depenent de la pròpia experiència d’introspecció de les persones. Ara bé, caldria diferenciar o marcar tres aspectes que ajuden a precisar més el concepte de religió. Caldria diferenciar entre tres camps evolutius: espiritualitat – religió – institució.
La religió és una forma cultural lligada al territori, al context històric, a costums, mites, documents escrits,… És una forma d’expressió de l’espiritualitat però amanida amb un conjunt de codis que forgen un ritual.
En aquest punt ja puc diferenciar-me més clarament de qualsevol altre persona pel fet del context que he viscut i les tradicions que he seguit. Reconec que des de la meva visió occidental em costen d’entendre els principis o manaments de moltes religions.
La religió ens manté units a una comunitat que ha mantingut aquest conjunt de vivències. Així doncs és clar que l’espiritualitat es personal i la religió comunitària. La religió la visc com un pas en la meva espiritualitat fruit d’un conjunt de factors aliens a la meva persona. Reconec que si hagués nascut en una altra família o en un altre continent la meva espiritualitat s’hagués canalitzat cap allò que hagués viscut familiarment. Aquí rau per a mi un dels pilars més importants de la família: la transmissió de valors i tradicions que canalitzen l’equilibri personal dels individus. Actualment a occident crec que hi ha molt a parlar de la relativització que s’ha fet de tots els valors, de la barreja de tradicions que conviuen en una zona, fruit de la globalització i que ha provocat una heterogeneïtat de formes de família i de pensament que ha permès una multiplicitat de formes d’expressió de l’espiritualitat. Quan la família, la situació anímica, la convivència, la salut,… trontollen busquem valors segurs o refugi per reprendre el nostre equilibri. Sempre la família ha estat l’últim refugi. Quan aquesta ja no hi és, no respon o esta dispersa, el refugi es buscar més enllà. En aquest sentit la diversitat de creences, sectes i altres sistemes que trobem al nostre voltant és extensa i perillosa pel conjunt de valors de la societat i de l’individu solitari en particular. Quan tot trontolla o quan l’espiritualitat avança cap al camp del racionalisme, és fàcil dimitir de tot allò que fins el moment previ al desequilibri posseíem com a base del pensament propi fruit d’una tradició transmesa.(7)

El fet de negar l’existència de Déu l’entenc com una espiritualitat que no avança cap a una religió. Encara que podríem discutir si l’opció de la negació de Déu no seria una altra “religió” però sense els rituals propis. Trobo respectable l’afirmació de la negació de l’existència Déu com a evolució d’una línia personal de reflexió, no trobo acceptable la ridiculització o menyspreu vers els que la nostra línia de reflexió espiritual ens apropa a la creença o la fe en l’existència de Déu. Sóc tolerant, però no fins el punt que destrueixin les meves conviccions.
Tornant novament al nivell escolar és en aquest punt on ja es necessari posseir fe per transmetre valors culturals relacionats amb la religió que es vol fomentar des de l’escola, (o bé des de la catequesi parroquial). Es aquí on els mateixos alumnes són capaços d’adonar-se del mestre que explica la matèria de religió amb convicció pròpia del que ho fa com una transmissió de coneixements.

Institució

Ara toca començar amb les paraules que Miguel de Cervantes posa en boca de Don Quijote: “Con la iglesia hemos dado, Sancho”, encara que a l’obra no es refereix a l’església amb majúscules si no a l’edifici religiós que busquen i finalment troben. I, tampoc diu “topado” com en d’altres contexts s’ha utilitzat.
Començo d’aquesta manera el darrer apartat per arribar a constatar que la muntanya que estem enfilant: espiritualitat i religió, han de culminar amb una organització que dóna coherència a tot el conjunt. Per tant qualsevol església hauria de ser precisament un trobament de persones que cultiven la seva espiritualitat i que estan enllaçades per unes formes o protocols culturals que parteixen d’una tradició i estan basades en un missatge humanitzador.
Al nostre cas l’església com a institució ha de tenir com a fonament les paraules de Jesús: els evangelis.
Tot l’acumulat després de més de dos mil anys d’història de l’església només ha servit per omplir de boira i desdibuixar el missatge original. A l’església actual li sobren dogmes, estructures i patrimoni.
La meva Església és la que queda plasmada amb el Concili Vaticà II impulsat per una persona humil, de tarannà obert i conciliador com va ser Joan XXIII. Allà es dibuixà una església oberta i sensible al poble. De fet és el primer concili que es reunia no pas per foragitar heretgies sinó per reflexionar sobre l’Església en ella mateixa i la seva situació al món. Un dels documents elaborats, la constitució pastoral Gaudium et Spes sobre l’Església en el món d’avui, exposa que l’església viu d’una vida divina, però viu en el món, no per damunt del món o enfrontada amb el món.

Final

Ja per acabar prenc la primera Carta de Sant Pere (1Pe, 3,15): “…estigueu sempre a punt per donar resposta a tothom qui us demani raó de la vostra esperança”, i afegeix: “suaument i amb respecte mantenint la rectitud de consciència.” Crec fermament en aquesta cita, hem d’estar disposats a donar raó de les nostres conviccions amb sentit comú, amb serenitat i suaument.
Deixo alguns aspectes pendents que mentre escrivia m’anaven sorgint però no he reflectit a l’escrit.:
  • A l’apartat institucional hi hauria molt més a parlar ja que l’Església catòlica té una presència social notable, especialment al nostre país i caldria aprofundir-hi més.
  • A l’apartat de religions, com a forma d’expressió de l’espiritualitat, convindria reflexionar sobre el caràcter de les religions orientals: estan més centrades en l’individu, en la manera de ser, en establir relacions de bona convivència i de bona harmonia amb l’entorn d’una manera mística i ascètica.
Albert Merino
Director de l’Escola del Carme de Sabadell.
(1) “Creients i no creients, Francesc Romeu conversa amb Jordi Coca i Antoni Deig”. Diàlegs al segle XXI, Proa-Dèria Editors. Setembre 2002.
L’Església en crisi”. Col·lecció Dissidències. Angle editorial. Març 2004.
Per què sóc cristià”. José Antonio Marina. Editorial Anagrama. Maig 2006
(2) “A quaranta anys del Concili. Reflexions sobre l’Església catalana i universal, quaranta anys després de l’obertura del Concili Vaticà II”, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2005
(3) Gardner, Howard. (1983) “Inteligencias múltiples”, ISBN: 84-493-1806-8 Paidos
(4) Gardner, Howard. (1999) “Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21st Century.” Basic Books.
(5) Unesco, Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI, 1993. “… se trata de aprender a vivir juntos conociendo mejor a los demás, su historia, sus tradiciones y su espiritualidad y, a partir de ahí, crear un espíritu nuevo que impulse la realización de proyectos comunes o la solución inteligente y pacífica de los inevitables conflictos, gracias justamente a esta comprensión de que las relaciones de interdependencia son cada vez mayores y a un análisis compartido de les riesgos y retos del futuro. Una utopía pensaran, pero una utopía necesaria, una utopía esencial para salir del peligroso ciclo alimentado por el cinismo o la resignación.”
(7) En Blaise Pascal té un aforisme significatiu per aquest punt: “El cor té raons que la raó no pot entendre”

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *