Excursió al Port d’Arenys

Enguany l’eix transversal de l’escola és el mar i per fer la cloenda hem fet una sortida al port d’Arenys. Allí, amb la Gemma, la nostra monitora, hem après un munt de coses. El port és el lloc on “aparquen” les barques i els vaixells i d’això se’n diu atracar.  Hem conegut peixos que viuen a les roques, d’altres dins de coves al fons del mar, alguns que tenen punxes amb verí… Hem trobat uns pescadors que venien del mar i ens han ensenyat una llagosta, dos pops i una sèpia. Hem vist dos cavallets de mar i la Gemma ens ha explicat que creixen dins la panxa del pare. Hem conegut com és el fre dels vaixells, l’ancora. Hem navegat a bord de la Marinada i hem notat com l’aigua del mar ens esquitxava. Després hem anat a la platja, ens hem descalçat i hem deixat bocabadada a la Gemma quan ha vist que sabíem espavilar-nos solets a l’hora de treure’ns i posar-nos els mitjons i les sabates. Hem buscat petxines i hem anat identificant-les amb un plafó per esbrinar el seu nom. Per acabar hem anat  a dinar aquests “platillos” suculents que ens preparen les nostres mares i els nostres pares i mentre esperàvem que en Rafa vingués a recollir-nos amb el bus, hem passat una bona estona jugant i corrent amunt i avall. Ara ja podeu entendre perquè hem arribat tan “acabats”!!!

Excursió a Can Montcau

Les llunes  hem anat d’excursió a la granja de Can Montcau.

Només arribar, hem anat per feina i  hem començat  a esmorzar. Després  hem visitat la granja. La Rut ens ha explicat un munt de coses dels animals. Hem donat el dinar a les gallines i ens hem esgarrifat amb el so escandalós dels paons. Hem anat al prat on viuen l’Estrella, l’euga,  i la Shakira i en Piqué, els ases. Hem anat a visitar els porcs, la Pepa i en George, les oques i els ànecs, hem pogut tocar un xai, un cabrit, un conillet, un pollet i un aneguet. Hem vist la Violeta, la vaca i hem après a munyir-la.

Per recuperar forces, hem anat al prat a menjar-nos aquests “platillos” tan bons que ens han preparat els pares i les mares. Havent dinat ens ho hem passat “pipa”corrent amunt i avall i jugant sense parar fins que l’autocar ens ha vingut a recollir!!!

Sortida a la Sagrada Família i Parc Güell

* SORTIDA A BARCELONA:

Els petits de l’escola, els nens i nenes de la classe de la Lluna, fa uns quants dies que estem descobrint el treball i l’obra de l’Antoni Gaudí.

Per això, ens arribem fins a Barcelona a observar i a gaudir, des de ben a prop, algunes de les seves creacions. La nostra primera sortida en autocar. Quina emoció!!!

Primer ens aturem a la Sagrada Família. I abans d’arribar-hi, ja veiem les “punxes” que treuen el cap per entre mig dels edificis. En la seva façana hi descobrim un munt de detalls:  “, uns senyors tocant la trompeta,  cargols de mar, serps, sargantanes,  un senyor amb una creu de la farmàcia a la mà,  un lleó, cavallers, cavalls…  Després ens aturem a esmorzar, el dia és llarg i cal recuperar forces.

Des de l’autocar no podem veure la façana de la casa Batlló, la de la teulada d’esquena de drac, perquè l’estan restaurant i està tapada, però si que descobrim la Pedrera, el “pastís de nata”, la casa de les ones i les baranes dels balcons d’algues.

Segona parada: el Parc Güell.  Només entrar ens trobem amb les columnes que semblen troncs d’arbre. Després, baixem les escales i contemplem  els sols de trencadís de la sala de les columnes i el llarg banc en forma de serp, però no hem pogut buscar la papallona perquè fan  obres a la Plaça de la Natura i no ens hi hem pogut acostar.

I el drac de colors que escup aigua? On és? Baixant les últimes escales!!!

Passem per davant de les cases amb la teulada de sucre i anem a buscar un lloc per dinar perquè el cuquet de la gana comença a despertar-se. I per acabar,  una estona d’esbarjo que ens l’hem ben guanyada!!!

 

 

Transcripció sessió filo pilotetes taronges.

CLASSE de la   “LLUNA BRUNA” 

SESSIÓ DE FILOSOFIA: PILOTETES  LLUNES TARONGES

Iniciem la sessió cantant la cançó: “ Fem una rotllana, com una magrana….”quan ja estem asseguts donem la benvinguda a la “Marieta Filo”, obro la llum de l’espelmeta de colors i faig sonar la cançó de la caixeta màgica de’n Patufet , d’aquesta manera es crea un ambient tranquil i relaxant que ens acompanyarà  durant tota la sessió.

Recordem les normes de com hem d’estar quan ve la Marieta Filo

  • IVET: seure com el indis
  • FERRAN: Aixecar el dit per parlar
  • IVET: escoltar als nostres companys
  • HUGO: pensar
  • TXELL: Molt bé, pensar abans de parlar

 

  • TXELL: Anem a mirar que ens ha portat avui la Marieta Filo
  • LLUNES: Pilotes
  • TXELL: I perquè creieu que ens ha portat pilotes?
  • GERARD: per xutar
  • TXELL: Aquí a la classe podem xutar?
  • TOMÁS: Nooooo
  • GERARD: hem de xutar al pati
  • IVET: a la classe podem trencar alguna cosa
  • TXELL: llunes us les aniré ensenyant i vosaltres haureu de dir com és cada pilota. Doncs bé, comencem….

 

 

 

N’agafem una:

  • VERA: és gran
  • IDRISSA: hi ha molta intenció comunicativa
  • IVET: és “gorda” i “blandita”

Agafem una altra pilota:

  • ÀLEX.S: és petita
  • GERARD: és per xutar, de bàsquet
  • VERA: és una mica taronja
  • POL: i també és negra
  • VERA: jo la tinc a casa
  • POL: jo també en tinc a casa
  • FERRAN: jo la tinc més gran de color marró
  • IVET: a casa dela avis en tinc una i també és petita amb ratlles negres
  • FERRAN: a casa els avis també la tinc
  • ÀLEX.S: també és tova

N’agafem una altra:

  • EMMA: és verda
  • HUGO: si verda
  • TOMÁS: i petita
  • GERARD: per xutar una miqueta
  • FERRAN: aquesta no és de bàsquet
  • POL: i té punxes

 

 

 

Una altra pilota:

  • IVET: aquesta sona
  • FERRAN: té picarols
  • HUGO: bota
  • VERA: si bota
  • TOMÁS: és blava

N’agafem una altra:

  • IVET: és de nens petits
  • TXELL: que et fa pensar que és de nens petits?
  • IVET: perquè és petita
  • TOMÁS: si és molt petita
  • FERRAN: está mullada
  • TXELL: li explico que no está mullada, que és cola de color transparent però si que és veritat Ferran que ho sembla

Seguidament en mirem una altra:

  • TOMÁS: és d’un gos
  • HUGO: és petita
  • IVET: també és dura
  • FERRAN: jo la tinc
  • GERARD: jo també
  • TXELL: llunes en quin esport s’utilitza aquesta pilota?
  • ÀLEX.S: per jugar a tenis

 

 

 

N’agafem una altra:

  • IVET: és mitjana
  • EMMA: i blanca
  • GERARD: és com la neu
  • TXELL: i perquè et sembla que és com la neu?
  • GERARD: perquè si agafem el trineu va sol per la neu
  • FERRAN: jo tinc un trineu de llops
  • IVET: quan ens tirem amb un trineu i som de P3 ens hem de tirar amb un adult

 

Una altra pilota:

  • IDRISSA: OOOOhhhhh
  • FERRAN: és de vidre
  • VERA: té una tortuga i no es mou
  • GERARD: no es pot moure perquè és de vidre
  • TXELL: anem a comprovar si és de vidre
  • Àlex.S: no, perquè es pot trencar
  • Hugo: si es trencarà

Ho comprovem i veuen que no és de vidre.

N’agafem una altra:

  • FERRAN: és de sorra
  • TOMÁS: no és de sorra
  • IVET: s’aguanta
  • TXELL: t’agrada Idrissa?
  • IDRISSA: fa que si amb el cap
  • HUGO: és marró

Se la passen i comproven efectivament que no és de sorra

  • TXELL: que hagués passat si hagués sigut de sorra?
  • IVET: que haguessim omplert la classe de sorra

En mirem una altra:

  • VERA: és més petita
  • POL: és taronja
  • IVET: jo un dia vaig anar a un lloc que hi havia aquestes pilotes
  • FERRAN: per jugar a la platja
  • IVET: si, amb unes pales

Una altra pilota:

  • ÀLEX.S: és molt petita
  • TXELL: quins colors té?
  • EMMA: blau
  • : vermell i verd
  • TXELL: ara llunes de totes aquestes que tenim aquí. Quina és la pilota que té més colors?
  • IVET: la dels bebés perquè té molts dibuixos.
  • TXELL: esteu d’acord llunes?
  • LLUNES: si

Quina és més suau?

  • HUGO: assenyala quina li sembla la més suau (la que sembla de sorra)
  • IVET: no hi està d’acord ja que diu que és una altre la més suau
  • GERARD: si és dura ens fa mal i llavors la canviem
  • POL: la més petita, la que té molts colors

 

Quina us ha agradat més tocar?

  • IVET: la de tots colors
  • FERRAN: la vermella gran
  • TOMÁS: la de la tortuga
  • VERA: la que té la tortuga

Quina va millor per jugar?

  • GERARD: la vermella
  • IVET: si, la vermella
  • TXELL: llunes hi esteu d’acord?
  • LLUNES: si

Quina bota més?

  • IVET: la més petita
  • FERRAN: la vermella gran

Comprovem quina és i veiem que és la més petita la que bota més.

Quina és la vostra preferida i perquè?

  • POL: la blava perquè sona
  • VERA: la de la tortuga
  • TOMÁS: la vermella
  • ÀLEX.S: la més petita perquè bota
  • IVET: la de tots colors perquè és petita
  • EMMA: la de la tortuga
  • GERARD: la vermella perquè és gran
  • FERRAN : a mi també la vermella
  • IDRISSA: l’assenyala
  • HUGO: la de la tortuga
  • TXELL: molt bé llunes i ara per acabar li donem les gràcies a la “Marieta Filo” per a haver-nos portat aquestes pilotes, llavors tornem a encendre l’espelma de colors i escoltem la cançó de’n Patufet de la caixeta mágica mentre li fem un petonet i una abraçada i li diem fins la setmana vinent.

El joc de les pilotetes.

La marieta Filo ens ha portat una capsa plena de pilotes i ens proposa un joc. Primer de tot hem de buscar un nom per cada pilota:

– “Mira aquesta” – diu la Carlota- “Està aixafada!”

– “Què deu haver passat?” –pregunto jo-

– “Que la més gran l’hi ha caigut a sobre i l’ha aixafat”-diu en Marc-

I sense voler-ho ja tenim una pilota amb dos noms, la més gran, la vermella.

La pilota aixafada, la lila, la blava…

–  “A aquesta li podem dir pilota taronja” -proposa en Nil.

– “Però aquesta també és taronja i ens equivocarem”

– “Podem dir-li gran i petita” -diu la Carlota.

– “O de bàsquet” -afegeix en Nil.

– “I l’altre taronja com li direm?” –afegeixo jo.

– “És de ping-pong!” –diu la Carlota. Doncs ja tenim nom!

En Tian tria una pilota per posar-li nom i la Vera salta “ la meva mare juga a pàdel” i sense perdre ni un moment ja n’hem batejat una altra.

La Clàudia n’agafa una i sonen picarols. Com li posarem? Pilota de picarols!

–  “Com en Carnestoltes que també porta picarols!”  -afegeix l’Eloi.

L’Eric n’agafa una altra, la pilota blanca.

– “Com els núvols!” -diu la Naya.

– “Com la neu!” -afegeix l’Eloi.

– “Aquesta és de vidre!” -diu la Carlota.

– “Què li passa al vidre si el tirem a terra?”

– “Que es trenca!”

– “Tira-la a terra a veure què passa” -proposo jo

La tira i la pilota rebota.

– “No és de vidre, és de plàstic “ – conclou La Carlota-  “Uala! A dins hi té una tortugueta. Li diem pilota de tortugueta.”

Aquesta és de colors i en Tian diu que no botarà (n’agafa una que té forma d’estrella).

– “Si bota es desmuntarà- afegeix la Isona- però no passa res perquè la tornem a muntar”.

És de punxes, bota i no s’ha desmuntat i en Pau tria el nom: pilota de colors!

–  “Aquest és marró i no bota!”

– “Per què?” -pregunto jo-

– “Tira-la a terra!” -proposa la Naya.

– “Bota però bota poc perquè és de fusta” –afegeix la Carlota.

– “Glòria, aquesta també és de gua gua! “ –diu l’Eric, assenyalant la de pàdel.

– “De gua gua?” –pregunto jo sense entendre res.

– “Si, la  Shila   en tenia una” –afegeix l’Eric

– “Ah! De gossos! Si que és veritat que els gossos a vegades en tenen d’aquestes per jugar.”

Quina és la pilota que té més colors? La de pinxos! Unanimitat!!!

Quina és la pilota més suau? La blanca,  la pilota de gossos, la de basquet….

Com ho podem saber? Amb la pell –diu la Isona-

Les toquem però no arribem a cap consens, uns pensen que és la de pàdel i uns altres la de bàsquet. No sempre opinem tots el mateix!!!

 

– “Mireu aquesta! S’enfonsa!”-diu la Isona.

– “Perquè és tova –afegeix la Carlota.

– “I aquesta, la de gossos és dura”.

Quina és la que va millor per jugar? – els ensenyo la pilota blava i la desinflada-

Ara sí que hi torna a haver unanimitat. La blava perquè és dura, les aixafades no van bé per jugar!

Llenço una nova proposta: “A dins del cap pensarem quina és la pilota que més m’agrada i per què?”

L’Eric tria la pilota vermella perquè és dura i no es desinfla!

En Nil escull la pilota taronja perquè és tova.

La Naya tria la blava perquè està dura i quan n´hi oferim d’altres que també són dures, afegeix que el seu color preferit és el blau.

La Clàudia es decanta per la lila perquè és el seu color preferit.

L’Álex Arias tria la blava perquè és el seu color preferit.

En Marc es decanta  per la de pàdel perquè és suau.

En Pau tria la blava perquè està molt dura.

En Tian es decanta per la blava però no sap perquè.

La Isona escull la de punxes perquè és la que bota més.

La Carlota tria la lila perquè és el seu color preferit.

L’Eloi es decanta per la vermella perquè sí!

– “Això no és una resposta” -apunta la Carlota-

– I l’Eloi afegeix – “perquè és el meu color preferit!”

En Martí tria la de bàsquet perquè també és el seu color preferit!

La Ruo Xi no es decideix a agafar cap pilota, un altre dia serà!!!

– “Ningú ha triat la blanca” –observa la Carlota-

– “Per què? “–pregunto jo-

– “Perquè no li agrada a ningú.” – responen tots.

– “I aquesta tampoc l’ha triat ningú” –afegeix la Carlota mentre agafa la de picarols- “I a mi també m’agrada. M’agraden totes dues la de picarols perquè sona i la lila perquè és el meu color preferit!”

Han arribat les Filos a P3

A la classe de la Lluna han arribat dues marietes, les “Filos”  que vindran cada dimecres i ens portaran contes, jocs, làmines d’art, audicions… que ens faran observar amb atenció, interpretar, reflexionar, fer hipòtesis… o sigui que ens ajudaran a encendre la bombeta de les bones idees!!! Per poder fer tot això amb ordre hem pensat en que ens calia arribar a consensuar les normes de la rotllana:

 

– Hem d’estar asseguts amb les cames com els indis.

– Aixecar el dit d’assenyalar quan volem parlar.

– Parla fluixet, sense cridar.

– Escoltar als nostres companys i companyes.

– Estar concentrats i pensar amb el cap abans de

parlar.