3. Història

grad Fem una mica d’història:  llibre

• Al voltant dels anys 70 es comença la construcció de l’escola. Mentre, s’habilitaven els baixos d’alguns blocs. Allí es formaven els fonaments reals del col•legi. Quatre aules acollien els infants del barri. Instal•lacions inadequades i pocs recursos varen ser la característica d’aquells començaments.

• El 1973 s’inaugurava el col•legi amb el nom de: COLEGIO NACIONAL MIXTO “CIUDAD DE REUS”.

• Havia de ser una escola comarcal, per això la varen construir gran i espaiosa, amb amples patis, en una extensió de 13.000 m2. dels quals, 2.570 m2 edificats.

• Seguint la Ley General de Educación Básica de 1.970 de Villar Palasí, el centre escolar presentava algunes originalitats:

• Aules molt espaioses, pensades per l’atenció a grans grups. Després es convertirien en dues o tres classes fins arribar a 29 unitats.

• Rampes de comunicació entre plantes, que era l’element més novedós i que permet encara avui en dia, ser utilitzada per aquells alumnes amb discapacitats motrius.

• Una sala d’actes o d’usos múltiples, que ha estat escenari d’infinitats d’actuacions diverses.

• Una enorme aula de plàstica i pretecnologia, avui ocupada pels SSTT del Departament d’Educació.

• El menjador escolar.

• Una biblioteca.

• Un laboratori.

• Dos gimnasos.

Formalment el col•legi comença el 17 de setembre de 1.973. Els alumnes venien d’altres unitats escolars: Rubió i Ors, Primo de Rivera i els quatre grups procedents de les aules provisionals que ja funcionaven al barri.

Inicialment, el 60% de l’alumnat provenia del casc antic de la ciutat però progressivament, aquest percentatge va anar minvant a favor dels alumnes procedents del propi barri.

La mort de Franco, el novembre de 1.975, tanca una etapa i obre la porta de la liberalització política, social i cultural en tots els àmbits que comportarà una sèrie de canvis:

• Canvi de nom i de titularitat dels centres escolars de Catalunya: El nostre es passa a dir Col•legi Públic “Ciutat de Reus”.
• Recuperació progressiva de la llengua catalana.
• Recuperació de la identitat cultural pròpia de Catalunya a través dels llibres de text i l’ús de la llengua catalana en tots els àmbits de comunicació.

El 1.983, la Llei de Normalització Lingüística afavoreix la Immersió Lingüística.
Durant aquesta primera dècada de vida del centre, l’escola:

• Comença a participar a les Olimpiades Escolars, aconseguint un nivell esportiu òptim.
• Participa a la Mostra de Teatre Infantil.
• Pren part en campionats escolars locals i comarcals.
• Posa en funcionament el menjador escolar.
• Impulsa, seguint un corrent de recuperació de les nostres festes, la celebració de la Castanyada, el Tió, el Carnaval i Sant Jordi.

Durant el curs 1.986/87 sorgeixen els primers equips directius elegits democràticament que s’han d’enfrontar als nous reptes que el canvi exigeix:

• Projecte Educatiu de Centre.
• Nou Reglament de Règim Intern.
• La Immersió Lingüística.
• Aplicació de la LODE als plans d’estudis: canvis, reformes, reestructuracions. S’informa a tota la comunitat educativa dels nous valors democràtics de la Llei que inclou la participació mitjançant eleccions dels membres que integren els Consells Escolars, fent-los operatius i eficaços.

La implantació de les noves Llei d’Educació, des la LOGSE fins avui, comporta per part de tota la comunitat educativa un esforç de renovació constant que ens permet caminar adequant-nos a les necessitats d’una societat que avança en el progrés.

Actualment, l’espai no utilitzat de l’edifici ha permès ubicar altres instal•lacions del Departament d’Educació: CRP, Inspecció, EAPS. LIC…