Titol: L’època dels descobriments
Nivell educatiu al qual s’adreça: 6è d’E.P.
Objectius didàctics
- Situar en el temps l’Edat Moderna
- Conèixer les causes i els projectes que van portar a descobrir noves rutes comercials que van servir de base per al descobriment d’Amèrica.
- Descriure el viatge de Colom a Amèrica i la volta al món de Fernando de Magalhaes.
- Caracteritzar les formes de vida i la cultura dels pobles indígenes precolombins abans de l’arribada dels espanyols.
- Conèixer alguns dels canvis introduïts pels espanyols a la cultura i a la societat dels pobles precolombins.
Competències i relació amb el currículum
– Competència social i ciutadana
Conèixer els descobriments geogràfics i els avenços científics del segle XV
Explicar el descobriment d’Amèrica i el viatge de Magalhaes
Aproximar-se a la cultura dels pobles precolombins.
Descriure la conquesta i colonització d’Amèrica
– Coneixement i interacció amb el món físic
Localitzar els territoris que comprenien les diverses civilitzacions precolombines a l’Edat Moderna.
– Competència pel tractament de la información i competencia digital
Interpretar informació continguda a mapes històrics, croquis i dibuixos.
Buscar recursos a la xarxa.
– Competència en comunicación lingüística
Expressar correctament la informació trobada i exposada, així com les opinions, respectant el torn de paraula.
Definir conceptes i elaborar diferents tipus de textos.
– Competència per aprendre a aprendre
Resumir i contestar qüestions sobre els continguts treballats per facilitar la seva assimilació.
Emprar els mapes conceptuals i resums per sintetitzar la informació.
– Competencia cultural i artística
Apreciar el valor artístic i cultural de les ciutats colonials.
– Competencia d’autonomia i iniciativa personal.
Valorar i expressar opinions personals sobre testimonis i documents relatius als grans descobriments.
– Competència matemàtica
Situar cronològicament els esdeveniments històrics estudiats.
Criteris d’avaluació
– Confirmar que enumeren les causes que van motivar els grans descobriments geogràfics dels segles XV i XVI
– Confirmar que estableixen la succesió de fets relacionats amb les expedicions que van ampliar el món conegut.
– Veure si reconeixen les característiques dels pobles precolombins.
– Observar si coneixen què va facilitar la conquista del Nou Món i com es va organitzar l’Amèrica colonial.
Seqüenciació d’activitats proposades
- Llegir i interpretar la presentació sobre les causes dels grans descobriments de l’època. la realitzarà el grup-classe conjuntament.
- Realitzar un mapa conceptual individual sobre les causes i conseqüències dels descobriments.
- Treball cooperatiu: fer recerca sobre un descobriment o avenç tecnològic de l’època, en petit grup, i realitzar una presentació.
- Treball cooperatiu: exposar la presentació a la classe i accedir a la resta de presentacions fetes.
- Realitzar les activitats corresponents als descobriments penjades al bloc, aquesta activitat es realitzarà per parelles a l’àrea d’informàtica.
- Visionat del video “El descobriment d’Amèrica”, de forma col.lectiva. Es comentarà el contingut del reportatge amb el grup-classe.
- Realització de l’activitat per PDI sobre l’Amèrica precolombina, la realitzarà el grup- classe conjuntament.
- Activitat avaluativa individual sobre els continguts treballats.
Atenció a la diversitat
Per realizar les diferents activitats es tindran en compte la diversitat de l’alumnat que hi ha a l’aula. El treball cooperatiu afavoreix aquesta atenció, es realitzaran grups de treball heterogenis.
Per realitzar les activitats interactives, es donarà més temps a l’alumnat que ho requereixi i comptarà amb la direcció del mestre si és necessari.