Monthly Archives: abril 2013

Sortida “L’obra modernista de Josep Maria Jujol a Sant Joan Despí”

Els alumnes de l’Aula d’Acollida de l’INS Montbui vam anar a fer la descoberta de l’obra modernista de Josep Maria Jujol a Sant Joan Despí, amb la bona companyia d’en Quico Alegret, el responsable del Camp d’Aprenentatge del Departament d’Ensenyament Can Santoi. Dins de la programació anual de l’Aula d’Acollida de descoberta de l’entorn i la cultura catalana es va emmarcar l’activitat del coneixement del període artístic modernista.

L’activitat oferta pel Camp ens va permetre seguir, amb la guia didàctica i les explicacions d’en Quico, tot un itinerari d’arquitectura modernista des de la “Torre de la Creu”a l’estació de Sant Joan Despí fins l’edifici municipal “Can Negre”, on hi ha la major exposició de l’artista que protagonitza aquest itinerari, Josep Maria Jujol, conegut pel seu treball de col·laboració amb Antoni Gaudí.

El recorregut va ser molt interessant perquè ens va fer descobrir que els modernistes eren artistes complets, a més de creatius arquitectes, també eren molt originals en el disseny d’elements decoratius com els esgrafiats de les façanes o bé el ferro forjat.

Vam tornar contents d’haver compartit una jornada d’esbarjo alumnes de 1r fins a 4t d’ESO i de conèixer una mica més bé el patrimoni cultural d’aquesta terra que ens acull.

Club de lectura amb la Nadia Ghullam a la biblioteca municipal

Dimecres 20 de març ens va visitar a la Biblioteca la Nadia Ghulam, coautora del llibre El secret del meu turbant, que va obtenir el Premi Prudenci Bertrana l’any 2010. A l’acte han participat una quinzena d’alumnes de l’aula d’acollida de l’INS Montbui i Pla Lector de 4t d’ESO, que s’havien llegit el llibre i han aprofitat la visita per mantenir un diàleg amb l’autora.

El testimoni que ens ha aportat la Nadia ha estat colpidor. Amb una veu tendra però contundent ens ha explicat la seva terrible història. La Nadia Ghulam és una afganesa a la casa de la qual, durant la guerra civil d’Afganistan, va caure una bomba que li va causar greus ferides i cremades. Quan va sortir de l’hospital, el règim talibà s’havia instaurat a l’Afganistan. Per poder treballar i alimentar la seva família, va prendre una decisió radical: fer-se passar per home. Anys més tard, una ONG decideix portar-la a Catalunya, on s’instal•la amb una família que l’ha acollida i, gràcies a ells, pot dedicar-se a estudiar, la il•lusió més gran de la seva vida.

El relat de les seves experiències ha estat enriquidor i aterridor. Enriquidor perquè ens ha fet sentir el coratge immens que li va permetre sobreviure a ella i la seva família en circumstàncies extremes, i aterridor perquè hem assistit en primera persona els terribles patiments a què la Nadia es va veure sotmesa per culpa d’una guerra de la qual en va rebre conseqüències físiques i morals. Ens ha fet veure clarament la nostra situació privilegiada, que contrasta radicalment amb la misèria, la violència i la discriminació social que ha sofert ella. A més, ha remarcat als nois i noies que cal que aprofitin els mitjans de què disposen per estudiar, i no s’oblidin mai de la sort que els ha reservat el destí.

La profunda experiència vital de la Nadia es veia reflectida en cada un dels seus gestos i en cada una de les seves paraules, pronunciades en veu ferma i segura i en un català perfecte. La nostra xerrada amb la Nadia ens ha transmès una sèrie de valors i coneixements que no oblidarem mai. Gràcies Nadia.

L’acte ha estat organitzat per l’INS Montbui, la regidoria de cultura de l’Ajuntament de Montbui i la Biblioteca